Mijn eerste Foamkistje

5p1k3

Forum veteraan
Hoi,

Nadat ik vorig weekend een stel clubleden bezig zag met een Formule One Disc, had ik zoiets van.. DAT WIL IK OOK!!!!!

Zo gezegd, zo gedaan. Maandag direct naar de site gegaan van de fms-spaarnwoude om daarvandaan de pdf te downloaden van deze kist. Vervolgens heb ik diezelfde avond de pdf uitgeprint en aaneen geplakt (aantal A4tjes). Daarna overgetekend op 6mm depron (heb geen 3mm liggen, vandaar). Vervolgens uitgesneden en aan elkaar gelijmd. Met dit als resultaat vervolgens:

Afbeelding%20042.jpg

en

Afbeelding%20043.jpg

Toen kon ik ineens niet meer verder en heb ik dinsdag middag via rctechnics de nodige electronica besteld. Te weten een:

1x 2204/14 Brushless Outrunner 1400KV (19 gram)http://www.rctechnics.eu/return_product.php?order_id=171276&products_id=19811x 12A FLY Brushless ESC
3x Micro Servo 9 gram - 0.12sec, 2.0Kg/cm

en verder wat losse props in de maten 8/4 en 8/4.3.

Donderdag was dit spul binnen en ben toen direct begonnen met het "plakken" van de electronica. Het zit allemaal vast met 2zijdig tape (zat eveneens bij de bestelling)

De esc moest ik aan de motor solderen. Nooit eerder gedaan (het solderen wel), dus ik moest even uitvogelen welke draadjes waarop moesten.

Vanavond (lees vrijdag avond ;) ) heb ik nog even de controlhoorntjes gemaakt en de servo aansturing in orde gemaakt. En als laatst nog even wat kleur aangebracht op de disc.

Zie hier het eind resultaat.

Afbeelding%20046.jpg

Afbeelding%20047.jpg

en de onderkant:

Afbeelding%20049.jpg

Ik hoop op een maiden morgen (lees zaterdag) of anders zondag.

Nu ik de smaak te pakken heb van het bouwen met Depron kan ik niet wachten om meer foampys te gaan bouwen :)

Ziet er geinig uit.
Als ik het goed zie op die laatste foto heb je de antenne door de vleugel ligger geleid klopt dit? Dat kun je beter niet doen omdat het zo te zien koolstof is en dan heb je mega slechte ontvangst.

Hoi,

Nadat ik vorig weekend een stel clubleden bezig zag met een Formule One Disc, had ik zoiets van.. DAT WIL IK OOK!!!!!

Nu ik de smaak te pakken heb van het bouwen met Depron kan ik niet wachten om meer foampys te gaan bouwen :)

Voorlopig nog even geen vorderingen hier. Ik ben aan het sparen voor een nieuwe motor en dat kost even tijd. Verder heb ik het werken met Depron ontdekt en ben daar momenteel druk mee bezig

Tussendoor denk ik dat ik nog een Kyosho Minimum ga kopen.. Deze is wel heel verleidelijk:

Jammer alleen dat ie geen rolroeren heeft.. :(

Ik bewonder je enthousiasme maar hoe staat het met je vlieg ervaring.

Misschien niet verkeerd om even met een depron trainer te beginnen.

De setup van je Disc past daar zo op.

First things first geldt zeker ook bij modelvliegen.;)

Laatst bewerkt:
bedankt voor de inspiratie

super Robert, ik ga mij er eens in de verdiepen. Ik ben benieuwd naar de eerste live video beelden.

Ik bewonder je enthousiasme maar hoe staat het met je vlieg ervaring.

14 jaar vliegervaring moet voldoende zijn dacht ik zo ;) Nee, wel goed dat je het opmerkt, maar ik kan van mijzelf toch wel zeggen dat ik aardig goed uit de voeten kan met een zender en een vliegend voorwerp.

@Burp, dat werd me ook al medegedeeld door Frank, jou wel bekend.. Alleen zoals ik al aangaf heb ik geen 3mm (heb ooit 6mm overgenomen van medeforumlid). De volgende zal een 3mm variant worden. Ook lichter gebouwd dan deze. Dit is mijn eerste, prototype zeg maar.. haha

@mattiejplane, is inderdaad een koolstof stang. Goed dat je het zegt, had er zelf niet bij nagedacht. Ik zal een andere oplossing verzinnen.

Wat betreft de maiden.. Als ik nu naar buiten kijk dan is het niet bepaald vliegweer (indoor heb ik nooit gedaan en het huis is er te klein voor ;) ). Misschien morgen eventjes. Of er ook film beelden van komen weet ik niet, dat hangt ervanaf of mijn vriendin mee wilt :D

Verder; Thnx iedereen voor de positieve berichten. Zoals ik al aangaf, er gaat een wereld voor mij open met dit depron spul :D

Hoi Robert,

nou, dat indoorvliegen moet je vanaf volgend seizoen ook maar eens proberen dan hoor :) Dan gaat er opnieuw een wereld voor je open, heel andere tak van sport in onze mooie hobby :yes:

Als je de randen van het depron afplakt met tape wordt ie weer wat crashbestendiger.

Mocht je er een voor indoor gaan bouwen, dan is elk grammetje gewicht teveel. Probeer dan bij alles te bedenken hoe het lichter kan !

Grtz,
Menno

14 jaar vliegervaring moet voldoende zijn dacht ik zo ;) Nee, wel goed dat je het opmerkt, maar ik kan van mijzelf toch wel zeggen dat ik aardig goed uit de voeten kan met een zender en een vliegend voorwerp.

Die ervaring zit wel goed dus.:)
Indoor vliegen is inderdaad een openbaring.
Het vliegseizoen wordt dan 12 maanden en het is een heel aparte uitdaging.
Een indoorvliegtuig hoeft niet perse klein te zijn maar het sleutelwoord is naar mijn mening ""vleugelbelasting"" en daarnaast wendbaarheid en depron is daar perfect geschikt voor.:)

Laatst bewerkt:
Nou Spijker46, ik ben benieuwd naar je resultaten. Er zal op vlieggebied ook een wereld voor je open gaan met een kistje van (naar schatting) 30cm spanwijdte en een 8" prop erop. Met een 1400kV motortje en 8x4 prop zou het met een 2S net kunnen. Met zo'n klein ding en een kist van:
- 19 + 6 (motor +propsaver+prop)
- 3 x 9 (servo's)
- minimaal 20 (2S350mA Lipo)
- 10 gram overig (ontvanger, regelaar)
- 30 gram depron
- 10 gram stangetjes en schroefjes
zo'n 125 gram kan dat net.
Hoewel ik denk dat je wat meer snelheid nodig hebt dan een 8x4 op 2S doet. Ik zou gaan voor 3S (ik vlieg zelf met 2S en 1700kV en 6x5 prop op een 130 grams kistje voor de snelheid).

Je kunt dit soort modelletjes trouwens prima vliegen met elevons (spaart een servo en stangetjes uit, da's wel 10 gram).

Laat maar eens horen hoe het je bevalt, vliegen met zo'n mini !!

Een disc is niet zo critisch op het gewicht. Indoor vliegen wij er ook mee maar zeker ook met een flink windje buiten nog goed te doen. Het zijn echte ragbakkies :yes:

Indoor regelmatig met enkele tegelijk in de lucht en af en toe eens een flinke klap tegen elkaar. Beetje lijm en weer vliegen. Mocht het echt te gek worden dan simpel even een nieuwe snijden, electronica overzetten en weer gan. Met een uurtje gefixed :mrgreen:

Maiden moet nog steeds plaatsvinden, maar intussen wel begonnen aan mijn 2e foampy :) Wederom een F1 disc. Alleen ditmaal uit 3mm depron. Ook ga ik de disc eerst voorzien van een leuk kleuren schema alvorens ik hem in elkaar ga plakken. Maar eerst zal ik moeten gaan snijden. Overtekenen heb ik zojuist gedaan en dat ziet er als volgt uit... Het is net een bouwplaat :)

bouwplaat.jpg

En dan nog geen 20 minuten later alweer uitgesneden:

uitgesneden1.jpg

en netjes uitgesneden:

uitgesneden2.jpg

Kom er net achter dat ik hierbij iets niet heel erg netjes gesneden heb, dus weer onthouden voor de volgende disc ;)

gr
Spijker46

hey leuke link Airbus! Ik zag op die link ook wat "vlinders" voorbij komen. Leuk voor mijn vriendinnetje! :)

Wat betreft het profiel, dat zit in deze disc ook. Althans, je krijgt het profiel doordat je de onderkant van de romp en de bovenkant een bolling en respectievelijk een holling geeft. Hierdoor komt er enigzins profiel in de platte plank te zitten.

Vandaag is het mooi weer om de maiden uit te voeren. Ik hou jullie op de hoogte. Moet alleen even zien hoe ik een filmpje ergens kan uploaden en hier kan implementeren, maar dat komt wel goed denk ik.

3mm variant

En zo ziet de 3mm versie er dan uiteindelijk uit, klaar om te wachten tot de 6mm aan gort gevlogen is :)

klaar.jpg

Maiden...

Ging dus volledig de mist in :( Ik vrees dat het 2 oorzaken had. 1: Motor domp teveel 2: te harde wind.

Voordat ik ging vliegen alles 100x gecontrolleerd. Alles functioneerde goed. Zender om de nek, gas geven, disc verticaal omhoog gezwiept, maar hij koos er direct voor naar beneden te duiken. In het gras, motor los van rompje.

De lijm droogt alweer, misschien op een avond van de week een nieuwe poging.

De 3mm laat ik nog even op de kast liggen :)

Verder wel met een andere foamkist gevlogen en wat foto's geschoten van de omgeving. Ook heel leuk, maar daarvoor kwam ik eigenlijk niet.

Er zit geen S-profiel in je kist en hij is te klein voor 6 mm depron .

En onder je kist moet je alles mooi vastplakken anders is je dragend profiel helemaal weg.

Probeer de volgende keer maar de roeren 6 mm hoog te trimmen en het model moet je alleen maar loslaten bij de start niet gooien . :mrgreen:

Mvg Johan

Back