MK-Aurora & OS 61 RF "Hanno Special"

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 31 jan 2016.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    In de "line-up" op mijn vorige bouwprojekten, de Classic Pattern Curare-40 en Mach1 is mijn keuze gevallen op de MK Aurora-60. Een zeer mooi gelijnd model dat tevens uitstekende vliegeigenschappen heeft.
    De Aurora is ontworpen door Giichi Naruke, een zeer bekende naam in de RC-1 / F3A wereld. In 1985 vloog hij ermee tijdens het WK in Nederland in de Flevopolder :
    upload_2016-1-31_20-58-4.png

    De Aurora is door M. Kato in 1987 uitgebracht als bouwdoos. Deze bouwdozen zijn nog steeds zeer geliefd, maar zijn helaas uit produktie. Op internet worden voor originele bouwdozen van Kato zeer hoge prijzen gevraagd en betaald.
    [​IMG]


    De tekening is echter zeer gemakkelijk via "The Outerzone" te downloaden en te printen. Het model is geheel van balsahout met een bellypan van GFK en een doorzichtige cockpitkap. Eenvoudig zelf van scratch te bouwen dus. De cockpit-kap en belly pan zijn ,indien gewenst, los leverbaar vanuit de VS.

    Als aandrijving voor deze kist heb ik nog een originele OS 61 RF "Hanno-Special". De motor ligt reeds vele jaren in de kast nadat ik er in de Jaren 90 heel veel mee gevlogen heb op de voormalige vliegbasis Ypenburg bij de toenmalige Haagse Modelvlieg Club.

    De OS "Hanno special" is een speciale motor, uitgebracht door OS i.s.m. Hanno Prettner, voormalig 7 voudig wereldkampioen F3A. De motor-onderdelen zijn gemaakt met een zeer kleine tolerantie (Veel kleiner dan bestaande / overige OS motoren) en zorgvuldig gekozen materialen waardoor het vermogen zeer groot is.
    Een bijbehorend uitlaatsysteem (Header en Resopijp) maakte deel uit van de configuratie.
    De motor word gekenmerkt door een zeer vlakke koppelkromme, voor die tijd revolutionair. Hierdoor kon een zeer "zware" propellor worden grdraaid. (12 X 10-14)
    Het vermogen van de motor is officieel nooit bekent gemaakt. Als ik een meting van mijzelf bekijk zal dit ca. 2.4 PK zijn.

    De motor was na een jaar zo populair dat een groot deel van het F3A wk deelnemers veld met een OS Hanno Special vloog.
    [​IMG]

    Ik heb de motor nagekeken en gereinigd, een nieuwe gloeiplug was alles wat nodig was. De lagers zijn van RVS en zijn nog in uitstekende conditie. Bij het proefdraaien in de achtertuin startte de motor direkt. Wat een vermogen… Indrukwekkend !

    Deze motor is een goede basis voor de Aurora. De Aurora is een F3A model met een spanwijdte van 170 cm en een opgegeven gewicht van 3.5 – 4.0 Kg. Ik probeer zelf zo dicht mogelijk bij de 3.5 Kg te blijven. Dit komt de prestaties van de kist ten goede.
    Met een 12 X 14 prop en ca. 10000 rpm moet de Aurora theoretisch ca. 200 km/h kunnen bereiken, een normale snelheid voor die tijd.
    Zelf vind ik het fijn als een F3A model wat sneller vliegt het past bij mijn vliegstijl, vandaar mijn belangstelling voor de "vintage-classic"pattern planes.

    Ik zal een bouwverslag maken. De vleugel en het stabilo maak ik van schuim, ingedekt met balsa. Dit zorgt ervoor dat het profiel mooi konstant is over de hele vleugel en stabilo en tevens dempt schuim met balsa het geluid. Een schuim - balsa vleugel is ,mits goed opgebouwd en verlijmd, niet zwaarder dan een conventionele ribbenvleugel, dat heb ik inmiddels aangetoond met de Curare en Mach 1. De romp wordt opgebouwd volgens tekening, balsa en triplex zijn de basis. Een hardhouten motordrager maakt het geheel af.
    Uiteraard krijgt de kist ,net als het origineel, retracts.

    De tekening is reeds geprint en stabilo- en vleugelhelften zijn reeds gesneden uit schuim.

    [​IMG]

    Binnenkort meer....

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2016
    Ariel vindt dit leuk.
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    God allemachtig! Een aurora vind ik de mooiste van al die klassieke rc1 kisten. Deze ga ik uiteraard volgen :).
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Helemaal eens Dries, vandaar mijn keuze voor de kist. Ik ga proberen er iets moois van te maken.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Top! Andere bijzonderheid was dat het een ringloze motor betrof. Daar de OS 10cc's voornamelijk ringdragend waren :rolleyes:. Heb een oude Super Tigre 'Hanno' motortje '81 (X 61 TST RE RC), ook ringloos, daar heeft ie ook wat cupjes mee gewonnen. Allemaal pure marketing natuurlijk, want het leverde uiteindelijk behoorlijke verkoop resultaten voor de motormerken op.
    Denk 'ringloos' ook vanwege de toerentallen die gehaald moesten worden? Fractioneel lichtere zuiger? Of betere afdichting?

    [​IMG]


    Prettner met z'n Magic. Kijk in het bijzonder naar de propeller. Die lijkt statisch verstelbaar (niet gedurende draaiende motor, dus zoals een Ramoser). Voor een paar weken terug stonden twee van die sets op Marktplaats. (Heb mijn hebberigheid bedwongen, heel dapper)...

    image.jpg


    Bron:
    http://www.baronerosso.it/forum/aeromodellismo-volo-scoppio/211739-supertigre-x-61-re-6.html



    Tijdgenootje, maar dan geringd, naar zeggen ook een beul van een motor... OS SF-P?

    OS-61-SF-P-1.jpg

    Weer een juweeltje van een project! Betreffende de kits... hoge prijzen... zo rond de 1200,- euro.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Weer een pareltje om te volgen, Arnoud!
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Mooie motor Bas, die OS ! Heeft nog nooit gelopen zo te zien ?

    Zojuist bij een bekende winkel in Waalwijk het balsahout en triplex besteld. Zodra het binnen is kan de bouw echt van start.

    Bedankt alvast voor alle aanmoedigingen. Is een hoop werk, maar leuk om te doen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Brand spanking new :)
    Ik denk dat ik dat maar zo laat... als ik nu naar de sterren kijk. Zo zonde om dat in te gaan zetten, alle papierjes en gereedschapjes erbij.
    Maar als ik een keurige gebruikte nette tegenkom... 'jow'... die mag dan tekeer gaan :D
    Aldus van hier uit! Thumbs up voor je project!
    Gr Bas
     
  8. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ah een Auroro, ik heb er eentje liggen, al een aantal jaren niet meer mee gevlogen, maar hij zou na een dagje oppoetsen terug vliegklaar moeten kunnen zijn. Destijds heb ik er veel mee gevlogen.
    Met een OS hanno special erop, een beest van een motor.
    Het vliegt super strak en snel (die 200 km/u zou wel eens kunnen kloppen). En minimale weerstand: met de motor uit vanop hoogte aanduiken, voorbij suisen en rustig landen na een volledig circuit te vliegen. (Een beetje ala Bob Hoover destijds).
    Ik heb die tweedehands gekocht, en als ik de plans zo bekijk, er is veel werk aan om die te bouwen. Veel plaats heb je trouwens niet in de romp, en de tunnel (kap) voor de pijp is ook erg krap bemeten.
    Als ik de foto's zo zie, krijg ik er wel weer veel zin in.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Prettner gebruikte inderdaad een verstelbare propeller op zijn Magic, de kon hij tijdens het vliegen aanpassen, maar niet veel. Ik geloof alleen maar van standaard spoed naar een klein beetje negatief. Deze props waren ook bij Kato of KTH verkrijgbaar en natuurlijk bij Simprop waar hij toen voor vloog.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kurt! Doen! En dan van de zomer een klassieker meet! :)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  11. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Het vliegt inderdaad heel goed, je hebt betrekkelijk veel ruimte nodig door de tamelijk hoge snelheden, en afremmen doet een Aurora niet. Ik vloog met een 11x11 prop, toerental heb ik nooit gemeten, maar 't was vrij hoog. Motor liep als een zonnetje (ik hoop nog steeds na x aantal jaren stilstand).
    De mijne is als taildragger uitgevoerd, dat maakt een intrekbaar landingsgestel een stuk eenvoudiger (ook al qua plaats waar het neuswiel moet intrekken naast de uitlaatpijp is het erg krap). Een neuswiel is echter een stuk mooier op zo'n model, tot de wielen ingetrokken zijn, dan is het visueel gelijk.

    wel bas, een klassieker meet, da's pas een idee. In de UK doen ze dat wel vaker.

    Aan de aurora heb ik het minste werk om die klaar te zetten, andere opties van op mijn zolder zijn Mach 1, Cosmo, Curare 20, Omega of Comet (en bouwdoos van Arrow 60 maar dat zal niet lukken om die in elkaar te steken dit jaar)
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Kurt, zet die gewoon in elkaar tegen jullie DMC fly-in dan kunnen we eens samen vliegen met mijn Dalotel (al zal jij nog wel een pak sneller gaan) of je komt hem gewoon showen op onze fly-in (13-14 augustus).

    In het algemeen: ik begin hier meer en meer liefhebbers te ontdekken van vintage RC-1 machines en het is draadjes als deze die dat alleen maar bevestigen.
    Dus ik denk dat 'n vintage pattern meeting in de Benelux toch wel interesse zou opwekken.
    Heb trouwens op zolder nog een (Svenson) Dirty Birdy ruwbouw en een Kosmo 3 kit liggen. Snoepjes voor volgende winters...

    @Arnoud Snel : sorry voor het kapen van je topic, maar er begint bij enkelen het bloed te stromen denk ik ;-)
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als die Arrow 60 van Kato is... en die nog maagelijk in doos zit, 'afblijven'... zou een kapitaalvernietiging kunnen blijken te zijn. Is verzamelaarsspul.
    Er was meen ik ook een modernere Roga Modellbau versie met epoxy romp. De status daarvan weet ik niet.

    Bij ons op de club is ook die aanhang voor dit 'oude'. Mijn overbuurman heeft een schitterende Revenger.

    Voor mij meest praktische in de buurt van RC1, is m'n oude Kwik-Fly op te lappen en/of m'n Sultan V een schwung in de goede richting te geven. :confused: Zit ik te Cloud Dancen... dom, dom, dom :hammer:
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Gaaf Kurt dat je ook een Aurora hebt !
    Inderdaad, de romp is erg krap bemeten. Ik wil er graag retracts met lucht inbouwen, maar dat word nog best krap.
    Het neuswiel zit inderdaad krap naast een speciaal leverbare Aurora header. Ik maak wel een intrekbaar neuwiel maar heb dit anders bedacht, zal wel een foto posten. Als ik jou verhaal lees blijken mijn inschattingen over de vliegeigenschappen aardig te kloppen. Interessant, word een leuk projekt om te bouwen en te vliegen.

    Mooie en interessante kisten heb je op jouw zolder staan. Is die Mach 1 soms van Aviomodelli ?

    Een klassieker meeting ben ik ook zeer in geinteresseerd. Heb hiervoor nog een Mach 1 en Curare.
    De Aurora zal dan nog niet klaar zijn, met name de afwerking kost vaak veel tijd.

    Grt,

    Arnoud.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmm... Waarom eigenlijk geen elektro retracts? Lindinger heeft SLR serie. En die zien er behoorlijk patent uit. Heb er nu een neuswielset uit elkaar liggen voor ombouw naar rotating voor P-40, met kogelkop-linkjes. (en dat lijkt te gaan lukken)
    SLR Lijken erg op de duurdere Electron uit Spanje. Zeer prachtige pootjes, edoch weer een stuk duurder.
    En HK natuurlijk. Zijn ook zo slecht nog niet. Heb nog een set Giezendanners EL-5 liggen. Waren voor de Sultan. Die krijgt nu een gelazerloos fixed. Die Giezendanners waren behoorlijk duur destijds. Zien er ook een stuk kwetsbaarder uit als je ze vergelijkt met SLR. Van binnen behoorlijk complex. Alles plastic, jammerlijk een beetje achterhaald aan het raken? Is maar een ideetje?
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Bedankt voor de tip van de SLR retracts Bas! Deze ken ik nog niet.

    Elektrisch kan uiteraard ook. Echter, dan moet ik wel een extra accu (en dus ook extra ruimte en gewicht) meenemen. Alleen een ontvangeraccu voor alles durf ik niet aan, die retracts trekken aardig wat stroom dat heb ik wel eens onderzocht. Voor een elektro aandrijving zijn deze retracts ideaal, de accu heb je dan toch al aan boord.
    Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met de retracts ga doen. Ik heb nog een losse lucht-retract, een ventiel en een kraantje. Wat ik dus strikt genomen nog nodig heb zijn twee lucht-retracts, een luchttank en wat koppelingen.
    Ik ga het nog eens rustig bekijken, er zijn heel veel mogelikheden op retract gebied. Lucht heb ik goede ervaringen mee, maar iets anders kan uiteraard ook.

    Grt,

    Arnoud.
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Een plaatje van wat ik bedacht heb voor de header en de neusretract van de Aurora :

    [​IMG]
    Met deze (mod) kan de standaard header van OS gebruikt worden. De neusretract zit iets hoger geplaatst maar zit t.o.v. de hardlijn van de romp op vrijwel (2 mm verschil) dezelfde plek . De bellypan past nog over de neusretract en het wiel valt bij intrekken nog steeds in de romp.
    Het is zomaar een idee. Ik weet nog niet of ik dit ga toepassen. De speciale Aurora OS header is ook leverbaar via Singapore hobbies, dan kan ik de "standaard" uitvoering volgens tekening aanhouden.

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Dat is een hele mooie oplossing met een standaard header, daar zou ik voor gaan. Ik weet niet wat zo'n aurora-header kost, maar ik betaalde jaren geleden 50 ballen voor een gewone header, voor een flensje en buisje. ik heb 3 keer moeten slikken voor ik ermee naar de kassa ging. Jouw oplossing is prima, die 2 mm ga je niet eens zien, laat staan voelen. Voor je er wat van merkt ben je begonnen aan een 150km/u klim.

    Die arrow boowdoos is een onaangeroerde doos van Kato, alles nog in de zakjes. Het kan zijn dat het verzamelwaarde heeft, maar 't is eigenlijk in essentie maar een kartonnen doos met balsa plankjes - waar een model kan van gemaakt worden dat ik eens graag wil vliegen!. Mach 1 heeft epoxy of polyester romp en isomo vleugels. Ik weet niet welk merk het is.
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    @dries, je kaapt het topic niet hoor !
    Ik vind het juist heel leuk, houd het draadje levend. Bouwen duurt nog heel even. Je hebt nog een Dirty Birdy ? Heel mooie kist, zeer populair nog steeds in de VS.

    @kurt, die headers kosten inderdaad toch weer geld. Bij Singahobby omgerekend toch zo'n € 25,- komen nog verzendkosten en inklaringskosten bij.
    Die Arrow bouwdoos is uniek ! Wolfgang Matt heeft de kist ontworpen ergens in de jaren 70. Aardig detail is dat Wolfgang nog steeds F3A vliegt. Een man met heel veel kennis en ervaring. Heel mooi natuurlijk om de Arrow te bouwen. Ola Fremming (een bekende F3A vlieger uit Noorwegen) heeft er een paar jaar terug ook een gebouwd : http://www.ofremmi.info/MyHangar/my_hangar.htm

    upload_2016-2-2_21-46-43.png upload_2016-2-2_21-47-45.png
    Grt,

    Arnoud.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vast gezien... nog in mijn lijstje met RC1 linkjes... daarom...
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/494088-Kato-Motoraufhängung?highlight=bauer

    Voor 'Cosmopoliten' een inspirerend bouwdraadje... Mantua's v3.0
    http://www.rc-network.de/forum/show...o-3-RC-1-Klassiker-von-Mantua?highlight=kosmo

    Kurt... tijden vervliegen... thans is niet vroeger. 'Weest' zeer behoudend met die MK kit.
    Je bent niet anders gewend dan dat die kit bij je thuis staat als tijdcapsule. Eigenlijk nu niets meer open trekken of ervan beroeren. Waarde neemt alleen maar toe met de jaren. Hoeft geen 'esotherisch' uitgangspunt te zijn... whoeha! ... maar zeg niet dat ik je niet heb gewaarschouwd :)
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016

Deel Deze Pagina