Model maken voor mal boot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Chris VO, 27 feb 2018.

  1. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    Ik ben nieuw hier, maar heb toch al een vraag.

    Mijn zoon 'bachelor EM' moet voor zijn vak industrieel product ontwerp een RC boot in polyester ontwerpen en maken.
    Op school raden ze aan om het model in PUR schuim te maken. Wordt hier dan direct op gepolyesterd, en krijgt men überhaupt het model nog uit de mal.

    Wij hadden gedacht aan een model in hout. We zouden de spanten uitzagen in fijne triplex en dan monteren als, spant-hout-spant-hout-spant-hout-enz.... . Het hout komt net iets uit de spant, zodat het kan geschuurd worden tot op de spanten, om het model en symmetrie te behouden. Dan het houten model in de lossingswas zetten (enkele lagen) en dan de mal in polyester er overheen zetten.

    Of zitten we er compleet naast.

    Alvast bedankt
     
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.221
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chris, Welkom op het Forum. Er zijn verschillende manieren om een mal te maken. Spantenraam vullen met platen schuim, purschuim, bekleden met latjes, of strookjes balsa. Kijk eens bij bouwverslagen van macrabbit, kees de mol, kockmans. Ze bouwen allemaal op een verschillende manier. Zelf heb ik een epoxy rompje getrokken om een spantenraam, bekleed met strookjes balsa en afgeplakt met bruine tape. Daar hecht de epoxy niet op. Doe wat moeite om de bouwverslagen van deze mannen door te lezen en kies een optie die je bevalt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.400
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
  4. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    De test om de plug uit hout te maken is een flop geworden. Omdat geen enkel spant dezelfde vorm heeft, is het monnikenwerk om dit met de zaagmachine uit te zagen. Er blijft te veel staan om te schuren. We gaan een poging wagen om het model (plug) uit pur schuim platen te maken. Spanten en platen verlijmen en dan de pur die buiten de spanten uitsteekt wegsnijden en schuren.

    Onze vraag is nu, kan je dan direct op de pur polyesteren, of moet je er nog een laag poly-plamuur opzetten. En dan eventueel een lossingsmiddel aanbrengen ? We hebben al een paar topic gelezen, maar zitten nog met vragen.

    Groetjes

    Nick en Chris
     
  5. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.221
    Locatie:
    Oostvoorne
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.400
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Iets verderop in dit draadje wat adviezen over werken schuim/pur
    Vraag: Rc EC135 bouwen - MBF
     
  7. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    Hier zijn we terug met de eerste resultaten. De spanten verlijmd op een basisplaat en dan met een busje PUR de ruimtes opgevuld. Na veel snijden en schuren zijn we tot het volgende resultaat gekomen.

    Volgende stap zal plamuren zijn denken we . Het is geen top romp, maar met de 5 weken dat we maar hebben, kunnen we geen topstuk maken.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  8. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
  9. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Chris,

    Als ik het goed begrijp moet het model straks RC bestuurd kunnen varen.
    Zijn hier ook nog eisen aan gesteld, zoals het afleggen van een parcours?

    Jullie hebben een slanke hoge romp gemaakt, die straks, bij het varen van een bocht, op z'n zij zal gaan liggen als er niet voldoende ballast aan boord is.
    Wel iets om rekening mee te houden.

    Als de boot op de foto een plug is voor de mal, dan had ik niet gekozen voor een spiegel, die haaks op de kiellijn staat, het ontvormen van zo'n model wil nog wel eens lastig zijn, om het eens voorzichtig uit te drukken.
    Probeer de overgangen tussen de zijden en romp scherp te houden in plaats van afgerond, dat komt het vaargedrag ten goede.

    Groeten, Jan.
     
  10. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    Als je met spiegel de achterkant van de boot bedoelt, die staat niet haaks hoor, maar schuin.

    Groetjes
     
  11. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Chris,

    De hoek is op de foto's slecht te zien, vandaar mijn opmerking.
    Bij een kleine hoek is het ontvormen minder lastig, vandaar dat bij productiemallen de hoek óf groter gekozen is, óf de spiegel aanzienlijk lager.

    Je zult het wel merken als je zover bent.

    Groeten, Jan.
     
  12. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Ballast zal inderdaad nodig zijn denk, al doende leert men.

    Bedankt voor de tips.

    Groetjes
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.400
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Wacht niet te lang met eventueel schuren van G4, binnen 24uur, want het wordt kneiterhard.
     
  14. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    Ik moet het nog navragen wat betreft de G4, wat te doen ermee. De zoon en medestudent Ian, mogen bij een polyesterspecialist hun mal en uiteindelijke romp gaan maken. Hij zal hen begeleiden in hun uitvoering van de polyesterwerken.

    Groetjes
     
  15. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.221
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chris, Ik zie nu een romp, die voor en achter even hoog is. Dat blijft natuurlijk wel drijven, maar de vorm is afwijkend van de werkelijkheid. Snap dat je niet teveel tijd hebt om nog aanpassingen te doen.
    Toch zou ik de romp achter ongeveer half zo hoog maken als voor. Dan onder het achterschip een scheg zetten, die pakweg 2/3 van de achterste romphoogte heeft. Op die manier komt er wat model in en kun je de schroefas(sen) parallel laten lopen met de onderkant van de scheg. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  16. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    Hoi

    Ik weet het , het is geen top ontwerp, maar de tijd is helaas de grote spelbreker. Er resten ons nog een 2 tal weken. Het project is veel te laat aan de studenten meegedeeld. Tussen de ene groep en de andere zitten er zelfs 3 weken verschil in tijd. Ik vraag mij af hoe de studenten die op kot zitten, dit gaan verwezenlijken. Polyester op de studentenkamer, dat wordt leuk.
     
  17. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
    De stand in het water zal met ballast moeten opgelost worden denk ik.
     
  18. Chris VO

    Chris VO

    Lid geworden:
    25 feb 2018
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Eernegem (BE)
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.400
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Hulde voor die specialist :thumbsup:
     
  20. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    7.688
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb een aantal jaren met polyester gewerkt, tot ik er (ondanks het gebruik van beschermende kleding, masker en afzuiging) allergisch voor werd.
    Was bijna vergeten wat voor enorme smeerboel het werken met glasmat en hars ook al weer is...

    Gelukkig kan ik nog wel met epoxy werken.
    Ik ben benieuwd hoe het ontvormen van de plug gaat, hopelijk zonder grote problemen.

    Groeten, Jan.
     
    janoenema43 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina