Middenstand servo verleggen/ uitslag vergroten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helitony, 15 jul 2015.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ik heb voor mijn paramotor meer uitslag van de servo nodig.
    Ik heb 2 servo’s met Elevon schakeling
    Dus de servo trekt aan het touwtje om het scherm te sturen.
    Ik heb op die servo maar 1 richting nodig, dus vanuit de middenstand omlaag.
    Dan is mijn servo weg maar 60 graden en dat is te weinig.
    Kan ik de midden stand van die servo op de zender aanpassen want ik heb maar 1 richting nodig met meer uitslag.
    Mijn zender is een FF9 van Futaba.
    Alvast bedankt
     
  2. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb zo'n paraglider van Hacker en heb met dubbele mixers op elke functie de juiste uitslag kunnen maken. Alleen met up trekken bewegen beide servo's over 120 graden, naar links sturen gaat één servo over 120 graden en naar rechts de andere servo. Dit alles heb ik geprogrammeerd met een Spektrum DX18qq dus kan ik je helaas niet helpen met het programmeren van jouw FF9.
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Je schrijft een dubbele mixer.
    Bedoel je dan dat jij de elevon mix ook hebt en daar een mix bij?
    Voor de elevon gebruik je de aileron en elevator kanalen.
    Heb jij dan b.v. de aileron naar aileron extra gemixt en zo ook bij de elevator naar elevator?
    Inderdaad met die FF9 ben ik er nog niet uit .

    Overigens ik heb de Hacker Free met een HK trike.
    Erg leuk om mee te vliegen
    Ben nu bezig om een actionman pop om te bouwen met servo besturing voor rugzakmotor.
    Helaas is dan de uitslag van de armen te weinig daarom de vraag.
     
  4. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb geen gebruik gemaakt van de elevon mix. Wat ik gedaan heb is de aileron en hoogte servo eerst losgekoppeld van de knuppel, daarna bij hoogte een mixer ingesteld naar beide servo's en deze twee keer gemaakt. Dus hier heb ik vier mix programma's bij gebruikt. Met de offset ervoor gezorgd dat als de elevator knuppel in de middenstand staat dat dan beide servo's een maximale uitslag naar boven hebben en bij vol up een maximale uitslag naar beneden hebben. Hetzelfde gedaan met de aileron knuppel alleen dan bij het sturen maar een servo de maximale uitslag geven. Ook hier weer vier mix programma's gebruikt.

    Als dit niet mogelijk is bij jouw zender kun je de paraglider mixer van hacker overwegen. Dit stukje elektronica zorgt ervoor dat je helemaal geen mixers nodig hebt.
     
  5. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Bedankt, dit ga ik nog eens uitvogelen.

    Heb jij de indruk dat de Hacker mixer vanuit middenstand knuppel meer dan de 60 graden uitslag geeft.
    Ze schrijven van wel maar op het filmpje lijkt het niet.
     
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Hallo Ton,

    De Free van Hacker is een leuk scherm, daar ga je nog veel plezier aan beleven.

    Mijn instellingen met een (oudere) MX 12 van Graupner en dit zijn mijn instellingen:
    Mode 2, dan heb je gas op rechts, en hoog/laag en rol op de andere knuppel.
    Andere mode is natuurlijk ook goed, zolang je maar ailerons en elavator op een knuppel hebt.
    Eerste stap is de deltamixer gebruiken.
    Servo's aansluiten op de juiste kanalen van de ontvanger en de draairichting van servo's controleren, verwijder van te voren de servo armen voor de veiligheid.
    Indien knuppel naar rechts, de rechter servo draait naar beneden, knuppel naar links, enz.
    Knuppel naar achteren, beide servo's bewegen naar beneden. Mogelijk moet je op de zender nog de draairichtingen omzetten of de servos op de ontvanger omwisselen.
    Vervolgens van beide servo's de middenstand helemaal naar een zijde programmeren, en wel in die richting dat de servo hevels omhoog staan.
    De uitslag van de servo's in de richting van de verplaatste middenstelling helemaal op 0 zetten.
    Let op, niet elke zender laat dit toe, ik heb laatst een Futaba zender gehad die dit maar tot 30% toeliet.
    De uitslag aan de andere zijde van het middenpunt zover als mogelijk opschroeven (meestal kan dat tot 150%)
    Eventueel nog wat dual rate toevoegen om de uitslag nog wat te vergroten.
    Als dual rate niet werkt kun je ook nog een tweetal mixers inzetten waarbij jeals gever en de nemer hetzelfde kanaal gebruikt, eentje voor de linkerzijde en eentje voor de rechterzijde.

    Mocht het niet lukken, stuur me een pb-tje, ik heb nog een nieuwe Hacker paramixer liggen.
    Als alternatief kun je ook de nieuwe paramixer van Opale gebruiken, zie hier de uitleg van Mathieu, deze mixer is iets geavanceerder dan die van Hacker:


    Mocht je nog problemen ondervinden, kom dan gerust eens een keertje langs in Boxmeer, ik help je graag verder.

    Met vriendelijke groeten,

    Piet
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Dag Piet,

    Jij ook bedankt voor je uitleg.
    Om kort te gaan ik zal dat ook eens uitproberen.
    Het is allemaal niet gemakkelijk daar ben ik wel achter.
    Wel zou ik alvast graag die mixer van je willen overnemen.
    Laat via een PB even weten wat je er voor vraagt.
    Ik kan betalen via PayPal.
    Ik hoor het wel.
    Groeten
    Ton
     
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Ik had al gevlogen met de HK trike en verlengde armen.
    Nu heb ik een Action man pop omgebouwd en daar zijn de armen te kort van dus de slag te klein.
    Voorlopig maar met die mixer oplossen en daarna de zender.
    Mijn eerste vluchten

     
  9. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    De hacker mixer zit er in en de uitslagen gaan tot ca 110 Graden.
    De action man piloot en zijn rugzak zijn gereed nu wachten op beter weer.

    Wordt vervolgd.
     

Deel Deze Pagina