Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Nee Stoompomp. De meest linkse knelring (= niet zichtbaar) is een stukje af gedraaid tot de dikte van de binnenring van het kogellager en het zelfde is gedaan met het messing 6-kantje die op z'n plaats wordt gehouden door de rechtse knelring............;) Eigenlijk heeft het "systeem" de zelfde werking als op tekening, alleen ik heb het iets minder lomp uitgevoerd.
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zo zie je maar weer, dat als ik iets niet begrijp/zie vragen ga stellen.
    Misschien is het mogelijk, om het betreffende deel op de bijbehorend tekening deel afbeelden.
    Niet negatief bedoeld, maar ik heb, door navragen, ondertussen al veel informatie uit het Forum gebruikt in mijn stoomsleepboot.
    Achteraf, je bericht #688 zijn de lagers te zien.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2018
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het vliegwiel in wording..............
    ..... P4211660.JPG P4211661.JPG


    De laatste bewerking voor het afsteken.............ruimen met een 6 MM H7 ruimer.......................
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Om de onbalans van de krukas gedeeltelijk weg te nemen 2 stukken materiaal weg gefreesd onder een hoek van 90 graden....................

    P4211662.JPG

    In plaats van 1 x een M3 heb ik er 3 geboord/getapt. Ideaal om een eventuele zijdelingse wobbel weg te stellen ...................:D

    P4211663.JPG
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Op de machine..........................:kwijl:

    P4211664.JPG
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Geen probleem ............................;) maar ik ben niet alwetend hoor.....................het belangrijkste is dat "de boel" niet aanloopt en in "het echt"wordt dit vaak ondervangen door een pasring die alleen de binnenste huls raakt van het kogellager. Ik heb dus 3/10-de weg gedraaid van de knelring en een klein borstje laten staan in plaats van een pasring maar het heeft het zelfde effect.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedoelde je niet axiale krachten?
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is inderdaad de axiale kracht, welke ontstaat door de tangentiële vector opgewekte kracht door de conische tandwielen.
    Aanvulling, minder theoretisch. De haaks op elkaar staande conische tandwielen worden door de aandrijfkrachten uit elkaar gedrukt. Deze uit elkaar druk kracht wordt via de as overgebracht op de lagering.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2018
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Heren ..........heren .......wat een moeilijke woorden allemaal............wilt u er rekening mee houden dat ik eigenlijk viaduct al een moeilijk woord vind ........:D

    Even los gehaald..................zoek de 7 verschillen .................:stout:

    P4211665.JPG
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2018
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Net even een blokje gefeubeld van epoxy strookjes en op maat gefreesd. Omdat dit kunststof is moet het voorkomen dat er te veel warmte weg vloeit uit het stoomblok naar de rest van het frame.........:)

    P4211666.JPG
     
    kaapstander en Paul Konings vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Beste Dunsz,
    Mijn antwoord was eigenlijk gericht aan Ron, sorry voor de moeilijke woorden.
    Jouw eerdere antwoord was voor mij voldoende.
    Overigens toch bedankt voor de laatste foto, het "stoot neusje" is goed te zien.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Was een geintje hoor.................:stout:
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een spannend momentje.................;) het eerste passen van de cilinders en de drijfstangen aan de krukas............kijken of er niets aanloopt of tikt .............. Tot nu toe alles goed :beer: P4241668.JPG
    Ik kan nu gaan werken een de aandruk mechanismen en de pakkingen gaan snijden............
     
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De aandruk piefjes gefreubeld, iets anders dan op de tekening. In plaats van 2 onderdeeltjes heb ik hem uit 1 stuk gemaakt. Is handiger bij (de) montage :)

    P4261670.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik heb hem zo gemaakt dat de kogel er net niet uit kan floepen :D tijdens de montage kan ik de kogel door het buisje heen richting de cilinder laten rollen, dan de veer in het buisje die de kogel aandrukt en vervolgens met het boutje M5 x 0.5 aandraaien/spannen ;)

    Daarna kon ik het niet laten om even de slang van de airbrush compressor aan te koppelen........................hij doet het :beer: ondanks dat er nog geen pakkingen zijn en het hier en daar bellen blaast en sist :rolleyes: loopt hij al mooi rond en werkt de vooruit/achteruit perfect met maar 0.5 atm druk :banana:

    P4261669.JPG
     
    Zeiler, Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De plaats bepaald en de gaatjes geboord in de horizontale steunen die het stoomblok precies verticaal moeten houden...........

    P5091671.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De cilinders bekleed met 1 mm kurk en latjes van 2 x 3 mm voor de isolatie. Nu nog de 4 spanbandjes freubelen en in de bekleding het gat frezen voor het aandruk mechanisme.
    De pakkingen voor de cilinder deksels heb ik inmiddels ook gesneden dus binnenkort maar weer eens laten draaien ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,;)

    Morgen in Heemskerk bij de werkschependag daar al het moois eens bekijken :kwijl::kwijl::bye:

    P5091672.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De cilinders helemaal afgemaakt met de spanbandjes van 0.3 x 3 mm, bevestiging is M 1.6 x 5 mm. Alles afgemonteerd met de pakkingen................voelt goed aan .............voor wat het waard is natuurlijk...............voelen met de hand ;):D

    P5111675.JPG P5111674.JPG
     
    jef, Macrabbit, Paul Konings en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gelakt hout met gepoetst messing blijft een mooie combinatie.
     
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    :kwijl: vind ik ook...................in dit geval geïmpregneerd met met G4 en het messing met een satineer borsteltje bewerkt. Mijn ervaring van gepolijst/glimmend messing is dat het erg snel dof wordt/verkleurd. Met satineren blijft het wat langer mooi is mijn ervaring.
     

Deel Deze Pagina