mijn kleine expirimenten en modellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door pepijn de vos, 24 mrt 2006.

  1. heb van de restjes 3mm depron die we nog hadden een werp vliegtuigje gemaakt.
    geen plannen niks!
    gewoon wat stukjes aan elkaar geplakt, en toen vloog het achteruit het best.
    beetje trimmen, t staart op de achterkant, en het werkt!
    ik noem hem "Hi-Fi"

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dit is de ideale manier om het (model)vliegen te begrijpen en om te leren!
    Je bent goed bezig! :D
     
  3. hij is te licht om hem hard te gooien, maar hij zweeft goed!
    alleen moet ik koolstof gebruiken, ik ga hem over trekken en er een bouw tekening van maken.

    ik vind hem echt grappig!
     
  4. soort van bouwtekening, zou je samen met de foto's een redelijke kopie kunnen maken.
    zodra ik depron en koolstof heb ga ik nog wat modelletjes maken.

    "alleen de zon en mijn model gaan voor niks op"

    [​IMG]

    het is mijn eerste zelf gemaakte bouw tekening, dus tips en opmerkingen zijn welkom!
     
  5. ik heb een filmpje gemaakt van de hi-fi
    www.devosarchitecten.nl/pepijn/hi-fi.mp4

    het zijn van die .3gp mobiel filmpjes achter elkaar geplakt.
    dat muziekje is zelf gemaakt ;)
    heb hem opgeslagen als .mp4(ik ben langer met het bericht bezig dan met het filmpje)

    mijn vliegtuig heet nu "hi-fi"
    in het laatste filmpje breekt de staart af(aan de voorkant ;) )
    hij werd geworpen door mijn broertje(ik ben niet boos op hem geworden hoor ;) ) vanaf dit bed:
    [​IMG]

    en hij kwam helemaal bij het raam, halverwege, dus hij zou nog veel verder kunnen.
    soms overtrok of dook hij, da's wel het nadeel van een canard.
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Een canard, indien goed gebouwd, overtrekt nouwelijks.
    Een beetje instelhoek in de vleugel en/of canard zou daar bij helpen.

    Verder geinig model hoor!
     
  7. oké.

    maar het licht niet echt aan het zwaartepunt/instelhoek, soms duikt hij en soms stijgt hij(als je hem verkeerd gooit).
    of krijgt hij door de instel hoek gewoon meer stabielitijd?

    volgende stappen:

    1. ouders overhalen naar de modelbouw winkel en de pakket zaak te gaan
    2. experimenteren met balsa en depron(ik ga in ieder geval koolstof gebruiken, vuren bereet steeds)
    3. een 60 cm model maken.
     
  8. ik heb het bouwplan verbeterd, dit is hoe hij echt is, die ander word wel een experiment.

    oja, volgens mij is de glij hoek 1/8
    hij vliegt van af dat bed(2 meter+broer=3),
    dan vliegt hij 8 meter tot het raam,
    daar zit hij nog op 2 meter.

    buiten met wind ging het wat minder goed. :?

    [​IMG]
     
  9. hier is mijn 50 cm canard:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    maar hij doet het niet!

    ik heb wat met lood geprobeerd, maar of hij duikt, of hij stijgt en gaat dwarrelen :?

    nando, zei jij iets over instel hoek, of helpt dat hier niet?

    :idea: je zou ook een klein model kunnen maken, en dan de x-twin er in.(x-twin sport!)

    ik heb trouwens de maten van het origineel met 1.2X vergoot
    ik kan iemand die hem ook wil maken aanraden om de koolstof lat wat langer te maken :?
     
  10. ik heb nog eens onderzocht en nagedacht.
    als ik hem langzaam gooi overtrekt hij.
    als ik hem hard gooi duikt hij.

    dus ik dacht zo:
    een roer heeft meer effect bij meer snelheid, gewicht maakt niet uit.

    dus, oplossing:
    de voorkant met de föhn omhoog zetten(extreme tip verdraaing, kreeg hem niet los)
    nu maakt het niks meer uit hoe hard je hem gooit, hij over trekt.
    en daarna met lood afstellen.

    nu vlieg ik de chuck van mijn broer(tje) er uit, maar die is ook niet heeel goed gebouwd ;) (vliegt wel goed, maar lijkt niet op de chuck)
    [​IMG]
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Pepijn: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
    Dit zijn super leuke experimenten. Veel modelvliegers voelen zich te goed hiervoor (al zullen ze dat nooit toegeven).
    Pech voor hen, want ze leren nooit zoveel als jij. Gevoel voor het model is nergens te koop en zit ook niet in een simulator.....

    Ook als je (later) wilt RC en/of LB vliegen kom je met de kennis die je nu opdoet veel sneller vooruit (ben zelf een levend voorbeeld hiervan).

    Als ik je nu zo bezig zie, denk ik dat ik ongelijk ga krijgen met die Zagi van jou.....

    Bruno
     
  12. jaha! :)

    alleen is de staart van middag afgebroken, eerst met lijm, maar dan merk je toch dat lijm ook gewicht heeft :? (en dat een canard nogal nou luistert)
    heeft het een hele tijd vol gehouden, maar nu gaat hij opeens allemaal gebreken vertonen, de vleugel was ook half doormidden, gelukkig ge lijmt voor hij er helemaal af lag.

    ik heb er nu een rechte staart zonder v in, werkt ook goed hoor.
    en die truc met gewicht en buigen maakt dat hij nu op alle snelheden goed vliegt.

    van middag nog een fotootje maken van de voor staart.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :rolling:
    Ik mag dat wel. Of we gebruiken de originele luchtvaart benamingen, en die zijn altijd in het Engels, of we maken zelf iets. Ik vind deze tenenkrommend leuk.... :lol:
     
  14. hoe heet dat dan wel?
    staart denkt iedereen dat het om de achterkant gaat, canard denken ze dat ik het over het hele vliegtuig heb....

    die foto gaat voorlopig niet lukken, het usb kabeltje van de camera is kapot, en die webcam/intertoys min digitale camera was ook niet echt een succes.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zou het stabilo willen noemen (mooi compromis, nederlands en toch niet vreemd klinkend.)
    Maar mijn opvatting voor een andere hoor, 't is per slot van rekening maar een naam....
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Er zijn doorgewinterde modelbouwers die na tientallen jaren nog steeds niet weten dat lijm ook veel kan wegen! Je bent echt goed bezig Pepijn!
     
  17. het idiote is dat ik allemaal al weet, eigenlijk niet zo veel nieuws, behalve de vleugel vorm.
    lees maar eens goed in zagi voor een beginner, probeerde al de hele tijd uit te leggen dat ik al best veel heb gedaan met vliegtuigjes.

    maar ja...
    bedankt voor het compliment ;)
    moet alleen nog leren niet overmoedig te worden :?
    dalijk wil ik de eerste vlucht prop duwen(prop zit aan de achterkant he) met mijn zagi :lol:
     
  18. expiriment 2:

    dubbel dekker water vliegtuig.
    50 cm span, vleugels uit 6 mm depron, romp van een drijver, (T)staart van een hengel.
    ik kwam die drijver ergens tegen, wou ook nog wat depron bootjes onder de vleugel ;)

    moet ik wel op een stukje water landen van een paar vierkante meter, moet het dus zo stevig uitvoeren dat ik ook op gras kan landen.

    hou jullie op de hoogte!(ik heb al 4 vleugels 25X10 cm(aan de tip 8)
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ben een weekendje weg en er is gelijk weer een tof topic bij! Zoals gezegt, leer je met deze experimenten het snelst de basisprincipes van modelvliegen.
    Ik maak de laatste tijd juist weer steeds meer van dit soort modelletjes. Kan je ook mooi experimenteren met vleugelvormen, vleugelprofielen (plat/hol), zwaartepuntligging, staartvormen en nog veeeeel meer!

    Ook leuk is om 2 exact hetzelfde te bouwen en dan elke keer 1 ding veranderen. Zo kan je een steeds beter model krijgen :D
     
  20. goed plan!
    plaats gerust jou modellen hoor ;)
    leuk om te zien wat anderen allemaal maken.

    voorlopig hou ik het bij een plaatje depron schuren, dus heel veel profiel heb je dan niet :?

    oja, ik heb mij oude chuck weer gemaakt, eerst de vleugels los weken, en dan weer goed vast lijmen(bleken wat breuken in te zitten)
    heel de glugun leeg(1 zo'n prut staafje), weegt nu veel meer... maar hij vliegt! en niet zo slecht ook, alleen wel 2 keer zo hard ;)

    dus: gewicht zorgt er voor dat je harder (moet) gaan, niet dat je harder naar beneden gaat.(maar uiteindelijk kan je niet meer harder gooien, en dan hout het op)
     

Deel Deze Pagina