Merken van lagers en kwaliteit?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Baggeraar, 26 mei 2017.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geachte bouwers.
    Ik heb laatst wat zitten rondkijken op het www.
    Ik had wat miniatuurlagers nodig.
    Omdat ik al eerder wat gekocht had in China, heb ik die leverancier weer opgezocht en ik vond daar voor mij passende lagers.
    €3,40 per 10 stuks inclusief thuis bezorgen.
    Moet alleen afwachten wanneer ze geleverd worden. (week of vier?)
    Daarom ben ik ook zo vrij gewest om bij een leverancier in NL te kijken.
    Zelfde lager €9,80 per stuk exclusief versturen.

    Dat is een schokkend groot verschil in prijs.

    Wat zou het verschil in kwaliteit zijn????

    De bestelde lagers maken RPM tussen de 4 en de 400 dus toeren maken? NEE.
    Krachten? niet echt.

    MAAR. ik heb nog twee stoommachines te bouwen voor de baggermolen en wilde eigenlijk wel "echte" lagers daarvoor bestellen, om niet zoals met de machine van de Henriëtte elk jaar de glijlagers te moeten reviseren.
    Mag dus best wel €10,00 per stuk kosten.

    Ik heb weer naar de Hollandse winkel gekeken en vond daar " fabrikant" van de lagers: PRC
    Een google opdracht gaf weinig resultaat.
    Bij een andere dealer kwam ik de volgende merken tegen:
    SKF, NSK, FAG, INA, IKO, GMN, FYH Timken, Cooper

    Die PRC wordt daar niet genoemd.
    En ook van de andere merken dan de eerste vier weet ik niets.
    Nu is een naam geen garantie voor kwaliteit, een Bosch brandstofpomp uit Portugal was tenslotte ook gemodificeerd oud ijzer.

    Ik ben nu een beetje bang dat wanneer ik die PRC koop voor veel geld, ik dezelfde Chinese "meuk" krijg die ik zelf veel goedkoper kan bestellen.

    Wat is wijsheid,
    wat zijn echt goede lagers voor een 2 mm pen/bout waarop met 8 kilo wordt gedrukt (kruishoofd (verbinding zuigerstang aan drijfstang) toerental machine maximaal 1000RPM.

    Het gaat dan om lagers 2 mm inwendig en 6 uitwendig met een dikte van 2.5 mm.
    Mogelijk ook kleinere en iets grotere.

    Toeren en krachten lijken me geen beletsel, het moet tenslotte niet in een brandstofmotor in een 5 kilo helikopter, die toch maar liever niet moet crashen door een te goedkoop lagertje.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Sterker, in de (dure) OS motoren zitten ook chinese lagers.
    Gewoon doen !
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het zou me niks verbazen als PRC gewoon staat voor Peoples Republic of China ;)

    Met zulke minimale eisen zou ik gewoon voor de goedkoopste optie gaan en ze desnoods elk jaar vervangen.

    Al is de kans groot dat ze met het juiste onderhoud heel lang mee gaan.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank alvast,
    nu staat het al 2--0 voor de Chinees. :p
     
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Op heel veel artikelen staat een CE keurmerk........denk je als je het ziet :D Maar het betekend niets meer of minder dan China Export .
    Waar je nog naar zou kunnen kijken is of er lagertjes zijn met een "rubber of kunststof"afdekking. Die zijn spatwater dicht. Ik weet dat er bij grotere maten die mogelijkheid wel is. Deze worden veel gebruikt bij de grotere schalen/maten van rc off-road auto's.
     
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Harm,

    Ik heb de afgelopen 20 jaar leidinggegeven aan een Benelux verkoop team van een van de grootste lagerfabrikanten in de wereld, en daarom denk dat ik op basis daarvan een redelijk oordeel kan geven over de kwaliteit van lagers die in de markt worden aangeboden.

    Maar altijd en overal geldt: "alle waar. Is naar zijn geld...."
    In de industrie worden lagers gekozen op basis van een aantal criteria. Voornamelijk zijn dat toch de technische eigenschappen zoals bijv. de draaggetallen, omdat daarmee de verwachte levensduur in de gedachte toepassing is bepaald. Voor ons als fabrikant is dit de basis voor de garanties die (moeten) worden afgegeven,
    Zulke gegevens hoort een fabrikant te hebben en te geven. Zelfs voor miniatuurlagers. ( bij de bekende lagerfabrikanten vallen alle lagers met een asdiameter tot 10 mm onder miniatuur.)
    Maar voor een Modelbouwer zijn deze basis berekeningen al te hoog gegrepen. Bovendien zijn bij ons de werkelijke krachten vaak helemaal niet bekend en is zo'n berekening niet eens te maken...

    Er zijn in China duizenden lagerleveranciers, maar veel daarvan zijn van slechte kwaliteit.
    Maar feit is ook dat een particulier dat gewoon niet kan beoordelen.
    Voor de lagerprijzen die jij uit China krijgt aangeboden kan een merk fabrikant bij wijze van spreken niet eens zijn materiaal kopen. Ga maar na. Een lager voor 34 cent incl transport. En daar moeten ook de Chinese handelaren nog aan verdienen...
    Nu zijn er ook goede Chinese fabrikanten. En zulke producten zijn ook voor onze toepassingen vaak al ruim voldoende.
    Maar vaak zijn de goede fabrikanten onderdeel van een Japanse of een westerse lagerfabrikant, en omdat dergelijke producties vrijwel geheel gerobotiseerd zijn zijn arbeidskosten vaak vergelijkbaar met Japanse en Europese produkten. Daar zitten dus helemaal niet van die grote prijs verschillen in.

    Waar zit dan het verschil dan wel
    Voornamelijk in het materiaal , daarnaast de zuiverheid van de maatvoering en de vorm en de afwerking van de loopbanen. Vergeet ook niet dat onze distributiekanalen best kostbaar zijn en ook dat komt op de prijs .

    Het lagermateriaal bepaald de productietechniek. Het verspanen maar zeker ook de hardingsmethodes. Omdat dit heel nauw luistert hebben werken merkfabrikanten heel nauw samen met de staalfabrikanten.
    Minituur lagers worden gebruikt in speelgoed, maar ook in optische en medische instrumenten . Ook wel met dezelfde afmetingen, maar daar zit echt wel een kwaliteitsverschil in.
    Maatvoering en afwerking van de loopbanen zijn het kostbaarste in de productie van lagers. Alles wat je daar bespaard brengt de prijs naar beneden.
    Maar maatvoering is voor de passingen van belang en de kwaliteit van de loopbanen is bepalend voor bijv. geluid en trillingen.

    De vraag is dus niet ofdat er een kwaliteitsverschil is, want dat is er wel degelijk. (En ABEC verwijzingen van Chinese handelaren zijn volledig onbetrouwbaar...)
    Maar de vraag moet zijn ofdat we voor onze toepassingen bewust een mindere kwaliteit kunnen of willen inzetten omwille van de prijs..
    Het antwoord daarop zal voor iedereen anders zijn, mede afhankelijk van de portemonnee...

    Een paar algemene opmerkingen die voor zo'n afweging mee kunnen spelen.
    - Is het een kritische toepassing in de aandrijving >>> ga dan voor zekerheid
    - Is het op een plaats in de constructie waar je straks niet meer (makkelijk) bij kunt ? >>>Ga dan ook voor zekerheid.

    Maar is het voor een toepassing die maar af en toe eens wordt gebruikt dan zou je een goedkoop alternatief van onbekende herkomst kunnen overwegen.
    Vaak is het ook nog eens zo dat wij modelbouwers lagers kiezen op basis van de gewenste afmetingen. En daarmee gaan we volledig voorbij aan de vaak hogere belastbaarheid die meeste lagers toch wel kunnen hebben.
    Dat betekent ook dat wij in vrijwel alle gevallen een te groot lager kiezen waardoor dat bij ons direct in een langere levensduur wordt omgezet.
    Dus er zijn best goede argumenten om goedkope lagers in te zetten, maar ga er niet vanuit dat je dezelfde kwaliteit krijgt.
    Voor scheepsbouwers >>> Ook is het Chinese RVS niet vergelijkbaar met ons RVS normen. Ons eigen " gewone " lagerstaal is al beter roestbestendig dan de meeste Chinese RVS. Lagers.
    Persoonlijk zou ik niet gaan voor de goedkoopste. Ik heb lagers gezien die alleen gedraaid waren,,. niet eens met geslepen loopbanen. Dus zoals gezegd... " alle waar is naar zijn geld...". Maar met zulke verschillen is de verleiding groot...

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2017
    kaapstander vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor de uitgebreide toelichting Jan.
    Zou jij onderstaande kwalificeren als "degelijk" ?

    Type lager Miniatuur kogellager-open
    Fabrikaat PRC
    d 2
    D 5
    B 1.5
    Max. draaggetallen (kg) Dynamisch (Cr) : 16 / Statisch (Cor) : 5
    Diversen1 Toleranties volgens P6 (ABEC-3)
    Diversen2 PRC (precisie) lagers zijn van een gerenommeerd Japans fabrikaat.


    Het uitvoerige assortiment omvat chroomstalen (SAE52100) en roestbestendige (AISI440C) lagers
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Harm.
    Ik ken PRC ook niet. De andere merken die je aangaf zijn overigens allemaal wel bekende merken,. Maar sommige zijn specialisten voor bepaalde types.

    Ik denk eerder dat PRC een handelsmerk is , en geen producent. Ze gebruiken de Amerikaanse ABEC als norm . Wij gebruiken in Europe veel meer de veel uitgebreidere ISO normen.
    De Japanse specialist op het gebied van minituur lagers is ovrigens fabrikant NMB.( Nippon Miniature Bearings)

    De draagetallen ken ik niet uit mijn hoofd en zal moet ik volgende week eens vergelijken ik weer op kantoor ben. Dat geldt ook voor het materiaal.
    Dus daar kom op nog op terug.

    ABEC 3 is een standaard type. ( bijv. niet echt geschikt voor hoge toerentallen )
    ABEC gaat inderdaad meer over de zuiverheid van de maatvoering, en zegt niets over de mechanische kwaliteit.
    Moet wel zeggen dat ik pas echt achterdochtig wordt als een onbekend merk hogere ABEC waarden aanbiedt.... ( gebeurt bijv. bij lagers voor rolschaatsen en alleen maar om in de handel de prijs op te drijven).

    Maar voor algemene toepassingen is ABEC 3 principe wel geschikt. Verder is ook de nauwkeurigheid van de geslepen lageringen Is veel beter dan wat de meeste modelbouwers kunnen bereiken..

    Wel kan ik uit ervaringen vertellen dat lagers die in Japan worden geproduceerd bij de beste ter wereld horen. Dat heeft alles te maken met de Japanse manier van kwaliteitscontrole en bewaking. Dus als jouw alternatief echt uit Japanse productie is, dan zou dat in orde moet zijn..
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2017
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Bedenk dat in haast iedere harddisk / CD-romspeler / enz Japanse / Chinese lagers zitten, dus om te zeggen dat ze slecht lagers maken......denk het niet.
    Ik heb pis dure SKF lagers binnen een uur zien sneuvelen door iets te veel vet in het lagerblok, het is dus ook een questie van goed behandelen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel korrekt....

    En met die lagers moet je enorm uitkijken: er zitten uitstekende lagers bij tussen, en ook totaal schroot.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaat niet lang leven... Daar kan geen enkel lager tegen: het is een kruishoofd, en dus maken de lagers een heel kleine schommelbeweging, de kogels stampen iedere keer op hetzelfde punt. Dat gaat gegarandeerd fout, want de kooi gaat open barsten.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    edit: ik zie dat Harm deze video zelf al een keer geplaatst heeft.

     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2017
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die is erg, he?
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    -zuigeroppervlak 2,8 vierkante cm
    -stoomdruk 4,5 bar
    -kracht 12,8 kg
    Als ik onderstaande voorbeeld lager 3 mm neem mag die 0,229 kN statische belasting hebben dat is 23,3 kg
    Lijkt me dat dat er tegen moet kunnen, want "zit binnen de specs".
    Of is wisselende belasting met maar een kleine hoekverdraaiing niet hetzelfde als statisch in de keuze statisch/dynamisch?

    lagerkrachten.png lagerkracht omzet.png
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... dat is niet het zelfde....
    Er zijn mij meerdere gevallen overkomen van twee naast elkaar opgestelde electromotoren op een plek met trillingen, waarbij de draaiende motor geen lagerproblemen had, en de stilstaande motor wel, als het in de scheepvaart gebruikelijke "wekelijks omschakelen" vergeten werd. En die lagers werden uitsluitend "belast" met het gewicht van het motor-anker.
    (en voor de duidelijkheid: dan praat je over lagers van een goed merk, we gebruikten in die tijd uitsluitend SKF, NGK of Nachii, gedimensioneerd voor 40K draaiuren....)

    Continue draaiend zijn er meestal weinig problemen met die nominale belasting, en stilstaand, met een constante belasting (bijvoorbeeld een gewicht of een constante kracht) ook niet.
    Maar stilstaand of slechts kleine verdraaiingen, in combinatie met een stotende wisselende belasting, daar moet je OF een heftig overgedimensioneerd lager voor hebben, of gewoon een goed met vet of olie gesmeerde bus.

    Van een dergelijke belasting gaat het lager staan "Brinellen" (de kogels drukken hele miniscule putjes in de groeven door de herhaalde stootbelasting op iedere keer precies hetzelfde punt, genoemd naar de hardheidstest van Brinell). Vrij kort daarna willen de kogels onder belasting in dat putje blijven hangen, en érgens gaat er dan toch metaal langs metaal schuiven als het lager dan toch een draaiende beweging moet gaan maken. Vanaf dat moment gaat het fout.
    M.a.w: het zal "even" goed gaan, en hoe lang "even" duurt kan ik van een afstand ook niet schatten, maar vroeg of laat loopt de boel in elkaar, en dan heb je ook gelijk van het ene moment op het andere een mm speling, en raken de zuigers de deksels.


    Eventueel maken rollenlagers of naaldlagers een betere kans, die kunnen meestal de belastingen die jij tegen gaat komen beter verdragen.

    Daarnaast, ik weet niet wat je zuiger weegt en welk toerental je precies draait, maar die versnelling komt nog eens bovenop je "statische" krachten ten gevolge van de stoomdruk. Voor jouw stoommachientje schat ik die toch op rond de 15 G in BDP: http://www.timloto.org/formules/az.html
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is leuk om eens door te rekenen.
    Lagedrukzuiger (zwaarste) circa 49 gram
    kruishoofd circa 20 gram
    drijfstang circa 32 gram
    zuigerstang misschien 8 gram
    toerental mogelijk 1100 RPM
     
  17. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je nog de kruklengte (halve slag) en de drijfstanglengte (hart oog tot hart oog) nodig....
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Harm even terugkomend op de specs die je aangaf in je post 7. Deze lijken in orde. Opgegeven draagetallen zijn "standaard" voor dit type.
    Materiaal omschrijvingen zijn erg basic, maar op zich voor standaardtypes normaliter wel gangbaar, Kortom daaruit is niets twijfelachtig te concluderen.

    Ik ben het ook met de conclusies van Brutus eens.
    Feit is dat rollagers, zoals kogellagers zijn bedoeld om te draaien. En daarbij is het ook niet ongebruikelijk dat juist miniatuur lagers hoge toerentallen draaien.
    In de ontwikkeling voor geselecteerd toepassingen selecteert een fabrikant alle onderdelen op basis van de toepassing.
    Maar de afgedichte lagers, die je gewoon bij dealers kunt kopen zijn standaard types . Ook voorzien van een standaard multi purpose vet. (bijv. Alvania. KNG 144) . Maar ook je de kooiconstructie die zo belangrijk bij het toerental, eventuele trillingen (zoals in electromotoren) en de bedrijfstemperatuur, niet kiezen..

    Maar even terugkomend op het type dat je noemde in post 7.
    Als ik kijk naar de "standaard" specs dan zou dit lagertje, met rubber afdichtingen, geschikt zijn 44.000 omw/min. Het maximum. c.q. open uitvoering en oliegesmeerd zou tot ca. 63.000 omw.min kunnen gaan.
    Hogere toerentallen zijn technisch haalbaar, maar niet in dergelijke standaard uitvoeringen.

    Maar jouw probleem is juist dat er helemaal geen rotatie is, en daarmee vervallen alle gangbare calculatie methodes. Natuurlijk is het voor jouw toepassing door specialisten wel een model op te zetten om de levensduur berekening te maken, maar realistisch is dit niet, aangezien er geen enkel commercieel belang is.

    Dat betekent dat je vooral praktisch moet blijven.
    Je hebt een beetje gelijk wanneer je statische belasting als uitgangspunt neemt voor je berekening, maar daarbij ga je voorbij aan de praktische effecten van de werkelijke hoekverdraaing. Brutus geeft dit ook aan, maar ik zou hieraan willen toevoegen dat het "standaard" vet hiervoor ook helemaal niet geschikt is.
    Door de beperkte verdraaing zal de olie uit de binder geperst worden en hou je uiteindelijk geen smering over en dat heeft effect op de levensduur ...
    Maar bedenk daarbij ook dat de meeste kogels (in de onbelaste kwadranten) al helemaal niet meedoen.. De statische krachten worden ook nooit verdeeld en zijn geconcentreed op een paar kogels . Dat is de reden voor de relatief lage statische draagetallen en de optredende blijvende indrukken in de loopbanen.

    Er zijn een paar opties;
    1) Je zult in ieder geval verbetering vinden door een kleverig vet in te zetten.
    Maar het is waarschijnlijk erg moeilijk om minimaal 1 rubber afdichting onbeschadigd te verwijderen... ..

    2) Ik weet niet hoe vast je zit aan de afmetingen,en de noodzaak van geintegreerde afdichtingen.
    Rollagers in dergelijke toepassingen komen wel voor, maar dat zijn dan naaldlagers. Omdat daarmee het kontaktvlak tussen de rollen en de loopbanen ( raceways in jargon) aanmerkelijk vergroot wordt, zal het fenomeen zoals door Brutus is omschreven wellicht kunnen worden vermeden. Alleen weet ik niet van afgedichte uitvoeringen in deze kleine maten

    De kleinste die ik in de markt kan vinden :
    type K3x5x7TN
    d= 3 mm
    D= 5 mm
    B= 7 mm
    Dynamisch 1,56 kN, Static 1,29 kN
    Dit is alleen een naald kooi . Je as en je huis vormen de loopbanen. (vereist wel hoge afwerkingsgraad...)

    Voor een type met een vaste buitenrand die wat makkelijker in te bouwen zal zijn is, kun je denken aan een type HK0306
    d= 3
    D= 6,5 mm (inbouwmaat)
    B= 6 mm
    Dynamisch 1,60 kN, Static 1,14 kN

    Deze draaggetallen liggen toch aanmerkelijk hoger. Daardoor meer overlevingskansen....

    Mijn conclusie : ik vrees dat het een kwestie van proberen is. En misschien blijkt dan de bronzen bus voor jouw toch de meest praktische oplossing te zijn

    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2017
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    11.11 mm = halve slag en
    drijfstanglengte 46 mm

    Ook dat is al door mijn gedachten geschoten, maar dan voor de krukas.
    Ik heb zelfs gedacht om dan een dubbel stel te bestellen en ze deelbaar te maken. (krukas is al klaar)
    De ene helft is een halve omtrek (bruikbaar), de andere helft is een halve omtrek min 2 maal de zaagsnede.(weggooien). edit: je bent dan wel het voordeel kwijt van het "niet verslijtende" lager, want dan heb je stalen krukas--harde lager--zachte frame/drijfstang; dus dat idee vervalt.
    Maar misschien moet ik de gedachte dat een stoommachine geen geluid hoort te maken gewoon loslaten en de speling, die ontstaat omdat je op geen enkele manier voldoende kan smeren, voor lief nemen.
    De machine van de Henriëtte is WEER aan revisie toe. Op de WSD hoorde ik nog meer stoom draaien: Ook zij hadden geen geluidsmodule nodig.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2017

Deel Deze Pagina