Ik vaar al een tijdje met de Miss Geico van Proboat op 5S ipv de standaard 4S en krijg daar geregeld vragen over. Hieronder het hoe en waarom van die ombouw.
[Voor de goede orde, het betreft een Geico uit de eerste serie. Vanaf juni '12 is versie 2 verkrijgbaar met o.a. een ge-upgrade regelaar. Of 5S daar ook mogelijk is, is mij nu niet bekend. De eerste serie Geico's is uiterlijk te herkennen aan het ontbreken van "Proboat" stickers links en rechts achter op te romp]
Om meer power in de MG te krijgen ligt een verhoging van het aantal cellen van 4 naar 5 voor de hand. De motor kan dit qua specificaties aan. De regelaar volgens de handleiding niet, maar volgens de Proboat site weer wel. Twijfel, twijfel ... op Youtube circuleren een aantal filmpjes van lieden die gewoon op 5S varen met de standaard motor en regelaar, en alles blijft heel. Daarop heb ik ook de ombouw gewaagd waarbij je een aantal zaken in de gaten moet houden:
- De regelaar kan 5S aan mits de BEC niet gebruikt wordt. Die dient dus losgekoppeld te worden door de plus uit de ontvangerstekker te halen. Een een ontvangeraccu of separate BEC zorgt dan voor de ontvangerstroom.
- Ik heb een UBEC van HobbyKing gebruikt. Deze is op de accudraden van de regelaar aangesloten tussen stekker en regelaar. De uitgang kan in een ongebruikte aansluiting van de ontvanger geprikt worden.
- Gebruik een 2S en 3S accu van dezelfde fabrikant, capaciteit en leeftijd. Laad deze ook als 5S combi. Het 3S exemplaar ligt aan bakboord, de 2S aan stuurboord. Hiermee compenseer je meteen wat van het motorkoppel.
- Vervang de accu- en motor stekkers door 4 of 5,5 mm goudstekkers. Met name de standaard accustekkers worden diep ongelukkig van de hogere stromen die je gaat trekken.
- Ik heb ook drie extra Low ESR elco's van 220uF voor de regelaar gezet. Alleen de standaard exemplaren worden anders te heet.
Met deze setup vaar ik met een 45mm Tenshock prop, volgas stroom +- 50 amp. Met een Octura X445 zijn nog hogere snelheden te halen maar dat kost een ampere of 60. Bij dit alles blijft de 45 amp regelaar (!!) gewoon koel, de motor wordt wel warm maar niet heet. Het zwakke punt bij dit alles is de bedrading. Die zou ruimer bemeten mogen zijn, wordt nu iets warm, maar voldoet wel.
[Voor de goede orde, het betreft een Geico uit de eerste serie. Vanaf juni '12 is versie 2 verkrijgbaar met o.a. een ge-upgrade regelaar. Of 5S daar ook mogelijk is, is mij nu niet bekend. De eerste serie Geico's is uiterlijk te herkennen aan het ontbreken van "Proboat" stickers links en rechts achter op te romp]
Om meer power in de MG te krijgen ligt een verhoging van het aantal cellen van 4 naar 5 voor de hand. De motor kan dit qua specificaties aan. De regelaar volgens de handleiding niet, maar volgens de Proboat site weer wel. Twijfel, twijfel ... op Youtube circuleren een aantal filmpjes van lieden die gewoon op 5S varen met de standaard motor en regelaar, en alles blijft heel. Daarop heb ik ook de ombouw gewaagd waarbij je een aantal zaken in de gaten moet houden:
- De regelaar kan 5S aan mits de BEC niet gebruikt wordt. Die dient dus losgekoppeld te worden door de plus uit de ontvangerstekker te halen. Een een ontvangeraccu of separate BEC zorgt dan voor de ontvangerstroom.
- Ik heb een UBEC van HobbyKing gebruikt. Deze is op de accudraden van de regelaar aangesloten tussen stekker en regelaar. De uitgang kan in een ongebruikte aansluiting van de ontvanger geprikt worden.
- Gebruik een 2S en 3S accu van dezelfde fabrikant, capaciteit en leeftijd. Laad deze ook als 5S combi. Het 3S exemplaar ligt aan bakboord, de 2S aan stuurboord. Hiermee compenseer je meteen wat van het motorkoppel.
- Vervang de accu- en motor stekkers door 4 of 5,5 mm goudstekkers. Met name de standaard accustekkers worden diep ongelukkig van de hogere stromen die je gaat trekken.
- Ik heb ook drie extra Low ESR elco's van 220uF voor de regelaar gezet. Alleen de standaard exemplaren worden anders te heet.
Met deze setup vaar ik met een 45mm Tenshock prop, volgas stroom +- 50 amp. Met een Octura X445 zijn nog hogere snelheden te halen maar dat kost een ampere of 60. Bij dit alles blijft de 45 amp regelaar (!!) gewoon koel, de motor wordt wel warm maar niet heet. Het zwakke punt bij dit alles is de bedrading. Die zou ruimer bemeten mogen zijn, wordt nu iets warm, maar voldoet wel.
Laatst bewerkt door een moderator: