Mini fpv octocopter!

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Klucky_13, 16 jul 2015.

  1. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik frees nu al een tijdje zelf mijn frames en na enkele cursussen Autodesk Inventor heb ik dit programma echt leren kennen. Ik zat al een tijdje te spelen met ideeën om iets helemaal nieuw te proberen. Wat ik nog niet echt gezien had was een Octocopter in mini formaat (5" props). Dus dan ben ik maar eens aan het tekenen geslagen. Na enkele weken elke avond wat achter de computer te kruipen ben ik uiteindelijk tot dit gekomen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu is het eerst volgende werk er een vliegende Octo van maken! Tijdens de eerste opbouw zal snel duidelijk worden wat er hier en daar eventueel nog verbeterd kan worden.

    Als setup denk ik aan het volgende:

    - Emax 2204 2300kv motoren

    - Aangezien deze armen net lang genoeg zijn voor 5" props (5x4 of 5" bullnose) denk ik aan 12A Emax Blheli ESC's genoeg te hebben (6" armen en props zijn gepland voor later)

    - 4S batterij (Mah rating zal ik wat moeten uitvissen door te proberen, heb alvast 2700 mah liggen om te testen)

    - Standaard FPV gear: Sony 600TVL, Immersion 5.8 600mW

    - Centraal mini PDB

    De rest van de bouw zal hier te volgen zijn, alsook de eerste testvlucht video's! Ik denk dat dit wel een bom van een mini zou kunnen worden met 8 motoren! Ikzelf ben alvast super benieuwd wat dit gaat worden! Zal een heel karwei worden om 8 motoren recht aan de ESC's te solderen...

    Verdere plannen: 6" armen uitwerken, enkele kits frezen in Carbon als dit design in G10 zich bewijst (of laten frezen in china als er eventueel nog interesse in komt)
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Leuk, aan we volgen...
     
  3. ApexFPV

    ApexFPV

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    64
    Zal beginnen hooveren op 10% throttle denk ik... Mijn interesse heb je alvast!
     
  4. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik hoop alleen dat 12A ESC's volstaan. Hoewel ik denk van wel. 5x4 props moet zeker lukken aangezien ik weet dat er genoeg vliegen met een 5" blackout spider hex op 12A ESC's op 4S. Alleen weet ik niet wat er zou gebeuren met 5x45 bullnose

    Er valt namelijk wel redelijk wat gewicht te sparen door het gebruiken van 12A ESC idpv 20A ESC's (in het EMAX gamma dan toch)
     
  5. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Die is vet Klucky :) als die lekker vliegt wil ik er ook 1....een octo mis ik nog in de collectie ha ha :)
     
    Klucky_13 vindt dit leuk.
  6. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Komt goed :) Eens dat deze zich bewezen heeft en ik de nodige revisies heb gedaan frees ik er waarschijnlijk wel nog een hoopje bij ;-)

    Veel zal duidelijk worden tijdens het opbouwen met alle nodige electronica. Maar eerst wil ik zeker zijn van de setup voor ik aan het bestellen ga. Van de motors ben ik al vrijwel zeker dat het de 2204 2300kv's worden, alleen over de ESC's bestaat nog twijfel. Als de motors even veel stroom gaan trekken of minder dan de hex (2 extra motors = minder belast over de 8 motors samen?) dan zou het perfect moeten lukken.

    Maar momenteel is de persoon waar ik bij bestel op verlof dus moet ik toch nog even wachten :)
     
  7. dji piloot

    dji piloot

    Lid geworden:
    10 aug 2014
    Berichten:
    902
    Dit is echt gaaf ik ga het volgen
     
  8. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Video tx, polulu en naze32 is alvast in aantocht. Ik heb voor deze eens een Naze32 full aangeschaft.
     
  9. ApexFPV

    ApexFPV

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    64
    Blijkbaar als een hexa de grond raakt dat die door zijn vorm met 6 armen altijd een stuk verder rolt dan een quad ( en dus meer schroeven breekt) ben benieuwd naar de roleigenschappen van een kleine octo!;)
     
  10. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ach schroeven zijn het minste van mijn zorgen! :p
     
  11. ApexFPV

    ApexFPV

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    64
    DAL's doen het goed, plooien wel maar breken bijna nooit...
     
  12. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Heb ik wel enkele sets van liggen. Tot nu toe nog niet getest :)
     
  13. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Een kleine nieuwe update

    De video zender (Immersion 600mW), Pololu, Cobra motors (2204 - 1960kv) (dus toch niet de Emax 2300kv), mini PDB's en de naze32 full liggen alvast klaar voor de bouw.

    Nu de laatste bestelling doen, als ESC's ga ik de nieuwe Nano's kopen van Emax die nu ook Oneshot en active braking ondersteunen. Zijn wel iets groter dan de DYS20A (en iets duurder), maar wil ze eens testen:
    https://quadcoptersenzo.nl/ESCs/emax_-_20a_-_nano_esc_oneshot125_en_actief_remmen

    Als FPV Camera bestel ik de Sony 700 TVL

    En bij DennisK ga ik een pigtail en antenne op maat laten maken zodat de VTX mooi tegen de bovenplaat kan gestript worden.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2015
    ApexFPV vindt dit leuk.
  14. LiquiDAciD

    LiquiDAciD

    Lid geworden:
    14 apr 2015
    Berichten:
    2
    Ben zeer benieuwd naar de vliegeigenschappen van deze machine :) Nog even een testfilmpje voor de DAL props, byzonder hoe lang die het volhouden.
     
  15. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Alles is binnen gekomen op de antenne en pigtail na, die bestel ik tijdens het bouwen :)

    Nu staat eerst het opnieuw opbouwen van m'n mini H op de agenda, dan is deze aan de beurt!

    Foto's tijdens de bouw zal ik hier posten :)
     
  16. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    En tijd om er aan te beginnen. Op de mini H zit ik met een kapotte Dys20A nieuw uit het zakje dus daar kan ik niet meer verder. Dan de octo maar:

    ImageUploadedByTapatalk1439659442.704562.jpg
     
  17. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Dit wordt een uitdaging... Ik denk bij deze de esc's niet op de armen te leggen, dan hoef ik de kabels van de esc's niet te verlengen. Alleen kan ik op deze manier de esc's niet gemakkelijk vast maken..

    Dubbelzijdige tape misschien?

    ImageUploadedByTapatalk1439660179.081456.jpg
     
  18. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om de mini pdb aan de onderkant vast te maken en de esc's aan de onderkant te hangen. Zo heb je minder een kabel-boeltje aan de bovenkant. Maar ze vastmaken moet nog steeds met dubbelzijdige tape: ImageUploadedByTapatalk1439660453.318116.jpg
     
  19. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ondertussen al wat verder gedaan, na een half uurtje was ik klaar met het solderen van de esc's, tot ik tot een verschrikkelijke ontdekking kwam...

    Om zeker te zijn dat de pdb de extra motors aankan, was ik op het idee gekomen om 2 mini pdb's op elkaar te stapelen en deze aan elkaar vast te solderen, theorie = top idee.

    Alles gedaan:

    ImageUploadedByTapatalk1439681238.972713.jpg

    ImageUploadedByTapatalk1439681261.378408.jpg

    De onderkant volledig dicht gesoldeerd, allemaal dik in orde, komt nooit meer los...

    Dan als laatste test ga ik steeds over de pdb met een multimeter om te kijken of ik geen kortsluiting heb. Bam.. Ik meet kortsluiting.. Kut..

    Waarom: na lang zoeken heb ik de reden gevonden, echt stom...

    Die pdb's van abusemark hebben kleine extra padjes aan de zijkant voor LED's. De onderkant van de pdb zijn allemaal min en de bovenkant allemaal plus..

    Logischerwijs dacht ik: ok dan leg ik 1 pdb gespiegeld op de andere, dan krijg je van boven naar onder: -, +, +, -

    Dan liggen 2 plussen tegen elkaar en de minnen liggen boven en onder, klaar..

    Maar daar komt de redenatiefout: doordat de 2de pdb gespiegeld ligt, soldeer je de min vast aan de plus, maar dit wil ook zeggen dat de kleine padjes van polariteit wisselen. Dus je krijgt -, +, -, +, kortsluiting dus -_-

    Leg je ze normaal op elkaar verkrijg je hetzelfde patroon, dus ook kortsluiting.. Conclusie: deze pdb's op elkaar leggen is een no-go. Even de "baat het niet dan schaad het niet" regel ontkracht :)

    Goed, de esc's kon ik nog onmogelijk los solderen (boven en onder vast gezet) dus alles afgeknipt en opnieuw beginnen, ditmaal met 1 pdb (gelukkig heb ik een hele hoop van die dingen liggen):

    Bovenkant klaar:

    ImageUploadedByTapatalk1439681706.012336.jpg

    En dan de onderkant ook nog vast gesoldeerd en dan alles isoleren met hot-glue:

    ImageUploadedByTapatalk1439681745.326350.jpg

    De batterij kabel gewoon door de middenplaat getrokken zodat deze meteen in de korf onderaan uitkomt:

    ImageUploadedByTapatalk1439681785.545661.jpg

    Zo, heel wat tijd verloren vandaag door deze stomme fout! Morgen gaan we verder :)
     
  20. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Al wat verder gewerkt, vandaag niet super veel tijd gehad.

    Uitgevogeld hoe de naze32 die 2 extra motors aanstuurt. Hiervoor moet de ontvanger in ppm en dan kan je op dezelfde headers als deze van de ppm aansluiting ook nog 4 extra kanalen gebruiken. 2 daarvan dus voor motor 7 en 8. De ground wires moeten wel op een andere pin bij gesoldeerd worden. Deze + de ground van de polulu zitten op ESC 6.

    Dan al aan het motor-solderen geslagen:

    ImageUploadedByTapatalk1439752389.064555.jpg

    ImageUploadedByTapatalk1439752396.879377.jpg

    Morgenavond ga ik verder :)

    Het begint er alvast zeer vet uit te zien! Wordt een echt power-machine!
     

Deel Deze Pagina