Hallo forumleden,
Jullie lezen het verslag van mijn project gebouwd met metaalconstructie. Heeft u opmerkingen, of wilt u extra informatie, reageer dan gerust.
Update 11-2011: de hijskraan is klaar!

De orginele hijskraan
Ik heb deze machine uitgekozen omdat we in het familiebedrijf ermee gewerkt hebben. Het is de LTM 1030 UM-120 uit de eerste productieserie, en werd ingezet op projecten in de bouwsector. Af fabriek werd de hijskraan standaard geleverd met 4 wielaandrijving en stuurinrichting op zowel de voor- als achterwielen. De 6 cilinder luchtgekoelde dieselmotor zorgt voor de aandrijving. Deze krachtbron levert eveneens vermogen aan de hydraulische installatie van de opbouw. De kraan bruikbaar is voor lichte hijsklussen met zijn maximale hefcapaciteit van 30 ton.
De hijskraan zoals gebouwd in de jaren 70 van de vorige eeuw:

Het model
Het model is gebouwd in 1/8 schaal en heeft afmetingen van ca. 125 x 36 x 42 (LxBxH in cm) in transportstand. Het gewicht is ongeveer 54 kg zonder het hijsgereedschap. Voor constructie werden zo'n 15.000 onderdelen gebruikt, varierend van strippen, platen, tot wielen en veel bouten en moeren.
De hijsfuncties worden aangedreven door elektro mechanische delen in plaats van de hydraulische installatie. Een externe voeding zorgt voor spanning op het elektrische circuit.





Het hijsgereedschap:

Hijsfuncties
Telescoperen van de kraanarm:
Heffen:
Zwenken:
Uitzetten en nivelleren:
Metaalconstructie sets
De geperforeerde strippen hebben een standaard gatafstand van 1/2 inch of 12,7 mm.

De inbus schroeven zijn compact in afmetingen en van betere staalkwaliteit dan zeskant bouten. De oppervlaktebehandeling chemisch gezwart ziet er goed uit in combinatie met metaalconstructie sets.

De voeding van 60W in een bijpassende behuizing.

Bovenwagen
Het haakblok inscheren op 4 schijven vereist zo'n 25 mtr koord op de kabeltrommel.

De originele hijskraan is voorzien van tegengewicht door montage van balastblokken. Van het model is het slechts de behuizing van de lier aandrijving.

De 2e lier werd op het model gemaakt, maar bij de echte hijskraan zit die er niet op.



Het 30T haakblok heeft 4 schijven en weegt ca. 1kg in model.

De bediening van de kraan gebeurt met de 4-weg joystick schakelaar.

De bediening van de joystick schakelaar wordt makkelijk door het raam dat kan openklappen. De deur schuift op kogelgelagerde rails.

De bedrading kan je bijkomen door openen van het luik.

De zwenkmotor is dezelfde als van het hefcilinder en is zeer sterk.


De belettering is gemaakt met standaard strippen maar er zijn ook letters bij die speciaal op maat zijn gemaakt uit alu plaat.

De kraanarm is bevestigd aan het frame door een draaipunt. Losnemen van het draaipunt is soms nodig voor reparaties. De stalen pen kan je er dan uit duwen. Je hebt er wel gereedschap voor nodig.

De kraanarm wordt uitgedrukt door de schroefdraadspindel. Het 2e mastdeel is vastgemaakt aan de spindel. De kettingen zorgen voor naar buiten duwen van het 3e mastdeel. Staalkabels trekken het 3e mastdeel weer in.





De telemast kan maximaal een hoek van 78° maken.



De jib zet je erop door het indrukken van pennen.


Onderwagen/ chassis
Ik heb alleen de meest noodzakelijke zaken in de cabine ingebouwd, zoals de bestuurdersstoel en stuurkolom.


In de transport stand is de mast vergrendeld op de steun. Het bovenste deel hiervan kan wegklappen zodat de opbouw kan zwenken zonder belemmering.

De onderzijde van het chassis ziet er zo uit:

Het chassis van de onderwagen is opgebouwd uit langsliggers en met dwarsliggers verder verstevigd. De draaikrans gezien vanaf de onderzijde van het chassis:

De gestuurde assen zijn voorbereid op aandrijving alhoewel het model niet verder ontwikkeld wordt want de hijskraan is log en zwaar.


De velgen zijn gemaakt van metaalconstructie met enkele aanpassingen. De band is gevuld met schuim materiaal en is verstijft door een carbonfiber schijf.



Montage van wiel en gestuurde as:

De hijskraan is uitgerust met steunpoten die schuiven in het chassis.

Onderzijde met aandrijving en motor:


De relaisplaten zijn afgedekt met een luik.


De bediening werkt met eenvoudige schakelaars.

Jullie lezen het verslag van mijn project gebouwd met metaalconstructie. Heeft u opmerkingen, of wilt u extra informatie, reageer dan gerust.
Update 11-2011: de hijskraan is klaar!

De orginele hijskraan
Ik heb deze machine uitgekozen omdat we in het familiebedrijf ermee gewerkt hebben. Het is de LTM 1030 UM-120 uit de eerste productieserie, en werd ingezet op projecten in de bouwsector. Af fabriek werd de hijskraan standaard geleverd met 4 wielaandrijving en stuurinrichting op zowel de voor- als achterwielen. De 6 cilinder luchtgekoelde dieselmotor zorgt voor de aandrijving. Deze krachtbron levert eveneens vermogen aan de hydraulische installatie van de opbouw. De kraan bruikbaar is voor lichte hijsklussen met zijn maximale hefcapaciteit van 30 ton.
De hijskraan zoals gebouwd in de jaren 70 van de vorige eeuw:

Het model
Het model is gebouwd in 1/8 schaal en heeft afmetingen van ca. 125 x 36 x 42 (LxBxH in cm) in transportstand. Het gewicht is ongeveer 54 kg zonder het hijsgereedschap. Voor constructie werden zo'n 15.000 onderdelen gebruikt, varierend van strippen, platen, tot wielen en veel bouten en moeren.
De hijsfuncties worden aangedreven door elektro mechanische delen in plaats van de hydraulische installatie. Een externe voeding zorgt voor spanning op het elektrische circuit.





Het hijsgereedschap:

Hijsfuncties
Telescoperen van de kraanarm:
Heffen:
Zwenken:
Uitzetten en nivelleren:
Metaalconstructie sets
De geperforeerde strippen hebben een standaard gatafstand van 1/2 inch of 12,7 mm.

De inbus schroeven zijn compact in afmetingen en van betere staalkwaliteit dan zeskant bouten. De oppervlaktebehandeling chemisch gezwart ziet er goed uit in combinatie met metaalconstructie sets.

De voeding van 60W in een bijpassende behuizing.

Bovenwagen
Het haakblok inscheren op 4 schijven vereist zo'n 25 mtr koord op de kabeltrommel.

De originele hijskraan is voorzien van tegengewicht door montage van balastblokken. Van het model is het slechts de behuizing van de lier aandrijving.

De 2e lier werd op het model gemaakt, maar bij de echte hijskraan zit die er niet op.



Het 30T haakblok heeft 4 schijven en weegt ca. 1kg in model.

De bediening van de kraan gebeurt met de 4-weg joystick schakelaar.

De bediening van de joystick schakelaar wordt makkelijk door het raam dat kan openklappen. De deur schuift op kogelgelagerde rails.

De bedrading kan je bijkomen door openen van het luik.

De zwenkmotor is dezelfde als van het hefcilinder en is zeer sterk.


De belettering is gemaakt met standaard strippen maar er zijn ook letters bij die speciaal op maat zijn gemaakt uit alu plaat.

De kraanarm is bevestigd aan het frame door een draaipunt. Losnemen van het draaipunt is soms nodig voor reparaties. De stalen pen kan je er dan uit duwen. Je hebt er wel gereedschap voor nodig.

De kraanarm wordt uitgedrukt door de schroefdraadspindel. Het 2e mastdeel is vastgemaakt aan de spindel. De kettingen zorgen voor naar buiten duwen van het 3e mastdeel. Staalkabels trekken het 3e mastdeel weer in.





De telemast kan maximaal een hoek van 78° maken.



De jib zet je erop door het indrukken van pennen.


Onderwagen/ chassis
Ik heb alleen de meest noodzakelijke zaken in de cabine ingebouwd, zoals de bestuurdersstoel en stuurkolom.


In de transport stand is de mast vergrendeld op de steun. Het bovenste deel hiervan kan wegklappen zodat de opbouw kan zwenken zonder belemmering.

De onderzijde van het chassis ziet er zo uit:

Het chassis van de onderwagen is opgebouwd uit langsliggers en met dwarsliggers verder verstevigd. De draaikrans gezien vanaf de onderzijde van het chassis:

De gestuurde assen zijn voorbereid op aandrijving alhoewel het model niet verder ontwikkeld wordt want de hijskraan is log en zwaar.


De velgen zijn gemaakt van metaalconstructie met enkele aanpassingen. De band is gevuld met schuim materiaal en is verstijft door een carbonfiber schijf.



Montage van wiel en gestuurde as:

De hijskraan is uitgerust met steunpoten die schuiven in het chassis.

Onderzijde met aandrijving en motor:


De relaisplaten zijn afgedekt met een luik.


De bediening werkt met eenvoudige schakelaars.

Laatst bewerkt door een moderator: