Mike's springer tug

Aangestoken met het S.T.V. : Springer Tug Virus, het schijnt dat deze gezonde afwijking het beste bestreden kan worden met wat neiverheid dus is er materiaal gehaald en besteld.
Het is een originele romp; dus 18 bij 8 inch maar de opbouw wordt echter opgezet in schaal 1/24. Mocht ik wat poppekes en aanverwante artikelen willen dan is daar genoeg voor te krijgen.
Er komt een 700KV outrunner in op 2S met direct drive en ik maak zelf een 40mm schroef met lage pitch dus dat zou goed moeten komen. Het roer wordt ongeveer gecopieerd van Tom, mijn eigen roeren schijnen afgekeurd te worden dus dan maar op deze manier. Beter goed gejat zeg maar ;) .


Het lijmen van de romp:
springertugvirus.jpg



Gelakt met 4 lagen PU-lak en een kek standertje eronder:
springer000.jpg



Schroefaskoker vastgezet:
springer001.jpg



Motorsteun en dek met service gaten:
springer002.jpg



Styreenplaten liggen klaar om gesneden en geplakt te worden, de electra is ook getest dus als het van dat prutweer is dan heb ik wat te bouwen.
 
Al lekker opgeschoten de laatste tijd, hier wat vorderingen van de Springer:

springer003.jpg


Dit is m'n zelfbouwschroef uit een stuk messingplaat en twee messing M4 boutjes. Ik heb TowboatJoe zijn bouwwijze gevolgd met zeer goed resultaat. Hij had hem gemaakt van aluminium maar dat vond ik teveel gepruts. Messing kan je netjes solderen. De bladen zijn ongeveer 15 graden gedraaid.


springer004.jpg


Brushless 700KV outrunner op z'n mount. De regelaar is een 10A versie i.p.v. de 30A die ik dacht besteld te hebben. Hij werd na een kwartiertje proefvaren wel wat warm maar niet echt super ofzo. Ik ga hem denk ik even ontdoen van z'n krimpkous en er een aluminium koelplaat tegenaan zetten met geleidingspasta.


springer005.jpg


De koppeling net als in de Schnellboot, met een stukje rubber. De motor en de schroefas zijn uitgelijnd dus een kardan is niet nodig. De druppels die je rond de schroafaskoker ziet is epoxy, geen water.


springer006.jpg


4,5 Kg servo, want ja, ik heb toch weer een garagedeur van een roer weten te fabrieken. Stuurt lekker trouwens en deze servo kan het hebben ;) De roerkoning komt tot aan het dek, de roerhevel en de servohevel zitten ter hoogte van de waterkering die zo'n 2 cm hoog is. Ik had van Tom zijn Springer begrepen dat die hoogte wel handig was i.v.m. lekkage. De speling is eruitgehaald met een drupje CA.


springer007.jpg


Draaicirkel van zo'n 60 cm.


springer008.jpg


Een potje honing van 500 gram erin als ballast. Daar gaat nog heel wat meer bijkomen om dat ding op de waterlijn te krijgen. Er zit lekker trekkracht in en hij kan ook behoorlijk rap. Alleen moet er dan wel eerst een waterkering voor op de boeg komen want dan gaat het water makkelijk over het dek komen. In de achteruit ging hij lucht happen omdat hij zo hoog in het water lag. Hij maakt aparte hekgolven trouwens.


springer009.jpg


Zoals je hier wat beter ziet. De electronica zat veilig opgeborgen in een boterhamzakje, je weet maar nooit ;)
En geen druppel vocht in de romp terwijl ik toch niet echt rustig aan heb gevaren.
 
Dat ziet er prima uit, Mike. Bedankt ook voor het linkje van het zelf schroeven maken, misschien gebruik ik dat ook nog wel eens hoewel ik momenteel bezig ben met een ingewikkelder methode waarbij de twist van de bladen ook beter zou moeten komen.
Je bootje ziet er in ieder geval keurig uit, en vaart zo te zien ook netjes. 60cm draaicirkel is prima. En; niet druk maken om je garagedeur-roer, op een werkbootje mag dat prima.
Is het een "gebalanceerd" ontwerp roer? Doe eens fotootje?
 
Bedankt Setsun :) De schroef is inderdaad niet ingewikkeld maar hij doet zijn werk goed.
Ik zal proberen vanavond wat meer foto's te maken, als de camera niet mijn zweethanden uit gaat glijden met deze temperaturen ;)
 
Hoi Mike,

Ziet er super uit allemaal!
De schroef is een plaatje geworden, de rest van het schip natuurlijk ook!
Ik blijf je volgen,

Groet Dennis
 
Leuk ding geworden Mike en vaart goed! Heb al diverse schroeven gemaakt van 1 mm messing plaat. Om de bladen aan de naaf wat meer twist te kunnen geven zaag ik de bladen net om het moertje cirkelvormig in en laat in het midden 1,5 mm materiaal "staan". Dan op een stalen boutje tussen twee messing of RVS moertjes klem zetten en de bladen voorzichtig 45 graden torderen.
Dan warm stoken, wat flux erop en met zilver afsolderen. Gaat het mooist met een 3 blads schroef, omdat je daar de bladen mooi tussen de 6 vlakken van het moertje kunt zetten. Het zilver verdeelt zich het best met het boutje in verticale stand. Met het warm stoken eerst de bladen even uitgloeien. Zodra het zilver uitgehard is de toppen van de bladen met een platte tang vastpakken en terugdraaien, opdat je een mooi gewelfd blad krijgt. Het lijkt moeilijker dan het is en oefening baart kunst. Bijgaand een plaatje van een 30 mm schroef op een 4 mm as. Bij gebrek aan messing en RVS moertjes deze keer staal gebruikt. Het stalen boutje gebruik ik om te voorkomen dat de boel door soldeert. De moertjes in de naaf van de schroef mogen niet vastbakken aan het boutje. Bij M2 draad gebruik ik aan weerszijden 2 moertjes. Je kunt beter overtollig materiaal weg vijlen, dan dat alles aan elkaar gebakken is.
Kijk wel uit met je koppeling tussen motor en schroefas. Denk dat je buitenloper die zo afwurgt zodra je iets in de schroef krijgt. Kijk eens of je een stukje slang kunt vinden met een iets grotere diameter om er overheen te schuiven/klemmen. Zou jammer zijn als het spul (net) buiten bereik naar je ligt te "lonken". Gr. Klaas.

20150701_131845_zpseq3bj6ub.jpg
 
Laatst bewerkt:
D'r komt inderdaad een wat groter rubbertje om de as heen Klaas. Deze is eigenlijk geschikt voor een 2mm as, niet de 4mm die ik hier gebruik. En als m'n bootjes het begeven dan stap ik gewoon in de bijboot hoor, ik zou kunnen varen vanuit m'n keukenraam ;) Wel eens gevist vanuit dat raam maar toen was het iets natter en vooral frisser dan nu.

Heb nog wel wat detailfoto's geschoten net:
(n.b. krommingen van kaarsrechte stukken wordt veroorzaakt door de macro-lens van de camera, niet door mijn zaag- en snijkunsten)

springer010.jpg

Hoge roerkoning; de opening loopt gelijk aan het dek.


springer011.jpg


Mooi zijaanzicht van de schroef(as); het 1e m4 boutje van links knijpt de schroef vast. De 2e en 3e zitten vastgesoldeerd aan de schroefplaat. Zit natuurlijk een drup blauwe locktite op. Ik heb de schroefbladen nog iets verder gedraaid naar 30 graden. De afgaande kant is ietwat scherp gevijld (Following edge heet dat in vliegtuigjes taal).


springer012.jpg


En het roer; 4mm messing buis waar de twee roerplaten aan gesoldeerd zitten. Daartussen in een kroon steentje gesoldeerd om het roer vast te zetten op het 3mm messingbuisje die erdoorheen loopt. En de ophanging gemaakt van 3mm messing T-profiel. Bijkomend voordeel van die ophanging is dat drijvend takkezooi aan de kant gezet wordt i.p.v. dat het in je schroef loopt.
Glimt wel mooi trouwens. Er gaat nog zo'n 1,5 tot 2 cm af van het achterblad hoor. En ik ga er T-profieltjes op solderen.


springer013.jpg


Nog een vogelperspectiefje, omdat het kan. En omdat het zo mooi glimt :)
 
Ziet er netjes uit Mike! Haal niet teveel van het roer af. Met de losse boot heb je niet zoveel roeroppervlak nodig, maar als je een flink object gaat duwen is het wel fijn om flink roer te kunnen geven. Helemaal bij het manoeuvreren met lagere toerentallen. Anders moet je voor het effect (te)veel gas geven en dat resulteert voor een deel in snelheid. Als je boot te schichtig op het roer reageert zou je misschien ook de roeruitslag wat kunnen begrenzen door de trekstangen op de servo een gaatje naar binnen te zetten. Het roer inkorten kan altijd nog. Gr. Klaas.
 
Ik zou die schuurdeur lekker laten hangen inderdaad, ziet er prima uit. Niets aan doen.
Mooi gebalanceerd roertje, dat vlak aan de voorkant (dat maakt het een balansroer) helpt je stiekem behoorlijk om zo scherp de bocht om te kunnen.

Ik heb wel het idee dat je schroefje net de verkeerde kant op is getwist; ik dacht dat normaal juist de kant met de scherpe hoek op het einde de leading edge was. Ik ga het thuis nog wel even nakijken, ik kan er ook prima naast zitten natuurlijk. en daarbij; Als het werkt....
 
Zo uit mijn hoofd zit het wel goed. De ronde kant van het blad schept het op en de rechte achterkant laat het water los. Zou aan de ronde kant de haakse hoekjes weghalen. Dan stroomt het water beter langs het schroefblad. De kant voor het loslaten had je al bewerkt schreef je. De afstand tussen de schroef en het vlak lijkt me een beetje klein. In theorie zou die 1/5 van de schroefdiameter moeten zijn. Heeft meer met geluid te maken bij echte schepen, waar elke passage van een schroefblad wordt gehoord. Wil je meer rendement uit je motor en schroef, dan kun je een straalbuis om je schroef zetten. Maar dit is een goede combinatie met een krachtige motor. Hoe doet hij het op een laag toerental? Gr. Klaas.
 
Ik dacht dat de following edge juist scherp moest zijn om zo min mogelijk weerstand te krijgen als het water de schroef verlaat (dat het anders blijft plakken zeg maar). Ik kan ernaast zitten hoor en dat dat alleen bij rompen gewenst is.

Met de haakse hoeken bedoel je de vorm van de leading edge Klaas? Die moet inderdaad nog rond gevijld worden. Ik wou eindelijk eens zien hoe de Springer voer dus heb ik haar met een beetje tempo vaarklaar gemaakt ;) Afwerking gaat nog wel wat tijd in zitten.

Op lage toeren tuft ze lekker schaal, met halfgas stoomt ze lekker weg en met volgas gaat ze duiken. Da's de romp, daar doe je weinig aan.
Een outrunner loopt niet snel aan bij weinig gas, maar door de waterweerstand loopt hij wel lekker rustig. De Springer is van nature een gigantische klankkast (plak twee rompen aan elkaar, lijm er een lat op, sla er wat snaren omheen en je hebt een Spaanse gitaar) maar de servo zoemt eigenlijk harder dan de motor, ik was blij verrast. Moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik de motoras en lagers in de siliconenvet heb gezet toen ik haar uit elkaar had liggen. Dus het draait lekker soepel.
 
Mike, Ondanks mijn nautische achtergrond ben ik niet thuis in termen als leading edge en following edge. Je redenering klopt wel. Kijk maar naar een vliegtuigvleugel. Die is aan de achterkant ook "scherp". Een blad van een schroef heeft ongeveer met dezelfde weerstanden te maken. Je kunt de vorm van de bladen nog wat optimaliseren door aan de naaf veel spoed te zetten en aan de tip minder. Er vanuit gaand dat (gekeken in de vaarrichting) de schroef aan de naaf dezelfde afstand aflegt als aan de tip verklaart het verschil in spoed. Bij de vorm van jouw schroef zal deze gauw lucht gaan happen. Maar als het lekker vaart zou ik er niet teveel meer aan doen. Mooie techniek met die buitenlopers. Denk dat je een goede combinatie hebt gekozen. Bewust, of min of meer toeval? Ik blijf maar bij de borstelmotortjes. Ben afgelopen winter begonnen aan een coastertje van 70 cm lang en heb besloten dat het mijn laatste model wordt. Het ontbreekt me aan een geschikte bouwplaats en ook aan ruimte voor mijn vloot. De drie schepen die ik nu heb varen regelmatig en de nieuwbouw moet ook kunnen varen. Er liggen nog 2 Monoperms voor de aandrijving. Een met en een zonder vertraging. We zien wel welke het beste resultaat geeft. Het schroefje is al gemaakt en heeft in de wasbak proef gedraaid met de Monoperm zonder vertraging. Eerst maar eens zien dat ik het rompje af krijg. Wordt multiknikspant, dus iets scheutiger dan een Springertug. Je gaat nog een filmpje maken van het vaargedrag? Gr. Klaas.
 
de juiste term is trailing edge ipv following edge.
En of die scherp moet zijn hangt van veel factoren af. Windmolens hebben meestal een flat plate trailing edge (dus een rechte kant aan het eind), omdat dit meer lift zou geven.

Ik zou vooral de voorkant/leading edge mooi rond maken. Je wilt niet dat de stroom te vroeg 'loslaat'.
 
Trailing edge, dat zocht ik inderdaad. Gevalletje klok en klepel ;)

De outrunner heb ik er speciefiek bijgezocht; de "ontwerper" van de schroef had het erover dat je tot zo'n 5000 toeren geen gearbox hoefde te gebruiken en hem direct op de motor kon koppelen. Mits je niet teveel spoed gaf aan de bladen. Daar ik een 2S Lipo gebruik was het sommetje snel gemaakt (7,2x700=5040) en heb deze motor gekozen. Had achteraf nog wel iets minder Kv kunnen zijn.

Filmpje komt als de Springer klaar is, ik heb haar net weer uit elkaar liggen om verder af te werken. En ze lag bij lange na niet op de waterlijn, daar gaat nog wel een kilootje of 2 á 3 aan lood in moeten.
 
Ik ben de opbouw aan het maken met Foamboard. Ik heb daarmee onlangs een modelvliegtuig gebouwd en ben erg gecharmeerd geraakt van dit materiaal en de verwerkingswijze.

Pluspunten:

* vederlicht
* makkelijk te snijden/schuren/figuurzagen
* makkelijk te verlijmen (hotglue werkt super, maar in principe alle lijmsoorten zo'n beetje)
* makkelijk te buigen als je één zijde voorbewerkt met een satéprikker
* oersterk met de juiste bewerking (in wezen is het triplex: posterpapier - schuim op schuim - posterpapier)
* direct overschilderbaar, geen primer nodig
sterker nog, je kan zelfs kleurpotloden of stiften gebruiken mocht je dat willen
* kosten : €2,69 voor een plaat van 50x70cm

Minpunten:

*niet watervast, dus het moet 100% beschermd worden tegen vocht van buitenaf (blanke lak erover is al genoeg)
* deukbaar als je te hard drukt
* minimale dikte die verkrijgbaar is is 3mm, maar met een beetje inzicht is dit weg te werken mocht je dat willen
* uhm, dat was het wel qua minpunten

Ik zal wat foto's maken tijdens het scratchen :) Hoe het eruit moet komen te zien zit als idee in m'n hoofd en ik ben "on the fly" aan het werk. Je moet toch wat met dit weer.
 
Dit is wat ik gebruik aan gereedschap:
springer014.jpg



Dit heb ik van tevoren al gefabriekt, begin van een opbouw:
springer015.jpg


Hier is nog goed te zien dat ik de loshangende muurplaat aan beide kanten het foam heb ingesneden tot aan de buitenste laag papier onder een hoek van 45 graden. Als je daar dus een streep hotglue tussen zet en aandrukt, dan heb je een perfect 90 graden hoekje. Het buitenste vel papier zorgt er echter voor dat de sterkte erin blijft en het lijkt direct mooi afgewerkt. Een beetje afgeronde hoek, net als in het echt.

Tussenwandje van het trapgat naar het bovendek:
springer016.jpg


Ik snijd het muurtje uit en snij de binnenlijn van het gearceerde gedeelte in tot halverwege het foam.


springer017.jpg


Het mes moet er dus niet doorheen snijden (ik snee hier tot op de buitenste papierlaag wat niet handig is bleek achteraf).


springer018.jpg


Het stukje foam wat je ingesneden hebt krab je eruit zodat je een plakrandje hebt gekregen om de buitenmuur mee af te werken.


springer019.jpg


En dan heb je zoiets :) Je ziet hier het snijrandje door het buitenste stuk papier heenkomen, vandaar dat wat ik dus zonet zei "half insnijden" beter is omdat je dan het papier niet beschadigd en je geen naadjes ziet.

Dit stukje opbouw kost nog geen twee dubbeltjes. Nog niet eens één :D
 
Met een haaks streepje om de centimeter op een strip van 4 bij 16 cm:
springer020.jpg



maak je met gemak,
springer021.jpg


een mooie trap.
De trap zit nog niet op z'n plek maar dit is even om het te laten zien.
Het flapje papier bovenaan ga ik straks gebruiken om de trap naadloos op het bovendek te lijmen.
 
Handig spul Mike! En waar koop je zoiets? Papierwinkel, bouwmarkt of Krikke? Misschien kijk ik er wel overheen, maar ben in Oostvoorne zoiets nog niet tegen gekomen. Gr. Klaas.
 
Back
Top