Hallo allen, Veel van jullie zullen deze duikboot wel kennen, hij ligt in Luzern in het "verkehrshaus", en is recent gerestaureerd. Het is een passagiers onderzeeboot die na 1964 vele duiken naar de bodem van het meer van Genève heeft gemaakt. Ik denk erover een model ervan te maken, maar weet niet hoe ik al die komische raampjes moet maken . Ideeën?
Freek, een andere mogelijkheid is het aanpassen van LED-houders. Die zijn er ook iets dieper: Groeten, Rob
Weet ik natuurlijk Raf (ik heb ze hier zelfs liggen) , maar dit was het eerste foto'tje dat ik zo snel kon vinden....
hahah ja rob weet ik da gebeurt mij soms ook zo die ik gevonden heb zijn 10 mm maar ik denk nog te klein voor die boot
Goed, ik ben begonnen met een tekening te maken op basis van de foto's die ik in Luzern gemaakt heb. Het wordt een moeilijk project - ben nog aan het puzzelen wat waar komt! De boot is 28.5 meter lang, met een druklichaam met een doorsnede van 3.15 meter. Mijn plan is een 1:25 schaal, dat wordt een boot van 1.15 en 10 kg. De duiktanks zijn 1:1 44 kuub, dus 2.8 liter in 1:25. Ik denk dat die 44 kuub duiktanks in de twee "zadeltank" zitten, en dan kan ik die daar ook in het model bouwen. Ik denk aan een kavanpomp die de twee 1.4 liter duiktanks vult en die door een buis naar de toren ontluchten. Semi-dynamisch dus, zoals mijn K-XVIII. Dat geeft dan veel ruimte in het druklichaam, maar betekent ook dat een bajonet achter de toren moet komen, en die kan dan niet meer dan 75 mm zijn - daar is de boot al aardig smal. De boot had voor- en achter duikroeren, die wil ik beide functioneel maken. Die voor waren behoorlijk groot, het draaipunt is nog zichtbaar in de zadeltank voor maar ze zijn niet herbouwd bij de restauratie. Ook leuk wordt de achterkant - en mooi Wordt in ieder geval een leuk / lang project - ideeën zijn welkom
je kunt de bajonet wel van voor zetten hoor freek maar dan moet je een 6 kant koppeling gebruiken die uit elkaar kan schuiven de servo voor je duik en roer moet dan ook achter in blijven staan 7.5 cml das ongeveer de diameter van de buis die ik in de kriek gebruik ik zal ze morgen eens opmeten waarom wil je de duiktank in die zij tanks ???? dat is verre van ideaal en zorgt voor een zeer onstabiele boot gr raf maar speciaal word hij wel
De bajonet voor? Ik dacht dat hele voordeel van bajonet + techrek is dat jij het geheel eruit trekt en dan overal bij kunt. Met een bajonet voor wordt het toch heel moeilijk de motoraansluiting en achterroeren te doen? En stabiliteit lijkt me met een droge romp we goed, er zal misschien wel 5 of 6 kg lood inmoeten en dat kan mooi diep in de kiel en romp toch? Freek
freek het gaat met de bajonet sluiting voor aan en toch het tech rek er uit te kunnen trekken daarom heb je voor de as een 6 kant koppeling nodig die schuift namelijk in elkaar als je het tech rek er in schuift het tech rek komt dan niet vast te zitten aan de sluiting maat schuift in twee U profielen zodat het steeds mooi uitgeleind word ik probeer er een tekening van te maken das begrijpelijker
ik kon ze haast niet vinden maar deze koppelingen werken ook hier komt nog een contra stuk aan hé zo kun je de rechtrek los trekken van de as de twee servo's blijven zitten aan de achterkant maar de motor schuift er mee uit gr raf
zo zou het er uit kunnen zien ik heb effe snel een D gemaakt de ronde is de motor de rechthoeken de servo's gr raf
Ik zie het. Bedankt voor het meedenken! Voordeel is dat de tank dan in het techrek kan, en die onder druk kan komen - misschien het mooiste met twee engel duiktanks oid. Met die servos en motorlinks zo ver achterin de boot wel moeilijk te maken. Zou natuurlijk ook de draaibeweging van de bajonet kunnen gebruiken om de duikroeren voor en achter en het richtingsroer vast te maken? Dan kunnen de servos ook op het techrek. Maar de aansluitingen van de servostangen op roer en duikroer moeten dan gemaakt worden voor de romp klaar is niet? Freek
Leuk project Freek, Mocht je 3D kunnen tekenen en je hebt of kent iemand die een CNC freesmachine heeft, die minimaal de lengte van dit model aankan... Dan zou je een heel eind kunnen komen, om daarmee twee mal-helften te kunnen maken. Succes in elk geval en ik blijf het bij deze zeker volgen ;-)
ja freek maar er is een oplossing voor dat servo probleem en dat zijn magneten ik weet niet hoeveel plaats je hebt daar van achter maar als je de stuur stangen van de roeren nu eerst langs binnen laat lopen door een buisje tot in die zijkanten (bakken zeg maar) dan kun je daar een stang maken die kan schuiven en als je daar dan neodine magneten in verwerkt dan kun je dit ook aan de binnen kant doen en krijg je een stevige verbinding en je kunt de servo's naar buiten trekken met het techrek mee op deze manier mag het tech rek niet mee draaien met de sluiting want anders zitten die schuiven nooit juist over elkaar zo heb je dus ook geen doorvoeren nodig want je servo stangen komen niet naar binnen ik moet eens opzoek naar een zeer oude foto om te laten zien wat ik bedoel gr raf
Ben op millimeter papier tekeningen aan het maken. Deze komen van Fotos en een paar Fotos van tekeningen die in het "verkehrshaus" onder glas te zien waren. Een boel werk maar door over ieder deel van de romp na te denken leer je de boot wel kennen!