Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Vanaf boven gezien......................de liniaal zit aan de achterzijde van de tafel.

    PB121400.JPG
     
  2. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Goedemorgen Dunsz,
    Zoals gewoonlijk netjes en mooi werk. ook ik heb een BF16, maar heb de lineaal aan de voorzijde van de tafel gemonteerd. Het freesbereik wordt veel kleiner als de lineaal tussen zuil en tafel zit,
    Ga zo weer aan het werk, a.s. zondag zal ik wat plaatjes maken en plaatsen.
    Groet,
    Paul
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Hoi Paul, de diepte is idd iets minder maar als de tafel op z'n uiterste y-stand komt is het hart van de frees/boor kop toch nog ruim 35 mm
    voorbij de voorzijde van de tafel. Vond dit in mijn geval niet erg om "iets"in te leveren ;)
     
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Meten is natuurlijk weten :) Even voor de hoogte een soort proef opstelling gemaakt voor de y-as waar ik van uit kan gaan, Van de week even een paar stukjes 6-kant alu met SW 12 en 10 halen bij de metaalboer om een paar pilaartjes te maken om de liniaal op te monteren.
    Met dank aan "Macrabbit" voor de geleverde inspiratie plaatjes :worship:

    PB141401.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2016
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En de elektronica werkt gelukkig ook perfect via de linialen :kwijl:

    PB141402.JPG PB141403.JPG
     
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Vanavond na het eten weer ff lekker gefreubeld. De dichtbij-metaalboer had helaas geen 6-kant alu meer in het assortiment :(
    Toen maar een stukje messing uit eigen voorraad opgeofferd en hier de pilaartjes van gemaakt. Morgen de aansluiting maken naar
    het "schuifgedeelte" en dan kan de Dro in gebruik worden genomen :yes:

    PB161404.JPG PB161405.JPG
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2016
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De montagehouder voor de voeler is klaar. Op de voorgrond een inbusboutje wat op de machine thuishoort was de basis voor de steunen. Zo kon ik de bestaande montagepunten benutten ;)

    PB171406.JPG
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Op z'n plek..............

    PB171407.JPG
     
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Alles gemonteerd.........

    PB171408.JPG
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Te koop gezet bij "overig" ;)

    PB261409.JPG
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Graag gedaan Hans. Keurig gemaakt ook! Zal je veel plezier van hebben.
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Nog even een vraagje,
    Als ik bij de Chinees de dro bestel, waar of wanneer kun je de lengte van de linialen aangeven?
    Ik heb de dro nu bijna besteld, maar ik moet eerst betalen, maar dan weten ze nog niet welke liniaal lengte ik nodig heb.
    Dunsz???
     
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Heb je PB net beantwoord. Ik weet niet wat je bijna hebt besteld want je kunt de kast ook los bestellen en dan heb je (nog) geen linialen................
    Je moet dus echt kijken/zoeken naar een "set" en in mijn geval kon ik de gewenste lengtes uit een keuze menu aanklikken.
     
  14. Dunsz,
    je hebt PB
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    PB-eetje terug Peter.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Automatisch een e-mail krijgen of een pop-up schermpje bij ontvangen van een PB/conversatie.

    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. mail niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over:

    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op fotootje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een venstertje, daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, maar die zijn openbaar op jouw @Kostas_vl l pagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik had al een tijdje een "mishandelde" Albrecht 0 - 10 mm boorkop liggen, gevonden op een rommelmarkt en over genomen voor 3 eurootjes :D Ik wist van mijn LIS-vraagbaak dat dit eigenlijk de "Rolls-Royce" onder de boorkoppen betrof en er losse bekken van te bestellen waren. Nieuw gaan ze richting de 180,- ex btw en dat vind ik voor de hobby een beetje overdreven maar voor die 3 euro durfde ik wel een gokje te wagen.

    De beschadigde bekken.........

    PA261553.JPG

    De nieuwe bekken geplaatst..................waren 44,- euro incl. btw

    PA261554.JPG

    De hele kop is uit elkaar geweest en daar waar nodig zoals bij de kogels nieuw vet in de kop gedaan en de buitenzijde opnieuw chemisch gezwart.
    Ziet er weer uit als nieuw en doet het ook weer als nieuw :kwijl:
     
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Tijdens het kijken naar You-tube filmpjes over verspanen kwam ik wel een heel leuk tooltje tegen. Iets waar ik al langer naar zocht maar niet wist dat het in deze vorm te koop was.
    Na het kalibreren op het dwarssupport van de draaibank is het nu kinderlijk eenvoudig de bijtel op de juiste hoogte te stellen :beer:

    PA261557.JPG
     
  19. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Even de snijkant van de beitel opzoeken. Zo kun je in de voorbereiding alle beitels in de schuitjes plaatsen en stellen. Kind kan de was doen.............:D

    PA261558.JPG
     
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Een mooi apparaatje Dunsz, maar waar vindt of koop je zoiets? (Linkje(s))?
     

Deel Deze Pagina