Mijn eerste schip Duyfken

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Theike, 11 sep 2017.

  1. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    IMG_0946.JPG even getwijfeld of ik een schip dat toch al door een heel aantal mensen gebouwd is wel moest posten. Toch denk ik dat ik hulp nodig ga hebben, ik heb in iedergeval een begin gemaakt en voor mijn gevoel ziet het er tot nu toe goed uit.
    Ik ben natuurlijk begonnen met met de valse kiel en de spanten en dekplanken, tevens ben ik begonnen met de spiegel.
     
    JanZMC, Jaques en Patrick_BE vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi dat je een verslag gestart bent, kunnen we je meteen helpen!
    Let namelijk op dat ook spant 4 en 8 straks boven het dek weggebroken worden, en dat de dekplankjes daar doorgelegd moeten worden. Zie ook #9 in de bouwbeschrijving.
     
    Theike vindt dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Theike, van harte welkom, en veel succes en plezier gewenst met je Duifken
     
    Theike vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Leuk Theike dat je een verslag gaat starten van Duyfken. Het "foutje" wat je maakte met je dekbeplanking maakte ik zelf ook. Is overigens niet overkomelijk hoor. Veel plezier en succes met je project en ik hoop dat we regelmatig je vorderingen zien hier. En inderdaad kan iedereen je helpen met je eventuele vragen.
     
    Theike vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Potverdrie, weer ene die verrast word, wat doe ik nou toch allemaal verkeerd??
    Theike succes met de bouw, ik zit er helemaal klaar voor om het te volgen.
     
    Theike, Patrick_BE en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  6. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
    @ Jaques: Er zijn nu eenmaal mensen die niks verkeerd doen hé :rolleyes::rolleyes:

    Alsnog een gelukkige verjaardag én in alle geval veel plezier met de bouw voor Theike!!


    Patrick
     
    Theike en Jaques vinden dit leuk.
  7. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    SJips ja zeg, ik meende er al er rekening mee gehouden te hebben vergeet ik 4 en 8. Dat krijg je denk ik als het al laat is en je toch nog even de laatste plankjes erin wilt hebben.
    Nu moet ik even denken of ik ze eruit haal, of dat ik ze ga aanhechten, als ik ze onder 45 graden aanhecht denk ik niet dat dit zichtbaar is als ik het geverfd heb.
    Het logo Melbourne logo is inderdaad erg priegelig, normaal doe ik zoiets met een dremel maar zelfs mijn kleinste freesje 1mm is te dik om dit te doen. Hoe ik dit op ga lossen weet ik nu nog niet.
    Dus dit word even nadenken en uitproberen hoe ik zo klein toch veel detail in een mal kan krijgen.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mocht je er helemaal niet uitkomen dan gaan we de weg van 3D tekenen en 3D printen. Daar kan echt heel veel mee. Maar ik ga er vanuit dat je het eerst zelf wilt proberen.
     
    Theike vindt dit leuk.
  9. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    ik ga zeker eerst uitzoeken of en hoe ik zo klein kan werken, net als op mijn werk zal de 3D printer voor mij alleen een laatste mogelijkheid zijn.
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Succes met de bouw van de Duyfken Theike. Goeie keus denk ik voor een 1e schip! En.... ik las dat je te snel was met het beplanken van het dek, geduld is het magische woord voor deze hobby;)
     
    Theike en Jaques vinden dit leuk.
  11. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Doodle_2017-09-15T09_26_48Z.jpg In de avond uurtjes steeds een beetje gebouwd, het buigen van de plankjes in de juiste vorm bleek toch even een puntje. Het vast zetten nog meer, punaises leken me nog het beste te werken. Bij het achterdeurtjes zie ik nu pas dat ik de hengsel vergeten ben. (Dit word dus een hoop gefrunnik.
    Voor de kleur van dek ga ik vanmiddag wat proeflatjes kleuren ( om te zien hoe kleuring op de latjes uitpakt).
    Ik merk trouwens dat ik meer stappen vooruit moet denken, en bedenken hoe iets wat ik nou bou uitpakt later.
     
    Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Enkele tips:
    Om abachi (de dekplankjes) een doorleefde kleur te geven: stop een plukje staalwol (zonder zeep) in een potje met een klein beetje azijn (100 ml) en laat dit enige dagen staan. Smeer met het verkregen mengseltje het abachi in en je ziet het langzaam naar doorleefd donker verkleuren.

    Let hierbij wel op met het notenhout, want dit wordt bijna zwart van het mengsel.

    Bij het beplanken in de gaten houden dat je de rompplanken aan de voorzijde moet gaan verjongen, oftewel smaller moet gaan maken. Dit doe je beginnend bij spant 2 (ongeveer) en je maakt de plank van o tot ongeveer de helft smaller (maximaal 3 mm dus).
    Op deze manier blijven de latten goed de ronding van de romp volgen zonder te gaan openstaan.
     
    Jeroen_de vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hans heeft al wat tips gegeven over de beplanking, ter aanvulling wil ik je er op wijzen dat je latten wel strak tegen de voorsteven moeten zitten. Op de foto is duidelijk een opening te zien waar later de kiel komt, dit is niet goed! (zie onder staand plaatje, wat een stukje is van je eigen foto) zo komt je kiel straks veel te diep in de beplanking te liggen.
     
    Theike vindt dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Theike vindt dit leuk.
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk niet dat je het met schuren hier gaat redden Hans, de lat staat op de foto bij de groene pin wel een cm van de steven af, maar goed we zullen afwachten. Ik wou maar behulpzaam zijn...
     
    Theike vindt dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Tip aan Theike: misschien is het handiger wanneer je eerst de kiel in zijn geheel erop lijmt (de notenhouten deeltjes) zodat je daar tegenaan kunt gaan beplanken. Heb je ook meteen een basis om een lijmklemmetje op te zetten.
     
    Theike vindt dit leuk.
  17. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Ik snap dat punt van pietsan niet helemaal, zie ik het nu verkeerd dat een plankje 1.5 mm dik is en dat als ik deze insnij (ter breedte van de kiel) de dikte die overblijft ook nooit meer als 1.5 mm zal bedragen? zie ik hier wat over het hoofd dan?
    Herstel.....na lang turen op mijn schip zag ik ineens wat piet bedoelde, en ja ik ben bang dat je gelijk hebt.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Pietsan bedoelt denk ik dat het op de foto lijkt alsof je huidpanken de vorm van de boeg niet volgen, ze missen de bocht naar de valse kiel zeg maar.
    vooral de kant waar je die groene pin hebt zitten, daar eindigt de plank wat te ver naar voren toe.
    Die plankjes zouden tegen of op de valse kiel moeten eindigen.
     
    Theike vindt dit leuk.
  19. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    ja Hans, met dit foutje waar piet op wees. En jou tips zit ik nu met een aantal opties. Ik moet er maar eens naar gaan staren om te zien hoe ik dit oplos.
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Op dit forum zwerft ook ergens een How-To rond over het beplanken van een romp Theike, en je zou eens kunnen kijken in een paar bouwverslagen.
    Vooral de Diana van Pietsan is voor een flink aantal dingen bijzonder hulpvol, want hij beschrijft zijn werkwijze heel uitvoerig.
    Dit bouwverslag vindt je op pagina 2 alhier.
     

Deel Deze Pagina