mijn kleine expirimenten en modellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door pepijn de vos, 24 mrt 2006.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Oh, dus je hebt begeleiding! Da's goed.
     
  2. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    het strijkijzer van je moeder zal ook voldoen, die gebruik ik ook bij het bespannen van mijn wakefield vleugels.

    gr kevin

    btw wel relax dat jullie dat op school doen, dat soort dingen doen wij niet.
     
  3. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    hoe heet dit model eigelijk, de romp vind ik wat weg hebben van een pogo, een simpel vv zweevertje.

    en wie begeleid jullie trouwens, een vrijevlucht vlieger?
     
  4. het is eigenlijk min of meer zelf bedacht.
    op de club van rob(dat is de begeleider, van de rc tak ) stond een heel oud model geloof ik, iig met span papier op de vleugels :p
    daar hebben we de romp van over getrokken(ik alleen net weer niet ;) ) en de vleugel heeft origineel geen tips, maar is een "gewone" vleugel

    wat ook nog even leuk is om te vertellen:
    ik heb niet zoals de anderen een stuk koolstof om de vleugel in elkaar te steken(zijn ook nog 2 lomperds die ze gewoon vast hebben gelijmd)
    maar een stuk stof aan de onderkant gelijmd, met net 2 mm er tussen, dus als hij vliegt zit de vleugel net een beetje in v, en als hij niet vliegt kan je hem zo opvouwen, alleen jammer dat dan de tips uit elkaar staan :p
     
  5. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    een stuk stof??? dan zit je vleugel niet egt vast...
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Of het werkt moet blijken in de praktijk, maar zo op het eerste gezicht een briljant idee, ik ga kijken of ik het kan toepassen, vooral voor modellen met enkele V-stelling is dat handig, maar dat komt bij vrije vlucht niet zo heel veel voor (eigenlijk alleen bij de simpelste zwevertjes, sportmodellen en schaalmodellen).
     
  7. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    nou ik vraag me af hoe een bunt van een a2 of een powerburst van een wakefield er uit ziet met alleen een stuk stof om de vleugels bij elkaar te houden....
    voor indoor dan? lijkt me ook niet, indoor vluegels bestaan meestal uit een geheel.

    gr kevin
     
  8. wat wort 'i mooooi!
    de vleugel is mooi strak geworden, en ik heb een v-tail gemaakt :D

    morgen komen er hoop ik foto's ;)
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Kevin: er zijn ook andere toepassingen dan F1 A of B! De Bunt of Powerburst zijn vrij extreme manoeuvres die bij de door mij genoemde soort modellen niet zullen voorkomen. Ook bij LB- of RC Kuntsvlucht lijkt het mij niet handig.

    Het lijkt mij vooral toepasbaar bij lichte modellen met enkelvoudige V-stelling en een profiel dat aan de onderkant vlak is. Ik denk dan in de eerste plaats aan VV sportmodellen zoals de Cardinal, Tomboy en dat soort modellen. Ik ga het daar in ieder geval bij uitproberen.

    Voor indoor (althans VV) lijkt het mij zeker niet geschikt door het gewicht van een vleugelverbinding van stof, maar ook als gewicht geen punt was, daar ook niets aan toevoegen.
     
  10. ik volg jullie niet, maar dat komt ook omdat ik verder niet zo veel van vrije vlucht af weet.
    hoe maak je manoeuvres met een ongestuurd vliegtuig?
    of is dat een soort hele extreme worp of zo?
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet niet of je model een heel goede chuck zal zijn, want hij wordt erg licht. Een chuck moet enig gewicht hebben om goed te kunnen gooien. Maar natuurlijk gaat dat dan weer ten koste van het zweven... dus de waarheid zit ergens in het midden.
    Vroeger heel wat chucks gemaakt van 5 mm balsa, profiel erin schuren voor de vleugel en staartvlakken van 2mm balsa. Zoals iemand al eerder in dit draadje opmerkte, hier kan je een heleboel van leren over aerodynamica!
    Ik heb trouwens in die tijd ook een boel vliegtuigjes gemaakt helemaal van 2mm balsa; zowel romp, vleugels als staartvlakken. Profiel schuren niet nodig, maar die kan je ook niet omhoog gooien, alleen laten zweven. Ook vliegende vleugels en canards, daar leerde je dan weer een boel van over instelhoek (die depron canard van je had inderdaad volgens mij wat instelhoek nodig Pepijn!)
    Stond ooit eens met een excursie bovenop de zendertoren bij Lopik en begon meteen bladzijden uit mijn zakagenda te scheuren en daar vliegtuigjes van te vouwen...
    Bart
     
  12. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    ok, evt zou het wel gaan voor lichte zwevertjes.

    even betekenis vna de 2 genoemde begrippen:

    bunt:
    bij het optrekken van een zweefmodel word zoveel snelheid gemaakt dat het model omhoog schiet op het moment dat hij vna de lier gaat, hiermee is 25meter hoogte te winnen. (dit word gestuurd met een timer)

    powerburst:
    bij een rubber model bijvoorbeeld een wakefield(f1B) zit in het begin als de rubbermotor voledig is opgedraait veel meer kracht dan als tie bijna is afgedraaid daardoor zal het model in het begin snel en ( dmv een timer die een aanstal functies anastuurd) verticaal omhoog gaan, dit heet de powerburst (de eerste 5 sec van de )(tijdens deze 5 sec word volgens mij meer dan 1/3 van de kracht van de motor verbruikt)

    gr kevin
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Sorry Pepijn , mijn antwoord was meer aan Kevin gericht. Wij gebruiken veel te veel termen die ons wel bekend zijn.

    F1A is de internationale aanduiding voor de échte wedstrijdklasse voor vrije vlucht zwevers. Nationaal noemen we deze ook wel A2.

    Er is ook een klasse voor kleinere eenvoudigere zwevers, A1. Dit is vooral bedoeld als beginnersklasse voor de jeugd. Als je tegenwoordig in modelbouwzaken nog wel eens een vrije vluchtzwever tegenkomt is dat vaak de Kleine UHU van Graupner, dat is een voorbeeld van een A1.

    In deze klassen worden de modellen omhoog gebracht met een hoogtestartlijn. Je laat ze min of meer op als een vlieger door ze aan de lijn tegen de wind in te trekken. Het model stijgt steeds hoger aan de lijk. Als het model zo hoog mogelijk is koppel je de lijn los en vanaf dat moment vliegt het model onbestuurd. Je probeert het vooraf zo af te stellen dat het zo goed mogelijk zweeft.

    Dat loskoppelen gaat als volgt. Aan het eind van de lijn (meestal een soort vislijn van 50 meter) zit een ring en enkele decimeters voor het eind een vlaggetje of een stukje doek. De ring doe je om een haak onderaan de romp van de zwever. Als je het model los wilt koppelen van de lijn (als het model zo recht mogelijk boven je is) geef je een kort rukje aan de lijn. Na dat rukje ontspant de lijn weer en wordt door de wind tegen het doekje lijn met de ring van het haakje geblazen en is het model vrij.

    Het model zweeft langer als het in een thermiekbel, een opstijgende bel warme lucht terecht komt. Een jeugdige A1 zwever lanceert het model vaak op goed geluk, maar A2-zwevers proberen het model in een bel te krijgen. Om het model dan ook nog eens zo hoog mogelijk in die bel te krijgen hebben ze een speciale haak waardoor ze met de lijn extra kracht kunnen zetten waardoor het model na ontkoppelen nog een halve looping omhoog (= een bunt) maakt en pas dan vlak gaat vliegen, zo hoog mogelijk in de bel, zodat de kans op een lange vluchttijd zo groot mogelijk is.

    Omdat het model in een bel makkelijk erg ver weg en zelfs uit het zicht kan vliegen worden dergelijke modellen altijd voorzien van een timer, een uurwerkje, dat na verloop van tijd het stabilo ('achtervleugel') 65 graden omhoog laat klappen waardoor het model niet meer goed zweeft en daardoor landt.

    In de meeste ronden van een wedstrijd krijg je een punt voor elke seconde dat het model zweeft nadat het los is van de lijn, maar niet langer dan een bepaald aantal (de 'max'). Voor A2's is dat meestal 180 (3 minuten) voor A1's meestal 120 (2 minuten). Je zet de timer dus op iets langer dan dat.

    In het buitenland worden ook wel wedstrijden voor jeugd met modellen die nog eenvoudiger zijn dan A1. Ze noemen dat wel A3 en het lijkt alsof jouw model daar toe behoort. Jij hoeft er geen wedstrijden mee te gaan vliegen, maar het is wel leuk om het model met een lijn (20 to 30 meter) te proberen op te laten. Staat er daarvoor ook een haak op de tekening?

    Je kunt ook een elastiek van een meter of 3 pakken en daar een meter of 5-10 dun touw aan bevestigen. Maak de elastiek vast aan een haring in de grond en aan de andere kant een ring. Trek de elastiek aan en laat het model tegen de wind in los en kijk of je zo een bepaalde hoogte kunt krijgen. Dit noemen ze een 'bungee', maar ik heb daar geen ervaring mee.

    Dan de powerburst. Dat gaat over wedstrijdmodellen met rubberaandrijving. In feite een opgedraaide elastiek die als hij weer afdraait de propeller aandrijft. Het is wel hele bijzondere elastiek, gewone huis-tuin-en-keuken elastiek ontwikkelt niet genoeg kracht. Deze wedstrijdklasse heet wakefield of F1B. Rubber heeft de eigenschap dat als het zo ver mogelijk opgedraaid is dat dan de eerste paar seconden met veel meer energie afdraaien dan de tijd daarna. Die explosie van kracht noemt men de powerburst. Met behulp daarvan kan het model verticaal omhoog gelanceerd worden en na enkele seconden gaat hij dan over in een vlakkere stijgvlucht.

    De andere dingen die ik noemde zijn bestuurde vlucht: RC = radiobesturing, LB = lijnbesturing. Wat ik VV sportmodellen noem zijn vrijvliegende modellen met een klein dieselmotortje van 0,25 tot 1,5cc die je enkele tientallen seconden laat draaien om het model op hoogte te krijgen waarna het model naar de grond zweeft. Daar werd vroeger mee gevlogen, maar tegenwoordig gebeurt dat bijna niet meer, ik ben een van de weinigen die dat doet. Om de meeste heidevelden (waar met zwevers en wakefields wordt gevlogen) mag je overigens helemaal niet met motortjes vliegen.
     
  14. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    nu zullen de meeste dingen wel duidelijk zijjn over vv, met deze mooie uitleg van fox
     
  15. dat maakt inderdaad een hoop duidelijk.

    ik moet wel nog steeds foto's maken van hoe het er nu bij ligt.
    (er zijn er al 3 die uit de hond een stukje hebben gezweefd, en 1 daar van mist al weer de staart, die van mij moet alleen de vleugel nog op, maar de balsa balkje waren op :? )
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Je moet ontzettend uitkijken met wat uit de hond zweeft, vooral als-ie z'n staart mist... :)
    Bart
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Pepijn, is dit het project van de Luchtmacht dat op enkele scholen in Nederland draait?
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dus DAAR is dat schepje voor, dat normaal bij een vlieguitrusting zit..... :idea:
     
  19. project, luchtmacht?????
    nee joh!
    dit is gewoon rob :) (als je dat heel snel zegt klink het net als een stationair draaiende motor, dat doen we dus ook altijd als we hem wat moeten vragen :p )

    onze natuurkunde leraar(mijn vader) heeft met de hele klas eens een brandstof ding gemaakt van tekening.
    daar werd een ouder door geïnspireerd om een zwever te maken, die kende iemand op de club die het wel leuk zou vinden om ons les te geven, en of we dat leuk vonden :D
    en zo ben ik dus ook gaan modelbouwen ;)

    doooh, ik vergeet steeds om foto's te maken, sorry hoor, nog even geduld ;)
     

Deel Deze Pagina