Mn eerste echte bouwdraadje.. een evans VP-2

Hierbij verklaar ik dit bouwdraadje voor geopend..

Dankzij Wout (zie nieuw-de-vrije-vlucht) ben ik nu begonnen met de bouw van een Evans VP-2.. nou ja begonnen..
Ik dacht eerst ik print de tekening uit.. snij het depron, plak de delen netjes aan elkaar en klaar is mn eerste peanut.....

Niet dus... en dat vind ik eigenlijk wel leuk.

Het eerste waar ik tegenaan liep is dat de tekening helemaal gericht zijn op balsa als bouwmateriaal en ik was van plan om depron/selitac te gaan gebruiken (5mm en 2.2mm). Nu kan dat prima met een beetje improviseren, opmeten enzovoort.. maar ik dacht er eigenlijk aan om er eerst een 3d model van te maken in google sketchup en dan de onderdelen uit te printen en dan hiermee verder te bouwen. zodat ik dit niet met potlood en papier hoef te doen.

Voordelen.. ik moet eerst nadenken voor ik iets doms doe.. ik leer omgaan met google sketchup.. de bouwtekening die ik eruithaal is voor volgende knutselaars makkelijk te bouwen.

Ik zou de onderdelen toch eerst moeten resizen, voor ik ze uit kon snijden.
Groot voordeel van de volksplane is dat deze redelijk eenvoudig is zodat het vast niet al te moeilijk zal zijn om er een model van te maken.

Kortom het gaat vast wat langer duren voor het eerste echte stukje schuim gesneden gaat worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben geen peanut bouwer, maar ik heb wel het idee dat als je een model van 2,2 en 5 mm Selitac bouwt, het veel te zwaar wordt om goed te vliegen, tenzij je het selitac gaat uithollen.

Ik weet dat er in de jaren '90, en nu denk ik nog steeds wel in Engeland, juweeltjes van peanuts van gewoon wit piepschuim werden gebouwd. Er werd dan eerst bijvoorbeeld een romp gemaakt die in de juiste vorm werd gesneden en daarna geschuurd, en die daarna werd uitgehold tot maar een papierdun huidje overbleef. Dat was dan licht genoeg en vloog als een zonnetje (met het juiste rubber, de juiste prop en de juiste trim, wat ook nog niet zo gemakkelijk onder de knie te krijgen is).

Deze methode leent zich met name voor bolle en ingewikkelde vormen. Nu is de Volksplane juist zo'n dankbaar onderwerp omdat er geen gebogen lijn aan zit (behalve de bovenzijde van de vleugel). De romp zou je denk ik dus veel beter van heel dun schuimplaat kunnen bouwen (0,5-1mm). Daar zijn twee alternatieven voor: of je snijdt met een hete draad hele dunne plaatjes piepschuim, maar daar moet je weer eerst een geschikte snijmachine voor bouwen.

Het andere alternatief is op zoek te gaan naar een winkel waar ze boterhamvlees op hele dunne depron schaaltjes verkopen. Die zijn er momenteel niet zo veel. Vroeger waren ze er in het wit, maar tegenwoordig gebruiken de meeste winkels hardplastic schaaltjes. Onlangs hadden we thuis opeens ham in de koelkast liggen op schaaltjes van mooi glad bijna zwart depron van ik schat 0,5mm, dus ik dacht 'daar gaan we meer boterhamvlees kopen!'. De vrouw des huizes dacht dat het van de C1000 kwam, maar het boterhamvlees (het voorverpakte) lag daar op doorzichtig hard plastic. Ik moet dus verder uitzoeken waar het vandaan kwam, maar dat is mooi materiaal voor een peanut.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om geen peanutsize te bouwen, maar het model te vergroten tot het een spanwijdte heeft van een cm of 40 of 50. Dat is een mooie maat voor Selatec. Het dunne spul dat op de rol zit kun je met wat balsa ribben er onder voor de vleugel gebruiken. Je kunt de welving die er in zit doordat het op de rol zit er uit strijken met een strijkijzer op de laagste stand en het voor rompzijkanten gebruiken als dat stevig genoeg is, en anders gebruik je daar het dikke voor, dat je ook voor de staartvlakken kunt gebruiken.

Dat maakt het ook gemakkelijker bestaande rubberpropjes te gebruiken en ook om gemakkelijker aan geschikt rubber te komen.

Dank je FOX Ik denk inderdaad dat ik de volksplane iets groter ga maken.. Het hoeft niet perse goed te vliegen, het gaat mij voornamelijk om het bouwen, maar het is natuurlijk wel leuk als hij het een beetje doet:-)

Maarten

Ik zou toch gewoon bouwen en tijdens het bouwen een en ander aanpassen. Zoveel hoeft er ook niet te worden aangepast:
- de twee rompzijkanten moeten minder hoog worden i.v.m. de dikte van het schuim
- Ik zou het neusblok van balsa maken, en de romp op de plaats waar het neusblok komt ook verstevigen met balsa. Verstevigen is ook nodig voor de motorpen achter in de romp.

Ik denk dat de rompspanten kunnen worden weggelaten omdat het schuim voldoende lijmoppervlak biedt om een vormvaste romp te maken. Als je er maar wel voor zorgt dat de romp goed haaks wordt.

Ik deel overigens (deze keer) niet de mening van FOX, Ik heb met 3 mm depron goed vliegende modellen gebouwd van peanut formaat. Alleen de staartvlakken heb ik met een groot keukenmes dunner gemaakt, evenals de achterkant van de vleugels. Uiteraard is dunner materiaal lichter, maar ook met dun Selitac moet een vliegend model te bouwen zijn.

Gunther vroeg:
Ik zou de volksplane ook graag willen bouwen maar moet er in het midden (breedte van de romp) beplanking onderaan de vleugels komen + 4 ribben?
Voor een schaalmodel is die beplanking onder de romp wel mooier, maar voor het vliegen maakt het niet uit. 4 ribben lijken mij wel slim, 2 bij de romp en 2 bij de vleugeluiteinden. Ik zou de ribben van balsa maken omdat ribben van schuim te weinig stijfheid bieden. Wat ik overigens ook wel doe is de ribben waar de V-stelling komt dubbel uitvoeren van 3 mm balsa. Je kunt dan als de lijm echt is uitgehard de juiste hoek in de ribben schuren en dan de vleugeldelen op elkaar lijmen. Maar omdat de Volksplane vleugelsteunen heeft wordt deze verbinding veelminder belast en is een enkele rib denk ik ook voldoende.

Even als aanvulling een plaatje van mijn 30 cm Weatherbuster. De gele onderdelen zijn van balsa, de rest is van 3 mm depron. De versteviging voor de rubberbevestiging achterin de romp had ik aanvankelijk niet, maar bleek wel nodig te zijn. Daarom is deze aan de buitenkant aangebracht. De vleugelribben zijn van de eerder beschreven methode: 2x3mm balsa in de juiste hoek geschuurd en tegen elkaar geplakt.

p9193358small.jpg

Wout, jij bent degene die met succes dit soort rubbermodellen bouwt en vliegt (zelfs ontwerpt!), dus wie ben ik om je op dit punt tegen te spreken?

Het goede nieuws overigens is dat 3mm depron lichter is dan licht balsa (plaatjes 10x10cm depron en 10x10cm balsa uit een plank van 100x10cm van 28 gram), en dat Selitac (lichtgroen van een rol) van omstreeks die dikte nog lichter is dan depron.

Van de andere kant, verreweg de meeste rubbermodellen van peanutgrootte zijn opgebouwd van stokjes balsa met dun tissue of zelfs condensatorpapier, en dat is wel veel lichter dan massief licht balsa en ook dan massief depron. Niet voor niets zijn de peanutmodellen die wél van plank-balsa zijn gemaakt altijd van indoorkwaliteit (dus erg licht) 0,8mm balsa of zelfs dunner.

Lichte modellen vliegen gewoon beter. Zwaardere modellen kunnen best vliegen, maar dan vaak sneller en korter dan lichte modellen.

Ik wil zelf in ieder geval een soort iets verkleind sainte-model gaan bouwen van de eerder beschreven zwarte depron vleesschaaltjes, als ik er tenminste genoeg kan vinden, ik heb er nu maar 2 ...

Er is overigens nog een mooi materiaal, dat heb ik alleen nog niet in Nederlandse winkels kunnen vinden, wel in Engeland en Tsjechie. Zoals het dunne groene Selitac dat op rollen zit als ondervloer onder laminaat bedoeld is, zo is het materiaal dat ik bedoel, bedoeld als 'onderbehang'. Het gaat om rollen gesneden piepschuim van ongeveer 2mm dik. Het kost niets, voor zo weinig geld heb je een rol waar je duizenden modellen van kunt bouwen. Omdat het van de rol komt heeft het een natuurlijke welving die je mooi voor vleugels kunt gebruiken, maar die je er ook uit kunt strijken voor gebruik als rompdelen of staartvlakken. en superlicht.

Die rollen die je bedoelt heb ik bij ons in België kunnen kopen bij de de doe-het-zelf zaak.
In Engeland noemen ze dat Wall insulation foam. Ik denk dat ik mijn Volksplane in balsa ga bouwen. Kan ik de vleugels en de romp afwerken met 1 laag spanlak?

Vanmiddag even lekker aan het spelen geweest met Sketchup en de tekening.. dat werkt echt super makkelijk. Ik heb nog nooit serieus met success met cad programma's gewerkt (wel voor electronica) maar da's een heel ander verhaal.

Ondertussen ga ik eens kijken of ik de tekening op schaal uitgeprint krijg.. dat valt nog niet mee met dit formaat papier (17"x11")

zo ziet het er nu eventjes uit:
full

Maarten, dat bouwen ziet er keurig uit. En geen risico op lijmvlekken op de kleren. Kan je uiteindelijk het model laten vliegen in flight Simulator?

Maarten, dat bouwen ziet er keurig uit. En geen risico op lijmvlekken op de kleren. Kan je uiteindelijk het model laten vliegen in flight Simulator?

Haha. de virtuele lijm droogt ook erg snel. Tja en wat die simulator betreft..... ik ben bang dat dat nog moet kunnen ook:rolleyes:...
maar "first things first"... eerst dit virtuele modelletje afmaken en kijken of we het in de echte wereld ook nog kunnen bouwen.

Maarten

Dat ziet er leuk uit.
Dat programma SketchUp, kun je daar ook maten ingeven of moet je op "zicht" de afmetingen bepalen?

Zelf ben ik een tijdje bezig geweest met autocad om daarmee een bouwtekening te maken maar dat valt tegen dus misschien is SketchUp een goed alternatief. Dus ik ben nieuwsgierig naar je ervaringen ermee (en natuurlijk naar het resultaat van het model :D )

Je kan de maten op 1 mm aangeven (en waarschijnlijk ook wel nauwkeuriger als het moet maar dat heb ik nog niet uitgezocht).. Het werkt echt heeeeel gemakkelijk en precies. In een middagje was ik echt helemaal in staat om alles te doen om het vliegtuigje helemaal te modelleren (inclusief een vleugelprofiel maken). Er zitten een paar filmpjes bij om je in het begin op gang te helpen en dat werkt heel goed.

Uiteraard kost het wel behoorlijk meer tijd om het ook daadwerkelijk af te hebben maar ach.. het is wel een leuk klusje vind ik en je komt probleempjes tegen die je anders pas tegen zou komen als je met een stuk gesneden schuim in je handen staat.

Maarten

Zo... ik ben even opnieuw begonnen met tekenen want ik was begonnen met een verkeerde schaal waardoor het model een span had van 60cm:rolleyes: maar wel overal 3mm dik. Verder had ik wat foutjes gemaakt waardoor de vlakken niet mooi op elkaar aansloten. De meeste vlakken zitten er nu wel in alleen de ribben op maat maken, gaten er in voor het elastiek en dan kijken hoe ik de onderdelen op schaal uit de printer krijg.

full

Ben nu ook met de bouw bezig in depron, ik gebruik Hema lijm die geschikt voor styropar is. Achteraan waar de pen in komt voor de rubbermotor ga ik wel verstevigen met een balsa plaatje.

Zo... ik ben even opnieuw begonnen met tekenen want ik was begonnen met een verkeerde schaal waardoor het model een span had van 60cm:rolleyes: maar wel overal 3mm dik.

Maarten mompelt iets van Ezel... zelfde steen..... Nu had ik de lange zijde geschaald op 11 inch wat natuurlijk 17 had moeten zijn..

Verder was het model nu wel netjes gemaakt dus moet het niet zoveel moeite zijn om 'm naar de juiste schaal te krijgen. De tussenschotjes moesten toch nog op de juiste maat gemaakt worden.

Leuk Gunther!! hoever ben je (en heb je er fotos van hoe jij 'm bouwt?)

Maarten

Laatst bewerkt:
Ik ben alles met papier, potlood en meetlat aan het vergroten tot 30cm spanwijdte. De voorkant van de draagvleugel ga ik wel verstevigen met een tape of een balsa latje.

Back