Modelbau in duitsland

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Wetterwille, 7 aug 2009.

  1. Wetterwille

    Wetterwille

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Fryslan
    Ik ben meer een modelbootjesfanaat maar onlangs een helicoptertje gekocht (paar centjes over) en vind het vliegen ook erg leuk !
    Ik heb op Internet een leuk watervliegtuigje gezien nl de Catalina van de Firma Pichler (C2323) Alleen ik kan deze nergens in nederland vinden!
    In Duitsland daarintegen wordt hij regelmatig aangeboden via internetsite's
    en ebay.de

    Weten jullie adressen van modelbouwwinkels in het noorden van Duitsland
    omgeving Leer e.o. ? Ik zie liever iets voordat ik het koop

    Ik heb het idee dat de modelbouwmarkt in duitsland veel groter is dan in Nederland klopt dat ?

    Alvast bedankt
    Groeten Wetterwille
     
  2. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    JAH MAN! Dat zit daar vol, Duitsland is het modelbouwwalhalla
     
  3. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Met Cooper eens, walhalla de luxe. En oja, Pichler heeft ook zijn eigen website he ;).

    Kijk maar eens onder het kopje onlinewinkels in dit forum en kijk dan bij Duitsland.
     
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die Catalina wordt door Pichler geleverd maar wordt door een tjechische firma gebouwd.
    Ik heb ze wel eens in Nederland aangeboden gekregen en er vliegen er wel een paar.
    Kwaliteit is wel OK maar het is geen beginnerskistje, dus als je nooit gevlogen hebt, niet doen.

    Over modelbouw in Duitsland.. tja, beter assortiment, goedkoper, beter advies in de winkels.
    Ik koop zelden nog wat in Nederland want daar hebben ze toch niets op voorraad.

    In het noorden zou je eens kunnen kijken bij Staufenbiel Modellbau - Willkommen !
    En er zitten er nog veel meer hoor!

    Gert-Jan
     
  6. Wetterwille

    Wetterwille

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Fryslan
    Bedankt voor de reacties maare Hamburg is me toch wat te ver weg voor een dagje

    Wat ik zoek is eigenlijk een mega grote winkel waar je zou kunnnen verdwalen en dan ook liefst niet meer dan 150 km over de grens van groningen Of een plaats waar meerdere leuke winkels bij elkaar zitten

    Ik heb zelf gegoogeld en kom eigenlijk alleen maar op onlinewinkels of het zijn kleine modelbouwzaakjes

    Dusss als iemand nog wat leuks weet .........

    ps waarom is duitsland toch veel meer te krijgen ? net als mijn vorige hobby, Zeewateraquarium
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben niet bekend richting Groningen maar kan me goed voorstellen dat er genoeg winkel in de buurt zitten.
    Je kan even contact opnemen met modelvliegclub Osnabruck
    MFC-Osnabrueck


    Zijn aardige mensen en gewoon even vragen naar een grote modelbouwwinkel in die regio.

    Waarom je in Duitsland meer kan kopen?
    Nou, in Duitsland wordt het niet gezien als speelgoed.
    In Duitsland wordt de winkel meestal gerund door mensen die zelf aan modelbouw doen, en niet door ondernemers, zoals in Nederland.
    En de afstanden in Duitsland zijn zo groot dat je niet even terugrijd voor een schroefje.
    Ook nemen ze genoegen met minder winst, in Nederland zit er een marge van minimaal 45% op, in Duitsland soms minder dan 15%, daarom is het ook goedkoper.

    GJ
     
  8. edo

    edo

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    BE, Antwerpen
    Ik was vorige week in Berlijn en ik kon toch maar 1 echte modelbouwwinkel vinden en die was erg mager. Ik ben daar ook nog naar Conrad gegaan, daar hadden ze ook wel wat (meer dan in die gewone modelbouwwinkel), maar of Duitsland nou zo'n modelbouwland is, daar twijfel ik aan...
    Tenzij het op andere plekken in Duitsland beter is...

    Grts, edo...
     
  9. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek
    Toch jammer als je vooraf je huiswerk niet doet.
    Berlijn heeft meer dan 100 modelbouw winkels.
    Waaronder enkele hele grote. http://www.staufenbielberlin.de/film/modelhobby_internet.wmv
    Zoom maar eens uit op onderstaand kaartje.

    <iframe width="425" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="http://maps.google.com/maps?oe=UTF-8&amp;ie=UTF8&amp;q=Modellbau&amp;fb=1&amp;split=1&amp;view=map&amp;ei=9OCHSqTuJc7D-QawpYi7CQ&amp;hl=nl&amp;attrid=&amp;sll=52.561325,13.334656&amp;sspn=0.18909,0.614548&amp;rq=1&amp;ev=zi&amp;radius=12.91&amp;ll=52.561325,13.334656&amp;spn=0.18909,0.614548&amp;output=embed"></iframe><br /><small><a href="http://maps.google.com/maps?oe=UTF-8&amp;ie=UTF8&amp;q=Modellbau&amp;fb=1&amp;split=1&amp;view=map&amp;ei=9OCHSqTuJc7D-QawpYi7CQ&amp;hl=nl&amp;attrid=&amp;sll=52.561325,13.334656&amp;sspn=0.18909,0.614548&amp;rq=1&amp;ev=zi&amp;radius=12.91&amp;ll=52.561325,13.334656&amp;spn=0.18909,0.614548&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">Grotere kaart weergeven</a></small>
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009
  10. epoxy

    epoxy Guest

    juist. walhalla. zeker t.o.v. nederland.
    (niet dat hier ook geen toffe dingen gemaakt worden) !!

    ik ben het wel met gvjo eens, de handel zit in nederland heel anders in elkaar.
    mogelijk uit noodzaak omdat modelbouw hier ook niet zo populair is.
    gelukkig hebben we internet en dat brengt het allemaal wat closer to home.
    alleen wat duurdere verzendkosten.

    bij mijn locale hobbywinkel haal ik alleen nog wat standaard dingen zoals wat lijm
    en mesjes, voor de rest hebben ze ook niet veel.
    ze verkopen b.v. wel bouwpaketten en dure airbrush sets van revell, maar geen verf....
    want verf wordt ook oud en dan moeten ze dat weer afschrijven en zo,
    allemaal teveel moeite voor een potje van een eurie of wat....

    en als ik dan toch moet zoeken naar verf op het web kom ik er vanzelf achter dat
    die dure airbrushset elders ook veel goedkoper is.....

    laatst kwam ik dit op youtube tegen.
    z6WOr5KabQU[/media] - my pusher [kystbanen.dk]
    en zo zouden er meer filmpjes (en winkels) moeten zijn. :D
    zo netjes, schappen vol, breed assortiment, enz.
    je kan het er gewoon vanaf zien dat de winkelier het echt
    met plezier doet. en welke modeltreinliefhebber zou niet eens in deze winkel rondsnuffelen ?

    oh, sorry btw, dit is denemarken, dat kan ik niet maken om die bij duitsland te rekenen natuurlijk. ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. edo

    edo

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    BE, Antwerpen

    Jammer dat ik dat kaartje niet gevonden had :( ...

    Grts, edo...
     
  12. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek
  13. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Ik kom regelmatig in Berlijn (schoonfamilie woont er) en de enige in het "echte" centrum is toch wel Staufenbiel (leuke zaak trouwens, ga er altijd even langs). De rest ligt er iets buiten, maar dat is hetzelfde als hier van Nijmegen naar Arnhem rijden :p. Maar de U- en S-Bahn zijn daar zeer goed, dus geen probleem.

    In Dortmund hebben ze er trouwens ook een (iets buiten het centrum) en die is groot, leuke zaak (ook vaak geweest toen mijn vriendin nog in Dortmund woonde).
     
  14. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek

Deel Deze Pagina