Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hier een nieuw draadje om je dagelijkse vlieg ervaringen met de andere forum-leden te delen
    Het kan eigenlijk van alles zijn.... gewoon vertellen of een filmpje of een plaatje van je vario.
    Eerste sleep ervaring of eerste crash...

    Ik zal maar even starten.

    Vandaag gevlogen met mijn Stratos (3,2 meter). Het was echt baksteen thermiek. Mijn gewoonte is om naar 200 meter te vliegen op de motor en dan maar zien waar we uitkomen. Nou ik zat zo op 350 meter..ik moest echt volledig down trimmen om de vario stil te krijgen. Om echt te dalen moest ik nogmeer down geven. het was gewoon lekker vliegen vandaag met weinig wind. Gunstig voor de echte Thermiekzwevers. Voorbijgangers stoppen vaak en maken dan een praatje. Altijd positieve reactie's
    tegen de avond heb ik ook nog mijn Circe uitgelaten bij iets meer wind.
    de Circe heeft geen ailerons maar draaibare vleugels(pitcheron) dat is toch weer heel anders vliegen. erg wendbaar en zenuwachtig. Hij vliegt ook veel sneller en is ook sneller beneden. Door z'n smalle ranke vleugels valt hij in een bocht snel in een stall. Omdat ik nog niet zoveel ervaring met deze zwever heb, is het ook vooral uitproberen en trimmen. Het is volgens mij een echte hellingzwever. Als ik hem wat beter onder de knie heb zal ik eens naar langervelderslag gaan om wat lessen van Raymond te krijgen in het helling/duin vliegen.

    Hier nog even een plaatje van mijn vario vandaag met de Stratos en een foto van de Circe
    De klim naar 350 meter was echt op thermiek, daarna sterk gedaald en weer omhoog FUN

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien wel een leuk draadje om je dagelijkse ervaringen te posten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Willem,

    Als ik jouw opmerkingen over jouw Circe lees, denk ik dat je (vooral) met afstelproblemen te maken hebt.

    Meestal zijn de uitslagen gewoon te groot geprogrammeerd. Bedenk dat niet slechts de rolroeren (of hoogteroer) sturen, maar de HELE vleugel. Probeer de uitslagen maar eens te verkleinen, bij voorkeur mechanisch (op de servohevel of "ruderhorn").

    Slanke ranke vleugels bepalen (vrijwel) niets van de vliegsnelheid. In heel extreme gevallen misschies 5% snelheidstoename, maar zelfs dan vraag ik me af of je dat merkt.
    Meestal heeft (te) snel vliegen te maken met een te voorlijk zwaartepunt. Het gevolg daarvan is meteen inefficiënt vliegen (snel beneden) en overtrekgevoelig. Een ander effect is de neiging om de bocht in te duiken, je moet dus (eenmaal in de bocht) constant eruit sturen om niet steeds steiler die bocht in te duiken.

    Probeer maar eens met de duikproef hoe het zwaartepunt/instelhoekverschil ligt. Ik denk dat het een (heel) stuk naar achteren kan.

    "Echte hellingzwevers" (tja wat zijn dat precies?) zijn over het algemeen wendbaar en snel. Dat betekent nou juist GEEN slanke vleugels, maar grote koorde ten opzichte van de spanwijdte. Afgaand op wat ik op die foto's zie, zie ik 2 thermiekzwevers.


    Altijd een goed idee om "les te nemen" bij een oude rot ...
    Maar om een kist goed in te vliegen (zwaartepunt & instelhoekverschil) kun je het beter weinig wind en thermiek hebben. Het beste is "dead air" 's avonds als de wind wegvalt en het windstil wordt.

    Lees ook dit verhaal van mij eens over zwaartepunt & instelhoekverschil.

    Succes,
    Dirk.
     
  3. Jasper.tm

    Jasper.tm

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    281
    Gister eindelijk ruimte op 't Leeste, heide, Apeldoorn. Eindelijk m'n Easystar rustig in de lucht kunnen houden, op een voetbalveld is niet fijn vliegen. Camera eronder, was net de batterij leeg. Conclusie:

    Easystar is makkelijk vliegen, maar haak- en neveneffect is niet leuk zonder rolroeren en ik moet een goeie oplader kopen (UH):D
     
  4. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    vliegervaring zondag 28 juni

    Gisteren was inderdaad een fantastische thermiekdag!

    Mijn varta fly diverse malen opgelaten en 1 maal van mijn instructeur te horen gekregen dat ik toch maar niet langer in die bel moest blijven omdat het toestel wel erg klein werd....
    Na de 2e landing (gewone nette landingen) ontdekt dat 1 van de 2 breekbouten, waarmee de vleugel op de romp vast zit, gebroken was.
    Waarschijnlijk gewoon te strak aangedraaid.
    Nou ja, nieuwe erin, accu wisselen en vliegen maar weer, heerlijk!

    Kortom, een heerlijke dag!.

    Louis
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest

    heb gisteren zelfs iemand met een minimag thermiek zien nemen, het manneke was misschien maar 12j en kan net vliegen...

    denk dat ik blij ben niet in de lucht gehangen te hebben.
    als zelfs bakstenen vliegen is het geen uitdaging voor die-hard zweefpiloten zoals mij :p
     
  6. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    De vleugel verdraaiing is al minimaal en ook nog expo geprogrameerd
    koorde x dikte is 220 x 28 voor de stratos= 12,7%
    koorde x dikte is 150 x 18 voor de Cirus =12%

    Je beschrijving dat de Circe de bocht wil induiken en dat je dan constant uit moet sturen klopt wel. Hij heeft weinig zelf corrigerende eigenschappen.
    Ik zal de instelhoek en zwaarte punt nog eens nader vaststellen.

    Wil je de "duikproef" nader beschrijven ?

    Bedankt voor het mee denken
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2009
  7. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    en weer een avondje...

    Vanavond wederom in Boxmeer geweest.

    Het was weer FANTASTISCH!

    Op een gegeven moment het gepresteert om het toestel stil te laten hangen in een kleine thermiekbel. genieten!!!!

    Wat blijft het toch een geweldige hobby!

    Louis
     
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Helaas vanavond te druk gehad....weer een gemiste kans
     
  9. firefox309

    firefox309 Guest

    nja de uitdaging was weer klein...
    het was op een gegeven moment zo sterk dat ik 3x in dezelfde stilhangende thermiekbel van 100 naar 350 meter gezogen werd...
    iedere keer naar beneden gekomen en hup in dezelfde bel op dezelfde plaats weer omhoog...
    niets aan :)
    heb hem geland en ingepakt :)
     
  10. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Ook weer heerlijk gevlogen vanavond. Lekker lopen gooien met de MiMi DLG, gooien gaat al een stuk beter, maar ik had er toch weer 1 rare (te harde) worp bij waardoor hij ondersteboven richting grond ging...... neusje weer eens gekraakt. Wel snel te repareren (op het veld).

    Daarna de MiMi nog even aan de hoogstart gehangen..... ook erg leuk!
     
  11. jan-willem

    jan-willem

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    160
    Locatie:
    westkapelle
    discus

    Vanavond heerlijk gevlogen met m'n discus cs
    erg spannend,het was de 2e keer,vliegt werkelijk als een speer.
    Na hulp van een zeer ervaren clublid die hem ingevlogen heeft.
    Alleen dat gefluit al als tie overkomt of als je een bochtje draait,
    in een woord GEWELDIG :D.

    Kees bedankt!!:music:
     
  12. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik moet mijn Mimi nog steeds uit balanceren en dan is hij in principe klaar. In het verleden had ik hem ook aan de hoogstart het geen lekker vliegen is.
     
  13. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Volgens mij heb je een luxe probleem...of geef je sterk de voorkeur aan hellingzweven.
    Het is juist de sport om vanaf 150 of 200 meter weer naar 350 meter te klimmen.
     
  14. Sven-Boxmeer

    Sven-Boxmeer

    Lid geworden:
    15 mrt 2009
    Berichten:
    222
    Gisteravond in Boxmeer op het veld weer met mijn motor kist gevlogen, was pas de 5e vlucht maar het vliegt lekker. Eerste paar vluchten waren flink zweten (lag niet alleen aan het weer :D) maar sta nu steeds relaxter te sturen!

    hopelijk heeft mijn geknetter je niet te veel gestoord Louis ;) Vanavond neem ik ook een zwever mee, had ik gisteren ook maar die is de auto niet uit gekomen :cool:
     
  15. firefox309

    firefox309 Guest

    dat ook, maar gisteren was alles behalve uitdagend... ik schiet hem met de elastiek tot 100meter, en direct in een bel...
    met die bel naar 350 meter... dan uit de bel gestuurd, ernaast terug naar geneden gekomen... ik stuur naar dezelfde plaats waar ik eerst in de bel kwam, hup terug in dezelfde bel omhoog... dit kon ik 3x doen in dezelfde bel...
    sorry maar dan is er geen bal aan en is de fun er snel uit van het thermiek zoeken en vinden.
    en dat is nu net wat het zweven zo boeiend maakt.
    maar als je zoals mij gisteren 3x in exact dezelfde bel omhoog kan op 18minuten tijd... geeuw hoor :)
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je geeft de profieldikte van wortel en tip. Ik begrijp niet wat je daarmee wilt ... vertellen, of vragen aan mij?

    Duikproef:
    - bij voorkeur bij "dead air" uitvoeren. Weinig wind en/of thermiek. Zeker weinig turbulentie.
    - start naar een redelijke hoogte (100 m of meer)
    - zorg dat je dwars op zicht vliegt (van L naar R of andersom).
    - druk down, houdt dat aan tot je ± 2x zo snel vliegt als normaal
    - laat hoogte los, en kijk wat er gebeurt

    1. hij blijft in een rechte lijn doorvliegen als je ophoud met down geven. Aerodynamisch zit je dan op het meest efficiënte punt, maar comfortabel vliegen is dat niet. Elke verandering in vliegstand door een windvlaag of thermiek bel(letje) moet JIJ zelf met de hand corrigeren.
    2. Je stopt met down geven (terug naar neutraal) en de kist gaat juist harder duiken. snel rechttrekken en de snelheid eruit, voor hij kapot fluttert.
    Oorzaak is een te achterlijk zwaartepunt in combinatie met een down-trim. Je vliegt met een lift-genererend stabilo.
    Remedie: lood erbij in de neus en een tikkie up trimmen.
    3. Je stopt met down geven (terug naar neutraal) en de kist gaat erg snel terug omhoog, soms volgt zelfs een looping).
    Oorzaak je vliegt met het zwaartepunt te ver naar voren, om dat te compenseren staat je stabilo flink up getrimd.

    Ideaal is als na het stoppen met down drukken de kist uit zichzelf in een hele ruime flauwe bocht afvangt. Hooguit 1x kort een beetje down drukken mag nodig zijn om hem weer netje vlak te krijgen.
    Hoe groot is die "flauwe bocht"? bij een 2-3 meter kist MINSTENS 100 meter. Bij mijn Alpina à 4 meter/7 kg is dat al gauw 200-250 m.
    Het mag nooit zo zijn dat de kist zo steil terug omhoog komt dat hij op de top overtrekt, weer naar beneden valt , enz. ....

    Heb je dit verhaal gelezen?

    Overigens, vliegtuigen met heel weinig V-stelling in de vleugels (< 2 gr. per vleugel) houden altijd wat last van de neiging om de bocht in te duiken. Dat is eigen aan weinig V-stelling. Daarom hebben alle ook bemande kisten toch nog redelijk wat V-stelling. Soms wordt die gecreëerd door de doorbuiging van de vleugels. Of hebben juist de tippen hebben wat extra V-stelling meegekregen.

    Gr. Dirk.
     
  17. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Bedankt voor de uitleg...... gaan we mee aan de slag
    De vleugelgegevens heb ik gegeven om het verhaal van wel of niet thermiekzwever te bevestigen. %-age is bij beide vleugels het zelfde.
     
  18. enterprise

    enterprise

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Groesbeek
    Heren dit was zaterdag en zondag j.l ,

    En lekker 2 dagen te gast geweest bij Thermiek 58 in Nuth bij het sleeptreffen.
    Zaterdag om 11.00 daar aangekomen werden ontvangen met een Limburgse TASS KOFFIE.
    Die dag zelf niet gevlogen omdat ik geen tijd daarvoor had,, ik zo lopen kwijlen bij die 5, 6, en 7 mtr bakken dat het zo snel 17.00 was dat het pas in de gaten had toen er werdt geroepen,,,ETEN KLAAR.
    Dus aanschuiven maar en er stonden 3 friteuse's te pruttelen en een BBQ,,maar na 3X opscheppen toch maar gestopt.

    Na de overnachting bij een kennis zondag om 11.00 weer op het veld,,,en waren allerminst blij bij het zien van de laaghangende bewolking,,krap 100 mtr.

    Tegen 13.00 zagen we een E zwever toch nog behoorlijk hoog zitten, en zei tegen Geert kom we sleuren hem omhoog.

    Dus de Cirrus op de Snoopy 2 geknoopt en omhoog gebracht,,, na 2 ronde werdt het tijd op maar eens alleen te gaan vliegen en zei gooi maar los,,,,,,,,,,,,
    OOOOOOPPPPSSSS laten we nou net een wolk in vliegen en weg Snoopy en Cirrus.

    Even later zie ik de Snoopy uit de wolk duiken en de Cirrus was nog helemaal in de wolken.

    Na vol up en vol rechts gegeven te hebbben kwam hij ook vrij snel de wolk uit gespind.
    daarna lekker ff 20 min gehangen.

    Een 3e vlucht was ongeveen 45 min en 4 en 5 tegen de 30 min.

    Echter ff iets minder leuks,,opeens horen we 2 man tegelijk zeggen LANDING,, en ja hoor Geert met de Snoopy en Paul met z'n ASW van 6 mtr.

    Geert komt van rechts aan gevlogen en trekt vol gas rechts weg en Paul van links om het circuit in te gaan, en daar kwamen ze elkaar tegen.

    Het was een doffe klap maar wonder bover wonder vlogen ze allebei door,,,waarbij de ASW weer in een bel kwam en nog 20 min. is blijven hangen.
    De Snoopy was echter aan het wachten op de landing van Paul maar die kwam dus nog niet,,waarop de vrouw van Paul zegt,,moest jij niet landen want er wacht nog iemand op je.
    OW zei Paul, land jij maar.
    Na de landing van de Snoopy was er geen schade te ondekken en hij parkeerd hem vlakbij de startplaats om later nog een keer mij omhoog te brengen.
    Na de landing van de ASW zagen we de gele verf op de vleugel zitten en een forse scheur boven in de vleugel.
    Inmiddels was het 17.00 en zei laten we maar stoppen want we moet ook nog dat hele end terug rijden.

    PFFF das ff geluk hebben want na het demonteren van de vleugel zagen we dat er een vleugel romp verbindingspen gebroken te zijn en de vleugel is blijven zitten door de struts.
    Maar goed dus dat we niet meer zij gestart want dat was waarschijnlijk mis gegaan.

    Tot zover het weekend in Nuth.

    Mensen van Thermiek 58 klasse geregeld alles en het was ondanks het weer een top weekend en tot gauw weer een keer.

    Gr Ton





    En zo goed als de Cirrus vliegt,,daarmee ook de tijd.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2009
  19. Rishi

    Rishi

    Lid geworden:
    4 jun 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Leiden
    Weer lekker gevlogen. Wind was een beetje gaan liggen en ik was binnen de eeste minute van elke vlucht op een goede hoogte (150m maar ik weet het niet, nog geen vario). Er was geneog thermiek om lang boven te blijven. Op wat blijk het laaste vlucht te zijn volgde de zelfde patron maar dit keer ging ik nog verder omhoog op thermiek. Ik zie dat in eens mijn EZ* niet echt meer vooruit kwam tegen de wind in, met een beetje neus na beneden kon ik net blijven hangen maar ja wat nu. Natuurlijk heb ik de lux van een motor maar als ik gas gaaf ging ze nog verder omhoog, niet echt de bedoeling. Zo ik heb een beetje down trim gegeven en begon ik te draaien zonder motor. Op de downwind leg heb ik nog iets meer down gegeven om de snelheid op pijl te houden en hoogte te verliezen. Na 3 spanended circuits had ik de EZ* op een meter of 15 hangend boven mijn hoofd met nog een kleine circuit heb ik geland 2 metre van mijn voeten. Wat was ik opgelucht! Tijd om in te pakken en naar huis te gaan, nu was er meer dan 20kph wind.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    volgens mij moet je een andere hobby gaan zoeken. Dit is namelijk waar zweefvliegen over gaat......:cool:
    Alleen snap ik niet waarom je dan niet wat lager begint (op 50 meter bijvoorbeeld, dan wordt het al een stuk lastiger) of die ene bel laat voor wat hij is en aan de andere kant van het veld op jacht gaat.
    Of je zet een denkbeeldige driehoek uit die je zo vaak/snel mogelijk probeert te vliegen. Even hoogte winnen en vervolgens de driehoek vliegen. Dat doen de echte immers ook, die blijven ook niet steeds in hetzelfde belletje hangen. kortom: niet inpakken maar creatief zijn!
     

Deel Deze Pagina