Mimi RC componenten

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 19 jan 2015.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vanavond is de Mimi bouwproject aftrap geweest op modelbouwclub Assen RCMA.
    Aan 14 leden is het eea uitgelegd en op alle vragen had ik natuurlijk een gepast antwoord. Totdat de discussie ontstond in de ontvangerkeuze, servo's en en 1 of 2s lipo.
    Aan mij is gevraagd een lijst op te stellen van
    1, Merk zender
    2, Type ontvanger
    3. Servo's
    4, Voltagebooster ja/nee

    Voor mijzelf, Frsky Taranis kan ik het precies aangeven. voor de overige merken niet. Aan jullie de vraag je configuratie in je Mimi hier te delen zodat op jullie ervaring de deelnemers aan dit project kunnen overgaan tot aanschaf van kleine ontvanger en of servo's.

    Dus bv
    1. Frsky Taranis
    2. Frsky D4R
    3. 2 x Dymond D47
    4. 1s lipo zonder voltagebooster


    het vermelden van de link waar te verkrijgen zou hulpzaam zijn.

    mijn dank
     
  2. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    6-kanaals ontvanger voor de Turnigy 9X
    link

    Goede servo in het budget assortiment:
    Emax ES9051

    Voltage booster hoeft niet met bovenstaande servos, ze zijn voor 1s gepecificeerd en snel/sterk genoeg, maar voor de prijs/gewicht is het een optie
    booster
    Booster test ik altijd even met een 5Ohm weerstand. Voltage dropt naar 4,8V, oververhit niet, dus werkt prima.

    Switchjack maakt het leven makkelijker
    10pcs
    100pcs

    stekkers erbij?



    Ik denk dat alle 6-kanaals ontvangers prima in de mimi passen, met een booster werkt elke willekeurige 5 en 9gr servo ook wel, tenzij het echt een slap dingetje is.

    Met de standaard balsa staartvlakken heb je toch wel wat gewicht in de neus nodig
     
  3. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Geen switchjack gebruiken met lipocellen, bij het uit en inpluggen maken deze stekkers altijd even kortsluiting. Geen probleem bij nimh, maar bij lipo heb je al gauw problemen met je cel. Gewoon een servostekkertje gebruiken en er een gewoonte van maken dat je eerst checkt of je roeren werken en een handstart maakt. Dit voorkomt de meeste schade!
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mijn meest gebruikte configuratie :

    Div. Spektrum en Orange ontvangers 5/6 kanaals. (ik test ze altijd eerst even aan een regelbare voeding, ze blijven bij mij tot 3,0 V werken)
    1S Lipo 300mAh
    El cheapo servo's (6 euro types)

    Verder geen poespas als vreemde stekkers en boosters en weet ik veel. Keep it simple !

    Enneuh, 14 zwiepers erbij ? Dat wordt nog druk op de mimi cup ! ;-)
     
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Theo,

    voor mini's heb ik altijd gebruikt:
    spektrum ontvanger (AR6255 of AR600)
    servo's 2x d47 of 2x hxt500(budget)
    1s 350 met booster
     
  6. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi Theo,

    Gaaf project!

    Ik heb met Spektrum
    Orange ontvanger ( zie het type niet meer op Hobbyking) was zo'n simpel 4 kanaal dingetje
    2 x htx 500
    1S 350 of 500 ( afhankelijk van het zwaarte punt zo veel mogelijk accu)
    Booster

    Prima setup voor een eerste mimi
     
  7. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Voor de MiMi ga ik de 650 mAh ronde LiPo gebruiken.
    Eigenlijk is dat teveel energie, maar die is met 13 gram nu eenmaal een stuk lichter dan andere accu's van een lagere capaciteit. De 350 mAh ronde cel is erg lang en dat is voor het zwaartepunt minder gunstig omdat er een groter gedeelte dicht bij de vleugel zit.

    Eigenlijk wilde ik die ook in mijn full-scale gebruiken, maar dat was op een of andere manier toch te groot. Daar zit dus nu 2 x 350 mAh in en dus niet ideaal. Ik krijg gelukkig wel waarschuwingen van mijn zender als die spanning kritisch wordt.

    Zelf heb ik voordat ik ging schuren een gat in de neuskegel gemaakt waardoor ik de accu nog een klein stukje verder kon krijgen. Dat heb ik met glasvezel versterkt.
    daarna ben ik de neus gaan schuren en kon zo ervoor zorgen dat het niet te ver ging.
    De accu zit daardoor helemaal vooraan. Ik hoop hierdoor geen lood nodig te hebben, maar dat weet ik pas als ik helemaal klaar ben.

    De 650 mAh kun je eigenlijk niet leegvliegen. Overkill zou je kunnen zeggen, maar als het lichter, compacter en goedkoper is dan is het eigenlijk alleen te mooi en toch nog waar.
    Dit betekent ook dat je geen booster nodig hebt en is het ook niet nodig om je accuspanning in de gaten te houden, behalve dan bij het laden. Je accu gaat ook nog eens langer mee omdat je eigenlijk nooit op te lage spanning uitkomt.
    Dat laatste is een risico bij 2S of een booster. Dit omdat alles volle kracht door blijft werken terwijl de accu al te leeg is.

    Mocht je ontvanger niet goed werken op die spanning dan zou ik naar een ander merk gaan kijken of ander type.
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Alle MiMi's

    1, Multiplex M-link (EVO)
    2, Multiplex M-link RX-5

    MiMi-1-
    3, 2x D47
    4, 1S 350 mAh Lipo met Booster

    MiMi-2
    3, 2x D47
    4, 1S 900 mAh Lipo. (ronde LiPo)

    MimI-3-
    3, 2x El cheapo HTX500
    4, 1S 500 mAh Lipo

    Frans

    PS. Normaal heb je altijd wel een beetje lood in de neus nodig voor een goed ZP.
    Een kleine en lichte LiPo is dus niet noodzakelijk.
    Met een grotere LiPo heb je niet echt een booster nodig.
    Indien je de LiPo voor 50% leeg maakt blijft de spanning makkelijk hoog genoeg om de ontvanger te laten werken.
     
  9. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Welliswaar niet in een mimi maar wel klein:
    Zender: Futaba Fasst
    Ontvanger: Futaba r6303sb
    Servos: d47
    Power: 2s lipo 350mAmp met voltage regulator

    De genoemde ontvanger kan 8,4 volt aan maar op de regulator zit ook een low voltage alarm.
     
  10. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Geen Mimi's, wel mini's:

    Zenders: Evo (35MHz) en Taranis (2.4GHz)

    Ontvangertjes: REX 5 Jeti, Pico 4/5 MPX en FrSky DR4 (laatste snel favoriet geworden!)

    Accu: NiMh 250 en 350, opgerolde Lipo's van 350 tot 650 (met booster vooralsnog, de opgerolde Lipo's bevallen erg goed, degelijkheid nog onduidelijk)

    Servo's: HS 50 (discontinued); D37 (ook niet meer te krijgen) en HXT-500 - anything 5 gram for short De HXTs lijken goed genoeg, vooral wanneer je de hevellengtes aan beide kanten een beetje strategisch kiest.

    Grt!

    Peter
     
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Der nieuwste MIMI' S

    Servo's DS65hb ( hobbyking)
    Zender Graupner MX12
    Ontvanger Graupner Hott GR12
    Accu 400 Mah 1 cel LiPo, dit is een platte cel, en daarbij een booster
     
  12. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Mijn mimi

    9gr (conrad) servo's
    Zender spektrum dx7s
    Ontvanger orange (hobbyking)
    Lipo 350 Mah 1s met booster
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Na wat speur en testwerk kiezen we naast de eigen ontvanger voor een enkele zippy 350Mah met voltagebooster.
    Als servo gaan we voor de
    [​IMG]

    Ik heb een uurtje gevlogen met deze setup en de servos doen het prima. Niet megasterk maar mooi klein en geen enkele speling. Vergelijk het als een cheapo D47. Zelfs de servo armpjes zijn geel :)
    Wegen 4,4 gram en zijn minder hoog dan alle andere servo's in die catagorie
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Heb die al zo'n jaar op de rolroeren van de mimi zitten zonder problemen
     
  15. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik vond ze te traag en te slap.
    De DS65LV leek op papier leuk (ook redelijke prijs), maar 1 is al kapot.
    Nu vervangen door een D47.
     
  16. sp00fman

    sp00fman

    Lid geworden:
    1 nov 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Enschede
    Heb de tgy 1440 op mijn 1e mini-dlg.
    Ben niet onder de indruk. Heb er eentje in de prullenmand gegooid die met het testen gek ging doen.
    En een van degene die nu geinstaleerd in de mini valt uit als ik een beetje op het servohoorntje duw. In vlucht geen klachten op wat driften na dan. Het is dat het een overtollig model is geworden die minder lekker vliegt dan de nieuwe, anders had ik de servo's vervangen.

    Heb nu aardig wat vluchtjes met de MiMic waar de Emax 9051 in zitten. Is wat exacter met de trim, asje zit steviger vast, minder slop. Ook geen temperatuurdrift te zien. Alle 8 die ik gekocht heb hebben wat basistestjes doorstaan.

    Ik hoop nog eens een vergelijkbare servo tegen te komen voor diezelfde €5,- maar dan geheel zonder slop, maar tot nu toe geen kandidaten.
     
  17. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    iemand of de vliegclub had cheapo servo's gekocht en daar een klein kogellagertje ingezet, de verschillen waren behoorlijk groot, zo'n kogellagertje neemt behoorlijk veel speling weg.
    mischien is dat een idee?
     
  18. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ga ik proberen. zal puur mazzel zijn als het past.
     
  19. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
  20. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Ik hoop dat mijn vraag niet al teveel off-topic is, maar mogelijk is hij ook interessant voor andere beginnende/herintredende model/MiMi vliegers...

    Ik wil eindelijk mijn (bijna) één jaar oude MiMi (http://www.modelbouwforum.nl/threads/mimi-dlg.28435/page-216#post-3680687) vliegklaar maken, maar moet daarvoor alle electronica (incl. zender, ontvanger, accu's, ...) opnieuw aanschaffen.

    In dit topic kom ik met name 1S Lipo's tegen, en in het EU-warehouse van Hobbyking zoekende zie ik deze accu; https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-nano-tech-300mah-1s-20-40c-lipo-pack-losi-mini-compatible.html, maar nu probeer ik me door het dichte bos van laders & stekkersystemen te worstelen. Het EU warehouse heeft ook deze budget lader: https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-micro-6-lipoly-battery-charger.html, zou dat een optie zijn? De lader gebruikt een "Micro" connector, enig idee wat voor connector dat is ("micro connector" zoekt niet echt lekker met Google o_O)? *EDIT*: 2-pins Micro JST?

    En wat is gebruikelijk (of de veiligste oplossing) qua stekker? Mag je een normale servostekker aan een Lipo solderen, of is dat te zwak i.v.m. de laadstroom? Of werken jullie met verloopstukjes?
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016

Deel Deze Pagina