Mijn 4WD autootje heeft geen tractie meer

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Perry 71, 27 sep 2017.

  1. Perry 71

    Perry 71

    Lid geworden:
    27 sep 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb een ECX Torment truck 1:18. Leuk wagentje, maar sinds ik hem geupgrade heb, met een brushless motor heeft de auto na een paar keer gereden te hebben plots geen tractie meer. Het autootje beweegt zich als een slak vooruit terwijl de motor mooi op snelheid draait. Pinion en spur draaien op die snelheid mee en voor zover ik het goed kan zien draait de aandrijfas voor de 4WD ook goed mee.
    Nu zitten er 2 gearboxen aan de voor en achterzijde. Als ik de auto vrij van de vloer hou, dan draaien de wielen goed rond. Maar het kost mij geen moeite om al draaiende alle 4 de wielen vast te houden. Er zit bijna geen weerstand op.
    Als ik vij van de grond aan een wiel draai, dan draaien er bijna altijd geen andere wielen mee. Zo nu en dan "pakt" hij hem wel en dan draait hij met weerstand zoals een 4WD zou moeten doen. Nu heb ik de achterste gearbox geopend en zag een differentieel met 2 tandwielen die beiden goed ingevet waren. De assen naar de wielen zijn naar mijn mening opvallend weerstandloos. Ik zie geen afstelmogelijkheden door bijvoorbeeld iets aan te draaien, dus richt ik mij op het forum of er gevallen van bekend zijn die ook dit hebben meegemaakt en mij daarbij kunnen helpen in een richting. En natuurlijk zoek ik ook naar een oplossing.

    groet
    Perry
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Slipperclutch of diff kapot.
    Zeker gezien het af en toe wel pakken denk ik gewoon diff tandwielen vervangen..
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2017
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Gewoon verder open schroeven ergens zullen er wel tandwielen gestript zijn.
     
  4. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Mja. Caretaker heeft denk ik gelijk. Lekker open schroeven die handel
     
  5. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Maar..... Ff foto's bekeken van auto en diff, clutch Enzo.
    Ik denk dat je wellicht toch ff naar je slipper moet kijken
     
  6. Perry 71

    Perry 71

    Lid geworden:
    27 sep 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de binnenbehuizing ook geopend en ontdekte daar dus nog meer tandwieltjes. Dat is voor mij een nieuwe ontdekking! Zo op het eerste gezicht leken de tandwieltjes geen schade te hebben of leken zelfs niet afgesleten. Wat wel opviel is dat de olie die erin zat vrij vast was. Eerder een soort vaseline. Hoort dat niet meer stroperig te zijn? En horen de tandwielen als het ware niet in een oliebadje te liggen?

    Overigens nadat ik dat achterdifferentieel helemaal ontmanteld had en weer in elkaar gezet had leek het autootje weer iets van zijn snelheid gewonnen te hebben. Echter tractie was niet om naar huis te schrijven. De assen hadden toch wel wat meer grip dan eerst.

    Ik denk ook na jullie deskundige mening dat ik het hierin moet zoeken. Wil alleen wel weten hoe vet het in de binnenbehuizing moet zijn. Is daar een norm of standaard voor?
     
  7. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Misschien hadden je diffs een klein beetje speling, wat na alles weer goed strak in elkaar zetten beter is gaan werken, maar ik denk toch dat de meeste problemen bij je slipper vandaan komen ..

    Veel merken gebruiken gewoon vet in de diffs. Zelf doen we er diffolie in omdat je daar veel meer mee kunt tunen.
     
  8. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Wat gebeurd er als je de spur (Grote tandwiel naast de pinion (Motortandwiel)) tegenhoud en de auto zachtjes naar voren duwt? Als je slipper te los staat zal deze dus "slippen" en moet deze strakker of zijn je slipper plaatjes versleten....
    Snap je wat ik bedoel?
     
  9. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je differentieel kapot is hoor je meestal wel geratel. Ik denk zelf dat het je slipperclutch is. Die kan je meestal afstellen doormiddel van een moertje strakker te zetten.
     

Deel Deze Pagina