Miss Geico ombouw van 4S naar 5S

Ik vaar al een tijdje met de Miss Geico van Proboat op 5S ipv de standaard 4S en krijg daar geregeld vragen over. Hieronder het hoe en waarom van die ombouw.

[Voor de goede orde, het betreft een Geico uit de eerste serie. Vanaf juni '12 is versie 2 verkrijgbaar met o.a. een ge-upgrade regelaar. Of 5S daar ook mogelijk is, is mij nu niet bekend. De eerste serie Geico's is uiterlijk te herkennen aan het ontbreken van "Proboat" stickers links en rechts achter op te romp]

Om meer power in de MG te krijgen ligt een verhoging van het aantal cellen van 4 naar 5 voor de hand. De motor kan dit qua specificaties aan. De regelaar volgens de handleiding niet, maar volgens de Proboat site weer wel. Twijfel, twijfel ... op Youtube circuleren een aantal filmpjes van lieden die gewoon op 5S varen met de standaard motor en regelaar, en alles blijft heel. Daarop heb ik ook de ombouw gewaagd waarbij je een aantal zaken in de gaten moet houden:

- De regelaar kan 5S aan mits de BEC niet gebruikt wordt. Die dient dus losgekoppeld te worden door de plus uit de ontvangerstekker te halen. Een een ontvangeraccu of separate BEC zorgt dan voor de ontvangerstroom.
- Ik heb een UBEC van HobbyKing gebruikt. Deze is op de accudraden van de regelaar aangesloten tussen stekker en regelaar. De uitgang kan in een ongebruikte aansluiting van de ontvanger geprikt worden.
- Gebruik een 2S en 3S accu van dezelfde fabrikant, capaciteit en leeftijd. Laad deze ook als 5S combi. Het 3S exemplaar ligt aan bakboord, de 2S aan stuurboord. Hiermee compenseer je meteen wat van het motorkoppel.
- Vervang de accu- en motor stekkers door 4 of 5,5 mm goudstekkers. Met name de standaard accustekkers worden diep ongelukkig van de hogere stromen die je gaat trekken.
- Ik heb ook drie extra Low ESR elco's van 220uF voor de regelaar gezet. Alleen de standaard exemplaren worden anders te heet.

Met deze setup vaar ik met een 45mm Tenshock prop, volgas stroom +- 50 amp. Met een Octura X445 zijn nog hogere snelheden te halen maar dat kost een ampere of 60. Bij dit alles blijft de 45 amp regelaar (!!) gewoon koel, de motor wordt wel warm maar niet heet. Het zwakke punt bij dit alles is de bedrading. Die zou ruimer bemeten mogen zijn, wordt nu iets warm, maar voldoet wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede post! Heldere uitleg, thanks.

Bij mij rijst alleen de vraag of het niet logischer is om de ESC zelf te upgraden (naar bijvoorbeeld een Turnigy 120A) en op 5s te varen? Lijkt me een stuk simpeler en vraag me af of het prijsverschil groot is.

Ik ben me ook voorzichtig aan het oriënteren op een elektro speedboat en neig wel naar Proboat. De Mystic 29 eigenlijk, vanwege de 1800kv motor, het offset roer en de minimale kleurstelling en graphics (makkelijk voor toekomstige airbrushplannen in JBS Racing design):

Foto-ZFIWNATT.jpg

Maar inderdaad komt de MG v2 en een nieuwe boot met dezelfde romp, de Blackjack 29. Met weer een ander/beter(?) offset roer (ontworpen door Darin Jordan), 80A ESC (tegenover de 60A voor de MG v2 en Mystic) en in een (i.m.o. lelijk) rood. Dilemma's! En off-topic...

Mooie set-up en goede uitleg! Bootje ligt ook mooi in de bochten en pakt lekker op :)

Bij mij rijst alleen de vraag of het niet logischer is om de ESC zelf te upgraden (naar bijvoorbeeld een Turnigy 120A) en op 5s te varen? Lijkt me een stuk simpeler en vraag me af of het prijsverschil groot is.

Ik ben me ook voorzichtig aan het oriënteren op een elektro speedboat en neig wel naar Proboat. De Mystic 29 eigenlijk, vanwege de 1800kv motor, het offset roer en de minimale kleurstelling en graphics (makkelijk voor toekomstige airbrushplannen in JBS Racing design):

Foto-ZFIWNATT.jpg

Maar inderdaad komt de MG v2 en een nieuwe boot met dezelfde romp, de Blackjack 29. Met weer een ander/beter(?) offset roer (ontworpen door Darin Jordan), 80A ESC (tegenover de 60A voor de MG v2 en Mystic) en in een (i.m.o. lelijk) rood. Dilemma's! En off-topic...

Mooie set-up en goede uitleg! Bootje ligt ook mooi in de bochten en pakt lekker op :)

Mooie boot heb je daar zeg!!

Dank voor de complimenten! Een andere ESC is ook een optie natuurlijk, maar voor rond 10-15 euro heb je de benodigde onderdelen voor de ombouw. En lekker frustelen met je boot is natuulijk ook leuk, vooral als je er resultaat uit haalt!

Ah, een nieuwe ESC kost al gauw een paar tientjes meer dan dat inderdaad. Valt me ook erg mee, de prijs van wat je gebruikt hebt... Absoluut eens dat zelf klooien erg leuk is, maar ik zou het persoonlijk wegens gebrek aan RC bootervaring simpel houden (en duur), dus de ESC vervangen :)

@Flyinglawyer: Was het maar waar! Dit is een HPR06 als ik me niet vergis (stuk groter dan de 29" Proboats) van iemand anders hoor.

Maar ik vind dit één van de mooiste offshore powerboat designs, zo niet de mooiste. Een vader van een vriend van mij is prof illustrator/designer en heeft gouden airbrush handjes. Dus als die boot er komt, gaat ie er op een gegeven moment zo uit zien.

Nog één dan, vanuit een andere hoek, hoop dat je het niet erg vind van je topic Lex :

Foto-EGKLO4G8.jpg

Nog een tip: tik op YouTube eens in: simply outrageous voor de full-size boot in volle glorie.

Dit is een HPR135 full carbon/kevlar met 2x lehner 2250/10 op 8s en voor ietjes sneller 10s per motor icm 2x schulze esc`s. Lak door Brusher Andy uit Duitsland en ja de boot is te koop moet je wel ff je portemonnee trekken.

gr.

Michiel,

Back