Mijn "creaties"

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door M@arten, 27 okt 2009.

  1. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    Zo af en toe heb ik zin om wat te knutselen, en zet ik iets in elkaar.

    gisteren (en wel eens eerder) was dat een vrije vlucht vliegtuigje, en wel de volgende:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    spanweidte: +\- 52 cm
    vleugelopp. 5.35 dm
    gewicht: 3 gram zonder extra kneedgum (voor het zwaartepunt)
    toegevoegt gewicht: 0.25 gram

    Geheel gemaakt van (gesplitste) satéprikkers, tentfolie (van dat hele dunne spul dat als wegwerpgrondzeil wordt gebruikt), plakband en secondelijm.

    eerst vloog hij wel redelijk, maar was het stabilo gemaakt van plakband en was het iets groter, maar om gewicht te besparen (ivm CG) heb ik deze opnieuw gemaakt van folie en 1/5 sateprikker. Nu vliegt hij wel iets beter, maar hij heeft een enorme afwijking naar links. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? ik probeer geleidelijk aan om al het plakband te vervangen door hele dunne drupjes secondelijm, maar dat valt nog niet mee. Ik zat er wel aan te denken om een kielvlak te maken, maar ik ben bang dat hij dan weer te zwaar word in de staart.

    Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. hezik

    hezik Guest

    Jij hebt teveel vrije tijd ;)

    Kun je die afwijking naar links niet oplossen door een klein stukje van de linkervleugel af te halen, of een klein beetje gewicht aan de rechtervleugel toe te voegen?

    Als je echt een dunne bespanning wil; pak een bak met water en spuit daarop met een lakbus een dun vlies. Iets laten aandrogen en dan van onderaf met je hout 'opscheppen'.

    Kielvlakje zal ie toch wel nodig hebben, of je moet je stabilo een hoek geven (v-staart)

    Ander idee kan zijn opspannen met huishoudfolie; voordeel daarvan is dat dat spul (als je het strak om je voorligger heenspant) aan zichzelf kleeft en je dus geen lijm nodig hebt..
     
  3. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    ik weet niet of je doet vissen maar die kleine loodjes (bolletjes) met een hamer op slaan dat het een plat rondje is en doe op het uiteine plakken
     
  4. timvaneert

    timvaneert Guest

    Uit eigen ervaring weet ik dat, je geen hamer nodig hebt een platbek tangetje is ook al voldoende:p.

    Tim
     
  5. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    ik gebruik kneedgum als gewicht, voordeel is dat het van zichzelf plakt en dat je gemakkelijk hele kleine beetjes kunt toevoegen.

    daar heb je helemaal gelijk in:D
    een v staart is een goed idee, ga ik proberen
    nee, het gewichtje heb ik ook al geprobeert, maar dit heeft zelfs een avenrechts effect, als ik een beetje gewicht op de lingervleugel plak lijkt het wel iets minder te worden:confused:

    de bespanning is niks mis mee, die werkt prima, is echt erg licht spul (ongeveer het zelfde als huishoudfolie)
     
  6. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    ik heb een V-staart gemaakt, maar het was wel even wat gedoe om hem weer redelijk vliegend te krijgen, moest eerst belachelijk veel gewicht toevoegen (bijna een halve gram schat ik), maar toen kwam ik er achter dat ik een veel grotere instelhoek heb. dat was snel gefikst en nu vliegt'ie kaarsrecht.
     
  7. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    wat is het totaal gewicht nu?
     
  8. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    gewicht van het toestel zelf zal nu misschien 0.1 gram hoger zijn, iig bijna niks. Ik moet ongeveer anderhalf keer zoveel gewicht toevoegen (0.35- 0.4g)

    Lijkt me trouwens ook wel iets voor jou om te proberen;), gaat denk ik beter met depron denk ik, dat heb ik alleen niet thuis

    Gtz. Maarten
     
  9. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    ik heb wel een shockflyer vrijevlucht gemaakt vliegt goed
     
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Van dit soort experimenten kun je heel veel leren, en vanwege de materialen kost het niets of bijna niets. Als je juist dat experimenteren en dingen zelf uitvinden leuk vindt, ga dan vooral zo door. Als het je vooral om het vliegen gaat, dan zou ik toch liever een bestaand ontwerp nemen (als je goed zoekt zijn die er genoeg). Vrije vlucht modellen zijn over het algemeen zeer goedkoop te bouwen, zeker zwevertjes. Vaak is het enige dat je nodig hebt balsa en lijm en soms wat triplex en wat kleine dingen. Bespanning is vaak nog wel een probleem, de ouderwetse bespanning (tissue met spanlak) is voor nieuwkomers niet altijd goed te realiseren, krimpfolie is nogal eens te zwaar voor kleine vrije vlucht modellen en krimpt te sterk waardoor de boel krom kan trekken. Dun plastic van zakken of huidhoudfolie is voor kleine zwevers (tot een spanwijdte van een cm of 70) vaak heel effectief!


    Lijkt me leuk te weten hoe je dat gedaan hebt. Als je hem met een electromotor en een Lipo aandrijft moet je iets ondernemen om te voorkomen dat de motor de accu helemaal leegtrekt, waardoor de lipo kapot gaat. Heb je dat met een timer gedaan? Ook is een shockflyer omdat hij geen v-stelling heeft niet uit zichzelf stabiel, wat voor vrije vlucht wel nodig is. Heb je hem v-stelling gegeven? Waar vlieg je er mee en hoe gaat dat?
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2009
  11. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    dit is echt zo'n 20 minuten-projectje, het gat me puur erom dat ik even lol heb. Een bestaand model kan ik ook wel eens proberen, als het niet te ingewikkeld word. is er een manier om makkelijk zelf prop te maken? ik heb geloof ik wel is iets gezien van die witte wegwerpbekertjes, kan dat? Want dan ga ik proberen om met een elastiekje te vliegen (ik heb redelijk goed elastiek) Balsa hoef ik niet eens te hebben, satéprikkers werken prima. Ik ben van mening dat meer beginners dit zouden moeten doen, is leuk, goedkoop en leerzaam

    Maarten
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Zo eenvoudig is het maken van een propeller ook nog weer niet, maar ik zal proberen te beschrijven hoe je het zou kunnen doen. Voor een prop kun je het beste een yoghurtbekertje gebruiken van 500 ml of zo, die zijn namelijk glad, terwijl koffiebekertjes geribbeld zijn, dan wordt het blad ook geribbeld. Maak van papier een langerekte druppelvorm van iets van 8 cm lang. Leg die zó op de buitenkant van de yoghurtbeker dat hij een hoek van ongeveer 15 graden met de lengteas van de yoghurtbeker maakt, begrijp je? Als de yoghurtbeker op de tafel staat moet het blad een beetje schuin staan. Teken de vorm van het blad na met een stift en tegen aan de andere kant van de beker nog zo'n blad onder precies dezelfde hoek. Knip de bladen uit. Je hebt nu twee bladen met de juiste welving. Neem nu een cocktailprikker die als propellernaaf zal dienen. prik met een naald een gaat je door het middel van de prikker. Maak het gaatje zo groot dat de propelleras er doorheen kan. Als je geen dun pianodraad wilt gebruiken kun je het best een rechtgebogen paperclip gebruiken. Prik die door de cocktailprikker en buig hem terug om de prikker, zodat hij niet meer kan draaien in de prikker. De kant waar ijzerdraad van de paperclip is omgebogen wordt de voorkant van de propeller. Lijm de bladen nu, met de bolling naar voren zó op de cocktailprikker (even uitproberen welke lijm goed hecht, ik zou beginnen met Velpon) dat ze, als je de propeller van opzij bekijkt, ten op zichte van elkaar 90graden staan, en elk 45 graden ten opzichte van de propelleras. Laat de lijm goed drogen en laat de bladen tijdens het drogen niet verschuiven. Je zou ze bijvoorbeeld zolang met wasknijpers kunnen vastklemmen. Ondertussen pak je een stukje hout (dat mag multiplex, MDF of vurenhout zijn) van ongeveer 5mmx5mmx15mm. Boor met het dunste boortje dat je kunt vinden (meestal 1mm) een gat door het langste stuk van het stukje hout, 15mm lang dus. Lijm het stukje hout in de lengterichting op de voorkant van de romp Als de lijm daarvan en van de propeller droog zijn steek je eerst een kraaltje op de propelleras en daarna de propelleras door het gat in het blokje hout, dat je voortaan propellerlager mag noemen. Het kraaltje zorgt er voor dat als het elastiek de propeller tegen het lager aan trekt, het toch kan blijven draaien. Zorg dat de propelleras (die ooit een paperclip was) goed recht is, zodat de as makkelijk in het gat van het lager draait. Buig dan aan het einde van het paperclipdraad dat uit het houten lager steekt een haak, en wel zo dat als je de propeller draait, de haak niet klem komt te zitten tegen de romp. Maak van een stukje paperclip ongeveer halverwege de romp nog een haakje. Knoop dan voldoende bureauelastiekjes aan elkaar om de afstand tussen de haak aan de prop en de haak halverwege de romp te overbruggen. Haak de streng elastiekjes daartussen en draai het elastiek met je vinger tegen de prop op. Draai zo, dat als je de prop loslaat en hij onder invloed van het elastiek afdraait, de bladen als een schroef 'in de lucht happen'. Als blijkt dat de streng elastiekjes niet sterk genoed is om het model voort te bewegen kun je nog een dubbele streng proberen.
     
  13. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    vannavond alleen thuis dus ga ik maar knutselen mishien ook een vrievlucht dlg (mini maar dan ook echt heeel klein)

    kevin
     
  14. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    ik had (al voor deze uitgebreide uitleg) iets soortgelijks in elkaar geknutselt. Scharnier heb ik gemaakt op deze manier: prop lager
    daar staat ook beschreven hoe je een prop kan maken. Ik zal zo even foto's uploaden, het zier er wel mooi uit (al zeg ik het zelf;))
     
  15. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    is elke kant even zwaar?
     
  17. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    niet helemaal, maar hij draait zo langzaam dat je daar nouwelijks last van heb
     
  18. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    als je er een paar kraaltje tussen had gezet ging hij beter
     
  19. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    dat denk ik niet, hij loopt heel soepel, het "bochtje" in het ijzerdraad vervangt de kraaltjes. Ik moet nu nog 10 regels latijnse tekst van caesar gaan vertalen, dus ik ga afsluiten hoor:(
     
  20. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi

Deel Deze Pagina