Mesoscaphe Auguste Piccard

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 29 apr 2015.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Freek,
    wordt het ook houtbouw, zoals je voorgaande boten?
    Hans
     
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hans, ja het wordt weer houtbouw. Moet dan een beetje oppassen dat alle binnenoppervlakken goed geïmpregneerd worden en ik wil dit keer zowel binnen als buitenverlichting aanleggen. Hout blijft toch het mooiste materiaal!
    Freek
     
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    De kiel is gelegd! Jullie zien, zelfde methode als de O-1, maar de vorm van de WTC is veel eenvoudiger.

    [​IMG]
     
  4. Olafur

    Olafur

    Lid geworden:
    2 dec 2015
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Deventer
    Wow, mooi project. Succes!
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Project is nog (niet zo) actief...

    [​IMG]
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hier is het 'geraamte' klaar, kielbalk en 'dekbalk' met nokjes om de ronde spanten in te zetten, en een heleboel kleine dwarsbalkjes om het geheel stijf en recht te maken. Zo is er eigenlijk geen bouwplank nodig voor het beplanken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het plan is de romp te beplanken, en dan de vele gaten voor de ramen te boren en konisch uit te frezen. Dan dacht ik daarover glasweefsel te wikkelen, dat dicht te kwasten met epoxy en dan van binnenuit de ramen vol te gieten met epoxy. En dat moet dan waterdicht zijn.....

    Foto's genomen met een iPhone met klein magnetisch erop gezette groothoeklens. Bevalt goed.

    Freek
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Niet veel boten zijn ZO makkelijk te beplanken! Geen spanningen, voorvormen, geen langdurig geklem. Lekker makkelijk! image.jpeg image.jpeg Op deze foto is weer de traditionele munt zichtbaar, dit keer een Zwitserse halve franc uit 1963 (het bouwjaar van de PX-8). Gezien de vele discussies bij het plaatsen van 1 cent in de O-1 heb ik nu maar zo'n 50 maal die waarde genomen. Tot nu toe heeft die cent overigens goed geholpen - want de O-1 vaart in het algemeen probleemloos...

    Freek
     
  8. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Mooi om te zien en petje af,Freek.
    Grtjs,Marc.
     
  9. bwi

    bwi

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    71
    Locatie:
    België, Antwerpen
    Ik kan dit enkel bijtreden Freek, prachtig werk.
    Grtz,
    Bart
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Basis van de houtbouw van de romp is compleet - weet iemand hoe ik dit draadje naar de raketten verplaats, dan maak ik er een Saturnus 5 van.

    image.jpeg
     
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.588
    Locatie:
    limb
    Ziet er top uit,Freek.
    Grtjs,Marc.
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bijna een jaar sinds mijn laatste post hier! Heb inderdaad niets aan de Picard gedaan, we nogal wat onderhoud, varen en reparatie aan mijn andere twee boten.

    Echter ik was gisteren in Nyon, aan het meer van Genève. Daar waren een aantal modellen en een bouwtekening van de Picard, dus ik heb in ieder geval weer wat meer informatie. Andere hobbies spelen ook mee, maar ik zie weer uit naar het vaarseizoen.

    Freek
     

Deel Deze Pagina