Modelbouw weegbrug

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door zeagle, 11 apr 2017.

  1. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik dacht is een keer wat anders dan al die mooie vrachtwagens die hier passeren!

    Ben vandaag dan ook begonnen met het maken van een modelbouw weegbrug.

    Ik had het idee al wat langer in mijn hoofd en heb al eens eerder een personenweegschaal uit elkaar getrokken.

    Probleem daarmee was dat de weegschaal zich na 1 minuut uitschakelde. Heb toen zitten denken aan een lichtsluis met een relaisschakeling. Echter in de afweging van de kosten toch maar uitgekeken naar een semi professioneel exemplaar.

    Uiteindelijk een mooi exemplaar gevonden en deze dan ook afgelopen weekend besteld.

    Vandaag kwam hij binnen en naar een eerste test lijkt hij aan de verwachtingen te voldoen.

    Weegschaal (0).jpg

    De auto-power-off functie is te programmeren. Oftewel deze blijft gewoon aan staan totdat je hem uitzet.

    Een ander voordeel is ook dat het display verlicht is. Denk dat dit op de baan wel een voordeel zal zijn.

    Het plateau heeft echter slechts een afmeting van 32 x 33 cm. En daar kan je weinig mee.

    De bedoeling is dan ook om de loadcellen er onder vandaan te slopen en deze te gaan hergebruiken.

    De schaal dan ook open geschroefd om te kijken hoe dit aan te pakken.

    De loadcellen blijken in de onderschaal te zijn opgenomen.

    Hierdoor ontkom ik er niet aan om dit mee te nemen in de nieuwe constructie.

    Oftewel de zaag erin met dit als resultaat:

    Weegschaal (3).JPG

    Weegschaal (1).JPG

    Het rechthoekige bakje is de batterij houder die ik ook ga hergebruiken.

    Het volgende plaatje toont het geheel wat in de vuilnisbak gaat.

    Weegschaal (2).JPG

    De volgende stap is om de loadcellen zo te maken dat ze in de nieuwe constructie passen.

    Zodra deze op maat is kan ik een tekening gaan maken van de bak waar de loadcellen op gemonteerd gaan worden.

    Op de loadcellen komt vervolgens een plaat. Dan nog een ramp voor op te rijden en eentje om er weer af te rijden.

    Het display blijft intakt maar er zal wel een huisje omheen gebouwd gaan worden.

    Heb het wel eens eerder gevraag maar niet echt een reactie ontvangen. Ik bouw zelf in de schaal 1:16.

    Echter wil ik de weegbrug ook geschikt maken voor Tamiya.

    Hoe breed en lang zal ik de weegplaat dan moeten maken om er ook een Tamiya combinatie op kwijt te kunnen?


    Bericht van het Forumbeheer :

    Foto's vergroot naar de volledige afbeelding
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2017
    RCjeffrey, Cor en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Hallo Dennis, mooi project!. Wedico is kleiner dan Tamiya dus als er een tamiya op past dan gaat een Wedico ook wel passen. Lengte kun je beter wat ruimer nemen omdat er zeer veel verschillende kiepers zijn. Als je ook bijvoorbeeld volledige 3 assige zeiltrailers etc wilt kunnen wegen dan moet ie zeker 1,5 m worden. Een Carson Zeiltrailer is 100cm lang zonder trekker.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Wat de breedte betreft ik zou uitgaan van 300cm werkelijke breedte van een echte weegschaal.
    Op Tamiya schaal kom je dan uit op 222mm en op Wedico op 188mm

    Echter een Tamiya is ca 185 mm totale breedte, dus als je de brug 200-210mm breed maakt, dan zit je altijd goed.
    Wat de lengte betreft kan je uitgaan van een max werkelijke lengte van 1800cm (bij een molenstel wagen, trailers zijn korter), dus resp 133cm vs 112cm
    Maar de wielen staan, zeker bij een oplegger niet helemaal aan de achterkant, dus als je die lengte om praktische reden wilt inkorten, dan kan dat natuurlijk.

    Overigens, een mooi project, heb daar ook nog wel eens aan gedacht toen ik een foutief aangevende weegschaal in huis had, maar liep stuk op die timer, die wel heel snel uitschakelt; dus opgegeven, en de schaal in de kliko.
    Dat huisje is een goed idee, de display kan je in de gevel opnemen, zodat de chauffeur het ook goed kan zien.
    Als je het helemaal perfect wilt maken, dan kan je de schaal in tonnen maken, alleen om de werkelijkheid na te bootsen, moet het gewicht van de wagen met dus 13,5³ (dus 13,5 tot de derde macht) /1000 vermenigvuldigd worden, bij de Tamiya schaal, dan krijg je tonnen op je display.
    Ben benieuwd hoeveel vrachtwagens dan overbeladen zijn...
    Succes in elk geval
    Cor
     
    hobbyvanrobbie en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Bericht van het forumbeheer :

    Dubbelposting verwijderd.
     
  5. volvo/ben

    volvo/ben

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Nieuwegein
    Succes met het project man neem je hem ook mee naar utrecht als hij af is of is dat voor een vaste baan? Groetjes
     
  6. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Hoi Benjamin,

    Ik vindt het een leuk project om te maken en uiteraard met als doel om hem te gaan gebruiken.

    Dus hij gaat zeker mee naar Utrecht als hij klaar is!
     
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    Weer wat anders ben benieuwd hoe hij gaat worden Dennis,
     
  8. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Goed bezig :)
     
  9. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Een klein stapje verder in het proces.

    Ik heb de eerste loadcel onderhanden genomen.

    De loadcel zoals hij eruit ziet na het uitzagen uit de onder plaat van de weegschaal:

    Weegschaal (4).JPG

    De loadcel vervolgens gedemonteerd:

    Weegschaal (5).JPG

    En vervolgens de zaag erin:

    Weegschaal (6).JPG

    Met dit als resultaat na montage van de onderdelen:

    Weegschaal (7).JPG

    Nog drie te gaan!

    De loadcel zelf behoeft verder geen afwerking. Deze komt toch in de bak waar de weegbrug in komt te liggen. Oftewel, je ziet em niet meer terug.

    Doordat de loadcel nu de vorm heeft zoals hij gemonteerd gaat worden heb ik de maatvoering kunnen vastleggen.

    Op basis van deze maatvoering de daadwerkelijke weegbrug ontworpen (hoogte van de loadcel was daarvoor belangrijk om te weten).

    Ik ga uiteindelijk een bak maken met een opening aan de bovenzijde.

    In de opening komt een 12mm dikke plaat (het weeggedeelte) die op de loadcellen rust. De loadcellen rusten uiteindelijk op de bak.

    De afmetingen van de bak worden 154cm x 26cm. De weegplaat die erin komt te liggen wordt 150cm x 22cm. De hoogte van de bak wordt 5,4cm.

    Naast de bak zal ik twee hellingen maken voor het op en af rijden.

    Heb ook reeds 4 meter vangrail profiel van Alfer aangekocht. Deze worden zo aangebracht dat je niet de bak af kan rijden.

    Weegschaal (8).JPG

    Ik zal komende dinsdag het houtwerk voor de bak gaan halen waarna ik vervolgens zal starten met de montage van de bak.
     
    Cor, VOLVO FH 16 750, Rakthi en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Wow, dat gaat een mooie grote schaal worden zeg!
     
  11. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Afgelopen dinsdag en vandaag weer wat kunnen knutselen.

    Alle vier de loadcellen zijn nu montageklaar.

    Voor de bak gebruik ik MDF hout in twee verschillende diktes. Voor de onderbak gebruik ik 8mm en voor de bovenplaat en het weegdeel 12mm.

    Zie hier de bak met de bovenplaat erop gemonteerd.

    Weegschaal (9).JPG

    De bedoeling is dat er een opening komt in de bovenplaat om zodoende het weegdeel erin te laten zakken.

    De hoogte van de bak is zo gekozen dat het weegdeel, die rust op de 4 loadcellen, exact even hoog komt als de bovenplaat.

    De hoogte van de bak is 54mm.

    Zoals gezegd, het weegdeel is 12 mm dik en in de afmeting 150 x 22 cm. (Nog bedankt voor jullie tips qua maatvoering!)

    Weegschaal (10).JPG

    Om het weegdeel precies pas in de bovenplaat te krijgen heb ik een bovenfrees gebruikt met parallelgeleider.

    Weegschaal (11).JPG
    Na flink veel herrie en rond dwarrelend zaagsel is de opening klaar om het weegdeel te passen. (De doppen op de foto komen van spuitbussen ter ondersteuning van het weegdeel.)

    Weegschaal (12).JPG
    Het weegdeel paste niet meteen, echter door de frees er nog even langs te halen paste hij uiteindelijk perfect.

    Weegschaal (13).JPG

    Het weegdeel ligt rondom vrij. Daarnaast is hij met de loadcellen eronder even hoog als de bovenplaat. Het randje aan de bovenzijde komt doordat het weegdeel iets doorbuigt.

    Dit ga ik oplossen door aan de onderzijde 2 kokerbalken op het weegdeel te monteren.

    De volgende stap is om de weegcellen op het weegdeel te monteren. Daarna zal ik de hellingen gaan maken.

    Tot de volgende!
     
    ahop, Rakthi, Tug.NL en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Dennis,

    Ziet er goed uit, Super ! :thumbsup:

    Een echte Hout Modelbouw kunstenaar ! :thumbsup:
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Daar is over nagedacht! :friends:

    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    mooi Dennis!! Denk je bij de opritten aan een voldoende vlakke hoek en grip?
     
  15. zeagle

    zeagle

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Alkmaar
    Bedankt voor de reactie!

    Een voldoende vlakke hoek had ik al over nagedacht. De hoogte die overwonnen moet worden is 5,4cm.

    De lengte voor de helling waar ik aan zit te denken is 37,5 cm. De hoek bedraagt dan 8 graden.

    Om zeker te zijn zal ik een proefopstelling maken. Dan kunnen we dat mooi een keer in Utrecht testen met z'n allen.

    Betreffende de grip had ik niet over nagedacht. Maar dat is wel een hele goeie. Ik ga met het schilderen van de opritten wat zand door de verf gooien.

    Of zijn daar nog andere oplossingen voor?

    Goeie tip waarvoor mijn dank!
     
  16. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien met schoolbordverf ook al voldoende grip en anders misschien beplakken met schuurpapier korrel 600
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Schuurpapier inderdaad. Als je een volle trailer/kieper hebt en geen sperbare assen (zoals de meesten van ons) dan is grip er belangrijk;)
     
  18. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Skateboard folie die plak je er zo op Dennis.
     
  19. volvo/ben

    volvo/ben

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bij de ikea verkopen ze van die anti slip matjes... Kreeg ik toen ook als tip mee om op de dieplader te plakken zodat je kraan of machine er van afglijd.
     
  20. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG]
    Ikea Patrull

    Anti slip tape van de Ikea. werkt ideaal.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina