Mini indoor Yak-55

In de lente van 2012 heb ik een eerste versie gebouwd van deze mini Yak-55 (met een totaalgewicht van 55gr). Zie ook [160664] mini-yak-55-a

Nu komt er een tweede versie die ongeveer 10 gram lichter moet worden, waardoor ie weer wat trager zal vliegen en dus nog beter geschikt voor indoor.

Deze versie is in aerodepron (3 mm) ipv standaard depron (zo'n 20% lichter), voorlopig zonder pockets.

Vandaag zijn er 2 gefreesde airframe setjes toegekomen. We starten bij 16,3 gram (voor alle depron onderdelen). Streefgewicht is 45 gr, dus nog ong. 28 gram te gaan!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gok dat je op 50gr uit komt.
Zo'n mini yak is bijna meer roervlak dan vleugel, maar dat zal de bedoeling wel zijn...
Wat is trouwens aerodepron? Lagere dichtheid of iets?

Ik gok dat je op 50gr uit komt.
Ik weet zeker dat ik onder 45 gr uitkom. Ik werk m'n modellen volledig uit in CAD voor ik ze maak. Als ik niet zeker wist dat ik onder 45 gr zou uitkomen was ik er niet aan begonnen ;)

Trouwens de ESC die ik bij deze zal gebruiken levert me al minstens 4 gr gewichts besparing op.

Wat is trouwens aerodepron? Lagere dichtheid of iets?
ja wordt vandaag standaard voor F3P toestellen gebruikt, weegt 100 gr/m² ipv 120 gr/m²

Vanavond servo's en ontvanger voorbereid.

Servo's werden ontdaan van hun standaard connectoren en werden voorzien van lakdraad 0.2 mm. Connectoren van de AR6310 Rx gehaald en de lakdraadjes op de ontvanger gesoldeerd. Totale winst: 2,7 gr. Het geheel komt op 7,7 gr.

full

Tov de eerste setup met dezelfde servo's (ook gesoldeerd) en een standaard AR6115e al 4,7 gr gewonnen :)

Vanavond servo's en ontvanger voorbereid.

Servo's werden ontdaan van hun standaard connectoren en werden voorzien van lakdraad 0.2 mm. Connectoren van de AR6310 Rx gehaald en de lakdraadjes op de ontvanger gesoldeerd. Totale winst: 2,7 gr. Het geheel komt op 7,7 gr.

full

Tov de eerste setup met dezelfde servo's (ook gesoldeerd) en een standaard AR6115e al 4,7 gr gewonnen :)

Ik geloof je 45 gram. Zo te zien doe je er alles aan om nog een paar gram te winnen. Heb je wel eens naar die "longthrow" servo's gekeken van e-flite? Die wegen helemaal niks en zijn best sterk (maar helaas ook duur) en 2.3 gram per stuk.

SPMSA2030L_a0

Ik geloof je 45 gram. Zo te zien doe je er alles aan om nog een paar gram te winnen.

:D

Heb je wel eens naar die "longthrow" servo's gekeken van e-flite? Die wegen helemaal niks en zijn best sterk (maar helaas ook duur) en 2.3 gram per stuk.
Het zijn spectrum lineaire serv'os volgens mij, en niet geschikt voor 2S (enkel 1S) bij mijn weten. Heb ik er ook meteen 2 nodig voor de rolroeren. 1S motor setups heb ik nog niet in detail bekeken (dat komt nog wel ;)), maar leveren niet genoeg vermogen voor 3D vliegen. Deze moet kunnen hoveren!

De servo's die ik nu gebruik kunnen op 2S (gereduceerd wel te verstaan). Ik gebruik een ESC zonder BEC van zo'n 0,7 gr met een paar diodes (ong. 1 gr totaalgewicht): 1,7 gram tov 6 gram voor een Turnigy plush 6A... ong. 4 gram winst dus bovenop de 4,7 die ik al had en dan zitten we niet ver meer van 10 gram...

Hobbyking heeft ook kleine servo's. 1.7 gram. Even zoeken bij de hobbyking slijk v3 onder indoorkopje. Daar staan ze wel gelinked.

Groet.

Hobbyking heeft ook kleine servo's. 1.7 gram. Even zoeken bij de hobbyking slijk v3 onder indoorkopje. Daar staan ze wel gelinked.

Groet.

Deze bedoel je veronderstel ik

HK-5320 Ultra-Micro Digital Servo 1.7g / 0.05sec / 0.075kg

Heb er geen ervaring mee... jij wel?

Ik ben in ieder geval tevreden over de huidige servo's: vrij snel, genoeg kracht om die grotere rolroeren te bewegen en nauwkeurig genoeg.

Ik heb ze nog niet helemaal uitgewrongen wat gewicht betreft... van de behuizing zou ook nog wat vanaf kunnen ;)

Vanavond setup getest... zonder succes :(

LED op de regelaar brandt, dus die krijgt voldoende spanning (nagemeten met multimeter: 8 V en nog wat). Maar vreemd genoeg hoorde ik geen bieptonen bij het aansluiten van de accu.

Misschien omdat de ontvanger nog niet gebonden was? Proberen te binden... maar de LED op de ontvanger brandt helemaal niet! Tijdens bindprocedure zou die moeten knipperen, bij normaal gebruik zou die continue moeten branden... Niks, noppes dus... hoewel tussen + en - van het throttle kanaal wel degelijk voldoende spanning aanwezig is (nagemeten: 6 V en nog wat). Een AR6310 heeft minimaal 3,5V nodig en kan max. 9,6 V aan.

Opnieuw geprobeerd met een 2de ontvanger... zelfde fenomeen.

2 ontvangers stuk of is er wat anders aan de hand? De zoektocht kan beginnen :)

Vanavond setup getest... zonder succes :(

LED op de regelaar brandt, dus die krijgt voldoende spanning (nagemeten met multimeter: 8 V en nog wat). Maar vreemd genoeg hoorde ik geen bieptonen bij het aansluiten van de accu.

Misschien omdat de ontvanger nog niet gebonden was? Proberen te binden... maar de LED op de ontvanger brandt helemaal niet! Tijdens bindprocedure zou die moeten knipperen, bij normaal gebruik zou die continue moeten branden... Niks, noppes dus... hoewel tussen + en - van het throttle kanaal wel degelijk voldoende spanning aanwezig is (nagemeten: 6 V en nog wat). Een AR6310 heeft minimaal 3,5V nodig en kan max. 9,6 V aan.

Opnieuw geprobeerd met een 2de ontvanger... zelfde fenomeen.

2 ontvangers stuk of is er wat anders aan de hand? De zoektocht kan beginnen :)

Met 2 ontvangers hetzelfde fenomeen is geen toeval te noemen, dat moet ergens anders aan liggen. Misschien een servo die sluiting geeft of iets stoms als een plus en min verkeerd om aangesloten. Of toch met een te lege accu geprobeerd? Slechte connector waardoor de spanning onbelast wel goed is maar de stroom toevoer niet?

Suc6 met debuggen...

Opgelost... verkeerde polariteit :oops:

Gebonden, en 2 van de 3 servo's werken. Nog even uitzoeken wat er aan de hand is met de derde servo. Polariteit is nu goed, misschien is deze wel stuk.

Deze servo's lijken dus op een ESC zonder BEC te functioneren (was een test, in de eerste versie van deze mini Yak had ik ze op een Turnigy 6A ESC met BEC). Getest met een volle 2S Lipo. Er zitten 3 diodes tussen ESC en ontvanger. Gemeten spanning tussen + en - op de printplaat van de servo zelf: 6,29V...

Deze bedoel je veronderstel ik

HK-5320 Ultra-Micro Digital Servo 1.7g / 0.05sec / 0.075kg

Heb er geen ervaring mee... jij wel?

Ik ben in ieder geval tevreden over de huidige servo's: vrij snel, genoeg kracht om die grotere rolroeren te bewegen en nauwkeurig genoeg.

Ik heb ze nog niet helemaal uitgewrongen wat gewicht betreft... van de behuizing zou ook nog wat vanaf kunnen ;)

Deze bedoel ik Hans.
Ik zelf heb er geen ervaring mee, clubgenoot wel in de betreffende Slick van HK. Zat power, snel, precies.

Bespaar je toch weer wat mee niet?

Groet.

Ondertussen weer even tijd gevonden om een kleurtje te geven...

full

[URL="
yak 55 - YouTube[/URL]

Hallo Hans,

Ziet er echt leuk uit! Ik ben ook bezig met een 55cm versie. Ik ben nog een beginneling met bouwen en vliegen dus zal nog wel even duren.

Voorlopig eerst maar wat hardware verzamelen.

groeten,

Leo.

Back