Modelboot waterdicht met epoxy?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Kylian, 20 feb 2017.

  1. Kylian

    Kylian

    Lid geworden:
    16 feb 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Den Haag
    Goedendag allen,

    Ik ben een beginner op het gebied van de modelbootbouw.
    Ik heb hier en daar wat gelezen, maar ik kan niets concreets vinden.
    Voor mijn radiografisch bestuurbare boot ben ik op zoek naar een manier om de boot waterdicht te maken en te spuiten in een kleur.
    Nu vroeg ik mij af wat ik het beste kan doen.
    Het is een relatief grote boot gemaakt van balsahout.
    Moet ik het eerst in de epoxy zetten(met glasmat of zonder?), daarna verven en daarna in de jachtlak?
    Of kan ik direct verven en in de jachtlak zetten?
    Of kan ik beter eerst verven en daarna epoxy eroverheen doen?
    Ook heb ik gelezen over "tissue and dope" ik weet alleen niet wat de nederlandse benaming hiervoor is.
    En volgens mij is dit meer voor vliegtuigen als ik het op internet zie?

    Alle hulp is welkom!

    met vriendelijke groet,
    Kylian
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom op het Forum Kylian. Alle begin is moeilijk, maar dat er niets concreets op het Forum staat ben ik niet met je eens. Ik neem aan dat je tijdens de bouw met het balsahout al hebt gemerkt dat balsa op zich niet erg sterk is. Daar moet je dus iets aan doen. Kijk eerst eens bij de FAQ items op het Forum. Ongetwijfeld staat daar wel hoe je een boot waterdicht kunt maken. Hoe groot is die boot van je en is het een knikspant of rondspant. Plaats eens een foto, dan kan er iets meer gericht advies worden gegeven. Dan kunnen we zien of de boot al af is, ofdat de romp nog geen dek heeft. Je schrijft over jachtlak. Wil je de houtstruktuur zichtbaar houden en aflakken met blanke lak? Met de gegevens uit jouw verhaal zou ik kiezen voor een behandeling met epoxy en glasweefsel. Dat wordt lekker sterk en ik vind het zelf prettig werken. Houd wel de veiligheid in de gaten. Epoxy stinkt niet (erg), maar is wel schadelijk voor je gezondheid. Over de epoxy kun je eventueel een kleurlak aanbrengen. Succes ermee. Gr. Klaas.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/faq-voor-botengedeelte-work-in-progress.164267/
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2017
  3. Kylian

    Kylian

    Lid geworden:
    16 feb 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Den Haag
    Goedendag Klaas,

    Dankjewel! Sorry voor de onduidelijke vraagstelling!
    Ik wil mijn boot waterdicht maken en daarna verven en zo nodig aflakken met een blanke lak.
    Ik dacht dat Jachtlak daarbij zou kunnen helpen om een extra verstevigende laag over te geven.^^ Verbeter me alsjeblieft wanneer ik het fout heb!
    Is het ook mogelijk een polyester coat aan te brengen met glasvezel en hierna de boot te verven en aflakken?
    De boot is nog niet af, hij heeft nog geen dek. Het is een redelijk grote boot van ongeveer 60x30x25.
    De boot is een knikspant. Ik kwam hier voor wat vooraf advies en ervaring.
    Ik steek er best veel tijd in dus wil het liefst zo goed mogelijk werken^^.
    Ik heb ook veel naadjes waar je lastig bij kan. Is het de bedoeling enkel de buitenkant met glasvezel te bedekken en de binnenkant enkel te begieten met G4?

    met vriendelijke groet,
    Kylian
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In ieder geval niet met glasvezel, dat is ruw en ongeorganiseerd, maar met glasweefsel.
    Lak en hars alleen geven nauwelijks extra sterkte.
    Ik zou nog eens goed in diverse bouwdraadjes neuzen, vrijwel elk draadje eindigt (uiteraard) met afwerking. Gewoon van achteren naar voren lezen ;)
    Zoeken op kreten als glasweefsel, hars, epoxy, keperweefsel. Zoeken op G4 is helaas niet mogelijk, te weinig letters.
    Spuiten of folie?, bericht #24 door Rick Ruijsinck
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Halo Kylian, Mijn laatste scheepje heb ik gebouwd met epoxy en glasweefsel. Daarbij heb ik eerst een plug gebouwd van spanten en balsa. Daarna geschuurd, gelakt en beplakt met bruin tape.
    Wat ik over de tape heb gedaan met epoxy zou jij direct op de romp kunnen doen. Wel eerst glad schuren natuurlijk. Om een idee te krijgen hieronder de link naar het verslag.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    De binnen en buitenkant zou je kunnen behandelen met G4. Indien moeilijk te krijgen kun je ook Frencken Diaglass gebruiken. Dat is er in mat, satijn en glans. De binnenkant pas doen als de buitenkant in de epoxy zit. Dan loopt er niets meer weg door de naadjes. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Kylian,
    Lees dit draadje eens door:http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-marblehead-“spetter”.243154/.
    Kort gezegd :toen de balsahuid van mijn modelzeiljacht eenmaal dicht was die uiteraard eerst glad geschuurd en daarna eerst binnen en buiten met epoxy impregneer behandeld , zonder glasvezel doek.
    Toen buiten glad geschuurd er vervolgens glasvezeldoek , keperweefsel, met epoxy erop.
    Daarna buiten- maar ook binnenhuid geschuurd en een extra laag epoxy aangebracht , als schuurlaag.
    Na drogen , weer schuren en afgelakt met Rambo jachtlak.
    Prachtlak, mits goed glad geschuurd vloeit ze uit alsof de boot gespoten leek.Niks g4.
    Ard
     
  8. Kylian

    Kylian

    Lid geworden:
    16 feb 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Den Haag
    Ard, dankjewel voor je reactie!
    Ik denk inderdaad dat ik een epoxy laag ga aanbrengen.
    Maar is dit speciale impregneer? Of kan ik gewoon zoiets halen: https://polyestershoppen.nl/epoxy/universele-epoxyhars-langzaam-5.html ?
    Ik dacht dat ik dit erop smeer, glasvezeldoek eroverheen, weer smeren en laten harden. Uiteraard eerst schuren en erna weer lichtjes schuren.
    Erna verven en rambo jachtlak dat was ook mijn idee^^!

    Wel vroeg ik me af wat ik het beste kan gebruiken als plamuur?
    Ik vroeg me af of polymax tussen kleine kiertjes gebruikt kan worden als plamuur?
    Ik heb deze nog staan toevallig^^, of werkt dit niet met de epoxy/balsa?

    Alvast bedankt!!
     
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Kylian,
    Ik heb eerst 1 laag impregneerepoxy buiten opgebracht en dit goed laten harden.Daarna licht schuren.Hiermee voorkom je dat bij het opbrengen van glasmat en epoxy het laatste, de hars dus, teveel uit de mat wordt weggezogen.
    Leg het glasweefsel erop en met een strijkende beweging van je handen zorg je dat het mooi aanligt.
    Maak de hars klaar, ditmaal gewone epoxy, en giet een beetje op de kiellijn van je boot en verdeel dat met een zgn spatel of afgedankt bankpasje kan ook.Desnoods hier en daar met een platte weggooikwast wat corrigeren.Werk zo de hele boot af.
    Na uitharden enigszins schuren maar niet door het glas heen!
    Hierna een tweede laag epoxy met een platte kwast aanbrengen , de zgn schuurlaag die je na uitharding wel lekker mag schuren.
    Ik heb zelf epoxy plamuur gemaakt van epoxy met glasbolletjes.
    Je krijgt een substantie zoals slagroom die zich lekker laat uitsmeren en schuren.
    De epoxies lekker de tijd geven om uit te harden, te mooier wordt het resultaat.
    Ik pretendeer geen expert te zijn, maar heb zelf ook veel geleerd van youtube filmjes.Als je zoekt op bijv epoxy glass of carbon boat construction krijg je heel veel nuttige info.
    Succes,
    Ard
     
  10. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Voordat je Polymax gaat gebruiken eerst even dit lezen, hier kan je bijvoorbeeld zien dat het alleen nog mechanisch verwijderbaar is als het droog is.

    Heb je dus per ongeluk ergens iets geknoeid en niet gezien dan veeg je het er niet 1-2-3 weer vanaf. En mocht je het gebruiken dan zou ik het 48 uur laten uitharden (maximale eindsterkte) voordat je iets anders eroverheen gaat zetten.
     
  11. Kylian

    Kylian

    Lid geworden:
    16 feb 2017
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Den Haag
    Mannen bedankt voor jullie reacties, ik ben vanwege omstandigheden lang weg geweest.
    Maar ik heb nu weer tijd gevonden om aan mijn boot te knutselen!
    Ik heb de boot zo goed als af en wil hem nu waterdicht gaan maken.
    Ik wil dit doen met epoxy, ik heb het een en ander rondgeneust en zag jouw reactie weer ard.
    Ik denk dat ik het op die manier wil gaan doen, echter twijfel ik over die impregneerepoxy.
    Kan ik hiervoor niet gewoon G4 gebruiken?
    Corrigeer me wanneer ik het fout heb, maar ik wil het in deze volgorde gaan doen:
    1. licht schuren buiten en binnenkant van de boot(balsa hout).
    2. G4 aanbrengen op buitenkant en laten uitharden/drogen.
    3. G4 aanbrengen op binnenkant en laten uitharden/drogen.
    4. beiden schuren.
    5. Epoxy laag met glasweefsel en laten uitharden/drogen.
    6. Epoxy plamuur maken met microballoons (glasbolletjes) en grote oneffenheden wegwerken.
    7. opschuren en aflakken.

    Echter heb ik over de volgorde nog een vraag, waarom moet epoxy plamuur pas later?
    Er zitten hier en daar nog wat kiertjes die ik graag zou opvullen, of zorgt de G4 voor opvulling tussen deze kiertjes?

    met vriendelijke groet,
    Kylian
     
  12. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Omdat de plamuur veel harder is als de balsa, niet handig met schuren als je hout eerder weg is als de plamuur.
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kylian, Epoxy Impregneer is wat dunner dan normale epoxy en trekt dus wat beter in in het hout Loopt daardoor ook minder uit, dus minder druipers om te corrigeren voordat je met je glasweefsel aan de slag gaat. Je kan het eventueel nog wat verdunnen met rubbing alcohol, als je echt wilt.

    Ik wil je adviseren om zgn Keperweefsel te halen, dit is op een speciale manier geweven (vaak glas-)weefsel waardoor het in twee richtingen kan vervormen en dus over complexe vormen heen plooit.

    G4 is een urethaan hechthars voor polyester op hout, zou ik niet gebruiken onder epoxy. Zowiezo ben ik een beetje teruggekomen van G4, ik werk liever direct met polyester of epoxy.
     

Deel Deze Pagina