Mijn Devine II, eindelijk gevlogen

  • Topicstarter Topicstarter Coenen
  • Startdatum Startdatum
C

Coenen

Guest
Ik ben een tijdje bezig geweest om hem te bouwen, vervolgens heb ik nog een aantal weken moeten wachten op windstil weer. Afgelopen weekend heeft ie z'n doop gekregen en ik ook wat betreft het besturen van een vliegtuig.

Gelijk maar wat foto's, van het bouwen, het eindresultaat, het vliegen en de gevolgen van de crashes.

losse_onderdelen.JPG

Nu nog alles samen bouwen.

IMG_0365_small.JPG

Nu begint het al ergens op te lijken.

IMG_0376_small.JPG

Het past allemaal maar net.

IMG_0401_small.JPG

De bovenkant van het eindresultaat.

IMG_0404_small.JPG

De onderkant.

IMG_0538_small.JPG

In actie 1

IMG_0539_small.JPG

In actie 2

IMG_0541_small.JPG

Dit krijg je als je te vaak en te hard op je neus land.

Ik heb de volgende onderdelen gebruikt:
Motor: Speed280 sport 6V
Regelaar: schulze Slim-10be
Servo's: GWS pico std
Ontvanger: multiplex pico 5/6
Accu: 7 cellen 1000mAh graupner

Het gewicht van mijn Devine II is 130 gram met de accu erbij komt het totaal gewicht op 265 gram.

Misschien wat aan de zware kant, ik moet behoorlijk wat gas geven om hem lekker in de lucht te houden. Ik kan me voorstellen dat als ik wat lichtere accu's gebruik ik ook wat langzamer kan vliegen zodat ik wat meer tijd heb om te sturen en te reageren. Kan iemand dit bevestigen?

Ook wou ik via deze weg Theo Schoorl bedanken voor het beschikbaar stellen van de tekening en bouwhandleiding.
 
Ik had 8x600mAh cellen, was aardig te vliegen :)

Hij was 250 gram dacht ik. Motor een Permax 280 BB Race met 4.7x2.4 klap prop.

view_preview.asp
 
Is die 250 gram inclusief accu?

8 cellen en een 280 BB race zal wel hard gaan.
Ik wil eigenlijk wat rustiger kunnen vliegen, zodat ik een beetje kan wennen aan mijn devine.
Vandaar mijn vraag of ik met minder gewicht langzamer kan vliegen.
 
Tja hard... valt wel tegen.... Ik heb er ook een Mega 16/7/2 erop gehad. Zelfde prop. Maakte alleen maar meer lawaai :( 250 met accu ;) Accu is 120 gram, devine zelf weegt ook 130 :) Als ik servo's over heb en een ontvanger maak ik hem weer klaar :) Mega 16/7/2 met Gunther op 3 lipo's..... snel zal het gaan :)
 
Ik heb de Devine altijd gevlogen met 350 Nicad's en 600 Nimh cellen. Zwaarder moet je ze eigenlijk niet nemen. Die 1 amp cellen zijn net iets teveel van het goede. Lipo's zijn natuurlijk ideaal.

De Devine is niet kritisch rond het zwaartepunt, maar wat experimenteren kan nooit kwaad. Als het zwaartepunt iets verder naar achteren ligt vliegt hij prima maar komt niet echt op snelheid. Heb je hem eenmaal onder controle verander de T-staart dan in een V-staart.

veel succes
 
@Theo, ik denk dat tegen de tijd dat ik hem onder controle heb de T staart wel aan z'n einde zal zijn. Hij krijgt nu behoorlijke klappen te verwerken. Dus die V-staart komt er vanzelf wel. :)

Van de week dus eerst maar eens andere celllen halen.
Het aantal cellen van 7 is opzich wel goed?
 
Hee naamgenoot, mag ik je een goede tip geven, ga naar een vliegclub en gebruik hun instructeurs om het vliegen te leren. Op die manier gaat het "sneller" en veiliger.

Wel een mooi stukje land om lekker te kunnen vliegen.
 
Opzich geen slecht idee om naar een club te gaan. Maar kan je daar zomaar lessen? Voor mij is het nu voor de fun vliegen, 5 min. lopen en vliegen maar.

Wat betreft m'n accu, mijn cellen wegen ongeveer 20 gram, een 350mAh cel weegt 15 gram, maakt 35 gram zoveel uit?
 
Als je lid wordt van een vliegclub krijg je daar gratis vlieglessen en daarnaast leer je ook nog een heleboel over de aerodinamica en waarom en hoe vliegtuigen en aanverwante dingen werken.
 
Het mesje zou wel eens niet helemaal nieuw geweest kunnen zijn. Maar ik heb er wel vaker last van gehad.
Ik vroeg me al af waarom het soms gebeurde, thx voor de tip. Ik ga er op letten de volgende keer.
 
Het kan ook vaak helpen,de snijkant onder een zo'n scherp mogelijke hoek te houden.
Zodra je hem 90 graden houd,zal je zeker weten een lelijke snijkant krijgen;).

Mvgrt Remy van Wijk
 
Even een kleine update.
Van de week heb ik maar een nieuwe accu gekocht. Ik wou eerst 7 350mAh cellen kopen, helaas waren er nog maar 6 op voorraad.
Toen kwamen de lipo's te voorschijn.
In eerste instantie heb ik deze niet gekocht vanwege de hogere aanschafprijs. Nu toch maar voor de lipo's gekozen, ook gelijk maar een lader erbij (35 euro).
Lipo's: 7,4 Volt 720mAh kokam.
Dit is een twee cellen pakket, met m'n vorige 7 cellen 1000mAh pakket scheelt dit ongeveer 100 gram. M'n totaal gewicht is nu 165 gram.

Devine_II_lipo_inside.jpg


Gister al heel even gevolgen, dit scheelt echt.
Ik hoef nu bijna geen gas te geven om te kunnen stijgen en om in de lucht te blijven.
 
Gisteravond weer lekker aan het vliegen geweest.
Vooral als het windstil is, is het erg lekker vliegen.

Gister heb ik ook even m'n vliegtijd getimed.
Ik kwam gister op een kleine 18 minuten.
Is dit redelijk voor de bovenstaande (post) set up?
 
wat zijn de beste afmetingen voor devine?
en wat kan ik als beste voor electronica gebruiken?
en wat gaat dat ongveer kosten?
zender heb ik al lader ook.
 
De totale lengte is ongeveer 60cm
Spanwijdte 75cm

Electronica, belangrijk is dat het licht is.
Ontvanger, servo's en regelaar; allemaal 9~12 grams spul.
Voor prijzen zou je even op 2brothersrc moeten kijken.
Motor 280 speed sport 6v 5.30 euro.
Guntherprop iets van 2 euro, neem gelijk een reserve mee.
Accu, of 2 730mAh lipo cellen of 7 350mAh nicd cellen.
Een plaat depron kost 2.25 euro.
Vliegerstok geen idee.

Zie ook de site van Theo; http://members.lycos.nl/theoschoorl/Devineintro.htm

Daar is een hoop info te vinden.
 
op die site van theo staat het bouwplan.
en daar staan toch allemaal maten enzo op?
ik heb deze gedownload maar ik krijg zon vage tekst?
heeft iemand dit plan voor mij?
 
Back
Top