MHZ Hotshot of wat anders?

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 aug 2018.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Tussen de bouw van de Wasabi een nieuw rompje gekocht op marktplaats.
    Rompje was in slechte staat heb het dek de spiegel en een zijkant opnieuw gelamineerd. Nieuwe as erin gelijmd zat een rare beweging in de aandrijflijn welke ik niet kon plaatsen. Dacht de koppeling maar na vervanging zelfde probleem. As leek goed rond op een glas plaat. Denk dat deze heb gedraaid in de koppeling waardoor deze een beetje ovaal is gesleten ofzo.
    Verder heb ik hem opgebouwd met wat ik had liggen. 3900kv motor 90 esc en heb hem gevaren op 2s met een 33.5 mm prop.
    Dit ging goed van zijn plek nu een 34.5 mm prop proberen.
    Het bootje is 51 centimeter lang.
    Op mijn hydromite en Wiesel na nooit een mono gevaren dus hoop dat iemand wat over het vaargedrag kan zeggen.
    Zelf had ik het idee dat hij nogal ver uit het water kwam en net op het randje spiegel/roer vaarde en een beetje klapperde. Zal een filmpje proberen te plaatsen. 20180818_221312.jpeg 20180818_221251.jpeg 20180818_221228.jpeg 20180818_221219.jpeg 20180818_221213.jpeg
     
  2. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Weet iemand hoe ik een filmpje kan plaatsen? Ik krijg het niet voor elkaar.
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Op Youtube zetten en een link plaatsen.
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ga ik dat even proberen.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Hallo beste roy.
    Hartstikke fraaie romp.met Electro vast een rakket. Ik heb je filmpje natuurlijk nog niet kunnen bekijken en weet niet heel veel van mono,s af maar moest zelf gelijk denken aan cq.
    Het zwaarte punt van jou mono.
    Ik dacht ook dat een setje trimtabs wel iets goeds kunnen doen om ,lekker aan de gang te krijgen.ben benieuwd naar je filmpje.kom je wel uit hier.weet dat er veel mensen zijn op dit forum die je goed voort kunnen helpen.kump we goed jong.
    Grt Tom
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    De Hotshot is een ontwerp uit de borstelmotorentijd en zal bij brushless aandrijving vrij rap aan de grenzen van de vaarbaarheid komen tenzij je de romp modificeert (het effectiefst is het vlakken van de step).

    Als de boot op een vlakke ondergrond rust, dan moet de voorzijde prop ongeveer 2-3 mm boven dat vlak zijn, dieper zorgt voor een onrustig vaargedrag (on het eens voorzichtig uit te drukken) omdat er te weinig romp in het water is op snelheid.

    De boot vaart op de punt van de step en de laatste centimeter(s) vóór de spiegel, dat de neus wat omhoog steekt is dus normaal.

    "Trimtabs are a bandaid for a poor set-up!"
    Oftewel, bij een romp van dat formaat heb je ze bij een goede afstemming niet nodig, het remt alleen maar.

    Ik wacht een link naar je filmpje af.

    Groeten, Jan.
     
  7. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dat verklaart een hoop. Over het vaargedrag. Net even een test vaart gedaan met de nieuwe as. Deze heb ik iets langer gehouden 8% van de lengte van de boot. Ik heb gevaren met een 34.5 mm k propje dit ging goed. De boot wilde bij vertrek een beetje naar rechts hellen maar eenmaal op snelheid trok deze weer recht.

    Helaas heb ik 2 foutjes gemaakt in het opbouwen van de boot:

    1 De nood uit fungeert als anker bij een scherpe bocht naar rechts waardoor de boot haaks omslaat.

    2 De water uitlaat zit in de weg waardoor ik de lipo niet vee genoeg naar voren kan plaatsen zodat de boot iets natter zal lopen.

    Ook heb ik vandaag gevaren met een turn fin aan de rechterzijde dit leverde gek vaargedrag op. De boot bleef naar rechts hellen en trok ernstig naar rechts.

    Zelf denk ik dus dat de turnfin te lang is waardoor deze constant door het water sleept.
    1534680347445.jpeg
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    1) Ik heb de nood-uit op de spiegel, de grotere kabellengte maakt meestal extra caps op de regelaar nodig.
    Een (minder flatteuze) plaats zou in het dek boven de motor zijn.
    Als het een (potentiële) wedstrijdboot betreft, dan moet 'ie aan de linkerkant zitten en rood zijn.

    2) Bij zulke kleine rompen is dat altijd een punt, ik heb de uitlaat vaak in de step, met een pijpje dat naar achteren wijst, voor de extra zuiging.
    De lipo naar voren zorgt voor een natter lopende boot, waarom zou je dat willen? Alleen bij veel wind en vliegneigingen trim ik de boot wat meer neuslastig.

    De turnfin hoeft bij het rechtuit varen het water niet te raken, dat remt alleen maar, slechts bij het maken van een rechterbocht moet de turnfin nat worden.

    Groeten, Jan.
     
  9. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Het wordt geen wedstrijd bootje. Kwam hem tegen en het leek mij leuk een leerzaam om deze op te bouwen.
    Ik wilde hem iets natter laten lopen omdat hij best wel stuitert en voor mijn gevoel bijna opstijgt.
    Ik moet toch epoxy aanmaken omdat ik de nooduit moet verplaatsen. Dus dacht verplaats ik de water uitlaat ook meteen.
    Wat bedoel je met extra caps op de regelaar?
    Achterop de spiegel is misschien wel het mooiste.
     
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Hierbij de link naar het filmpje. Is helaas met de telefoon gefilmd. Mijn vriendin filmde eigenlijk de hond en het bootje is toevallig gefilmd.
    Dit is nog met de oude kromme as.

     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Jammer dat maar weinig mensen zich realiseren dat je een telefoon ook 90° kunt draaien voor dit soort filmpjes, of de telefoons zijn juist daarvoor niet ontworpen ergonomisch gezien...
    Zo op het eerste gezicht lijkt er weinig mis met het vaargedrag, het kleine formaat en lage gewicht zorgt voor een springerig vaarbeeld, maar dat is normaal.
    Verbeteringen zitten in de details qua afstemming (en het ontbreken van een nood-uit die de boel vernaggelt).

    Groeten, Jan.
     
  12. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Nood uit verplaatst en water uitlaat naar de andere zijde. Niet de mooiste plek voor de nood uit maar wel de beste om de draden kort te houden. 1534793589087.jpeg 1534793615857.jpeg
     
  13. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met de MHz tsunami of phantom.
    Ik vind zelf de phantom wel interessant.

    Ik zie dat iedereen de hulls verstevigd is dit echt nodig. Volgens de site kunnen ze een behoorlijke setup aan?
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Die rompen zijn van polyester (GFK), om ze bestand te maken tegen klappers van 100km/h+ is een extra laagje glasweefsel en epoxy wel noodzakelijk.
    Aramide/koolstof of alleen carbon is in mijn ogen overkill, en overwegend optisch.

    Je zou kunnen vragen of ze jouw romp in Aramide/koolstof willen lamineren, dan hoef je zelf niks te verstevigen.

    Groeten, Jan.
     
  15. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dat is natuurlijk ook een hele goede optie om dat te vragen.
    Zijn er nog meer goede rompen te verkrijgen? Rond de 90 centimeter liefst mono
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
  17. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor de link. Ik had niet gezien dat je deze ook in koolstof Aramide kon verkrijgen. Lijkt mij ook een leuke romp.
    Ik zie dat veel mensen hun roer recht achter de prop plaatsen bij de Lizardextreme.Wat is het verschil tussen rechts of het midden?
    Ik kan dat nergens terug vinden.
     
  18. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Bij catamaran rompen staat het roer meestal uit het midden
    Ook bij riggers.het roer direct achter de prop werkt minder goed.een mono ondervindt daar minder last Van daarom zie je dat daar minder.grt Tom.het heeft te maken met de loop eigenschappen van de romp
     
  19. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dus bij een mono kan hij ook prima rechts staan begrijp ik?
     
  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Jup, meestal word het roer naast de prop gezet om propwalk tegen te gaan.
     

Deel Deze Pagina