Middel tegen knakpulsen?

knakpulsen zijn er volgens mij alleen maar als er metaal op metaal rammelt. De stoor pulsen die bij een electromodel soms aanwezig zijn komen door de koolborstels die niet netjes aansluiten op de collector. Je krijgt dan vonk vorming in de motor en dat zorgt er dan ook voor dat je storingen bemerkt. Dit kun je voorkomen door de motor goed te laten inlopen. Hiervoor zijn verschillende methodes, sommige fabrikanten geven in de beschrijving iets op en dat werkt vrij goed. Daarnaast zijn die 3 condensators achter op de motor heel erg belangrijk, eventueel nog een extra shotkydiode over de polen van de motor met de ring aan de plus zijde. En natuurlijk het belangrijkste de motor, accu en regelaar zover mogelijk uit de buurt van de ontvanger of de antenne.
 
dit werkt vast wel. Ik ben zelf met spoelen aan het testen geweest en je kan al snel de grootste storing weg krijgen. De HF storing wordt lastiger. Ik geloof graag dat dit vaak de meeste storing weg kan krijgen :)

en theo, met borstelloze motoren heb je geen collector meer maar nog wel HF pulsen uit de regelaar, ook nog volgas....
 
De enige en tevens de beste remedie tegen "kankpulsen" is voorkomen dat ze ontstaan. Het klinkt misschien kinderachtig maar ik meen het heel serieus. Heb je last van die knakpulsen zoek dan de oorzaak en verwijder deze.
Zo moet je voorkomen dat ergens metalen delen tegen andere metalen delen kunnen trillen. Heb je ergens een metalen kwiklink gebruikt die op een metalen heveltje wordt aangesloten? Vervang die metalen kwiklink dan door een kunststof kwiklink.
Zo ga je alles langs tot je de oorzaak van die pulsen verwijderd hebt.

Die filter uit de link van jou is volgens mij niet veel anders dan een combinatie van een paar spoelen en condensatoren. Die houden veel storingen tegen maar helaas niet alles. Zeker de echte "knakpulsen" kunnen zeer hardnekkig zijn en zullen waarschijnlijk ook door deze filters niet geheel tegen gehouden kunnen worden. Één van de oorzaken is dat die storingen niet persé via de draden worden doorgegeven naar de ontvanger. De meeste "knakpulsen" komen, net als je zender, via de lucht de ontvanger binnen.
Storingen van de motor zullen door deze filter mogelijk wel vrij goed tegen gehouden worden. Maar het is en blijft noodzakelijk om ook daar de oorzaak als eerste te bestrijden. Ron heeft daar al het nodige over geschreven.

Ook hier geldt dat voorkomen altijd beter is! :roll:
 
Knakpulsen hebben inderdaad uitsluitend met metaal-op-metaal kontakten te maken. Het filter, dat in de link wordt opgegeven helpt hiertegen dus niet.

Ik vraag me trouwens af, wat voor nut je wel hebt van zo'n filter. Uiteraard kun je wel stellen, dat als het niet baat ook niet schaadt, maar dat je opeens 10 keer zo veel bereik krijgt is natuurlijk weinig waarschijnlijk. De fabrikanten van snelheidsregelaars zijn dan namelijk niet goed bij de les gebleven en dat wil er bij mij niet in.

Als er via het servosnoer te veel rommel binnenkomt vanaf de motor-regelaar-combinatie heb je gewoon een slecht ontworpen regelaar. Zo'n regelaar moet een Rx-filter hebben, dat voldoende hf-rommel wegfiltert. Hiervoor zijn slechts relatief weinig maatregelen nodig en ik neem dan ook aan, dat zo'n beetje elke regelaar dat wel heeft. In uitzonderlijke gevallen kan een ferrietkern om het servosnoer nog wat verbetering leveren, maar als er meer maatregelen nodig zijn, moet je je gaan afvragen waar je mee bezig bent.

Bij erg heftige motoren gebruik je natuurlijk een regelaar, die voorzien is van een opto-coupler. Er kan dan helemaal niets via het servosnoer binnenkomen. Ook blijft je ontvangervoeding dan bij elke motorbelasting stabiel omdat je een ontvangeraccu gebruikt.
 
het is gewoon zo dat op bijna elke regelaar een simpele bec zit die vaak hf storing op de ingangs voeding (accu) gewoon doorlaat. Als je ook de accu spanning gaat meten bij een draaiende brushless dan zie je enorm veel rimpel en storing. Je kan een cameraatje dan niet eens voeden want veel beeld blijft er niet over. Als je die spanning simpel filterd met 2 spoelen een condensator dan wordt het al enorm beter. De voedingspanning voor de ontvanger is beter maar ook daarop zit een hoop vervuiling. Sommige ontvangers kunnen hierop duidelijk reageren.

Ik heb dan ook liever een losse externe geschakelde bec van 25 euro en 12 gram want dan heb je 2 vliegen in 1 klap ;)
 
Zouden knakpulsen (nooit van gehoord voor ik dit topic las) de oorzaak kunnen zijn van de stoorpulsen die ik heb op mijn 3D-kistje? Hierdoor ben ik al 3x gecrashed. Ondertussen heb ik alles al uitgewisseld. Andere ontvanger, andere regelaar, ander batterij.
:idea: De wielen zijn gelagerd met een messing busje dat op de het landingsgestel (staaldraad) zit, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
 
antenne / draad anders leggen, stuurstangen veranderen zodat je geen metaal op metaal hebt. Wielen kan natuurlijk maar dat zit opzich ver weg en compleet los van alle electronica... kan nauurlijk wel een oorzaak zijn.
 
Als je alles al uitgewisseld hebt en verder geen metaal op metaal verbindingen hebt die kunnen rammelen zou ik dat op zijn minst eens veranderen alleen al om te kijken of dit het probleem zou kunnen zijn. Ik gebruik overigens nooit dit soort oplosingen voor de wielen. die schuif ik gewoon standaard op de as en dat werkt nog steeds perfect, ook als de as een bout is met over de gehele lengte schroefdraad.
 
Ik heb geen condensators en shotky diode op mijn elektro vliegtuig, ik heb ook geen storing, alleen soms bij de start hoekkelt ( stottert ) de moter soms ff :|
 
Dit is gewoon een typisch HF laagdoorlaat filter.

NoiseSink%20specs.JPG


Zorgt dat er geen harmonischen van de regelaar (PWM frequenties) doorgelaten worden via de BEC...
Dit zorgt er voor dat het spectrum vanaf ongeveer 500khz al flink wordt onderdrukt.
PWM van regelaars werken meestal rond de 8khz, harmonischen zijn 16khz, 32khz, 64khz etc etc.. tot oneindig..

Als je zorgt dat het spectrum boven de 100khz schoon is, is de ontvangst daarboven ook rustiger.
En zoals zei beweren kun je dus ook een langere afstand overbruggen omdat het spectrum schoon(er) is.

Zeker weten dat dit voor een groot deel werkt.

Maar zoals gezegd wordt, tegen de knakpulsen zul je toch echt iets mechanisch moeten aanpassen.
 
beter alles in 1 draadje dan 30 losse draadjes als we bertus zijn schoolvoorbeeld *moeten* volgen.
 
Back
Top