Model repareren, vraagjes

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Heinzie, 30 okt 2018.

  1. Heinzie

    Heinzie

    Lid geworden:
    18 jul 2016
    Berichten:
    26
    Locatie:
    somewhere between
    Mijn vliegtuig is ook gecrasht en ik kwam het volgende reparatie methode tegen.
    Nu heb ik de volgende vragen:
    1: waarvoor dient het kraftpapier?
    2: De acrylverf en talkpoeder wordt hier gebruikt als een soort pleister voor het stukadoren van de scheurtjes en gaatjes?
    3: En waarom wordt hier waterverf gebruikt en niet bvb primer?
    P.S dit is een artikel uit een Frans modelbouw forum en vertaald met Google translate. De origineel site staat onderaan vermeld.


    upload_2018-10-30_7-48-35.png

    NOOIT NIETS NAAR JET ...


    Schuimvliegtuigen zijn gemakkelijk te repareren wanneer de schade niet te groot is.
    Vaak, na een paar reparaties snel gemaakt, soms direct op de grond, lijdt de staat van het vliegtuig, zijn vliegeigenschappen ook en het apparaat beëindigt soms zijn carrière in de prullenbak ...
    In de volgende regels zal het erom gaan deze wrakken tot leven te brengen en aan te tonen dat het heel goed mogelijk is om ze een tweede leven te geven ...


    De Easy Star de Ches Multiplex
    Deze uitstekende zweefvliegtuig van Multiplex, het eerste vliegtuig van een vriend, had een tumultueus leven ...
    Onder zijn verschillende avatars, onder andere, had hij geleden: een breuk van elk van zijn 2 vleugels, een andere van zijn diepte, aan weerszijden van de drift, de romp was en gerepareerd op 3 plaatsen, de neus het apparaat leek op een accordeon, alle kabels, meestal in het apparaat geplaatst toen deze was gemonteerd, waren verwijderd ...
    Kortom, het perfecte wrak bestemd voor de vuilnisbak, gezuiverd van al zijn uitrusting ...

    upload_2018-10-30_7-51-57.png

    Merk op dat om het uiterlijk van dit vliegtuig te verbeteren, het merendeel van de verbouwingen in kokend water zijn gedaan met het effect van het opblazen van de bubbels van de Elapor, het materiaal dat door Multiplex wordt gebruikt voor zijn schuimvliegtuigen .

    upload_2018-10-30_7-52-12.png

    De romp ging opnieuw door kokend water, gebruikmakend van het snelkookpan fornuis, om de uitlijning recht te trekken.
    Het voordeel van kokend water is om de Elapor naar zijn oorspronkelijke vorm terug te laten keren ... of bijna.
    Het nadeel is dat de bubbels verschijnen en op zijn minst lelijk zijn ...

    1e stap: fitness
    Na deze behandeling moest de voorkant van de romp, die zeer verzwakt was door herhaalde valpartijen, versterkt worden.
    Gebruikmakend van 2 stukken triplex 3 mm die in de cockpit zijn geschoven, vond de voorkant van het vliegtuig stijfheid zowel in lengterichting als in dwarsrichting.
    De rest van het vliegtuig was al versterkt door mijn voorganger, inclusief een stuk bezemsteel dat in de achterkant van de romp was gegleden.

    upload_2018-10-30_7-52-40.png

    2 stuk multiplex van 3 mm versterkt de stijfheid van de voorkant van de romp.
    2e stap: de coating
    U zult merken dat de buitenkant van de romp al vloeiender is dan op de vorige foto, na een krachtige handmatige schuren met zeer fijn schuurpapier, korrel 360.
    Het dikkere schuurpapier scheurt de Elapor af en laat niet schuren toe. Nog mooier ... en je zult je leven daar doorbrengen!
    upload_2018-10-30_7-52-59.png

    Om dit resultaat te bereiken, duurde het:
    - Schuur de Elapor,
    - bedek met een mengsel van acrylvernis en talk (ja, ja ...).
    - Versterk het bovenste gedeelte, zeer verzwakt, met een strook wit Kraft-papier, gelijmd aan de houtlijm, licht verdund met water
    - Breng opnieuw aan met het vernis / talkmengsel en schuur opnieuw ...
    Zie je een donker plekje aan de bovenkant van de cockpit?
    Dit is een magneet die in de romp is geplaatst om de toekomstige luifel op zijn plaats te houden.
    Het hele vliegtuig, de romp en vleugels ondergaan deze behandeling: coaten, schuren, coaten, schuren ...
    Als alle defecten zijn geëlimineerd, kunt u doorgaan naar de volgende stap.

    Stap 3: de stabilisator

    De coating op basis van acryllak en talk zorgt voor een onberispelijke oppervlakteafwerking en is zeer gemakkelijk te schuren.
    Het nadeel is dat dit resultaat niet erg moeilijk is en niet bestand is tegen schokken en krassen tijdens landingen ... of transport in de auto.
    Ook heb ik voor het afwerken van het vlak en het "blokkeren" van de coating de hele romp en vleugels van een glasweefsel van 50 g / m² afgedekt.
    In plaats van hars (zeer zwaar) te gebruiken, heb ik gekozen voor de oplossing van , namelijk een mengsel van universele lijm en ethanol dat uiteindelijk slechts ongeveer veertig zal wegen gram. Verwaarloosbaar gezien de gewenste stevigheid en vooral de gewenste afwerking.
    Nadat de interfacing is voltooid, maakt een nieuwe gipsdoorgang en schuren met op water gebaseerd papier (korrel 600) het mogelijk om de glasvezelverbindingen te verwijderen.
    Het vliegtuig is klaar om te schilderen!

    upload_2018-10-30_7-53-22.png

    4e stap: de decoratie
    Om een mooie weergave te krijgen, het glasdoek te blokkeren en te bedekken en de glycerophtalic lak te testen, heb ik een verf op het hele apparaat aangebracht na het verbergen van de binnenkant van de cockpit , bleef rauw.
    Ik was achterdochtig over de gevolgen van het contact met het oplosmiddel met Elapor, ondanks de zorg die ik aan de voorbereidingen had gegeven.
    Uiteindelijk is de weergave zeer bevredigend: een zeer harde, gladde en glanzende verf en geen incident om spijt van te hebben. Nickel. Aan de andere kant heeft het gewicht van deze verf, aangebracht in 3 lagen, de machine aanzienlijk zwaar belast. Uiteindelijk nam hij 100 g tussen het glasdoek, het gips en de verf.
    Gewoon een beetje plat, de tape die werd gebruikt om de gebieden af te bakenen was een beetje te hecht en erin geslaagd om wat verf en gips op 1 of 2 plaatsen te verwijderen. De volgende keer is het beter om schilderstape te gebruiken.
    De verschillende teksten en tekeningen die kwamen om het apparaat te versieren werden gemaakt met behulp van een laserprinter op transparante zelfklevende vellen. Op dit moment kleedt het!

    upload_2018-10-30_7-53-46.png

    5de stap: de luifel
    De overkapping werd gemaakt in een warmgevormde plastic fles op een polyurethaanschuimmeester.
    De luifelsteun werd gemaakt in Depron van 6 mm, in twee gekruiste lagen.
    Deze ondersteuning werd vervolgens geverfd met waterverf en vervolgens bedekt met dezelfde acrylvernis als die werd gebruikt voor de coating om deze glans te geven.
    De overkapping werd vervolgens ondergedompeld in een bad van deze vernis om opnieuw een glimmend aspect te verkrijgen dat de onderscheiding heeft om de indruk te wekken dat alle krassen verdwenen zijn. Een aanrader!
    Om lijmsporen te vermijden, altijd erg lelijk voor de ramen, is het nog steeds met deze vernis dat het op de steun in Depron is geplakt.
    Wat is deze magische nagellak?
    Simply KLIR, een vloerreiniger verkocht een supermarkt van € 5 ...We praten hier meer in detail over.

    upload_2018-10-30_7-54-12.png
    Het resultaat
    Financieel kostte het maar een paar euro om de Easy Star in de lucht terug te brengen. Voor minder dan € 10, inclusief schilderij (gekocht bij Lidl), wacht het vliegtuig op een ESC van 30 ampère, een Lipo 1500 tot 2200 mAh (ik heb de 2 geprobeerd) en 4 servo's 9 gram.
    Visueel is het resultaat erg interessant.

    Uit de mond van zijn vorige eigenaar is het vliegtuig zelfs mooier dan in de originele versie
    Het vliegtuig dat zwaarder is geworden, de borstelloze motor die ik heb uitgerust, een 4800 kV 300W, is precies genoeg, maar nog steeds genoeg voor een motorglider, behalve om stijgingen naar de verticaal te willen maken.
    Zwaarder, de reacties van het vliegtuig zijn gezond, vooral in de harde wind, maar bij lichte winden maakt de lage lift het minder gemakkelijk voor hem om te profiteren van de thermiek.
    Tot slot: gooi nooit een vliegtuig dat zijn dag lijkt te hebben gehad.

    Er zal altijd een bricolo zijn die iets te voorschijn zal komen ...

    Neem contact op met de auteur :chris@jivaro-models.org

    http://www.jivaro-models.org/reparation_epp/page_reparation_epp.html
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 okt 2018
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina