Mijn zoektocht naar een niewe zender

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door arno888, 9 dec 2016.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Sinds langere tijd kijk ik uit naar een nieuwe zender. Het is niet dat ik met mijn huidige zender niet tevreden ben maar het beestje begint einige slijtage te vertonen. Mijn huidige zender is een Graupner MX22 uit 2004 die in 2007 omgebouwd is met 2.4Ghz. spullen van ACT en sindsdien en tot op de dag van vandaag probleemloos en goed funktioneert. Maar toch….. en aangezien ACT eigenlijk niet echt aktief meer is, is de switch naar een ander systeem eigenlijk niet iets wat meespeelt in mijn zoektocht. Gelukkig is het aantal ontvangers wat vervangen moet worden te overzien :)

    Waar ben ik naar op zoek. Naar een handzender met minimaal 12 kanalen, vliegfase-instellingen, alle telemetrie-opties, MP3 etc. etc, alle hedendaagse gimmicks dus. Aangezien ik niet van plan ben zelf te gaan programmeren e.d. valt bijvoorbeeld Open Tx af.

    Het toepassingsgebied is hoofdzakelijk zwevers van F3K tot en met een 7 meter schaalbak en tegenwoordig vooral F5J toestellen. Elektro dus.

    Ook verleden jaar heb ik al een dergelijke speurtocht gehouden. De details ben ik gelukkig vergeten maar diverse Graupner zenders kwamen dicht in de buurt bij wat ik zocht. Mijn „plastic-allergie“ won toen echter en ik heb niet verder gezocht ;)

    Toevallig of niet is een mede-compaan op F3 en F5 gebied eveneens op zoek naar een (hand)zender en tot mijn grote opluchting blijk ik niet de einige met speciale wensen.

    Zenders die in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld (toch weer een Graupner) de nieuwe Graupner MZ24 PRO, De Futaba T18 SZ (Sport), JR en de Mpx Royal, maar bijvoorbeeld ook de Horus van Frsky en de Jeti 16DS. Maar het is toch een beetje als het kopen van een huis vlgs. dat SBS programma op tv. Je moet ergens concessies doen.

    Het rijtje in omgekeerde volgorde afgaande was onze beider conclusie dat alhoewel de Jeti en Horus heel veel, zo niet alles bieden, het gewicht van deze zenders een no-go is. Wanneer je 4 – 5 maal per dag een minuutje of 10-15 vliegt dan valt het nog wel meer maar wanneer je van de 4 uur buiten er 3 aan het vliegen bent zijn deze beide zenders gewoonweg stukken te zwaar. En een handzender met een touwtje om je nek ? Dan hoef ik geen handzender.

    JR schijnt momenteel nogal leverproblemen te hebben. De Mpx komt weer een heel end in de goede richting maar Mpx heeft jammer genoeg geen MP3 wat eigenlijk toch wel leuk zou zijn om count down programma‘s voor het F3 en F5 wedstrijdgebeuren aan boord te hebben. De Futaba T18SZ lijkt ergonomisch erg goed ingericht met alle schakelaars en bedien elementen op de juiste plek en voldoende programmeermogelijkheden. Alhoewel het vlgs mijn maat een kleine tekortkoming was dat sommige mixers alleen maar lineair in te geven zijn. Zelf vind ik hier, net als bij Mpx, het ontbreken van een MP3 een belangrijker (-)punt. De zender die alles wel biedt is dan toch de MZ24PRO. Het beste compromis tot nu toe….. nou nog alleen iets verzinnen tegen mijn plastic allergie. Of heb ik nog andere kandidaten over het hoofd gezien ??
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Een paar jaar geleden stond ik voor hetzelfde dilemma...

    Was al vele jaren een Futaba gebruiker. Wilde meer telemetrie-opties en daar vond (en vind) ik Futaba in tekort schieten. Er zijn weinig telemetrie-sensoren beschikbaar en te telemetrie-opties in de zender zijn beperkt. Bovendien is er geen goed programma beschikbaar om de telemetrie-gegevens op de computer weer te geven.

    Heb toen gekozen voor Jeti. Een DC-16, die ik gebruik als handzender. Die biedt alles wat ik wil en nog heel veel meer. Er is een ruime keuze aan telemetrie-sensoren, ook van andere leveranciers as SM-Modellbau en WS Tech. De programmeeropties voor de sensoren zijn zeer goed en de zender heeft een goede spraakuitgave. Je kan tijdens het vliegen niet naar een display op de zender kijken, dus alle informatie moet via spraak.

    Eigen spraakmeldingen zijn met behulp van het Internet gemakkelijk aan te maken.

    Er is ook een goed flexibel programma om de telemetriegegevens op de computer te tonen. Je zit niet vast aan een door de fabrikant ingebakken lay-out. Alles is instelbaar. Zie onderstaande afbeelding.

    De zenderprogrammering is heel uitgebreid. Er is een audioplayer aan boord (weet even niet of dat MP-3 of WAV is). Er is ook nog de D*-14 Goedkoper als de D*-16 maar met beperktere software, die met modules is uit te breiden (je koopt alleen wat je nodig hebt). Zit wel wat verschil in de uitvoering, zoals kunststof i.p.v. metalen stickmechanieken.

    Door de vele opties is een Jeti systeem met de vele instelopties in de zender, ontvanger(s) en sensoren wat ingewikkeld. Handleidingen lezen is een absolute must als je alles uit het systeem wilt halen. Voor informatie en vragen zijn er fora's.

    Zou dat gewicht van de zender maar een wat lagere prioriteit op je wensenlijstje geven. Je zal geen spijt hebben van de aankoop van een Jeti systeem.

    Wil je je alvast wat inlezen, handleidingen zijn op de site van Jeti te downloaden.

    upload_2016-12-9_12-51-13.png
     
    MicropropSport en Berto vinden dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Misschien is de Graupner MX-24 Pro wat voor je Willem?
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat is absoluut waar. De Jeti zenders zijn behoorlijke zwaargewichten. Een " nadeel" dat ik graag accepteer. Er staan veel voordelen tegenover.
     
    Sprokkel vindt dit leuk.
  7. Josessers

    Josessers

    Lid geworden:
    19 sep 2011
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Oldenzaal
    Waar komt de "zwaarte" dan vandaan? Accu?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Onder meer. In een Jeti DS/DC-14/16 bevindt zich een 3200 mAh accu. Goed voor vele uren gebruik zonder laden.Daarnaast zijn de sticks en de behuizing vervaardigd uit massief aluminium.

    Hier zie je hoe de behuizing voor een DC-16/14 wordt vervaardigd. De onderdelen van de sticks worden op een vergelijkbare wijze gemaakt.

     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2016
    Josessers vindt dit leuk.
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom zou je dan niet een Taranis proberen ? Iedereen roept daar over en het proggen zal toch niet zo moeilijk zijn ? Het is een beetje vergelijkbaar met de Evo van MPX. Een avondje bliepen en je weet het.

    Het ding voldoet helemaal aan jouw eisen kwa mogelijkheden en is niet duur.
     

Deel Deze Pagina