mijn kleine expirimenten en modellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door pepijn de vos, 24 mrt 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    zwaarder is meestal idd sneller. En een vleugelprofiel kan je ook met depron maken door het een beetje te buigen. Dus gewoon een soort ribjes maken en dan alleen bovenop depron plakken. Zo'n vleugeltje vliegt een stuk beter dan een vlakke plaat!
     
  2. hmmm, moet ik eens proberen, jammer dat ik de vleugels voor mijn dubbel dekker water vliegtuig al heb gemaakt en vast gelijmd :?

    maar waarom alleen een plaat aan de bovenkant, kan je niet gewoon ook depron aan de onderkant plakken?
     
  3. heb even met sietse ge msnt, komt er op neer dat we vonden dat je voor deze lichte vliegtuigjes beter het depron gewoon met de föhn kan buigen
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een soort Jedelsky vleugel dus..... http://web2.altmuehlnet.de/luklam/Modellbau/Jedelsky.htm
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je kunt 'm natuurlijk ook meteen helemaal massief maken..... Wat denk je zelf dat het lichtst is?
     
  6. helemaal geen spantjes er in natuurlijk!
    maar ik dacht: misschien krijg je dan een efficiënter profiel ;)

    word mooi trouwens, die dubeldekker, ik heb hem al even laten drijven(zonder boven vleugel)
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    idd jedelsky principe, maar dan zonder ribben, omdat het dingetje toch geen zak te dragen heeft :D, Zodra je gemotoriseerd gaat werken moeten er zowieso liggers in, maar dan kan je alsnog heel licht en sterk bouwen op die manier.
     
  8. wat ben ik toch eigenwijs!
    ik had geen zin om te wachten, dus ik heb mijn halve dubbel dekker met glugun vast gelijmd, dus die lag al uit elkaar voor ik er genoeg lood op had :?
    dus nu stapje voor stapje latjes op de vleugel lijmen, en dan de boven vleugel.

    oja, ben ook nog vergeten om een foto te maken voor de eerste vlucht :?
     
  9. ik heb het eeeeeiiiiiiindelijk afgemaakt.
    hij vloog prachtig, en lande ook mooi op het water *plons*
    maar papa wou ook eens gooien, ging recht omhoog, en recht naar beneden *crash* in 4 stukjes, halve romp met vleugel, losse stabielo(of wat was nou de goede naam voor dat geval Theo?), los stuk hengel dat de staart was, en de punt.
    en weer geen foto's gemaakt voor het vliegen!
    kan nu nog wel de stukjes fotograferen als daar behoefte voor is...
     
  10. ik vind het ook altijd geinig om zelf modelletjes te maken.
    meestal gewoon van een a4tje.

    mensen vinden het raar of kinderachtig, maar er is geen betere manier om uit te zoeken welke ontwerp wel of juist niet werkt. en ook hoe je de richting van het vliegtuig kan beinvloeden door rolroeren enzo.

    ik ben al jaren van plan om een keer een vliegtuigje van een hoog gebouw of toren(eifeltoren? :) ) te gooien en te kijken hoever ie komt.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mensen vinden zoveel.... :agrue: Maar wel meteen met RC beginnen en niets begrijpen van waar ze mee bezig zijn. :roll:
    Jij snapt tenminste hoe het werkt. :idea: Heb je een enorme voorsprong als je groter en sneller gaat.... :thumbsup:
     
  12. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ruben, dat gevoel om een zwevertje van een hoge toren te gooien herken ik helemaal! Ik heb het ook geregeld gedaan, zowel papieren modellen als balsa zwevertjes. Probleem is dat de toestellen, zeker onder invloed van de luchtstromingen rond een toren of flat, altijd een bocht vliegen en na die voor het grootste deel voltooid te hebben eigenlijk altijd weer een stukje lager tegen de toren of flat aanvliegen. Met kleine zwevertjes lukt het dus eigenlijk nooit, althans, is het bij mij nooit gelukt.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.732
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat klopt. :yes: Beton trekt modelvliegtuigen aan.... :cry:
     
  14. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    ik vind altijd het probleem met papieren vliegtuigjes dat ze zo slap zijn dat het moeilijk is er een goede instelling in te krijgen: het modelletje hoeft maar een keer op de vleugel te landen en je hebt al andere verdraaiingen. (waardoor je model dus al weer anders vliegt).

    ik raad je daarom ook aan om een balsa model te bouwen hierbij zal het instellen makkelijker gaan en door dat je een profiel in de vleugels kun schuren zal het ook beter vliegen.

    Ik weet niet waar je woont maar misschien is er wel een vrijevlucht club in de buurt om dit soort modellen te bouwen. je kunt hierbij met simpele werpmodellen van balsa beginnen en later bijvoorbeeld een grotere zwever bouwen of een indoor model. (beide kunnen worden gebouwd van heel erg simpel tot heel erg moeilijk) voor iedereen dus wat.

    gr kevin
     
  15. toevallig zijn we op school een werp model van 1 meter of zo aan het maken.(die van mij is iets afwijkend, net andere romp vorm, en 1 spantje meer in de vleugel, ik ben helemaal niet eigenwijs hoor :roll: )
    misschien eens wat fotootjes vaan maken.(meestal vergeet ik dat alleen)
    de romp is al af, de vleugels kunnen bijna bespannen worden.
    het zou helemaal mooi zijn om de vorderingen vast te leggen...

    ik zal eens kijken. :)
     
  16. dit is de mijne dan(probeer eens "zoek de verschillen" te spelen met de foto hier onder :D )
    [​IMG]

    dit is die van mijn broer
    [​IMG]

    zo komt de staart er ongeveer uit te zien(ik weet niet van wie deze is)
    misschien zet ik er een v-tail op :roll:
    [​IMG]

    mijn vleugel op de kant(de vleugels krijgen weinig v en een paar tips er aan
    [​IMG]

    een romp die nog niet dicht gelijmd is, en de clark-y voor de vleugels
    [​IMG]

    antwoorden:
    zijn vleugel is bespannen, ik heb 1 spantje meer in het rechte deel, mijn romp heeft een andere vorm, die van hem is beschildert, zijn 2de vleugel staat er niet op(die is er wel, maar ook nog niet bespannen), hij heeft een raampje in zijn romp(ik ga mijn raampje er gewoon op schilderen)
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    dat ziet er erg leuk uit! Ga je er ook hoogtestarts mee maken (optrekken aan een lijn van 30-50 meter) of hem met een bungee (rubberkoord) lanceren?
     
  18. geen idee :roll:
    lijkt me leuk, maar ik denk eerst gewoon van een heuvel af gooien.

    trouwens, mijn vleugel is nu bespannen en mijn romp geverfd.
    de vleugel is in het midden rood, en aan de tips geel, de romp in de zelfde kleuren(alleen werd het rood bruin bij het drogen :? )
    alleen is de vleugel nog niet strak gespannen, want onze föhn wil niet heet genoeg worden, dus dat word wachten tot maandag, dan is rob er weer.
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    En Rob is ...?
     
  20. die geeft op maandag modelbouw op school.
    en die heeft zo'n speciaal strijkboutje en een hele hete föhn.
     

Deel Deze Pagina