MHZ lizard extreme 830 mm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 16 okt 2018.

  1. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,

    Volgend vaarseizoen wil ik als het weer het toelaat naar de waterkant met een boot die klaar is en te varen.

    Na veel denkwerk en hulp van Jan(waarvoor mijn hartelijke dank)heb ik gekozen voor een MHZ lizard extreme van 830 mm.

    Deze boot heb ik besteld in duitsland,gelijk in carbon uitvoering,zodat verstevigen niet nodig is.Gelijk klaar om op te gaan bouwen.Er komt een sss motor in de 4092/2140kv of de sss 4082/2000kv,maar daar ga ik nog over nadenken welke het gaat worden.De esc word er weer 1 van flycolor de 150 A.Ook komt er weer dezelfde waterdichte 20 kilo servo in die erin staat bij de HOPF.

    Door problemen met de vorige vaste as,komt er nu een 5mm vaste as in van gundert(wokkelassen en spontane breuken zijn daarmee hopelijk voorbij),de as is besteld en zal of deze week of volgende week binnen komen,ook heb ik een nieuwe carbon graupner prop en een metalen dogdrive meebesteld

    De boot blijft wit met een bies over het middendeel waar de romp aan elkaar is gelijmd,de ramen en de nep luchtinlaat krijgen een zwart laagje.

    Om de as in te bouwen ga ik de 1600 kv motor van goolrc gebruiken,die heeft dezelfde diameter als de sss motor.

    Dat het helaas niet van een leien dakje gaat werd duidelijk met het leveren van de romp,beschadigingen op het dek,de kap past niet goed op de romp,niet goed afgewerkt op de hoek rechts achter,en het minst leuke is de holling in de bodem op het eind,inmiddels heb ik al bericht naar MHZ gestuurd om een en ander op te lossen,overigens was de boot keurig netjes ingepakt,het carbon zit er ook netjes in.

    Het zijn allemaal geen grote dingen,maar van een nieuwe romp mag je verwachten dat het allemaal in orde is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      80,3 KB
      Weergaven:
      320
    • 4.jpg
      4.jpg
      Bestandsgrootte:
      86,4 KB
      Weergaven:
      310
    • 6.jpg
      6.jpg
      Bestandsgrootte:
      112,9 KB
      Weergaven:
      320
    • 5.jpg
      5.jpg
      Bestandsgrootte:
      113,4 KB
      Weergaven:
      321
    • 9.jpg
      9.jpg
      Bestandsgrootte:
      198,1 KB
      Weergaven:
      307
    • 10.jpg
      10.jpg
      Bestandsgrootte:
      110 KB
      Weergaven:
      322
    • 7.jpg
      7.jpg
      Bestandsgrootte:
      80,7 KB
      Weergaven:
      307
    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      73,6 KB
      Weergaven:
      319
    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      85,3 KB
      Weergaven:
      278
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2018
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    In mijn ogen is die holling echt een puntje, de plekjes in de gelcoat op de neus kan ik slecht beoordelen en de rest een beetje mierenneuken. Zo'n rompje plakken is en blijft handwerk...
    De kap wat schuren aan de onderkant en hij past prima zo te zien.

    Ben benieuwd hoe MHZ erop reageert.
     
  3. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Lexo,lijken misschien kleine zaken,maar als ik een nieuwe romp koop mag ik verwachten dat alles in orde is,en niet eerst de romp goed moet krijgen.Als ik wat kleine dingen moet repareren dan schaf ik een gebruikte romp aan.

    Dat er bij een gebruikte romp vrijwel altijd iets aan mankeerd is mij niet vreemd,een nieuwe romp hoor je gelijk op te kunnen bouwen,maar goed dat is mijn mening.

    MHZ heeft keurig gereageerd,met deels geld terug en de romp houden,of een nieuwe romp.Ik heb gekozen voor een nieuwe romp,volgende week krijgen ik die opgestuurd,alle lof voor MHZ,ik ben er goed over te spreken,snelle en correcte afhandeling.
     
  4. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
  5. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Blijft een mooie boot om te zien,filmpje had ik al eens gezien,vaart mooi,bedankt voor de imput,de stikkertjes vind ik ook leuk gevonden.Ik ga daar nog eens over nadenken wat ik erop wilt hebben naast de bies die het gelijmde deel doet verdwijnen.
     
  6. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,ik heb bericht gehad van gundert,de as moet nog worden gemaakt,er komt ook gelijk een bus met een lager en afsluitring op.

    Boot is al in Duitsland en zal begin volgende week aan MHZ worden afgeleverd,en dan is het even afwachten wanneer ik de nieuwe boot krijg.

    i.p.v. de sss motor word het een BL motor 4082/1650.

     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Door problemen met de vorige vaste as,komt er nu een 5mm vaste as in van gundert(wokkelassen en spontane breuken zijn daarmee hopelijk voorbij),de as is besteld en zal of deze week of volgende week binnen komen,ook heb ik een nieuwe carbon graupner prop en een metalen dogdrive meebesteld.

    Beste Aard , wat denk je nou te gaan doen met de vaste as in combinatie met deze mooie romp ?
    Ik snap er niks meer van......
     
    focused en Lexo vinden dit leuk.
  8. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Gerjanmonohull74,

    Wat ik ermee ga doen is varen zoveel als ik kan zonder als teveel problemen,het is een schitterende romp.

    De rede voor opbouw met een vaste as heeft veel meer voordelen dan de opbouw met een flexas,dat het met de vorige vaste as niet helemaal ging zoals ik gehoopt had,is ook de rede dat ik voor een 5 mm vaste as ben gegaan,het soepeler draaien en het waterdicht zijn van de as zijn de grootste voordelen.

    Nu zie ik dat in je vraagstelling je afvraagt waarom in vredesnaam een 5 mm as,wel dat heeft te maken met het niet waterdicht zijn van een flexas(ook daar zijn de meningen over verdeeld),en dat je minder wrijving heb met een vaste as,dat zijn voor mij de grootste voordelen,en nu weet ik dat er mensen zijn die daar anders over denken,en dat is prima,dat mag.

    De inbouw vraagt wat meer werk,maar dat weegt niet op tegen de voordelen van de vaste as,dat heb ik er graag voor over.

    En aangezien ik blijkbaar een enorme pechvogel ben,wil ik dat tot een minimum verkleinen om toch zoveel mogelijk plezier te hebben.

    Dit hoop ik te bereiken door een nieuwe carbon romp met een 5mm vaste as,en een degelijke motor.

    Ander overige onderdelen zijn inmiddels voldoende probleemloos getest om in te zetten,daarmee doel ik op het roer de zender,de 20 kg waterdichte servo en de 150 A esc van flycolor,deze onderdelen werken vlekkeloos en zonder enig probleem.

    Aangezien dat al het testwerk van dit seizoen niet tot een bevredigend resultaat heeft geleid,ga ik het met deze boot heel anders doen.De bedoeling is dat de prop de eventuele klappen gaat opvangen,die zijn van kunststof versterkt met carbon,als er iets onder water gebeurt dan is de prop die het onderspit gaat delven,hopelijk gaan de andere onderdelen het overleven,want je weet het maar nooit....

    Verders ben ik van plan om de eerste rondjes wat rustig aan te doen,mochten er dan zaken naar voren komen die niet in het water thuishoren dan zal dat een minder grote impact hebben als met 30.000 toeren.

    Verder wil ik met drone met camera ook enig verkennings werk gaan doen.De plas waarop ik vaar is schoon,maar je weet het maar nooit...

    En als het lekker water is(eventueel ook een baantje langs het parcour zwemmen).

    Dit gaat hopelijk volgend seizoen vroeg van start,om de temperaturen het hoofd te bieden ga ik uiteraard een surf of duikpak aanschaffen om dat te kunnen doen.

    Ik kan niet wachten tot volgend seizoen begint,ik heb nu al lol en het nieuwe seizoen is nog niet begonnen,prima toch,want daar draait het om in de hobby,heel veel lol hebben,ik vaar altijd voorop,want ik heb geen concurentie.

    Iedereen beleeft dat op zijn eigen manier,en daar is het om te doen,aan de waterkant met mooi weer en een paar boten om lekker te genieten,hond erbij,wat wil je nog meer heerlijk.
     
  9. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Dus een starre as zonder flexas gedeelte zal dus resulteren dat deze onder een negatieve hoek uit de spiegel komt , nou succes met vaargedrag dat gaat een lizard niet leuk vinden. De as zal ten alle tijde bij een lizard recht uit de spiegel moeten komen.
     
  10. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Beste Aard, als je dat echt wil lekker varen met de hond erbij is helemaal goed.
    Ik draai nu een paar jaar mee en begrijp nu eindelijk wat het belangrijkste is om deze hobby leuk te houden , waar je op moet letten en hoe je aan info moet komen en zelfs dan bouw je nog geen schip die na een paar weekjes testen vaart als een kogel en stuurt als een mes en nog stabiel is ook.........
    Ik vaar ook heel graag wanneer en waar ik maar kan varen, hengel mee blikje drinken mee zonnetje erbij heerlijk.
    Niks is zo fijn als aan de waterkant te zijn met een schip wat GOED vaart en dit is waar het bij jou ophoud en je alleen maar zit te ergeren omdat je niet uit je investering kan halen wat erin zit.
    Laat nou alle RANDZAKEN eens achterwege en begin waar je beginnen moet al krijg ik het idee dat je niet weet waar ook al krijg je het in je schoot geworpen.
    Je krijgt van mij nog een advies en dan houd ik er in ieder geval mee op.
    Er zijn altijd schepen die wat water binnen krijgen er zijn er ook die geen drup binnen krijgen , zoals je kan lezen in de hint/link die Fucused je heeft gestuurd kan je lezen dat Al de grotere monoos met een flexas 4.76 mm zijn opgebouwd, deze breken echt niet om de haverklap en zijn vrij makkelijk te verkrijgen.
    DEZE ROMP KAN NIET OPGEBOUWD WORDEN MET EEN VASTE AS!!!!!
    Zoals hierboven al is gezegd moet de as vlak met de romplijn haaks uit de spiegel komen.
    Ga forums lezen googlen foto's bekijken maak een schets desnoods en neem in ieder geval info aan van die persoon die er al meerdere goed varende heeft gebouwd , hij heeft het proces al doorgaan waar jij in terecht komt, lezen lezen lezen anders gaan je mooie ideeën gelijk de prullenbak in en kom je achteraf met je slecht varende Lizard en alle problemen weer hier terecht en is het typisch te laat.
    Slaap er een nachtje over en begin opnieuw !!!!!!
    Vriendelijke groet van Gerjan
     
  11. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
  12. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
  13. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Ok , heb je ook aan Gundert verteld voor welke boot het is?
     
  14. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Gertjan,

    Ik verwacht ook niet dat ik een boot krijg die alles in een keer goed doet,het filmpje en de opzet van de boot heb ik aandachtig doorgelezen,en ik neem zeker alles mee in overweging.

    De opzet van de boot zijn een aantal dingen die weg gelaten zouden moeten worden,waarom er trimflaps op zitten(niet nodig onder de 100 kilometer per uur),waarom het roer achter de schroef zit(is uit den boze),en waarom de as niet uit het midden naar rechts is gebouwd.

    Dit zijn allemaal zaken die ik of gelezen of gehoord heb als advies.

    En dat de as naar rechts toe inbouwen groot nut heeft is mij inmiddels wel duidelijk.

    En dat je met enig testwerk en aanwijzingen echt wel vooruitgang kan boeken,lijkt me wel duidelijk.

    Geloof me,ik weet ook niet alles,maar elke keer leer ik weer bij.

    Ook bij deze boot zal ik nog leer momenten hebben,advies word altijd gewaardeerd.

    en wat betreft de as recht uit de boot laten komen is geen enkel probleem wat mij betreft,dat kan gewoon ook met een vaste as.

    En mocht het uiteindelijk toch een probleem zijn,dan is de inbouw van een flexas een kleine moeite,en is er niets aan de hand,ik heb er het volste vertrouwen in dat dit gaat lukken,positief blijven denken.

    En dat je wel degelijk iets kunt bereiken ook als je er geen echte now how van of voor heb zal ik eens laten zien,ik ben nooit geen monteur geweest,maar wel een enorme voorliefde voor motoren en alles wat er mee te maken heeft,voordat ik ziek werd.

    1e foto zoals die was gekocht,alle andere foto,s van zoals ik vond dat tie moest worden,met weinig of geen middelen gedaan,alles vanaf de grond aan opgebouwd.een cockpit maken met 2 aluminium platen en 2 chipsbakjes.Nokkenas ketting vervangen geen probleem,let wel ik heb absoluut geen ervaring met zaken zoals dit,maar het kan wel.Zijkappen maken met helemaal niets,geen voorbeeld of iets anders,met klei ducktape en polyester matten.

    Een verwijderbare trekhaak voor de motor geen probleem,zo heb ik er ook mee rond gereden,alles kan,niets is onmogelijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Jazeker
     
  16. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    En die heeft gezegd dat het geen probleem is of heeft hij je deze set zelfs geadviseerd ?
     
  17. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,helaas is het einde verhaal,de lizzart xl is weer terug naar MHZ,we konden er niet uit komen.

    Op naar een nieuwe uitdaging.
     
  18. Jaagpad

    Jaagpad

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    241
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
  19. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Verrassend...
     
    focused vindt dit leuk.
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Eerst:
    en nu:
    Waar is het fout gegaan? Misschien leerzaam ook voor anderen.
     

Deel Deze Pagina