Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op 10 febr. 2018 sta ik met mijn Dockyard V in aanbouw bij de “Tweejaarlijkse expositie van Modelbouw Contactgroep Nieuw Beijerland” in het dorpshuis “De Swaensvoet”.
    Dit geeft toch enigszins extra druk op de (stoom)ketel.
    Mijn streven is om daar een bijna gereed model in messing te tonen. Daarom heb ik de voortgang van de verslaggeving van de bouw moeten aanpassen.
    De moeilijkste stap, was het monteren van de boeiing op het dek. Op het dek wordt deze gesoldeerd op geforceerde hoek 3 x 3 mm en als bovenrail ongelijkzijdig hoek 4 x 2 mm.
    Op onderstaande foto’s worden de losse delen na forcering, zonder soldering getoond.


    SAM_1861.JPG
    Op de onderstaande foto is te zien, dat de bovenrail horizontaal staat ten opzichte van de terugvallende boeing.

    SAM_1862.JPG

    Met bijna gereed, bedoel ik bijvoorbeeld, geen navigatielichten, e.d.
    Volgende stap, alles met de vlam solderen.
     
    Jaap Smith en Bert V vinden dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Knap buigwerk.
     
  3. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    dat ziet er goed uit knapgedaan
     
  4. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Heel erg mooi
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag gelukt om de boeiing achteroven vallend op het dek te solderen.
    Op deze foto is eveneens het losliggende reling profiel te zien.
    SAM_1872.JPG

    Nu vanaf de boegzijde.
    SAM_1870.JPG 1870

    De verkleuring is het gevolg van solderen met een brander.
    Sorry voor de rommelige achtergrond.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag weer aan boord geweest van het werkelijke schip, Dockyard V.
    Vele foto's gemaakt en details opgemeten, die niet of onduidelijk op de RDM tekeningen staan.
    Soms heb ik het gevoel, dat de tekeningen alleen dienden als voorstel tijdens het bouwen van deze serie stoomsleepboten.
    Door vragen van een mede modelbouwer voor zijn schip, heb ik vandaag kritisch gekeken naar het reling profiel van de Dockyard.
    Ik had destijds de bovenkant van het profiel gemeten, 100mm. Maar je moet meten inclusief de overstekende bulp, dus het profiel is in werkelijkheid 125mm.
    Op de onderstaande foto is dus het verkeerde profiel (L 4x 2 mm) gebruikt.

    SAM_1873.JPG

    Voor de juiste schaalgrootte 1:24 is de reling dus 5mm breed.
    Gelukkig is alles gesoldeerd, dus morgen de reling lossolderen.
    Het meest in de buurt komend L ongelijkzijdig 5 x 3mm profiel is ondertussen besteld.

    Voor reling profieloverzicht, zie bijgaande scan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Soms. . . . . . . :hammer: :frustie:
    Maar veranderen is altijd nog beter dan later denken "had ik het toch maar, want het blijft me storen"
    Ik heb wat dat betreft "geluk": geen schip en geen tekeningen meer op de wereld.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Huidige stand van de voortgang van de bouw.
    De boeiing is gemonteerd, echter zonder boven reling.
    Verder ontbreekt o.a. ook de toegang naar het vooronder.

    SAM_1896.JPG
    Vandaag de toegang naar het vooronder in karton gemaakt. Morgen beginnen met maken in messing.
    Op onderstaande foto, zoals op het werkelijke schip.

    SAM_1613.JPG
     
  9. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    ziet er weer netjes uit henk.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat geldt zeker voor mij, een ander ziet het niet, maar ik wel.
    Het werkelijke schip heeft reling 125x58mm(ik bouw op schaal 1:24). Eerder had ik een verkeerd profiel ongelijkzijdig hoek 4x2mm gebruikt. Maar schaalcorrect beter is ongelijkzijdig hoekprofiel 5x3mm,
    Vandaag heb ik de schaalcorrecte reling gebogen(met de wals) en op de boeiing gesoldeerd.
    Evenals de vorige keer, heb ik de reling ononderbroken gemaakt uit een lengte van 1.000mm,met zowel aan SB als BB een overblijvende lengte van 500mm.
    Onderstaand de foto van de stern van de werkelijke Dockyard V

    SAM_1651.JPG
    Op onderstaande foto het huidige resultaat.

    SAM_1900.JPG
    Vervolg het aanbrengen van de reling op de boeiing naar de boeg.
     
    KNO3, ron van sommeren, freekt en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Vakwerk hoor !
     
  12. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Wat een ongelooflijk knap stukje werk.
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag heb ik de laatste delen van het relingprofiel (koud)gewast in profiel gebracht en op de boeiing gesoldeerd.

    SAM_1901.JPG

    Ik had de stijfheid van het geheel niet verwacht. De boeiing is gemaakt uit messing, 0,4mm dik, en het relingprofiel uit ongelijkzijdig hoek 5x3mm.
    Morgen bij daglicht polijsten.
    De huidige stand van voortgang van de bouw van het schip zal ik tonen, compleet met machinekamer, op het evenement van de Modelbouw Contactgroep Nieuw Beijerland op 10.02.2018 in het dorpshuis "de Swaensvoet".
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2018
    Herm vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren, 12.02.2018, heb ik de motor bediende stoomregelafsluiter uit het stoomcircuit verwijderd.
    Tijdens eerder demo varen, bleek dat het bedienen van de stoomhoeveelheid naar de machine efficiënter ging met de Stephenson schaar. Door innemen van standen tussen vol open en dicht kon ik het schip mooi tussen kruipgang(dead slow) en op modelsnelheid laten varen.
    Gewichts besparing is niet ter zake doende, maar wel een stroomverbruiker minder.
    Onderstaand de verwijderde motorbediende stoomregelafsluiter en de vervangende leiding 4x0,5 met hardgesoldeerde ferrules.

    SAM_1903.JPG
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De schaar is inderdaad stukken efficiënter (geen regelkraanverlies) maar het lijkt me wel lastig dat bij gestopt liggen de stoomleiding tussen ketel en machine kan volcondenseren....
    Al zou je maar een servobediende kogelkraan (vol open of volledig gesloten) gebruiken, maar het lijkt me redelijk nuttig om een hoofdstoom zo kort mogelijk aan de ketel te hebben....

    Een condenspot onderaan de schuivenkast kan natuurlijk ook.... Maar dat zal ook niet een gemakkelijk iets zijn....
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je zit dicht bij mijn oplossing.
    Op de eerdere foto met de stoomafsluiter is de redelijk lange stoomleiding naar de machine te zien. Overigens ik heb de nieuwe leiding ondertussen van isolatie materiaal voorzien.
    Mijn machine heeft bakschuiven, dus geen last van condensaat.
    Maar, ik heb de condensor/ketelwatervoedingsverwarmer aangepast.
    Op de bijgaande foto is deze te zien.

    SAM_1184.JPG
    De condensor onderuitlaat heeft een duikpijp, die onder het waterniveau van reeds gecondenseerde stoom in de condensaat opvangtank uitkomt.
    Spuugt de machine nog meer condensaat in deze tank, dan wordt het overmaat door de condensaat membraanpomp naar de condensaattank in de boeg gepompt.
    De duikpijp dient voor het creëren van een drukverschil, zodat de niet gecondenseerde stoom via de separate leiding in de schoorsteen kan afblazen.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    nou nou
    Dat bonkt behoorlijk hoor, waterslag.
    En als je de cilinder laat vollopen gaat de machine echt niet meer rond.
    Wellicht dat een tweecilinder makkelijker op gang komt dan een compound, ik zou toch de stoom afsluiten als de kar stil staat.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.542
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Praktijk ervaring:
    Bij opstarten van de installatie staat/stond de stoomtoevoer leiding vol water/condensaat.
    Door de stoomdruk aangedreven water dreef de machine, onder uitspugen van condensaat aan. Voordeel van een bakschuiven machine. Vollopen kan alleen als de gecondenseerde inhoud van de stoomtoevoer leiding groter is, dan de cilinder slag inhoud.
    Theoretische benadering:
    De toevoerleiding 4x0,5mm lengte 220mm inhoud ca. 1,5 cc
    Inhoud machine slag 14x11mm = ca. 1,6 cc.
    Dus binnen één slag is het condens verwijderd. Verder, waterslag in een leiding inwendig 3mm?
    Ook praktijk ervaring:
    Bij opstarten van de machine de afsluiter naar condenssmeertoestel sluiten.
    Zie voor de afsluiter aan de linkerkant van de machine op de onderstaande foto.
    SAM_0677.JPG
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nee,
    haha.
    Zo noemen ze het slaan van de zuiger tegen de cilinderdeksels als er water tussen zit, dat zich niet laat samendrukken.
    Nu zal je niet direct een nieuwe zuigerstang, kruishoofd en zuiger nodig hebben alswel het blok moeten laten kotteren, maar het is niet best voor je machine.
    Mijn kraanmachine heeft ook bakschuiven, maar gaven toen niet voldoende ruimte in de korte tijd.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen waterslag in de leiding, maar in je machine is het nooit goed, ook al loopt hij wel aan: met water in de cylinder en de zuiger (bijna) in top of bodem, en de volle keteldruk op de zuiger die in het midden van zijn slag staat, kan de druk ter plaatse in die met water gevulde cylinder het veelvuldige worden van de keteldruk, vanwege de hefboomwerking van de 90 graden op elkaar staande krukken.

    Mij maakt het verder niet uit, het is mijn machine niet, maar ik ben werktuigkundige genoeg om te weten dat je een stoomleiding waarin géén afname is, NOOIT onder de keteldruk laat staan.

    Overigens, als je wilt weten wat wasterslag in een dunne leiding (zeg, 4 mm) kan doen, moet je de krullen eens uit de manometerleidingen halen: de manometers vliegen je na verloop van tijd om de oren.
     

Deel Deze Pagina