Mig 15

Discussie in '3D Printen' gestart door mig 3, 2 mei 2017.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Succes vanavond.
    IMG_1156.PNG
    Groet:Robin
     
  2. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Mogelijkerwijs dat het is aangepast. Net zoals oplosmiddelen in lijm enzovoort. Vanwege lijmsnuivers. Ik wist het ook niet, maar kwam er achter toen ik googlede op tipp-ex verdunner, er waren dus ook tipp-ex-verdunner-snuivers. Alles om je hersencellen maar kapot te krijgen, blijkbaar :hammer::hammer:
     
  3. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Ik begrijp heel goed hoe glasvezel gebruikt wordt, echter:

    Dit is dus gewoon niet waar. Dit is waar voor een lijm als epoxy, maar NIET voor superlijm. Als je glas doordrenkt met superlijm en dan laat drogen, brokkelt en breekt het gewoon af. Komt doordat superlijm (in tegenstelling tot epoxy, PU, G3, enzovoort) écht uithard.

    Ik denk dat jij niet weet wat superlijm met glasvezel doet. Het is echt volstrekt nutteloos om iets te glassen met CA. Iedere modelbouwer die wel eens CA in z'n kleding gekregen heeft (en wie heeft dat niet?) kan je vertellen dat stof of vezels breken als er gedroogd CA in zit.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Interessant dit, ook nooit geweten . Wel dat tri (trichloor ethyleen ) erg schadelijk is voor mensen. Het werd gebruikt als industriële ontvetter en doordat het niet brandbaar was veel gebruikt. Het werd ook gebruikt om de mens te vernietigen maar daar zal ik het nu niet over hebben.

    @Tronald Dump , ben je ook modelbouwer ? ik zie dat je pas net lid bent van het forum en een schat aan informatie bezit. Welkom op het forum !
     
  5. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Hoi Rhelie. Guilty as charged, voor wat betreft het modelbouwer zijn. Voor wat betreft de informatie; ik denk dat er genoeg mensen zijn die veel meer van modelbouw weten dan ik. Op het gebied van 3D printen heb ik wél heel erg veel ervaring, en kan ik wellicht een steentje trachten bij te dragen :)
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, bij mij staat er eentje op de verlanglijst. Dus alle info is welkom !
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Compleet onzinnige redenatie..mmm
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Vanaf de 2e helft van de jaren '90 is de samenstelling van Tipp-ex veranderd en ging men het spul op waterbasis vervaardigen.
    Tri als oplosmiddel ging in de ban.
    Tipp-ex op waterbasis werkte echter beduidend minder goed. (ervaringsdeskundige)
    Dit, samen met de opkomst van computer en printer, zorgde ervoor dat deze correctievloeistof (en de klonen ervan) een stille dood stierven.
     
  9. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Je bedoelt te zeggen dat je het er niet mee eens bent, gok ik. Een beetje respect voor je medemodelbouwer is altijd leuk, toch? We kunnen van mening verschillen, is prima.

    @Roel: kennelijk is er een andere firma in het gat gesprongen, want ze hadden géén tipp-ex of verdunner, maar wél correctievloeistof. Zonder verdunner. Met de computer werkt tipp-ex wel, maar het is zo lastig van je beeldscherm af te krijgen :frustie:
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    @Tronald Dump, ik waar ik het over heb, is niet de eerste keer. Gelijk hoef ik niet te krijgen, heb ik al ;)

    Hij vliegt prima trouwens. Land wel wat ruim :)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was dat maar waar.... er breekt niks, er blijft gewoon een stukje kleding hardnekkig hard....
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Mooi dan kun je vast uitleggen waarom ik beter een orginele Prusa kan aanschaffen en de Anet als reserve kan houden?
    Ik zie wel wat punten ter verbetering aan de Anet, maar of dat beter is bij een real Prusa?
    Aangezien de jongens van 3d-lab en de overgrote meerderheid van de hobbyisten voor het prusa-consept hebben gekozen blijft dat voorlopig mijn keuze.

    Verder zie het probleem van het glasvezel toepassen met CA eigenlijk ook niet.
    CA hecht prima aan glasvezels en PLA en de vezels worden vrijwel uitsluitend op trek belast.
    Een enkele keer doe ik het ook zo gemakkelijk en nooit iets negatiefs ondervonden.
    Fraai is het niet, maar het werkt wel.

    @Tadango, proficiat. Vliegt prima he?
    Hoe lang was de vliegtijd? Met jouw setup eindeloos verticaal?
    Pootjes ook nog heel begrijp ik. Dat zou ik toch ook leuker vinden dan afschieten en buiklanden. Maar ja ons veld is niet heel ruim, ook niet echt vlak en er graaft regelmatig een konijntje een proefhol.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
  13. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Dat mag je denken, maar wees dan ook zo groot dat als het ding crashed en de vleugel breekt, dat je ook even de foto's van je gescheurde glas post :thumbsup:
     
  14. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Het prusa concept is op zichzelf dan ook niets mis mee. De annet is echt bottom of the line. Hij is (vaak) van acryl gemaakt, wat betekent dat het frame niet erg vast is en je geen hoge printsnelheden kunt halen met behoud van kwaliteit. Verder doet het ding er vrij lang over op te warmen, is de kop een imitatie E3D kop die niet altijd even goed werkt, en is de electronica zo-zo. Denk aan dingen als hele goedkope condensatoren etc. Vergelijkbaar met de allergoedkoopste RAMPS bordjes.

    De Prusa MK2, ik zou zeggen, ga eens wat reviews lezen. Bijvoorbeeld van Thomas Salanderer, die nogal veel reviews gemaakt heeft en doorgaans wel weet waar hij het over heeft. Die zet de Prusa MK2 eigenlijk als enige 'kitprinter' op nagenoeg gelijke hoogte als de twee keer zo dure instapmodellen van de 'echte fabrikanten'.

    De MK2 is een kwestie van uit de doos halen, stekker in het stopcontact en printen maar. Heeft een proximity sensor voor auto bed leveling, een PEI printoppervlakte (dus geen tape of sprays nodig) en calibreert ook x/y skew dmv dots op het printbed. En is geheel aangepast op de Prusa firmware, waarmee je ook met een single nozzle multi-color kunt printen.

    Overigens, voor de duidelijkheid, de Prusa MK2 is de printer die door Joseph Prusa (dus de bedenker van het prusa concept) zélf gefabriceerd wordt.

    De anet is een leuke instapper voor iemand die niet veel print en geen al te hoge snelheden wil (zeg max 50mm/s voor nog enigszins kwaliteit). Veel getinker voor nodig om het helemaal goed te krijgen. De Prusa trek je uit de doos en die werkt gewoon, zonder getinker.

    Ik zeg nergens dat je nu een MK2 MOET aanschaffen en je anet in reserve moet houden.



     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2017
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Doe ik :)

    Hij vliegt erg goed. Timer op 6 min is ook boven verwachting. Alles prima qua temperatuur. Hij is wat tam op hoogte maar wel erg precies. Touch en go op de buik gaat ook prima, net als zonder 1 hoofdpoot.
     
  16. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Netjes en gefeliciteerd met je 1e vlucht! Welk AUW gewicht ben je op uitgekomen?
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    3016g
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    2500mAh in 6 min incl terug taxiën.... Gas management :)
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    689
    Locatie:
    Veldhoven
    Netjes Tadango!
     

Deel Deze Pagina