Mini Silver van Kavan

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helerik, 2 mei 2015.

  1. helerik

    helerik Guest

    [​IMG]

    Hoi,

    Plotseling werd deze mij in de schoot geworpen. Ik kreeg hem gratis van iemand die hem al lang op zolder had staan en er nog nooit mee gevlogen had. Inmiddels heb ik hem schoongemaakt en van een dikke laag stof ontdaan. De vergane tank heb ik weggegooid.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zat een O.S. 12 cc viertaktmotor in maar deze is veel te zwaar en te sterk. Deze motor heb ik terug gegeven. Was nog helemaal nieuw.
    Volgens de eigenaar zou deze ultra light bedoelt zijn voor een 7,5 cc tweetakt. Ik heb daar mijn vraagtekens bij.
    Hij weegt 2,5 kilo met servo's, ontvanger en kleine accu. Hij heeft een spanwijdte van 1.60 mtr. en de koorde is 30 cm. Ik zou hem graag uitrusten met en elektromotor. Er is nog nooit mee gevlogen, volgens de vorige eigenaar.

    Wie kent deze ultra light nog uit het verleden? Hij was van Kavan en is mogelijk al 20 jaar oud. Ik heb er op internet maar één berichtje van kunnen vinden. Wie weet meer?

    Groetjes, Erik.
     
  2. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,

    Inmiddels heb ik er een paar dagen geleden mee gevlogen. Ik heb de Mini Silver Onze uitgerust met een Salto FA 56 gold. Hij vliegt daar uitstekend mee. Foto's van de eerste succesvolle vlucht zal ik nog plaatsen. Mocht er interesse zijn zal ik meer gegevens en foto's plaatsen want volgens mij is het qua constructie, aluminium en doek een best bijzonder toestelletje. IMG_20180930_132108.jpg IMG_20180930_133140.jpg IMG_20180930_133948.jpg
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is inderdaad volgens mij een tamelijk bijzonder dingetje, en volgens mij ook wel ouder dan 20 jaar...
    Ik heb zoiets nog niet eerder gezien in bouwdoos-vorm. De Graupner Ultralights waren in elk geval van een heel andere orde van "kwaliteit"...

    Mooi ding, en daar hoort natúúrlijk NIET een electromotor op... zo'n ding moet ronken...
     
  4. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Dat is ook de reden dat ik voor de Saito FA 56 gekozen heb, al heb ik het idee dat het gerust wat minder mag zijn. Ik heb nog een OS 26 viertakt liggen maar ik denk dat die motor weer te zwak is. We gaan het zien.

    En binnenkort kom ik bij jou op de lijn voor twee boxermotoren die ik graag naar benzine wil hebben.

    Groetjes, Erik 1539515929365-1420269619.jpg
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat is het mooie van motoren: je kunt gas terug nemen.... Ik denk inderdaad, dat voor die vliegende "luchtweerstand-generator" een .26 duidelijk te licht zal zijn, en da's niet erg, want een rustig pruttelende motor klinkt stukken vriendelijker dan een continu vol gas brullend kleiner motortje, toch?
    Geen probleem, laat maar weten wat je wilt!
     
  6. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Betreffen als eerste een ASP 160 boxermotor die ik heel graag naar benzine wil hebben en als dat goed werkt een nog nieuwe Saito FA 270 boxermotor. Nieuw in de doos en te gaan gebruiken voor een nog te bouwen Husky van , jawel, Byron. Maar dat zijn en worden andere hoofdstukken.

    Groetjes, Erik
     
  7. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    IMG_20171211_211343.jpg

    De ASP 160 en hieronder de Saito FA 270.

    IMG_20171211_211519.jpg
     
  8. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    En nog maar twee foto's van de heel bijzondere constructie van de vleugels van de mini Silver One.

    IMG_20180930_132432.jpg IMG_20180930_132420.jpg
     
  9. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    En zoals beloofd een paar foto's van het (eindelijk) goed vliegende model.

    IMG_9622.jpeg

    IMG_9626.jpeg

    Groetjes, Erik.
     
    brutus vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van die ASP heb ik min of meer "het recept" klaar liggen, al gebruik ik een ander uitlaatsysteem (en ik kan vanaf hier niet zien of je tankdruk gebruikt op jouw set-up), maar dat moet geen enkel probleem zijn.

    De Saito zal gerust ook wel lukken, alleen heb ik met Saito Boxers nog geen persoonlijke ervaring. Inlopen kan gewoon op benzine, hoef je niet eerst met methanol en pluggen te lopen klooien. Alleen het bevestigen van de pick-up zal bij die Saito even goed bekeken moeten worden, want de simpele tie-rap gaat daar niet werken, zie ik....
    ook geen wereldschokkend probleem, maar wel even iets om aandacht aan te geven.
     

Deel Deze Pagina