mijn Yak bouwverslagje.....

Net als Pjotrr werd het ook voor mij tijd voor een Yak.

De besturing bestaat uit :

Motor : Python 60
Regelaar : CC-10
Ontvanger : Schulze zonder huis en verkorte antenne
servo's : 3 * TS1118
Accu : Etec 2s1 450 mAh
bouwwijze : de vdV(l)echt methode (maar dan zonder geluidsboxen ;-) ).

Gewicht : 164 gr

opmerking :
Er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden en dit is er een van.....


Het uitscheiden van het depron
10a.jpg



Ik heb meteen geschilderd en het simpel gehouden ( ik wil geen extra gewicht hierdoor toevoegen en ik ben helaas geen van gog.. ;-)
11.jpg



De voorlijst met een koolstofstrip verstevigd en een balsa neuslijst aangebracht.
12.jpg



De vleugel gelijmd op de romp met UHU por
13.jpg


14.jpg



Het beroemde kruis van van de Vecht aangebracht ;-).
15.jpg



Ook aan de achterzijde is een "hekwerk" aangebracht tegen torsie.
16.jpg


17.jpg



Ook is de staart verstevigd ivm kromtrekken met een strip 3*0.3 mm koolstof.
18.jpg



In het hoogteroer zit ook een strip ivm kromtrekken.
19.jpg


De aansturing vh hoogteroer.
20.jpg


De aansturing vh richtingsroer.
21.jpg


De aansturing vd ailerons.
22.jpg


23a.jpg


24a.jpg



Het motorschot voor de Python.
25.jpg


26.jpg



de onvanger.
27.jpg



De wielen.
28.jpg



Het landingsgestel.
29a.jpg


30.jpg




De inbouw van de besturing.
31ajpg.jpg


32.jpg


33a.jpg



De ondersteuning van de stuurstangen tegen doorbuigen.
34.jpg


35.jpg



Het zwaartepunt moet op 60 mm vd voorlijst liggen. Daardoor moest de accu onder de vleugel komen.
36.jpg


Afstand van de motor tot de voorkant vleugel.
37.jpg


en klaar is kees........
38a.jpg


39a.jpg


Nu maar wachten tot de zaal open gaat...
 
Hee Jeroen,

Leuk verslagje, ga je hem zondag in Rijen invliegen?

Ik heb afgelopen week even met de Yak van Pjotrrr mogen vliegen, ik moet zeggen dat dit de beste shock was die ik ooit gevlogen heb.

Groeten Jeroen
 
Nee, als de zaal groot genoeg is, dan wordt hij zondagavond in Son ingevlogen. En als hij heel blijft week daarop in Alphen....;-)
 
Ja gewoon prikken en lijmen.
Een strook depron is lang niet zo stijf als zo'n vakwerk.
Volgens mij is het zelfs lichter...
 
Ziet er leuk uit Jeroen!
Heb jij nou die servo hevel van de hoogte/richting nog groter gemaakt?
Kun je anders niet de maximale uitslag krijgen?

Groeten,
Marcel

Trouwens ik zie op de achtergrond de volgende shockie alweer klaar staan ;-)
 
Ja,

dat was bij mijn terziele gegaande f3a shock ook zo.
Ik heb de hevels maar laten zitten. Ik heb niet gekeken of de hevels korter konden, maar ik denk het niet, daar de hevellengtes gelijk zijn gebleven.

Na de eerste vlucht maar bekijken of dit nog veranderd moet worden..
 
Dank U Jeroens voor het bericht, mooie reportage zou ik zeggen over de yak.
Ondertussen zijn er wel al een paar gesneuvelt, en staan er een paar op de bouwplank.
 
De Yak is het helemaal ;)
Leuk bouwverslag met lekker veel foto's!

Een puntje: Door montage motor voor de neus verleng je eigenlijk de neus t.o.v. het origineel, dit KAN de vliegeigenschappen beinvloeden...
Ook in postieve zin natuurlijk, wie weet ;)

Mijn Yak vliegt super, meest wendbare shockflyer totnutoe, stabieler in torqueroll en valt veel minder snel over een vleugel weg nabij de stallsnelheid, superkissie!. Veel plezier ermee :D
 
Marcel schreef : Trouwens ik zie op de achtergrond de volgende shockie alweer klaar staan

Daar staat een shockwave108% in de startblokken.
Als zondag de yak goed vliegt, dan wordt die de komende week op gebouwd voor Alphen.

(ik wil niet op een indoor meeting met 2 nieuwe modellen staan, stel dat ze het niet doen ;-) )

De shockwave108% is op dezelfde manier gebouwd als de Yak alleen met minder koolstof in de vleugels en hoogteroer..
 
Zo te zien een schulze alpha 4.

Jeroenen; Aap heeft honger, en mini Ifo is ook weer heel ;)
 
Aha, een Schulze Alpha 4! Het is mij helemaal duidelijk, en het staat inmiddels drie keer genoteerd!
 
Om het verhaal af te maken :
Daar stond ie dan in de zaal in Son
40a.jpg


Voldoende moed verzameld om te starten ............
40b.jpg


en vrij snel gingen we "maar" torquen"
41.jpg


Het vliegt gewoon fantastisch!! ( maar dat hebben we al vaker gehoord op het forum ;-) )
43.jpg


(met dank aan de fotograaf Marcel)
 
Back
Top