Liebherr hijskraan 1/8

Meccano bouwdozen 'has been'..? Breng je stem uit..!

  • Dit is een geweldige hobby

    Votes: 33 40,2%
  • Net zo mooi als orgineel meccano

    Votes: 17 20,7%
  • Wel gaaf maar liever iets anders zoals Lego

    Votes: 21 25,6%
  • Geen mening

    Votes: 11 13,4%

  • Total voters
    82
Hallo forumleden,

Jullie lezen het verslag van mijn project gebouwd met metaalconstructie. Heeft u opmerkingen, of wilt u extra informatie, reageer dan gerust.

Update 11-2011: de hijskraan is klaar!





De orginele hijskraan


Ik heb deze machine uitgekozen omdat we in het familiebedrijf ermee gewerkt hebben. Het is de LTM 1030 UM-120 uit de eerste productieserie, en werd ingezet op projecten in de bouwsector. Af fabriek werd de hijskraan standaard geleverd met 4 wielaandrijving en stuurinrichting op zowel de voor- als achterwielen. De 6 cilinder luchtgekoelde dieselmotor zorgt voor de aandrijving. Deze krachtbron levert eveneens vermogen aan de hydraulische installatie van de opbouw. De kraan bruikbaar is voor lichte hijsklussen met zijn maximale hefcapaciteit van 30 ton.
De hijskraan zoals gebouwd in de jaren 70 van de vorige eeuw:




Het model


Het model is gebouwd in 1/8 schaal en heeft afmetingen van ca. 125 x 36 x 42 (LxBxH in cm) in transportstand. Het gewicht is ongeveer 54 kg zonder het hijsgereedschap. Voor constructie werden zo'n 15.000 onderdelen gebruikt, varierend van strippen, platen, tot wielen en veel bouten en moeren.

De hijsfuncties worden aangedreven door elektro mechanische delen in plaats van de hydraulische installatie. Een externe voeding zorgt voor spanning op het elektrische circuit.












Het hijsgereedschap:




Hijsfuncties


Telescoperen van de kraanarm:




Heffen:



Zwenken:



Uitzetten en nivelleren:



Metaalconstructie sets


De geperforeerde strippen hebben een standaard gatafstand van 1/2 inch of 12,7 mm.




De inbus schroeven zijn compact in afmetingen en van betere staalkwaliteit dan zeskant bouten. De oppervlaktebehandeling chemisch gezwart ziet er goed uit in combinatie met metaalconstructie sets.




De voeding van 60W in een bijpassende behuizing.




Bovenwagen


Het haakblok inscheren op 4 schijven vereist zo'n 25 mtr koord op de kabeltrommel.




De originele hijskraan is voorzien van tegengewicht door montage van balastblokken. Van het model is het slechts de behuizing van de lier aandrijving.




De 2e lier werd op het model gemaakt, maar bij de echte hijskraan zit die er niet op.








Het 30T haakblok heeft 4 schijven en weegt ca. 1kg in model.




De bediening van de kraan gebeurt met de 4-weg joystick schakelaar.




De bediening van de joystick schakelaar wordt makkelijk door het raam dat kan openklappen. De deur schuift op kogelgelagerde rails.




De bedrading kan je bijkomen door openen van het luik.




De zwenkmotor is dezelfde als van het hefcilinder en is zeer sterk.






De belettering is gemaakt met standaard strippen maar er zijn ook letters bij die speciaal op maat zijn gemaakt uit alu plaat.




De kraanarm is bevestigd aan het frame door een draaipunt. Losnemen van het draaipunt is soms nodig voor reparaties. De stalen pen kan je er dan uit duwen. Je hebt er wel gereedschap voor nodig.




De kraanarm wordt uitgedrukt door de schroefdraadspindel. Het 2e mastdeel is vastgemaakt aan de spindel. De kettingen zorgen voor naar buiten duwen van het 3e mastdeel. Staalkabels trekken het 3e mastdeel weer in.












De telemast kan maximaal een hoek van 78° maken.








De jib zet je erop door het indrukken van pennen.






Onderwagen/ chassis


Ik heb alleen de meest noodzakelijke zaken in de cabine ingebouwd, zoals de bestuurdersstoel en stuurkolom.






In de transport stand is de mast vergrendeld op de steun. Het bovenste deel hiervan kan wegklappen zodat de opbouw kan zwenken zonder belemmering.




De onderzijde van het chassis ziet er zo uit:




Het chassis van de onderwagen is opgebouwd uit langsliggers en met dwarsliggers verder verstevigd. De draaikrans gezien vanaf de onderzijde van het chassis:




De gestuurde assen zijn voorbereid op aandrijving alhoewel het model niet verder ontwikkeld wordt want de hijskraan is log en zwaar.






De velgen zijn gemaakt van metaalconstructie met enkele aanpassingen. De band is gevuld met schuim materiaal en is verstijft door een carbonfiber schijf.








Montage van wiel en gestuurde as:




De hijskraan is uitgerust met steunpoten die schuiven in het chassis.




Onderzijde met aandrijving en motor:






De relaisplaten zijn afgedekt met een luik.






De bediening werkt met eenvoudige schakelaars.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Liebherr hijskraan

De kraan kan tillen op tabel. Hier hangt de draaibank in de haak!





 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Zore,

Dit ziet er echt top uit... blijft toch stiekem wel leuk he :-)

Betreft je vragen over diverse besturingen, ik hoor het wel van je.

Keep up the good work...
 
Dit forumdeel (algemeen rollend materieel) kom ik nooit, daar gaat nu verandering in komen :yes: Geweldig project :!:
 
Er hoort alleen geen V8 in maar een Deutz BF6L913C Diesel (6 cilinder inline met turbo) ...
 
Hartelijk dank voor de reacties. Zodra er update's zijn zal ik deze posten in het topic en natuurlijk voorzien van foto's.

Edit: @Dirk, hmm de motor een 6 cilinder? Ja, dat het eens geen 8 cilinder kon zijn, tja... dat zat erin. Maar goed, dan moet het een 6 cilinder worden!

:)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Zore,

Even een vraag betreft die kogellagerhouders...
lagerplaatpanorama800x6.jpg


Waar zijn deze te verkrijgen ?

Hoor het graag van je :-)
 
Hallo Marten,

In reactie op je vraag. Lagersteunen/platen zijn leverbaar als standaard onderdeel als je het hebt over metalkit. Het onderdeel in de afbeelding is echter niet standaard, maar is volledig zelfbouw. Het bestaat uit een messing naafje en in de basis standaard Meccano strip met 8 mm boorgat. Het messing naafje valt hierin zodat je de boel vast kunt klinken.

Voorbeeld van losse onderdelen:




Deze kun je samenvoegen met klink gereedschap. De stift met uitstekende stalen pen klem je in de bankschroef en dient als geleidepen.




Duidelijk(er)wordt 't stap voor stap klinken in de volgende afbeelding. De linkerstift, messing naaf naar buiten klinken, stap 1. Middelste stift stap 2, klemmen van messing naaf op strip met vlakke stift. Blijft over stap 3, bedoeld om scherpe rand af te breken. Laatste stap geeft een fraaie afwerking van het produkt.




De meest voor de hand liggende manier om assen te ondersteunen in lagerplaten is het messing naafje zonder kogellager. Het eigen ontwerp lagerplaat biedt meer mogelijkheden. Bovendien, eigen ontwerp is dan toch zeker ook hobby, waar of niet? :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Zore,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg met afbeeldingen ;-)

Maar eens even kijken of ik die hulpmiddelen ook kan/ga maken.
Kan weleens handig zijn voor diverse aandrijvingen.

Nogmaals mijn dank.
 
Hallo forumleden,

Okey het heeft even mogen duren. Nu dan toch een update. Heb je suggesties of opmerkingen? Laat ze maar komen!


Marc
 
Bedankt voor jullie reacties.

De voorraden waren helemaal op dus de nieuwe bestelling was zeker nodig. De aandrijving voor zwenken wordt gemaakt dus de update komt eraan en ik hoop met een paar weken.

 
gaaf ik ben bij mij opa en oma met een tank bezig geweest die moet daar nog liggen :)
maar waar heb je die ketting en tandwiel vandaan ???
gr joost
 
Bedankt voor jullie reacties. De hijskraan is gemaakt van metaalconstructie onderdelen voor het grootste gedeelte. De ketting is te koop bij de technische vakhandel en voor de banden ben ik geslaagd bij Conrad.

De foto is van de cabine met interieur incl. stoel van de machinist maar belangrijker mss wel de electrische schakelingen komen hierin. Wordt vervolgd.



 
Hallo forumleden,

De hijskraan is te zien op de Modelshow europe te Ede. De show is pas in het voorjaar van 2012 maar het topic is bijgewerkt met de laatste foto's en filmpjes. Heeft u vragen of opmerkingen, reageer dan gerust.

 
Laatst bewerkt:
Back
Top