Mijn eerste schip Duyfken

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Theike, 11 sep 2017.

  1. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    IMG_0958.JPG Heb bovendek bezorgde me dus inderdaad hoofdbrekens, ergens moet ik wat verkeerd gedaan hebben. Ik heb aardig wat oplossingen cq ingrepen en aanpassingen moeten doen hoer omdet toch enigsinds kloppend te krijgen.
    Wat me nou stoort is dat ik dus niet weet waar ik de mist ben ingegaan.
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    kiel 009.JPG Ik zie het even niet wat je bedoelt? ben je aan de spiegelzijde te breed uitgekomen? je resin-deeltje wat op de spiegel moet komen is min of meer leidend voor je breedte van het dek aan de achterzijde. Of bedoel je dat je dek aan de voorzijde wat meer over het afscheidingsschotje moet oversteken? Voor de duidelijkheid een foto uit mijn verslag.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  3. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Nee, maar het is schijnbaar dus ook niet of nauwelijks te zien. Maar de opening op het boven dek moest uitkomen boven de kolderstok ( zoals bij jou op de foto).
    Ik kwam dus verder uit naar achter, waardoor ook de achtermast dus niet meer zou kloppen. Ik heb dit aangepast door de opening dus te verleggen in de beplanking waar hij hoort. De achtermast moet ik dus nu ook aanpassen, zodat de afstand tot de hoofdmast dalijk weer klopt. Ik laat dit gat ook even zitten nu tot ik berekend heb of het dan klopt met de rest die relatie heeft met de plaats van die mast.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  4. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Me nu maar eventjes bezig gehouden met het ornament,

    IMG_2292.JPG
     
    TIMBERWOLF, Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En past het ornament op de breedte van de spiegel?
     
  6. Rob & CS

    Rob & CS

    Lid geworden:
    11 jun 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Assendelft
    Heeft het feit dat de tekening niet exact schaal 1:1 is met het model zoals wordt aangegeven hier iets mee te maken ? Toen ik de romp op de tekening legde bleek deze langer te zijn. Gemeten over de onderzijde van de kiel scheelt dit zo'n 3cm dat dit bij het model langer is dan op de tekening. Dit moet toch ook gevolgen hebben voor alle van de tekening over te nemen maatvoeringen ?
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
  7. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Als gegoten @groenenberg omdat je zei dat deze spiegel eigelijk de leidraad voor de achterkant,was kon ik het ook niet laten om het alvast te decoreren.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
  8. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Het is dat jij dit nu ook tegen bent gekomen, tot nu toe ging ik ervan uit dat omdat ik beginnend bouwer was ik ergens dus ook fouten maakte. Ik meet alles op met schuifmaatjes maar zag inderdaad ook dat ik vaker net te groot uitkwam.
    Bij het bovendek was het echter geen mm werk. De opening begon boven het deurtje ( zeg maar precies de grote van de opening te ver naar achter)
    Ik heb dit aangepast, maar dit heeft denk ik gevolgen voor alles hierna. Iniedergeval het gat van de achtermast.
     
  9. Rob & CS

    Rob & CS

    Lid geworden:
    11 jun 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Assendelft
    Ook ik ben beginnend modelbouwer, althans van houten scheepsmodellen en ben dus ook benieuwd naar problemen die andere nieuwelingen tegenkomen. Nu ik deze afwijking van de tekening heb vastgesteld weet je dus dat je met alle afmetingen en posities van onderdelen hier extra door moet opletten en het dry-fit passen van alles nog belangrijker wordt..
     
  10. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Dat gezegd hebbende, denk ik toch dat het mijn geval in ieder geval het te veel gewend zijn dat alle onderdelen precies op maat zijn.
    Ik merk in ieder geval dat tussen plastic en houten modelbouw toch een wereld van verschil is. En eerlijk gezegd is dat toch ook wel wat me juist trekt in de houten modelbouw.
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Inderdaad Theike en Rob het is met hout-modelbouw wel eens schipperen. Maar doordat op de kiel al aangegeven werd waar de mast moest komen heb ik niet de problemen ondervonden die jullie tegenkwamen.
    Leuk Rob dat je hier ook mee bezig bent.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2017
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat betreft de tekening, deze is gebaseerd op de snijbestanden waar alle onderdelen mee gelaserd worden. Maatafwijkingen zouden hier niet in mogen zitten.
    Maar hou me ten goede, ook ik maak wel eens fouten!
    Wanneer je het achterdek hebt, hierop staan streepjes die aangeven waar het ten opzichte van de spanten moet komen. Het voorste later te plaatsen wandje komt dan aan de voorzijde van dit dek. De mast zit dan op zijn plaats, en het gat van de kolderstok/stuurhut ook.
    Ik zal straks in elk geval de tekening nog eens nakijken, daar post ik nog even apart over
     
  13. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Ik denk eerder dat het aan mij ligt, eerlijk gezegd begreep ik geen snars van de streepjes (buiten het stoffen dek).
    Tot jij ze nu uitlegd. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik het achterdek wel gelegd heb.
    Op het achterdek stonden vier lange strepen (twee iets korter) de breedte van deze strepen kwam overeen met de spiegel, en het te plaatsen wandje kwam toen op de plek achter de middelmast. Alleen het gat boven de kolderstok lag dan te ver naar achter.
    Nu schrijft @groenenberg iets waar ik denk dat alle oorzaak ligt “op de kliek stond de plaats van de mast afgetekend)
    Dit heb ik dus nooit in de gaten gehouden, ik heb de valse dekdelen op de kieldelen verlijmd. Hier ook niet verder bij nagedacht omdat dit precies paste.
    Als het gat van deze mast dus die 1,5cm te ver naar achter staat kloppen alle maten dus niet meer.
    En ligt het maat verschil dus niet aan de tekening, maar aan mij omdat ik dit in het begin niet goed begrepen heb hoe belangrijk de plaats van dit gat was.
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar ik heb inmiddels wel geconstateerd dat er in de tekening ook een fout zit qua grootte van het zijaanzicht en het werkelijke model. Dit is een tekenfout van mijn kant geweest (waarbij ik ook kan terug redeneren hoe die ontstaan is - maar dat doet niet ter zake). Tekening 1 ga ik dus aanpassen en het zijaanzicht als nieuw deel invoegen.

    Het zal enige dagen duren voordat ik dit nieuwe zijaanzicht als tekening beschikbaar heb, maar dat krijg je dan toegestuurd.

    Ik stuur je nog een persoonlijk bericht hierover.

    Bij deze ook aan alle andere Duyfken-bouwers:
    stuur svp een email met je adres aan kolderstok at gmail punt com en je krijgt een nieuw zijaanzicht toegestuurd.
     
    Henk Swiers, Scheveninger en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  15. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Dit weekend besteed aan het achterdek, de kanonspoorten, en het galjoen. Na het plaatsen van galjoen kwam er nog achter dat op de boeg nog een beetje weggebroken moest worden ( hier had ik weer eens niet gied opgelet) wel blij dat ik een dremel met flexibele slang heb en een arsenaal aan freesjes. Anders had ik het even niet geweten.
    De kanons poorten vind ik een flink gereken, ik heb hier met schilders tape paars (plakt bijna niet) vanaf de tekening de plaatsen overgenomen en daarna op de romp afgetekend.
    Bij het kleuren van het kanon gebeurde iets wat ik niet verwachte, het kanon werd behalve zwart ook blauw.
    Weet iemand wat ik hier verkeerd deed?

    3079905E-1A67-404A-86AA-8E61823D7F9E.jpeg D3B21AC0-985F-4C2C-8CB3-C45EEA722714.jpeg F102519F-61CC-4BF5-9A20-1D8F5DAA0940.jpeg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Het kanon met blauwe vlekken, en de spiegel

    AD06CBFA-5149-419A-BE2C-CB2153DF919D.jpeg 2A3DF700-83DB-4CF0-B98E-0E3DCB41E1D8.jpeg
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het spul wat je gebruikt om het kanon te kleuren is een chemische mix die het messing laat oxideren. Het koperaandeel in het messing reageert daar iets sterker op wat zogenaamd groenspaan geeft. Dit is blauwgroen van kleur. Met wat staalwol of heel fijn schuurpapier kun je dat er weer vanaf schuren, het kanon zal daaronder dan weer donker zijn. Daarna even afspoelen en goed drogen.
     
  18. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    Klopt, ik heb schilderamoniak 25% gebruikt. Ik zal straks een proberen of ik dat blauw wat weg kan foefelen dan.
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Pfoe! Daar gaat je neus wel van openstaan
    (en daarna valt die er vanaf ook...).
     
    Patrick_BE, pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  20. Theike

    Theike

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Roermond
    821A7F91-2325-49C8-AC39-A8EA24502FD9.jpeg Al een paar dagen stoei ik nu met de tuigage van de kanonnen.
    Het draadje door het gaatje krijgen was al een hele klus tot ik het eens probeerde met zon dingetje om een draad door de naald te krijgen (ik weet bij god niet hoe heten) het nu een stuk gemakkelijker.
    Het bedenken hoe het touw om de twee blokken geknoopt moest worden was een hele puzzel, in feite weet ik nog steeds niet of ik dit goed heb opgelost.
    Ik heb het bekeken hoe ik denk dat het logischerwijze gezeten moet hebben en ook nog gewerkt moet hebben.
    Ik vond wel overal tekeningetjes op verschillende Scheeps verslagen, maar uit geen werd me echt duidelijk hoe het nu precies aangelegd was.
    Ik zit eraan te denken om een haakje te maken om het kanon in het oog te haken, als ik sommige schetsen goed bekijk was dit de manier om het kanon aan te haken.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2017

Deel Deze Pagina