Mini Titan E235 gecrashed.... herstellen?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door andyr74, 16 sep 2018.

  1. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik heb reeds jaren een Thunder Tiger Mini Titan E235 heli. Ik ben hoofdzakelijk een RC auto rijder. Deze heli is voor erbij en ik vlieg (probeer) er dus vrij weinig mee. Af en toe eens in de zomer bij windstil weer 2 of 3 lipo's in de tuin.

    Gisteren heb ik echter een onzachte landing gemaakt, nochthans met trainingskruis eronder.
    Resultaat:
    - 2 hoofdbladen kapot
    - staartbuis geplooid
    - klein brokje van de staartrotor eraf
    - 1 van de 3 hoofdservos kapot (kraakt nu en beweegt zonder weerstand) - standaard ACE servo
    - behuizing van de staartservo kapot (oogje eraf, werkt op het eerste zicht wel nog) - Hitec servo
    - bevestigingssteun van de staartservo (plastic onderdeel) kapot
    - nog enkele plastic onderdelen kapot

    Dit zijn de zaken die ik op het eerste zicht visueel kan vaststellen.
    Kromme assen of zo heb ik nog niet onderzocht.

    De heli is ondertussen ik schat 8 a 9 jaar oud.
    Ik vraag me dus af of ik nog aan alle onderdelen kan geraken. Bij de paar webwinkels die ik bezocht heb was de crashkit telkens niet op voorraad.

    Als ik dan de herstelkost bekijk van de kapotte die ik reeds visueel vaststel:
    -crashkit : 50€
    -servo: 2x 20€
    -rest klein spul
    Dan kom ik al zeker aan 100€.

    Ik vraag me dan af of herstellen nog de moeite is gezien de kosten en gezien de leeftijd van de heli.
    Niet herstellen zou dan betekenen ooit een nieuwe heli aanschaffen. (is dan natuurlijk duurder dan herstel).
    Dan ook de vraag indien het een nieuwe heli zou worden: welke? flybarless (is dit makkelijke vliegen)?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Flybarless vliegt niet makkelijker en vraagt best wel wat helikennis om zo`n systeem goed vliegbaar te maken.
    De mini titan, er zij er heel veel in omloop en met wat zoekwerk zul je best aan onderdelen kunnen komen.
    Koop desnoods een 2e hands Titan. Het is een prima helikopter van degelijke kwaliteit. Niet zomaar opgeven is mijn advies.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    +1... wat Rene zegt!
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    je meld zelf al dat je met name in de auto wereld hebt gezeten.
    Dit is dus zo'n dingetje wat bij de vliegende dingen compleet anders is.
    een crash kit is niet 100% sluitend.
    Heel erg soms crash je, en is er nagenoeg geen schade.

    Maar eigenlijk altijd is er wel schade.
    en dan moet je niet uitgaan van de dingen die in een crash kit worden aangeboden, dan moet gewoon het ding uit elkaar en kijken wat er allemaal mis is.

    Standaard is de hoofdas.
    feathering shaft (as tussen de twee bladhouders in de kop)
    hoofdbladen.

    de rest is optioneel :D

    Niet vergeten.. als de heli zo'n oplawaai heeft gehad kan het makkelijk dat er meer kapot is dan alles aan de oppervlakte.
    verder.
    Ik heb zelf ook een mini titan, oude type. Wel een beetje verbouwd.. maar dat mag de lol niet drukken.
    het is gewoon een goede heli, en doet in de meeste dingen echt niet onder voor een nieuwe heli.

    sterker, een nieuwe heli heeft servo's van +/- 40 euro per stuk.
    en vaak gaat er ook meer kapot omdat er gewoon meer alu (buigt) en breekbare dingen in zitten.
    Die mini titan is een geweldig ding, helemaal als je het nog moet leren..


    Ander dingetje: kijk ff naar een simulator.
    Phoenix of realflight, probeer een versie MET dummy zender op te snorren.
    en mode 2, zo staat jouw zender nu ook ingesteld, gas en roer links
     
  5. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik zit inderdaad meer in de auto wereld. (en daar kan je ook "crashen")

    Momenteel heb ik enkel opgesomd wat zichtbaar kappot is. Dus de assen en zo heb ik nog niet gecontoleerd.

    Nu zat ik ook te denken (zoals hierboven ook gesuggereerd) om een 2dehands mini titan te kopen ipv een crash kit en nog wat onderdelen.
    Een gewone versie dan wel en geen met alu geupgrade versie.
    Maar wat is een mooie prijs om voor een tweedehands mini titan te betalen? Ik zie namelijk prijzen voorbijkomen die sterk uiteen liggen.
    Bij voorkeur zou ik dan ook een tweehands willen kopen die kan voorgevlogen worden. Dan is er al meer zekerheid dat de onderdelen in orde zijn.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    1x een tweedehands werkt met crashen 1keer.. omdat dingen zoals assen maar 1 keer gewisseld kunnen worden.
    Die moet je toch ook ff los opzoeken.

    Dingen zoals frame etc (als je dat kapot krijgt) zijn zeldzamer, daarvoor is het erg handig.

    Een vliegklare heli..
    Prijzen wisselen.. en niet iedereen stopt de standaard servo’s terug.
    Velen stoppen er betere (duurdere) in.
    Dat moet je wel mee rekenen in de prijs...
    Electronica is regelmatig 2/3 van de totaalprijs.. bij een nieuwe heli dan
    Ik kan me dus prijzen verzinnen tussen de 100 en 400. 400 lijkt me erg aan de hoge kant. 100 zie ik wel eens voorbij komen.
    Wel vaak toestellen die niet voorgevlogen kunnen worden, omdat de eigenaar niet kan vliegen. Bijvoorbeeld.

    Let gewoon op of de assen recht zijn. Draar de rotor, je ziet vlot of de kop heen en weer gaat of niet
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja.
    Zoals ik al vermelde, er zijn een paar versies op de markt
    Let even goed op welke versie jij hebt, voor je een andere koopt. Of onderdelen besteld.
    Sommige dingen zijn uitwisselbaar, maar zaken zoals assen regelmatig niet.

    Je hebt de echt oude versie, de E325
    Kun je herkennen aan het volledig kunststof frame. Mooi schuifdingetje achterin het frame om de snaar strakker of losser te zetten.

    een nieuwere versie, de mini titan v2.
    Te herkennen aan het carbon frame, wat twee frameplaten aan de zijkant heeft.

    en een nog nieuwere versie, de V2 se
    geen idee wt de verschillen zijn tussen de V2 en de V2 se.

    En dan moet je nog even opletten of bijvoorbeeld de kop standaard is.
    geen idee of jij de heli nieuw hebt gekocht, of overgenomen..
     
  8. andyr74

    andyr74

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    586
    Ik heb deze heli zo'n 8 jaar geleden gekocht. Ik heb hem wel overgenomen maar hij was toen eigenlijk nog nieuw. Het is dus inderdaad de oude versie met het kunststoffen frame.
    Ik heb de standaard zender wel vervangen door een Spectrum DX6(i).
     
  9. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    De main shaft is op elke mini titan hetzelfde.
    Op de e325 v1(plastiek frame)
    Op de e325 v2(carbonnen zijplaten)
    Op de e360
    En op de nieuwste versie de e325 s(flybarless versie met zelfde plastieken frame als de v1)
    Zoals main gear en tailgear zijn ook op elk model uitwisselbaar.
    De riemen ook
    De tailrotor ook
    Landinggestel ook.
    Main rotor ook.
    Eigenlijk kan je alles uitwisselen behalve het frame dan.

    Frame van v2 is hetzelfde als e360
     
  10. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    @Student
    Verschil tussen v2 en v2 se.
    De ene kit wordt nieuw geleverd met alu upgrades en de andere standaard
     
  11. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    Ik ben de mini titan freak hier 16100531295162342308281396271556.jpg
     
  12. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
  13. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
  14. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
  15. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
  16. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
  17. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    De eerste 4 met body zijn e325s
    En de laatste 2 zijn e360
    Alles fbl
    1 e360 was een v2 maar ik heb die gestretched naar een e360 en die vliegt nu op een regelaar van 50amp aangestuurd door 4s lipo.
    Die andere e360 heb nieuw gekocht, maar later omgebouwd naar een 6s lipo setups.

    De 4 e325s vliegen op 40 amp regelaar en 3s lipo.

    Thunder tiger heeft mooi ogende scala rompen vind ik.
    Ook redelijk gedetailleerde rompen voor hun grote toch.
     
  18. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    Vind die E325 scale helikopters ook erg mooi en ben ze ook allemaal aan het verzamelen.
     
  19. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    Ik moet nog de groene cobra hebben maar die is zeldzaam, en de agusta romp dan heb ik ze allemaal
     
  20. tora

    tora

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    71
    Locatie:
    tessenderlo (BE)
    Welke heb jij al?
     

Deel Deze Pagina