Modelbouwforum secondelijmtest.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Theo Coenen, 16 mrt 2005.

  1. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Dat duur zand zijn glaskristallen en geen zoutkristallen.
    Verder is het gebruikelijk dat je eerst de hoek tot een bepaalde hoogte bestrooit met die glaskristallen en daarna een paar druppels ca toevoegt.

    tieske
     
  2. maarten

    maarten

    Lid geworden:
    25 feb 2004
    Berichten:
    356
    Locatie:
    Goirle
    Nee Nee Nee :lol: (altijd al willen doen 8) ) Het zijn geen glaskristallen en het is ook geen maagzout, aan maagzout kun je niet komen zonder doctorsvoorschrift. Het is namelijk zuiveringszout, CalciumDiCarbonaat
    :teacher: .

    B.T.W Hele mooie test hoor.

    Groeten Maarten
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Update gedaan aan de eerste post.

    Diverse kleine testen uitgevoerd en verwerkt.

    Met mijn excuses dat alles langer heeft geduurd. hopenlijk gaat het deze week allemaal weer beter.
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Mooie aanvulling Theo.

    Wat ik alleen een beetje mis is de lijm die als beste uit de test komt. Dus welke lijm het echt beste presteert bij dat deel van de test. Als ik zo de test doorlees doen eigenlijk alle lijmen het wel goed. (met een enkeling uitgezonderd)

    Welke lijm kan ik bijvoorbeeld het beste kopen voor de koolstof op koolstof verbinding. Als ik op deze test af ga zijn dit alle lijmen behalve 3, 14 en 23.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    tiesk, wat jij bedoelt zijn micro balloons
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    nog een kleine update geplaatst.

    Op dit moment is het moeilijk om te zeggen welke lijm het beste is, als je ze gaat verdelen per categorie te verlijmen materialen dan heb je volledig gelijk.

    Enkelen springen er behoorlijk bovenuit terwijl ze op andere fronten weer onderaan komen. Ik denk dat iedereen dadelijk zelf aan de hand van dit stukje kan bekijken welke lijm hij voor welk stukje materiaal het beste kan gebruiken.

    Zo moet er ook gekeken worden naar de gebruiksvriendelijkheid en de inhoud en prijs van deze producten. Helaas weet ik van de meesten de prijs niet.

    Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een combinatie van lijmen. Aan de hand van deze test gebruik ik veelvuldig de bison industrie secondenlijm in combinatie met de activator van de bisonbond of van Simprop voor alle verbindingen behalve de schuim verbindingen. En de Zap oddorless gebruik ik in combinatie met de boven vermelde activators voor de schuim verbindingen. Voor zeer kleine verlijmingen gebruik ik normaal de bisonpen eventueel ook met de activator.
     
  7. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Onze ervaring is dat secondenlijm op ABS een gemische reactie geeft en dat het ABS hard wordt en daardoor snel breekt.

    Neem bijvoorbeeld de stutten die aan de binnenkant van de verschansing van een modelschip geplakt worden.

    De verschansing komt boven het dek uit en wordt aan de binnezijde met stutten gesteund.

    ABS is een ideaal materiaal voor deze stutten en je kan ze simpel met superlijm vastzetten.

    Maar als je schip wat ouder wordt en er vaart een ander tegen je aan dan breken deze stutten niet op de lijmplaats maar een 5 mm erboven.

    Het komt overeen als met lassen van staal het breekt naast de las.

    Wie heeft hier ook ervaring mee.
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    jan het komt nog meer overeen met gebroken botten die breken nooit op de zelfde plaats
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Marco,

    Heb nog nooit gebroken botten gehad daar heb ik geen ervaring mee.
    Maar je begreep wel wat ik bedoelde.
    Je hebt het zeilbootje de Micro Magic dat is een ABS romp en ABS dek kant en klaar je moet ze alleen even op mekaar lijmen.
    Nu zijn er figuren die dit met superlijm doen zelfs de hele boot in mekaar zetten.

    Maar ik denk als ze een aanvaring krijgen in de zij dat dit dan een breekpunt wordt waar dek en romp aan mekaar zijn gelijmd
     
  10. antonh53

    antonh53 Guest

    @Jan Vos
    Jan houdt wel rekening met het weekworden van ABS!!

    Ik gebruik geen seconde lijm en zeker niet op een plaats die veel nat wordt.
    Daar laat de seconde lijm na verloop van tijd los.
    Anton
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo eindelijk de laatste update van de test geplaatst.

    Mijn dank gaat uit naar alle leveranciers van de geteste producten voor het in mij gestelde vertrouwen.

    Mochten er vragen zijn dan mag iedereen die stellen via mail of pb of eventueel hier in deze draad.


    :offtopic:
    Deze test was en is een provisorische/amateuristische test door een "consument". Heel graag zou ik willen zien dat er een instantie is die dit soort testen van alle soorten lijm eens op een profesionele manier aanpakt, en ja daar zou ik heel graag weer bij betrokken worden. Op die manier kan ik dan zien en ervaren hoe een profesionele instantie dit soort testen doet.
     
  12. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Netjes theo.

    Ik mis alleen nog een samenvattende eindconclusie. Eigenlijk een opsomming van:
    Verbinding: X met Y het beste te lijmen met: Product Z (of meerdere geschikte gelijke producten)
    Zodat er makkelijk een lijm gekozen kan worden voor een bepaalde verbinding.
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik zal volgende week daar eens goed naar kijken, maar wat ik tot nu toe eigenlijk bemerkt heb is dat de algemene secondenlijmen voor vele doelstellingen te gebruiken zijn, en dat de zogenaamde gespecializeerde lijmen zoals die Pattex plastic, de Zap Odorless en de Greven styro hun eigen specifieke gebruiksterrein hebben waar de anderen weer niet te gebruiken zijn of in mindere mate. Voor de rest zitten de verschillen in de vloeibaarheid en de doseerbaarheid van de verpakking. Waarbij de Pattex en de Loctide (beide van Henkel) en de bison pen eigenlijk meer bedoeld zijn voor de kleine precisie klusjes en/of noodreparaties en in vele gevallen niet bedoeld zijn voor de groot verbruikers als de modelbouwers.
     
  14. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ik gebruik bij de paarse zap een injectie naald om te doseren. Dan werkt deze lijm prima. Met de meegeleverde tuid doseer je vaak te veel.
     
  15. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik gebruik altijd 2 voor de prijs van 1 bizon secondelijm van de praxis, 2,95 voor 2x3 gram
     
  16. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    Ik heb nu een flesje staan uit de modelbouwwinkel.. 8 euro voor 20 gram.. Best goedkoop als je het om rekend en erg goeie lijm!!
     
  17. Pjoeter

    Pjoeter Guest



    Beetje uitgelijmd hier :?: :?: :wink:
     
  18. Jan Plugge

    Jan Plugge

    Lid geworden:
    21 feb 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Bergschenhoek
    Bij Zeeman verkopen ze kaartjes met 2 tubetjes secondenlijm. De tubetjes bevatten elk 3 gram. Deze kaartjes kosten slechts 59 cent. Dat is dus nog geen 10 cent per gram. Goedkoper heb ik het nog niet elders gezien, ook niet in grootverpakkingen. Het spul werkt net zo goed als de veel duurdere merken. Ik knijp de tubetjes altijd leeg in een flesje van 20 gram, dat werkt veel makkelijker.
     
  19. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    diet tubetjes werken voor geen meter. 1 keer geprobeerd.
    Spul droogt slecht en valt zo los te trekken.
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ook maar ff posten wat ik nu gebruik aan secondenlijm: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1218 Het lijkt wel kruipolie en zit idd in een sec vast! Topspul en spotgoedkoop. De dikkere versie werkt ook toppie.

    Hiervoor gebruikte ik die standaard (dacht bizon) sec lijm, maar die vind ik nogal duur en het dopje krijg je ook na een paar keer niet meer los.
     

Deel Deze Pagina