Goede Avond Ik zal me eerst even voorstellen Ik ben Rienk en woon in Friesland Ik heb een tijdje terug een leuk modelscheepje gekocht Die erg beschadigt was Gelukkig voor maar een paar euro bij een kringloop winkel Nu ben ik er zins een tijdje mee bezig met opknappen Eerst al het houtwerk er van af gehaald en nieuwe beplating gehaald Gelukkig was de romp uit 1 stuk dus kon na het schuren gelijk beginnen met bouwen Mijn vriendin die was lekker wezen schuren terwijl ik met de zij en achter beplating bezig ben gegaan Tot nu toe ziet het er zo uit PICT0025 door Rienk geplaatst op 10 nov 2017 om 18:09 PICT0024 door Rienk geplaatst op 10 nov 2017 om 18:09 Ik ben er wel trots op Alleen nu moet ik ook nog dingen zelf gaan maken dus dat word nog een hele uitdaging Ik vind het leuk om dingen te delen , maar ook dingen uit proberen of leren van anderen
Welkom op het Forum Rienk. En met een driemaster nog wel. Dat wordt inderdaad nog een hele uitdaging om daar een mooi geheel van te maken. Als ik de data op de foto's zie dan is dat tijdje dus een jaar of twaalf geleden. Of waren de foto's er bij tijdens de aankoop? Als ik het model bekijk dan gaat het om een soort fantasiemodel en niet om een replica van een schip dat ooit heeft bestaan. Dat baseer ik op de mastdoorvoeren door het dek. Dat waren vroeger geen koperen, bronzen of messing bussen, maar een soort doorvoer van hout en dicht gemaakt door kragen van zeildoek. Nu ben ik niet van de historische schepen, maar om een advies te geven zou ik uit proberen te zoeken welk schip model heeft gestaan voor jouw scheepje. Met wat tekeningen en/of fotomateriaal moet het mogelijk zijn om een tuigplan te maken. Zie aan de voormast een dwarshout, of ra. In het echt waren die aan het eind wat taps toelopend. Je zou er om het simpel te houden een topzeilschoener van kunnen maken. Hieronder een link om enig idee van het zeilplan te krijgen. Niet gezegd dat het zo zou moeten, maar puur voor de beeldvorming. Kijk eens op het Forum bij de historische schepen of daar iets vergelijkbaars bij zit. http://www.oosterschelde.nl/ Neem de tijd om je in de materie te verdiepen en een plan te maken hoe het moet worden. Dat is altijd beter dan halverwege te ontdekken dat je een verkeerde weg bent in geslagen. Probeer voor je eerste model de lat niet te hoog te leggen, maar zie het als een leerproject. Hoofdzaak is dat je plezier aan het bouwen beleeft en later kunt denken of zeggen: Dat heb ik toch maar mooi voor elkaar gekregen. Dat je dan sommige dingen 3 x moet doen eer het naar je zin is moet je op de koop toe nemen. En zelf maken geeft 10 x zoveel voldoening dan naar de winkel te rennen en het kant en klaar te kopen. Op het Forum is een hoop info te vinden en de wil om kennis met elkaar te delen. Ongetwijfeld zul je meer reacties krijgen en doe daar je voordeel mee. Succes verder! Gr. Klas.
Beste Klas De foto's zijn van vandaag Moet de datum even aanpassen niet zo snel op gelet De koperen voetjes heb ik zelf voor gekozen omdat ik het mooi vond staan Ik ben ook al wezen zoeken in internet maar kon er geen gelijk soort model van vinden Dus heb ik besloten een wilde gok te nemen en er maar het beste van maken Ik wou eigenlijk dat ik er een paar foto's van had gemaakt dat ik er aan begon Het tuigwerk is idd waar ik nu op vast loop Ik heb dit gevonden op internet Rondhouten door Rienk geplaatst op 10 nov 2017 om 20:18 Ik hoopte dat ik hier wat mee kon ik kan over dit schip alleen niet zo veel info over vinden Misschien dat iemand van hier mij verder zou kunnen helpen
Rienk, Het door jou geplaatste plaatje is van een 3 mast bark. Bij die tuigage is alleen de bezaansmast voorzien van een langszeil. De andere masten hebben alle dwarshouten. Tussen de masten voerden ze ook stagzeilen. Het is een complexe tuigage, vandaar dat ik verwees naar een topzeilschoener. Die voerden aan alle masten langszeilen en alleen aan de fokkemast een of twee zeilen met dwarshouten. Het kost best wel wat moeite om je in de verschillende zeilvoeringen te verdiepen. Bij een bark, of ander dwarsgetuigd schip heb je veel meer touwwerk en aangrijpingspunten dan bij een schoener. Maar natuurlijk is het aan jou waar je voor kiest. Samen met een vriend heb ik een schoener getuigd en dat was aanmerkelijk eenvoudiger dan een 3 mast bark. Maar nogmaals: Neem de tijd om je huiswerk te maken. Dat betaalt zich dubbel en dwars terug. Een bekende Nederlandse 3 mast bark is de Europa. Kijk ook eens op bijgaande link over windjammers. Daar zie je verschillende tuigages. En met een beetje geduld liggen de echte schepen bijna bij je voor de deur. Augustus 2018 in Harlingen. Moet je zeker aan boord gaan kijken! Gr. Klaas. http://vaartips.nl/windjammer.htm https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europa_(schip,_1911)
Dank je voor je bijdrage klaas , ik snapte al wat je bedoelde Ik zat er aan te denken om de hoofdzaken in die tekening aan te houden en dan verder kijken Omdat het model niet terug te vinden is waar ik meer dan 4 dagen op internet ben wezen zoeken Ben ik opzoek ge gaan naar een soort gelijke romp voor een 3 master En de dwars zeilen die vind ik er wel mooi op staan , natuurlijk is het voor mij een uitdaging Toch denk ik dat ik van deze tekening veel kan leren hoe het tuigage aan gepakt kan worden Gelukkig is dit geen bestaand model dus eigenlijk kan ik het een beetje naar eigen smaak maken en word het nog wat Dit is echt een oefen schipje kan je wel zeggen , het klim touw heb ik me ook al aan wezen wagen en dat ging op het eerste gezicht boven verwachting goed voor de eerste keer Dus al met al leer ik een hoop van dit model
hierbij nog even een foto van het werk van een maand terug Het klim touw proberen te knopen PICT0001 door Rienk geplaatst op 11 nov 2017 om 15:11 Voor de eerste keer vind ik het aardig gelukt
Een leuk project, ik sluit me bij Klaas zijn adviezen aan en ik kan projecten als dit met een nieuw of 2e leven wel waarderen. Een soort "behoud van modelbouwerfgoed" . Groet en succes, Bert
Rienk, Misschien werkt het gemakkelijker om de weeflijnen pas in het want te knopen, nadat je de masten met het want hebt gefixeerd. Je zou per kant 2 wanten kunnen zetten door de lijn om de mast te slaan en dan op het boord vast te zetten. Dan op dezelfde manier aan de andere kant. Dat doe je 3x en dan heb je aan beide kanten 6 wanten, die mooi strak staan. Als je daarna de weeflijnen er in knoopt dan blijft de boel mooi recht en zit je niet achteraf te zweten om alle lijnen aan mast en boord te bevestigen. Zet wel vooraf een voorstag en een lijn tussen de masten om die ten opzichte van elkaar in positie te houden. Op die manier krijg je een mooi strak geheel. Gr. Klaas.
Beste Bert en Klaas Dank jullie wel voor jullie bijdrage Ik vond dat ook een leuk iets Bert , ik heb het scheepje voor 2 euro op de kop kunnen tikken Dus dat waren de kosten niet , dus kan je wat meer aan onderdelen uitgeven Klaas dat is idd een hele goeie tip die ga ik zeker mee nemen in de bouw als ik zo ver ben Heb net wat kleine dingen in de hobbywinkel gehaald zo dat ik weer wat verder kan Ga vanavond weer even verder wand ik zat even vast met de bouw , en de verhuizing van mijn vriendin die bij mij in is getrokken kom je dan niet aan bouwen toe
Oppassen Rienk dat je vriendin niet al je vrije tijd "inpikt"! Is maar een grapje hoor! Je staat er versteld van wat je bij zo'n scheepje uit de "knopendoos" kunt bouwen. Bij mijn twee laatste modellen heb ik zo weinig mogelijk kant en klaar beslag gekocht. Je moet er een beetje oog voor hebben of krijgen. Heel veel dingen zijn te maken van wat een ander afdankt. Kijk maar bij mijn bouwverslag van een knikspant scheepje. Daaruit blijkt dat er met beperkte middelen ook een leuk (varend) model is te maken. Gr. Klaas. http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
dat valt mee klaas , ze heeft ook aan eigen hobby's en ook wil ze wel eens helpen met bepaalde dingen Ben even jou draaitje wezen bekijken vluchtig en ziet er idd mooi uit , zo kan je zien dat er van niets toch weer iets gemaakt kan worden
Rienk, Hier nog een plaatje van een getuigde driemast bark. Heb je enig idee m.b.t. tot de lijnen. De losse einden heb ik wegens plaatsgebrek op deze schaal weggelaten. Zou ik het nog eens doen dan niet meer met wit garen de zeilen vastknopen. Maar toen had ik last van staar en lukte het met zwart niet. Een hoop gepruts met twee pincetten om de knopen te leggen. Heb nu een spoel met 0,32 mm gevlochten zwart dyneema in bestelling. Ga het niet over doen hoor, maar heb nog andere modellen, die soms onderhoud nodig hebben. Door de jaren heen verteert normaal garen. Bij mijn sleepboten heb ik dun bezetgaren gebruikt en dat, om staaldraad te imiteren, met een viltstift zwart gemaakt. Succes verder! Gr. Klaas.
Dank je wel voor je bijlage Klaas Ziet er mooi uit mag je trots op zijn Ik vind het witte garen nog niet zo slecht staan Omdat je alles wit gedaan hebt word het wel weer 1 geheel Nu ik toch even hier ben twee foto;s van mijn werk wat ik vandaag gemaakt heb Het Begin Van Korvij Staander Met Korvijnagels Het Begin Van Korvij Staander Met Korvijnagels door Rienk geplaatst op 12 nov 2017 om 13:55 Voor zo ver is hij klaar alleen het schilderwerk nog afmaken Korvij Staander Met Korvijnagels Korvij Staander Met Korvijnagels door Rienk geplaatst op 12 nov 2017 om 13:55 Heb voor dit model gekozen omdat het zo uit kwam , vind het nog niet zo slecht gemaakt Ben heel benieuwd hoe het gaat staan straks
Gelijk even wezen kijken en passen PICT0002 door Rienk geplaatst op 12 nov 2017 om 14:30 Staat niet slecht als ik het zo zou zien
Mooie nagelbank Rienk! Probeer de korvijnagels iets dunner te maken en de bovenkant wat af te ronden. Kleine moeite nu de boel nog los staat. Lekker doorgaan zo. Probeer eens cocktailprikkers. Even in de (batterij)boormachine om het eind boven de bank te bewerken. Gaat goed met een half rond vijltje of een opgerold stukje schuurband. Gr. Klaas. https://nl.wikipedia.org/wiki/Korvijnagel
Ik heb het gemaakt van EVERGREEN Dus ik kan het nog mooi opnieuw maken , dit was een probeersel Dus ik zal er eens naar kijken wat ik er verder nog van kan maken , is nu maar 5 mm hoog dus is erg klein
Excuses Rienk, had het groter ingeschat. Dan neem je voor de nagels een stukje bind- of koperdraad. Of "haren" van een borsteltje. Wel een gepriegel op die schaal hè? Gr. Klaas.
Beste Klaas , Ik vind het nog wel mee vallen Ik heb ook nog een hobby met modeltreinen Schaal N (1.160) en daar bouw ik ook meer en deels alles zelf van Ik zal eens kijken of ik nog van die kleine spoorspijkers heb die zijn dunner alleen moet ik dan nog bedenken hoe ik het vast kan maken op het evergreen , of dat ik moet uit wijken naar een dun houten latje waar ik nu mee werk is 2 mm breed en 1 mm dik en een kleine 13 mm lang