Mercedes SK 1850 "Elynn Berging"

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 20 nov 2016.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Komt de lier op vloer niveau, of op deze plek?
     
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat heb ik er niet voor betaald. De helft ongeveer.....
    De lier komt wel op die positie anders wordt de vloer te kort maar ik denk wel wat lager. Mogelijk dat ik dat schappengeval nog aanpas of vervang. De sleepstang gaat ook nog naar een andere plek want zoals iemand anders al terecht opmerkte is deze positie veel te hoog voor zo'n zware stang. Zal de chauffeur niet blij mee zijn. De fysio wel....
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Als je de bevestiging van de spindelmoer onder de laadbak zou monteren in plaats van tegen het voorschot, dan kan de lier op de vloer (hoort daar eigenlijk) en kan veel verder naar voren, zelfs voor het tussenschot; moet je natuurlijk wel een beetje verbouwen aan de voorzijde. Dat krijg je met zo'n groot model lier :koud:
    Cor
     
    Jeroen85 vindt dit leuk.
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    De bevestiging van de spindel aan de bak zit aan de voorzijde buiten de bak. De beperking zijn feitelijk de 2 kasten aan de voorzijde. Daar past de lier niet tussen. Wil die kasten natuurlijk niet slopen maar heb inmiddels al een ander idee.
     
  6. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Prachtige mercedes
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    De bak stond me nog steeds wat te stijl. Ik wacht nog even op de ideeën van Frans. Ik had dus ook al aan andere banden/wielen gedacht. Dat is de meest eenvoudige manier voor het verlagen. Inderdaad staan ook de meeste bergingsvoertuigen op kleinere wielen/lage banden.

    RC4WD heeft de Lorider band. Die had ik dus gevonden. Moeilijker was het een winkel te vinden die er 6 op voorraad had. Uiteindelijk in Duitsland bij Der Getriebedoktor gevonden en dus besteld.

    Hier dus het verschil;

    De hoogte van het chassis met de tamiyabanden was 85mm

    De bandjes lagen er natuurlijk snel op....

    Hierdoor ligt het chassis nu op net geen 80mm

    Dat lijkt niet zoveel. Ik heb echter verzuimd in de oude situatie de hoek van de bak te meten.
    Dit is nu de nieuwe situatie....De foto vertekend een beetje door de verkeerde hoek.

    Ik kon echter de uitslag van de lineaire servo met ruim 20% terugnemen dus het scheelt echt wel.
    Nu kan ik eventueel nog lager komen met een wielophanging van TH Truckmodelbouw bijvoorbeeld. Dit ga ik echter niet doen. Dan komt het chassis te laag en kan ik op de truckbanen dadelijk de drempels en bruggen niet meer over. Is nu al krap zat. Moet natuurlijk wel rijdbaar blijven want ik bouw geen shelfqueens.

    Als ik de bak nog vlakker wil hebben zal het uit de spindelconstructie moeten komen. Ik ben nu tevreden. De bak iets vlakker en ik vind het optisch ook een verbetering. Wat meer scale zeg maar!

    Tot de volgende.....
     
    Cor en Saxxon vinden dit leuk.
  8. Tijntjuh

    Tijntjuh

    Lid geworden:
    26 jun 2016
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi gedaan zo met die banden!
    ooit in een grijs verleden was een vergelijkbare SK mijn eerste eigen auto, ook met lage banden.
    Oogt precies hetzelfde! Top!
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Das helemaal mooi om te horen! Waren de achterspatborden ook gewoon zo ruim?
     
  10. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Waar heb je de brandstoftank vandaan Rolf.
    En in dit model Merc kan de luidspreker niet in het dak gebouwd worden, heb jij al enig idee waar jij hem plaatst?
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    De tank komt van Norbert Kok via http://scaleparts.nl
    De speaker gaat inderdaad nog een uitdaging vormen. Moet ik me nog over buigen. Moet samen met de beier module binnen de cabine. Nu de tractor op de wielen staat komt deze weer op de werkbank
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    En nu dus na al het trekkergeweld deze weer op de werkplek gezet. Ik heb de achterspatborden krapper gezet. Na een internetstudie blijkt dat de meeste vrachtwagens op kleine wielen de achterspatborden wel hebben aangepast maar de voorspatborden niet of nauwelijks.

    Hier dus de achterspatborden voor en na de operatie...


    Ben ook nog even met verlagen bezig geweest en de voorspatborden. Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt.
    Heb de veerbladen even laten doorzakken maar vond het meteen al niets eigenlijk. De truck lijkt dan een soort van platgedrukt. Hij is natuurlijk behoorlijk lang voor de soort truck. Dit door de groete cabine en de kasten voorop de opbouw.
    Ik vind de "stand" zo mooi. Mijn proefverkleining van de voorspatborden was ook geen succes. Voorlopig blijft dit nu zo.
    Mocht ik me toch gaan ergeren aan de hellingshoek dan zit er niets anders op dan een ander spindelsysteem te laten maken.

    Ook de cabine even voorzien van styreen op de dicht te plamuren gaatjes.


    Een een bodem voor de cabine van styreen. De uitdaging gaat nog worden de speaker. Denk dat deze gewoon net als bij de MAN in de cabine komt achter/tussen de chauffeur en de bijrijder.

    Zie je hem?

    Nu nog een afwerking maken voor het achterframe bij het kiepscharnier. Dan is het meeste bouwwerk gedaan.
    Plamuren en schuren.....De motip bussen staan al op de plank.
     
    Cor en Ghossie vinden dit leuk.
  13. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Had je de grote ijzeren plaat waar de scharnieren vooraan zitten niet kunnen laten zakken?
    Verder goed bezig, al vond ik het volle spatbord achter mooier staan, maar das persoonlijk natuurlijk.
    En die speaker, das echt een gepruts he om die kwijt te kunnen aangezien hij niet in het dak past. Maar jou met jouw oplossing komt dit vast goed.
     
  14. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Misschien dat je een dunne speaker kan nemen en die aan de binnnenkant van het dak kan vastzetten met dubbelzijdige tape
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met het laten zakken van de ijzeren (alu denk ik dat je bedoeld) plaat Koos.
    Ik was van plan er een ombouwtje voor te maken van styreen/diamantplaat.

    Het volle spatbord was in eerste instantie niet mogelijk omdat de afschuifbak deze raakte. Met nu het kleinere spatbord zou ik daar nog eens naar moeten kijken. Heb van de bodyset nog een nieuwe set spatborden liggen. Die zullen dan wel verzaagd moeten worden. Ook maar eens naar kijken. Eigenlijk helemaal niet aan gedacht dus bedankt Koos! Heb ik weer wat te doen!!!

    De speaker heb ik al liggen van Beier. Andere speaker heb ik nog niet naar gekeken. Denk dat ik eerst de oplossing uit mijn MAN ga proberen. Daar ben ik eigenlijk best tevreden over namelijk.
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Afgelopen weekend een goede spuitdag gehad en dus maar begonnen met de basis. We gaan weer opbouwen!

    En voor je het weet staat er weer een chassis op de wielen. Zoals jullie zien heb ik me ook nog een keer op de achterspatborden gestort met dank aan Koos. Nu ze smaller en lager zijn kon ik ze ook weer volledig maken en raken ze de schuifbak niet.
    Moeilijk om er 2 precies hetzelfde te maken met doorzagen en lijmen enzo. Niet perfect maar ben tevreden.


    Ben zelf erg tevreden over hoe de kleuren uitvallen. Je moet altijd maar kiezen van een staaltje en een spuitbusdop.
    Ik vind zelf de kleuren wel een beetje "old school" en dat was de bedoeling.

    Nu weer wachten op een goede spuitdag maar er ligt ook nog schuur en plamuurwerk te wachten. Pasen hebben we slecht weer dus dan maar in de mancave!
     
    Ghossie, QMaverick, Jeroen85 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    De opbouw vordert langzaam. Weer wat spuitwerk liggen.

    Stickertjes plakken. Wanneer gaat Tamiya voor dat geld nu eindelijk eens de stickers gestanst leveren? Tjemig wat een aanslag op je fijne motoriek......

    Het personeel is ook bekend, Freek en Willem.

    Ik heb ze vastgelegd.....Met een M2 inbus contract.


    We freubelen lekker verder.....
     
    VOLVO FH 16 750, Ghossie, luchard en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Een rigoureuze manier om het personeel aan je te binden. :koud::koud::koud:

    Ik wacht in spanning op de foto's van de gespoten cabine op het chassis.
    Het word een mooie truck:thumbsup::thumbsup:
     
    peter 55 vindt dit leuk.
  19. FritsE

    FritsE Guest

    De bovenste foto van post 37 is een deel van voor spatborden te zien lijmen jullie die vast.
    Tamiya geeft aan deze vast zetten met 2 zijdig plakband te minste dat staat in de MAN bouwbeschrijving
    maar waarom?
     
  20. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    De posting van het spuiten had ik blijkbaar even gemist. Maar ziet er erg netjes uit en goeie combinatie wat kleuren betreft.
    De oplossing van de chauffeurs is wel goed lijkt me want met een kogel aan het been rijden komt ook niet goed:weetnie:
     
    bobt, Jeroen85 en luchard vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina