Merken Lipo's (SLS vs Turnigy)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r_heliman, 3 apr 2018.

  1. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi allemaal,

    Zit met een dilemma.. Qualtieit kost geld, en goedkoop is duurkoop.. Deze termen zijn mij zeker ook bekend. Maar het prijs verschil tussen Turnigy Lipo's en SLS is best wel groot. Wetende dat de meeste lipo's uit maar een paar fabrieken komen in China.

    Wat is jullie ervaring? Voorbeeld
    45C 7s Lipo bij SLS kost circa 130 euro
    60C 7s lipo van Turnigy kost circa 45 Euro

    Dit is wat mij overweegt om voor de Turnigy te gaan. Oke deze gaat misschien maar 1 seizoen mee, maar in de heli moet ik 14s vliegen dat zijn 2 packs.. 300 tegen 100 euro..

    Graag jullie advies en ervaring.
    Roel
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn inderdaad maar een paar fabrieken in China die lipo's maken.
    Maar ook in Korea worden ze gemaakt.
    Het prijsverschil tussen een SLS en Turnigy is niet te rechtvaardigen en de prijs wil ook niet zeggen dat ze slecht zijn.
    Bij SLS koopt men niet zo groot in en dat maakt ze dus duurder.
    Ook wil iemand in Duitsland er flink aan verdienen en moet daar belasting over betalen dus dat maakt het ook duurder.
    Als je je lipo's goed behandeld dan gaan Turnigy's net zo lang mee als SLS.
    Ik heb nooit dure lipo's gebruikt en ze allemaal flink mishandeld (>100C uit een 40C pak) en ik heb altijd wel 1 seizoen goed met 2 pakketten gevlogen, ook op de wedstrijden waar je minimaal 4 vluchten op een dag maakt.
    En na dat seizoen waren de lipo's nog gewoon prima, niet bol, niet echt verouderd.
    Alles hangt van de gebruiker af, als je SLS lipo's niet voorverwarmd dan staan ze ook binnen de kortste keren bol.

    Als je de "reclame" sticker van een SLS pakket afhaalt dan staat er op de lipo zelf een nummer of code, als je daar op gaat zoeken dan kan je de fabriek vnden en als je die fabriek dan benaderd koop je ze zelf voor 25% van de prijs in.
    Alleen verzenden is prijzig, ik betaalde voor 10 pakketten ongeveer 90 euro verzendkosten en daar komt dan nog inklaring en btw bij.

    GJ
     
    r_heliman vindt dit leuk.
  3. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb er ook absoluut geen probleem mee dan iemand anders ook geld moet verdienen. Maar wetende dat in mijn heli de Lipo's toch maar 1 jaar leven en het 2e jaar alleen voor voor "invliegen" gebruikt kunnen worden des te meer is de prijs van SLS / Gens Ace etc. wel in verhouding zeer prijzig ten opzicht van de Turnigy.

    Maar goed juist daarom deze vraag hier..
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    804
    Staar je niet blind op die 45C of 60C, als je echt op 60C vliegt gaat je accu maar 1 minuut mee. Als een gemiddelde vlucht 6 minuten duurt is de gemiddelde belasting maar 10C.

    Accu's leven langer als de de piekbelastingen tijdens het gebruik niet zo abrubt komen. Er zitten in een regelaar heel veel instellingen die het gedrag van de motor beinvloeden, met name de accelleratie van de motor. Als je de regelaar scherper afstelt dan dat je systeem kan volgen creer je piekstromen die slecht zijn voor je accu. Dus volgas nog steeds hetzelfde maar het vermogen er soepel opzetten is beter voor je accu.

    Ik heb honderden vluchten in governor gemaakt en gemeten wat de kist doet ten opzichte van de instellingen in de regelaar en voor Castle Creations blijkt dat een instelling van 0 tot 10 boven de 8 weinig extra aan de motoras oplevert maar wel hogere piekstromen oplevert.

    Ik heb ooit een onderzoek van de Universiteit Aken gelezen waarin gesteld werd dat een LiPo accu boven de 3,92Volt zijn kathode weg eet, dus vol wegleggen is heel slecht voor een accu. Na een dagje vliegen de accu altijd naar storage brengen en nooit de dag er voor vast laden.

    Ik laad altijd met 2C en heb geen ervaring met hogere stromen en de levensduur van een accu.

    Met bovenstaande spelregels gaan mijn Hyperion accu's meerdere seizoenen mee.

    Of een Turningy beter is dan een SLS kan ik je niet zeggen, je zou kunnen beginnen met een setje van elk, dan kun je lekker doorvliegen als ze heel blijven en kun je goed beoordelen welke beter werkt en is de strop kleiner als er wat fout gaat.
     
    Bruno van Hoek en r_heliman vinden dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op Turnigy accu's wordt ook geld verdiend, anders heeft het geen zin om ze te verkopen.
    Maar duurder hoeft niet altijd beter te zijn.
    En er wordt heel veel omgelabeld, dat is met alles zo.
    Ik heb bij AEG gewerkt, dat is duits denk je.
    Alleen werd het in Shenzhen gemaakt en daar werd er dan een sticker AEG opgeplakt.
    De prijs werd dan verdrievoudigd.
    Net als YGE, dat rolt gewoon van de band in China, ik heb ze daar geproduceerd zien worden.
    Heino Jung zet in Duitsland zijn eigen (slechte) software erop en dan is het ineens duits en ook 3 a 4 keer zo duur.
    Jeti Mezons rollen daar in dezelfde fabriek ook uit de machine.
    Je wordt dus genept waar je bijstaat.
    En dat is ook zo met lipo's.
    Ik heb in het begin met Turnigy's gevlogen, 3300 mAh, 30C en daar trok ik makkelijk 350A uit en ze bleven heel.
    Allemaal bursts van 100C en hoger, 11 a 12 keer per vlucht.
    Alleen als je dat doet bij een koude accu kan je die na 1 burst weggooien, dan is ie stuk (ook geprobeerd).
    Zelfde met Dymond accu's, ook redelijk goedkoop maar doen het prima.
    Gerben vliegt met Mylipo.de accu's, ook niet de duurste maar hij is er wel kampioen mee geworden.

    SLS is leuk gehypt door wat duitse bekende vliegers omdat ze de SLS goedkoper krijgen.
    Maar dat wil niet zeggen dat ze beter zijn.

    GJ
     
    Bruno van Hoek en r_heliman vinden dit leuk.
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb maar 1 merk lipos gehad waar ik nog nooit een accu van weg heb gegooid en dat is Hyperion, maar die zijn dan ook schompes duur. 8 jaar oude lipos die nog goed bruikbaar zijn.
    Een hoop Gensace, gaan lang mee maar uiteindelijk heb ik nu toch 8 ongeveer 5 jaar oude 6s 5300mAh die het niet meer doen. Maar ik ben er wel tevreden over. Ook hier vol weg leggen is niet goed.
    Vlieg ook met Zippy compact, daar is vol weg leggen funest, maar tot nu toe doen ze het heel goed, zelfde geld voor Turnigy.

    Ik hoor van Heli vliegers dat ze te spreken zijn over heavy duty Turnigies, zelf geen ervaring mee.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Voor mij geen sls ( witte stefan lipo shop ) meer. Ik vind ze gevaarlijk. Er zitten alu plaatjes tussen de cellen en de krimpkous. Hierdoor geven ze een valse gezonde indruk. Toen de cellen niet meer presteerde en ik ze ontmantelde stonden ze zo eigenlijk al flink bol. Zonder Die alu plaatjes had ik ze wss een half jaar eerder afgeschreven. Nu heb ik ze onwetend blijven gebruiken. En behandeld als een nieuwe lipo. ( lees onbewaakt geladen )
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de meeste merken zitten er alu plaatjes tussen de cellen.
    Dat is om de warmte af te voeren.
     
  10. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hey Roel ,

    Zelf heb ik meerdere types van LIPO's gehad in verschillende helimodellen .
    OPTIPOWER , GENS ACE , TURNIGY'S .
    Ik vloog met 3D modellen en daar heb ik het meeste plezier gehad met de GENS ACE lipo's , deze doen het tot nu toe het beste in mijn ervaring . Het ligt er ook nog altijd aan hoe je vliegstijl is , normaal , Soft 3D , 3D of echt knallen met die HELI .. ;-)

    Ik had 3 soorten van LIPO's voor deze heli , GENS , OPTIPOWER en TURNIGYS en ik moet eerlijk zeggen , de GENS ACE waren merkbaar de betere en mijn vliegstijl is / was Soft 3D .
    Ik heb eens een nieuw pakketje 2 keer 12S turnigys Nano-techs erin geduwd en dit viel tegen . Ik heb ze na enkele vluchten aan een collega's vlieger verkocht .
    Het ligt er dus ook helemaal aan hoe dat je vliegstijl is , als je rustig rondfladderd , dan merk je het verschil niet van welke LIPO je in je heli hebt .... ;-)

    Bij ons in de CLUB vliegen er sommige nu met die nieuwe GRAPHENE lipo's en deze bevallen zeer goed . Zijn ook niet de goedkoopste , maar ze zijn goed .
    Dit is ook weer relatief , ik heb reviews gezien waar ze deze lipo's volledig strippen en dat ze eigenlijk hetzelfde zijn als alle andere , niks van GRAPHENE te vinden in deze LIPO'S .

    Op dit moment wil ik voor mijzelf eens de HEAVY DUTY TURNIGY'S bestellen voor eens te testen in mijn nieuwe FREEWING A10 70mm EDF . Ik lees en hoor dat deze prima zijn , ze kosten 58 euro voor 5000 6S 60C.
    En in deze vlieger moeten ze ook presteren , ze worden immers goed belast .

    Als ze me niet bevallen , tja , dan ga ik weer terug naar de GENS ACE LIPO'S.

    Nu voor 1 pakketje GENS ACE 5000 6S 45C betaal je snel 122 euro , das 244 euro voor 12S .
    Voor 1 pakketje HEAVY DUTY TURNIGYS betaal je dus 58 euro , das 116 euro voor 12S .

    Turnigy Heavy Duty 5000 6S.png

    Ik vind de prijsverschillen ook verschrikkelijk uit een lopend , en dit terwijl er maar zo weinig fabrieken zijn waar ze gemaakt worden .

    Enfin , we zullen zien wat ze doen die HEAVY DUTY'S , ik hoop dat ze goed zijn .... ;-)



    Grtz
    Ron
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gewiekste zakenlui proberen overal een slaatje uit te slaan. Vroeger leerden wij, uit de bijbel al, dat geld het slijk der aarde is . Ik ken een musicus die 50.000 dollar per jaar krijgt, als hij overal roept dat merk ...... het beste ter wereld is. Dit terwijl hij dat helemaal niet meent.
    Terug naar de lipo's. Als ik een top merk koop weet ik een ding zeker: ik heb 2,5 keer zoveel geld uitgegeven. Wat ik niet zeker weet, is of hij 2,5 keer zo lang mee gaat.
    Toch hebben wij hier thuis ook een paar apparaten van Miele. Ze doen het prima, maar ben je onderaan de streep beter af?
     
  12. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Op mijn 6S 500 size heli turnigy wel gebruikt zonder klachten al was dit in mijn begin stadium van hoveren en circuitjes vliegen
    Ik heb turnigy nooit durfen gebruiken voor mijn 12S heli ook al zou ik het graag willen is het voor mij het risico niet waard (falen/ brand) dat terwijl ik met telemetrie vlieg en op mijn 3 jaar oude GensAce op hoogste headspeed/veel pitch ook foutmeldingen krijg.

    De angst regeert, ook ik wil dit jaar aan nieuwe lipo's en heb naar SLS gekeken, denk dat ik toch maar Global 3D Venlo afwacht waar Gens Ace altijd mooie korting en uiteraard geen verzendkosten heeft.
     
  13. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Jullie slaan de nagel precies op de kop.. Ik zelf vlieg ook geen hard 3D.. maar heb me wel ingeschreven voor Venlo om met de Rigid2 te gaan SPEEDEN.. Nu heb ik 1 akku pack, en dat is gewoon te weinig. 5 a 6 minuten zijn ze leeg, maar zoek een extra pack om te oefenen.. En dan voor Venlo koop ik nog eens een nieuw pakket voor de echte Power als ik headspeed ga opschroeven net als de pitch..

    Het is puur dat het flinke prijs verschil bij 14s je gewoon aan het denken zet...
     
  14. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Kijk es aan , dus daar in VENLO kun je zeer zeker een mooie deal doen betreffende de GENS ACE lipo's , deze zijn gewoon goed ... ;-)

    Ik denk dat ik hetzelfde ga doen .

    Grtz
    Ron
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Het valt me altijd wel op dat de SLS packs gewoon kouder blijven bij belasting :) Dat zegt toch wel iets. Defect gaan ze ook en rotte cellen heb je er ook tussen, dus dat is hetzelfde...
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lipo's moet je voor gebruik opwarmen tot ongeveer 38 graden en zelfs bij 100C belasting en meer komen ze er dan niet warmer uit dan ze erin gegaan zijn, ook de Turnigy's niet.

    GJ
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tja, zover wil ik niet gaan, ook al is dat beter.... wat een gedoe :)
     
  18. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb nog bedenk tijd... de 5000mAh 7s van Turnigy zijn niet meer voorradig in de UK,, (1 set maar).. dus sparen = bedenktijd
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Met dat speeden wat Roel doet , trek je wel enorm hoge stromen en lijkt mij dat opwarmen helemaal niet zo verkeerd !
     
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat opwarmen is een absolute must als je zulke hoge stromen gaat trekken. Tenminste als je je accu's heel wilt houden.
     

Deel Deze Pagina