Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Zal me zelf even voorstellen, ik ben Hans en hartstikke nieuw op dit forum.
    Niet zozeer in de modelbouw want in het begin van de jaren 80 heb ik vrij fanatiek geraced met 1/8 brandstofauto's en ik de jaren 90 een tijd gevlogen met radiografische vliegtuigen. De stoommachines hebben mijn speciale aandacht eigenlijk altijd gehad en gluur hier dan ook al een tijdje mee ;). Niet gehinderd door enige kennis kocht ik in 1979 een draaibankje van het merk Hobbymat (de echte DDR-uitvoering en niet een latere kloon) en een jaartje later een freeskolommetje van de Emco 5.

    Ik heb nooit een opleiding gehad m.b.t. het verspanen en ben gelukkig nog in het bezit van al mijn vingers en beide ogen :rolleyes:. Hierdoor kwam ik er al vrij snel achter tijdens het starten van een projectje dat een draaibank of een freeskolom feitelijk niet meer was dan een lege gereedschapkist.

    De gestopte "projecten" heb ik gelukkig nooit weggegooid en mee verhuisd naar de nieuwe woning. Mijn directrice vind gelukkig veel goed maar niet dat de draaibank en de rest op nieuwe zolder werden uitgestald. Dit moest dan maar in de garage gebeuren. Ik had een luxe-probleem want daar staan ook m'n 3 klassieke Suzuki's uit de jaren '70 en de werkbank en de motorbrug :) Ik moest dus m.b.t. het opbergen gaan denken als in een caravan/camper om alles op z'n plaats te krijgen om toch lekker te kunnen blijven knutselen en freubelen ...................

    Het eerste begin van het passen en meten .............

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Mijn stoom en verspaningsbelevenissen

    Welkom Hans,

    ga je volgen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2014
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De belangstelling voor het verspanen werd aangewakkerd door dat de zoon van een goede vriend ging studeren aan het LIS en thuis ook al machines had staan van Schaublin en Ai Hembrug. Ik heb uren staan kijken & kwijlen naar wat die jongen allemaal kon maken en zag voor het eerst het gebruik van kantentasters, paralelsets en spantangen............er zijn veel kwartjes gevallen toen :-D Ik heb boeken gekocht, het internet afgestruind, gereedschap voor het draaibankje en freeskolommetje gekocht en zelf leuke hulpstukjes gefreubeld voor de Hobbymat.[​IMG]

    Maar dat fotootje wil nog niet echt lukken .........

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Zo wil het plaatje er niet bij ............en vervolgens heb je er 2 , nog ff wennen hoor !



    Geniet nooit met mate
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Gezellig .................de plaatjes moeten nog ff op "stoom komen " hoor :rolleyes:


    Geniet nooit met mate.

    Grtz. Dunsz.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Hans , eerst een fotoalbum aanmaken op je persoonlijk profiel en je foto' uploaden en opslaan , dan in het bericht onder het tekstvenster "meer opties" aanklikken . Daar staat onder de smiley's "toevoegen" , dat aanklikken en dan kom je in je fotoalbum terecht , eenmaal op de foto klikken en hij verschijnt in je tekstvenster .

    Groeten Jef
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Jef,

    Had ik ook allemaal gedaan en er zelfs mee geoefend op het oefentopic. Op een op andere manier zat er een "vertraging" in want er gebeurde niets op het moment dat ik een foto wilde toevoegen. Bij het bericht daarna reageerde het weer wel zoals het kennelijk is bedoeld.............



    Geniet nooit met mate.

    Grtz. Dunsz.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Hans , er is blijkbaar toch iets misgelopen want als ik je fotoalbum wil bekijken geeft hij aan dat het een "ongeldig fotoalbum" is ??? en zie ik ook geen foto's . Misschien eens terug van vooraf aan beginnen .

    Groeten Jef
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Aanvankelijk stond hij op prive tijdens het oefenen. Ik heb hem weer op openbaar gezet maar weet niet hoelang het duurt voordat dit is veranderd op dit forum. Heb zojuist weer een foto binnengehaald maar vind dit erg lang duren voordat hij zichtbaar wordt in het album. Al m'n foto's zijn 640 X 480 dus daar zou het niet aan mogen liggen :confused:

    Geniet nooit met mate.

    Grtz. Dunsz.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Op internet leuke voorbeelden gevonden om het meten op de Hobbymat wat makkelijker te maken. Om er weer een beetje in te komen en te oefenen wat hulpstukjes gemaakt om een digitale liniaal te kunnen monteren en om met meetklokken te kunnen werken. [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De montage op de losse kop............

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    kikonline vindt dit leuk.
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De montage van de digitale liniaal en een "zadeltje" voor de magneetstandaard. In plaats van een verdeling van 2.5/100-ste per streep kan ik nu in alle gevallen een 1/100-ste aflezen en de minimale slijtage of speling (weg) meten en dat werkt stukken makkelijker :D

    [​IMG]

    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De verleiding is groot om met een nieuw project te beginnen maar de D10 verdient een nieuwe krukas met dito lagering ............[​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ook de "Wooden Beam" verdient het om verder afgemaakt te worden :yes:

    [​IMG]

    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hier gezien vanaf het vliegwiel. Alle verbindingen zijn origineel pen-en-gat en het vliegwiel bestaat uit 3 lagen en is volledig rond :D

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    In m'n vliegtijd begonnen met een Thaler 7.2 cc uit de jaren '30. Vond en vind nog steeds de zg. Ben Buckle ontwerpen de leukste vliegtuigen.
    Het cartertje was 6x6x6 cm alu en afkomstig uit/van de Fokkerfabrieken.
    Ergens anders kon je zoiets/die kwaliteit nog niet kopen..... en was dus erg illegaal :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

    Het moeilijkste was het zoeken naar geschikt zuigermateriaal. Is van officieel Mahler-zuigers afkomstig. Staat links op de foto en ondanks z'n formaat kan ik er maar 1 zuigertje uithalen ................:agrue:

    [​IMG]


    Geniet nooit met mate
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het cartertje afzonderlijk ..........


    [​IMG]


    Genoeg om af te maken lijkt me zo................

    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het eerste werkstukje wat ik gemaakt heb na de nieuwe inrichting van de garage is een pijpenbuiger. Ik heb 2 sets rollen gemaakt. 1 van 3 mm en 1 van 4 mm maar andere diameters kunnen ook.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hij werkt zo goed dat een hard messing buisje van 4 mm keurig zonder knikken en vouwen mooi wordt gebogen. De radius op het hart is dan ongeveer 10 mm.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina