Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jij weet niet hoeveel moeite ik heb moeten doen om een volledig zelfverzorgende stoominstallatie op een ketelvloer van 485 mm te kunnen maken.
    Op deze 485 mm, heb ik de ketel met keteldruk gestuurde brandersturing, dubbele brander met waakvlam, ketelwatervoedigsverwarmer/condensor met condensaat opvangtank, condensaat afvoerpomp, ketelwatervoedingspomp, motorbediende stoom afsluiter, motorbediende voedingswater bypassafsluiter en de tweecilinder voldruk dubbelwerkende stoommachine met Stephenson schaar. Ook de bijbehorende besturingsservo's zijn hierbinnen geplaatst(ook de stoomfluit). Voor de door restwarmte uit het ketelhuis verwarmde gastank, 23 bar, heb ik 55 mm toegevoegd. De gehele ketelvloer is nu lang 540 mm.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jawel.
    Ik zit ook aan een beperkte ruimte aan boord gebonden.
    Maar dat is toch pas "modelbouw" waar het ons om gaat.
    Niet vergelijkbaar met een bouwpakket in elkaar lijmen.
    (daar ben ik ook mee begonnen hoor. walvisvanger charles w morgan, ik meen van revel)
    Ik doelde meer op het makkelijkere testen, ik doe alles op de grond:

    [​IMG]
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    .
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi,dat de Henriette nu een tweede leven heeft als testschip.
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    [de bouw van de Dockyard V bekeken, wat een soldeerwerk om het casco d.m.v. metalen stroken zo te maken,gewoon confectiewerk.
    Voor jouw informatie de huidige stand van de bouw. SAM_1800.JPG
     
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Nu blijkt dat voortaan "zeeg" niet meer de juiste benaming is maar "dekronate"moet zijn Stoompomp.....misschien dat men het vroeger "zeeg" noemde,jij bent ook niet meer de jongste van deze stoomclub!
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Moeilijk hè begrijpend lezen?


     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Baggeraar had mij al eerder gewezen op de juiste benaming, t,w. "Dekrondte". Soms gebruik ik om eenheid in vernoemingen te gebruiken een eerdere/onjuiste naam. Ik heb een hekel eraan, dat in handleidingen eerst gesproken wordt van, b.v knop A, die later wordt aangegeven voor b.v. scrollen door het menu.
    Overigens, door de ondersteunende commentaren is het mij vandaag gelukt om voor het achterdek een mooie spant met de juiste dekrondte te monteren.
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Ondanks een andere benaming is het je gelukt een mooi spant met de juiste "dekrondte" te "maken" daar gaat het om,er zijn nog al wat mensen die veel woorden kennen,maar zelf weinig kunnen "maken" Stoompomp.....laat je niet van de wijs brengen!
     
    robbedoes vindt dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    .
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2017
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn topic stond eerder in het forum onder “Stoom techniek”, maar daar de voortgang van de bouw alleen betrekking heeft op het schip, hebben de Moderators op mijn verzoek mijn Topic verplaatst naar “Bouwverslagen – schepen”.


    Aanvang.

    Toen ik in 2010 aangaf, dat ik een onderstoom varend scheepsmodel wilde bouwen, kreeg ik van meerdere ervaren stoombouwers de raad om eerst de stoominstallatie te bouwen.

    Deze raad heb ik opgevolgd. Allereerst de werkende stoominstallatie op een uitneembare machine kamervloer gemaakt. Zie foto.

    Foto 1 Stoominstallatie.JPG

    Tot mijn schrik, paste de installatie niet binnen de schaal 1:25, waarop het schip de werfsleepboot Dockyard V wilde bouwen. Ik kwam ca. 4 cm in lengte te kort om de installatie in de romp kwijt te kunnen. Dockyard V, Loa, 25,06 meter.

    Daarom heb ik het schip gebouwd in schaal 1:24, ruim 4% groter.

    Ik wilde het gehele schip in messing bouwen. Spanten, romp en bovenbouw.

    Om de spanten te kunnen ondersteunen heb ik eerst vele spanten, omgerekend naar schaal 1;24 uitgezaagd en geplaatst op een door draadeinden ondersteunde opstelling, zie onderstaande foto.

    SAM_1302.JPG

    Op de ondersteuningsspanten worden de eerder in profiel gewaste spanten aangebracht.

    Door de gekozen wijze van opspannen van de hulpspanten met voorvertinde spanten, is het eenvoudig om aan buiten- en binnenzijde te solderen. Verder is het eenvoudig door verstellen van de klemmoeren op de draadstangen M8 om het juiste rompverloop af te stellen.

    Overigens, de draadstangen zijn in driehoek verband zodanig aangebracht, dat deze zonder problemen uit de gemaakte romp verwijderbaar zijn.

    Voor een indruk van de romp, zie de foto genomen door Jan Walpoort, tijdens een van de maandelijkse bijeenkomsten op donderdag van de NVM-afdeling Rotterdam.

    Dockyard foto J. Walpoort 16-03-16.-1.jpg

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2017
    freekt, Tug.NL, MikeMohawk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    mooi werk Stoompomp, een volledig messing model, jammer dat het meeste later niet meer zichtbaar is, of spuit je er alleen blank lak op? ;)
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op pagina 1, bovenaan, zie je het schip varend onder volstoom.
    De romp is gespoten met een tweecomponenten spuitlak uit een spuitbus. "Color Matic" 2K Blanke lak zijdeglans, zie www.motipdupl.com
    De hitte bestendigheid is ongelofelijk. Ik kan zelfs aan de binnenkant van de romp, met beheerst zachtsolderen, onderdelen aanbrengen.
    De bovenbouw zal t.z.t ook met deze twee componenten lak voorzien worden.
     
  16. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    super dat je het zo laat, blank messing blijft een mooie kleur om te zien. :thumbsup:
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vervolg 1, bouwverslag modelstoomsleepboot Dockyard V.
    De gehele romp en spanten zijn gemaakt uit messingplaat 0,4mm dik. Dit vanuit gewichtsoverweging.
    Voor de romp en spanten was volgens mijn berekening 0,7m2 nodig. De voor de bovenbouw benodigde plaat oppervlak, was voor mij door de vele uitsparingen moeilijker te berekenen.
    Ik heb dus maar de helft van een industrie plaat gekocht, 1000 x 1000mm.

    Spanten.
    Uit de messingsplaat heb ik met een rolschaar stroken geknipt van 10 mm breed. Deze stuken afgekort op de voor de spanten benodigde lengte en haaks omgezet,
    Vervolgens deze hoekprofielen met behulp van mijn gemodificeerde profielwals over de hoge flens in de vorm van de spant gewalst, zie foto SAM 1294.

    SAM_1294.JPG

    De spanten heb ik, na vooraf vertinnen, op de hulpspanten aangebracht, zie foto SAM 1322.

    SAM_1322.JPG

    Huidplaten.
    Bij het maken van de huidplaten, ben ik uitgegaan van de destijds gebruikelijke afmeting van de scheepsplaat 2 x 6 meter. Volgens de spantentekening zijn de huidplaten hoog 985mm, ruwweg de plaat overlangs met een snijbrander doorgesneden.
    Daar de huidplaten moeten aansluiten op de spanten, moeten deze zowel in de hoogte (hol), als in de lengte(getordeerd) geforceerd worden.
    Hiervoor heb ik de wals voorzien van een bolle- en een handmatig verstelbare holle wals voorzien.
    Zie foto SAM 1335.

    SAM_1335.JPG

    Op foto SAM 1353, zie je hoe met behulp van klemmen de eerder geforceerde huidplaten op de voorvertinde spanten geklemd worden.
    Het voor vertinnen van de spanten is gedaan met een elektrische soldeerbout 60 W, het solderen van de huidplaten, op de spanten en onderling met een crème brulé brander van de Blokker.

    SAM_1353.JPG

    Wordt vervolgd.[/ATTACH]
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2017
    MicropropSport, Bert V en Zeiler vinden dit leuk.
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Knap werk als zo alle spanten gewalst zijn.
    Messing is niet echt makkelijk koud buigbaar en uitgloeien helpt maar een beetje heb ik gemerkt met het potdeksel voor de onderlosser.
    De L wordt al snel een V.
    Ik denk dat ik een volgende keer een houten mal maak en daar dan het warm gemaakte messing "over heen laat zakken".
    Ik ontdekte dat hoeklijn 3 x 3 mm (warm) boterzacht is, nog voor dat het gaat kleuren en dat je het dan alleen maar verticaal hangend kan vervoeren, anders zakt het krom.

    Ik heb verder nog nergens iets gelezen over messing hoeklijn buigen / walsen.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.596
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat dacht je van deze?
    Zoom in op de ronding bij het ketelhuis. Je ziet dan een uitwendig gebogen 3 mm messing hoekprofiel uit één geheel zonder soldeernaad lopend van SB naar BB.
    Foto genomen voor het solderen van bovenbouw op aan de voor uitnemen van de stoominstallatie te verwijderen dekplaatdelen.

    SAM_1815.JPG
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Buitenbochten zijn het gemakkelijkst.
    Daar kan je met een ronde puntbektang nog lengte in de ene flens knijpen: krijg je vanzelf de bocht.
    Net als je hoeklijn op dek tegen het verhoogde dek.
    Binnenbochten zoals bij je wals zijn lastig.

    Ik heb overigens geen idee meer hoe ik 30 jaar terug deze bochten er koud heb ingekregen (straal 20 mm)
    [​IMG]
    Ik denk met een drevel kloppen op een aambeeld.(lengte in slaan)
     

Deel Deze Pagina