mikado logo 600 se probleem

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door h.m.j.dorenberg, 10 nov 2012.

  1. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    hoi
    ik heb nu enkele weken een nieuwe logo 600 3d
    heb er een keer of 10 mee gevlogen en hij vliegt als een zonnetje
    ik vond hem alleen wat klein,en heb hem geupgrade na 600 se
    nu,na de upgrade vlieg ie nog beter voor mij maar nu heb ik als ik klim
    of meer throtle bij geef een schilpend geluid
    niet echt hard maar wel storend vind ik
    als ik voorbij vlieg zonder gas bij te geven hoor je niets
    alleen als ik vermogen vraag
    ik heb bij montage van de heli er extra op gelet of alle lagers
    in orde waren
    heb de riem spanning losser en straker gezet
    heb andere hoofdroter bladeren geprobeert
    heb de speling tussen pinion en maingair gewijzigt ,(meer en minder)
    oneway bearing die ik gevet had uitgespoelt en alleen een drupje olie
    toegevoegt
    omdat ik meende dat ie mischien door draaide
    ik kan het probleem niet vinden
    mischien heeft een van jullie een tip

    m.v.g. hub
     
  2. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    welke motor? counterbearing geinstalleerd? 12 cellen?
     
  3. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    orginele die bij de kit was scorpion 4035-500kv pinion 13t mode1 motor as 6mm
    10s 4000 lipo
    geen counterbearing geinstaleerd
    castle creation 110 hv
     
  4. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    lagers van de motor die fluiten...
     
  5. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    nu heb ik een counterbearing geinstaleerd
    en motor lagers vernieuwt
    probleem blijft
    lagers in het heckhuis vernieuwt
    heck aandrijf poely 0,8mm omhoog geplaats
    probleem blijft
    automatische riemspanner gemaakt
    krijg het probleem niet opgelost
    tot 1650 toeren vliegt ie prima
    van af 1700toeren gaat ie fluiten of brommen hoe je het wil noemen
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Vervang de boutjes van je staartblaadjes. Wellicht is er eentje krom.
    Het gebrom of gefluit zal toch gepaard gaan met trillingen ?
     
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Moeilijk om een inschatting te maken als je het geluid niet zelf kan horen. Maar welke onderdelen heb je vervangen bij de upgrade naar SE?
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Je kan vernieuwen en vervangen aan je heli wat je wil, maar dat geluid krijg je daar niet mee weg. Dat geluid wordt veroorzaakt door de regelaar en de instelling van de motor timing.
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik vroeg het me alleen af wat er vervangen is omdat voor de ombouw alles in orde was. Na de ombouw is het geluid gekomen. Of vergis ik me :???:
     
  10. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    ik denk ook de timing verkeerd ingesteld..

    gr Nick
     
  11. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    voor de ombouw na se heb ik alleen de orginele ombouwset gekocht
    en geplaats
    buis riem en staart stuts
    en 690 er fbl bladderen
    de orgineele heck blaadjes heb ik behouden
    heb ook andere geprobeert lost het probleem ook niet op
    alleen als ik nu op mijn se 600 bladderen zet heb ik het geluid bij hogere toeren niet

    cc regelaar heb ik op outrunner staan 10 polen
    heb ook al op advies van cc 8khz geprobeert maakt geen verschil
    heb orgineele motor uit de set 4035-500kv
    10s


    ja voor de ombouw na se 100% top
    hebben bij ons op de club 3 mensen omgebouwt na se
    maar ik alleen heb dit probleem
    heb toch al tig heli's gebouwt in mijn vlieg carieere

    ik zal de staard blaadjes en houders eens nakijken
    deze heb ik niet samen gestelt waren al gemonteert

    bedankt voor het me denken

    hub
     
  12. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Dacht ik ook aan, maar waarom heeft hij dan ook last van het geluid als hij pitch pumps doet ('klimt') ? Lijkt me dan eerder een mechanisch probleem toch?

    Hub, zeker dat dit niet uit de lagers voorkomt? Lijkt wel of ze 'wrijven' of schuren? Vanaf een bepaald toerental toerental dat er teveel weerstand is of bij pitch pumps dat de as niet mooi uitgelijnd is en druk zet op lagers? (Ik ben ook geen expert maar zijn dingen waar ik aan zou denken ook). Nergens speling op?
     
  13. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    oh was ik vergeten te vermelden bij plaatsen van counterbearing
    ook de hoofd as moeten vervangen omdat deze verbonden word met de voetplaat van de counterbearing (sx upgrade)
    hoofdlagers voelde goed aan
    lange of kortere as maakte ook geen verschil

    ik zal straks nog eens proberen op hoog toerental
    waneer ie het meest bijgeluid maakt
    ik dacht in een bocht meer dan de andere


    nu wel koud he brrrrrrr

    gr hub
     
  14. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Zou het echt wel in de richting van lagers - mainshaft - one way bearing gaan zoeken.
    Lijkt me, op basis van wat ik lees, het meest logische... Alleszinds veel succes en hou ons op de hoogte, leren we ook weer wat bij :)

    En inderdaad, gaan koude vingertjes zijn aan de sticks straks... ;)
     
  15. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    heb nog effe geprobeert
    hoge toeren hoeveren hoor je niets
    ineens vol pitch en vast houden ook niets te horen
    vol gas en vol pitch rondvliegen hoor je ook niets en als ik dan gas en pitch terug trek na normaal vlucht begint ie weer te sjielpen niet constant zeer onregelmatig
    ga ik weer terug na vol vermogen is het weer weg

    mischien oneway bearing stuk?
     
  16. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Bij het verminderen van het vermogen hoeft de staartrotor minder werk te verrichten. Gooi je het vermogen er weer op dan moet de staartrotor weer werken. Misschien is er een overeenkomst te ontdekken?

    One-way bearing blijft over het algemeen belast. Je zou een autorotatie kunnen doen om te kijken wat er dan gebeurd. Dan loopt dit lager wel geheel vrij.

    Zomaar wat gedachten van mijn kant.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Al naar slijt- cq. aanloop-sporen gekeken?

    Ik kan me niet voorstellen dat je het PWM geluid van een regelaar/motor kunt horen boven het geluid uit van een draaiende/vliegende heli.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2013
  18. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    autorotatie is geen probleem
    zet hem altijd autoroterent neer


    heb ook al gekeken na slijtage helemaal niets te zien
    ook niet aan de buitenkant van de riem

    heeft mischien 25 vluchten gevlogen
    op 1650 rpm vliegt ie perfect ruim 6 minuten
    kan geen 1700 of 1800 draaien dan sjilpt ie weer

    heb zo juist weer eens uitelkaar gehaalt en de oneway bearing schoon gespoelt met wasbenzine
    proberen of dit mischien werkt
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Klopt, is een typisch ding van CC regelaars, die laten soms de motor schreeuwen of fluiten, krijg je er niet uit kun je doen wat je wil.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van Electro(nica) heb ik maar weinig verstand, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar als het geluid zich lijkt te richten naar lastwisselingen en toerentallen: heb je de lagers van de riemspanrollen en geleiderollen al eens gecontroleerd/gesmeerd/vervangen?

    Ik heb meerdere keren iets dergelijks gehad met brandstof heli's met riemaandrijving naar de staart, waabij het gekrijs ondanks de brandstofmotor goed te horen was.

    Vaak zit er maar één lagertje in zo'n rol, en als daar dan wat speling op komt kan die rol gaan slingeren (ongeveer zoals wanneer je een slag in je fietswiel hebt) en dat kan behoorlijk herrie maken.

    Het is maar een gok, maar ik zag het nog niet staan tussen de dingen die je al geprobeerd had....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina