Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarschijnlijk ben ik niet goed bezig, maar:
    Ondertussen heb ik veel tijd besteed aan het afstellen van de voor- en achteruitnokken van de schaar.
    Dit afstellen heb ik onder stoom gedaan met een stoomeend, druk ca. 3 bar.
    Machine stop, afstellen vooruit nok van één cilinder en opstarten. In de tussentijd was er condensaat in de toevoerleiding.
    Dit vele malen herhaald voor de afstellingen van de andere richtingen en de andere cilinder.
    Schade? zie bijgaande foto van machine onder volstoom.

    SAM_1147.JPG

    Ik heb altijd gedacht, dat de krul/sifon was om een waterslot te maken tussen de hete stoom en de manometer.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aanvullende opmerking over "Waterslag".
    Het verwijderen van het condensaat bij mijn machine gebeurt bij het opstarten.
    De zuiger heeft dan nog geen snelheid, ergo het water heeft voldoende tijd om via het stoomkanaal en losblazen van de bakschuif te verdwijnen.
    Bij een hoge zuigersnelheid zou dit zeker niet gaan.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, klopt helemaal.... en waarom denk je dat dat is? Die manometer kan wel tegen hitte. Maar niet tegen het continue geram van de dichtcondenserende leiding (Stoom condenseert in de leiding, druipt naar beneden, word vervangen door een belletje "verse" stoom die vervolgens dichtcondenseert, een 1700 voudige volumeverkleining ondergaat en het water "terugzuigt" waar het met een klap tegen elkaar komt).
    Cavitatie en waterslag zijn twee benamingen voor natuurkundig exact hetzelfde verschijnsel: de klap die ontstaat als stoom implodeert.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Volgens mijn leraar( wel uit de vorige eeuw), kan een fosforbronzen bourdonbuis/manometer meetelement niet tegen hoge temperatuur.
    Dus vandaar een sifon om de stoom/proceshitte tegen te houden.
    Of is dit niet juist?
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat klopt, volgens mij zijn die "buizen" zelfs gewoon met tin gesoldeerd, daarom moet die waterbocht de warmte tegenhouden.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Afgelopen augustus 2017 heb ik de oudste stoomsleepboot van Engeland, "Portwey"' in Londen bezocht, zie www.stportwey.co.uk
    Even als deze 100 jaar oude sleper en de Dockyard hebben beide een zelfde syfon aansluiting voor de manometers.
    Over waterslag in de leidingen naar de manometers heb ik in beide schepen niets gehoord.
    Overigens, na tonen van de foto's op mijn mobiel van de in aanbouw zijnde Dockyard, ben ik door het personeel van de Portwey volgestampt met informatie. Dit duurde zo lang, dat een van de medewerkers naar mijn wachtende vrouw ging om een kopje thee of koffie aan te bieden.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2018
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zelfs machine manometers tegen het achterschot met waterkrullen:
    Schermafbeelding 2018-02-16 om 19.58.27.png
    Waarbij de linker meter de druk aangeeft Na de regelschuif.
    Daarvoor zit een plugkraantje dat snijdend staat omdat anders de naald als een vliegenmepper gebruikt kan worden door de wisselende druk.
    Middelste is de onderdruk in de condensor, rechts is de druk op de schuif van de lagedrukcilinder.

    Waterslag hebben we wel in de fluitleiding als die net "gevuld" is met stoom en zich dan even later (al een tijdje op druk) vult met condens.
    Is er eenmaal gefloten blijft het daarna stil.
    Waterslag in de machine is dan ook heel wat anders dan waterslag in een leiding.

    Daarom is het ook uit den boze om een stoomafsluiter met een ruk, meteen open te draaien.
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoe manometers gebouwd worden. Of ze allemaal zo gemaakt zijn en overal zacht soldeer gebruiken durf ik niet te zeggen.

     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Als iemand meer wil weten over manometers,
    zou je bijvoorbeeld kunnen kijken op de website van WIKA.
    Per type manometer is er een beschrijving met alle gegevens die bij die manometer horen.

    WIKA:
    DS_PM0101_en_co_3997
    DS_PM0202_en_co_3672
    DS_PM0204_en_co_3681
    Etc.

    Voor ieder soort gebruik 'n manometer.
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Na succesvol testen van de telemetrie mogelijkheden van de huidige zender en ontvanger met terugmelding naar de zender besloten om van de toepassing van de Arduino af te zien.
    Daar ik vanochtend de testopstelling heb gedemonteerd, kan ik alleen nog de hoofdcomponenten tonen.

    SAM_1906.JPG

    Getoond van links naar rechts:
    - de zender met display voor tonen van de terugmeldingen.
    - 11,4 V Lipo
    - Spanningsomvormer 12 - 6V.
    - Ontvanger met twee antennes. één voor zenden, één voor ontvangen.
    - 4 st Spanningsmeetomvormers voor terugmelding op de zendmodule van de ontvanger voor:
    - Keteldruk, analoog tot max 4 bar( gelimiteerde door de gekozen drukopnemer, max. 60 PSI).
    - Ketel niveau bewaking, controle aansturing van de bypass afsluiter.
    - Ketelwater laagwater alarm.
    - Ketelwater voorraadtank laagwater alarm.
    Daar de niveaumetingen worden gedaan met een wisselspanning en slechts één meetwaarde omzetting naar "open/dicht sturing" van de ketelwater toevoer bypass afsluiter overbleef, heb ik besloten om de Arduino niet toe te passen.
    Overigens, ik heb slechte ervaringen met programmeertalen.
    Tijdens mijn werkzame deel heb ik te maken gehad met o.a.: DOS, MSDOS, PASCAL, COBOL, daarnaast nog enkele andere machine gerelateerde talen.
    Resultaat: talen "obsolete" verouderd en niet meer terug te vinden.
    Ondertussen zijn de benodigde trimpotmeters besteld om met de IC 741, als comparator geschakeld, het schakelpunt en het verschil tussen IN en UIt schakelen van de motorbediende bypass afsluiter te kunnen instellen.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Hallo Stoompomp,
    Je gooit het roer om. Meer dan vervelend dat zo veel van de oudere talen al niet meer werken.
    Veel mensen/bedrijven/instellingen hebben er last van.
    Ik had veel informatie staan in wat nu oudere systemen zijn, veel daarvan is niet meer leesbaar.
    Jammer...
    Maar schakelingen en printen maken dat kun je ook zie ik.
    De 741 heb ik lang geleden vaker gebruikt om regelbare voedingen te maken, werkte goed.

    Succes en veel plezier.
    Willum
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    ERIKS had nog wat leuke info over manometers.
    Zie hiervoor de bijlage:

    ERIKS
    manometers-montage--en-installatievoorschriften.pdf
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Correctie: Beide antennes worden tegelijk voor zowel ontvangen als zenden gebruikt, het zogeheten "diversity systeem". De antennes kunnen hier tegelijk voor worden gebruikt omdat er geen continu signaal wordt verzonden, nog door de besturingszender nog door de telemetrie zender in de ontvanger. De besturingssignalen worden in blokken verzonden en tussen die blokken door zendt de telemetriezender in de ontvanger de data uit. Om en om, om het zo te noemen. ;)
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb 3 ontvangers:
    - De linker, één antenne en geen terugmelding op de handzender.
    - De middelste, twee antennes en terugmelding van de voedingsspanning van de ontvanger.
    - De rechter, twee antennes met S-bus en sensor aansluiting, terugmelding op de zender van alle aangesloten sensor modules.
    Verder heeft de handzender twee antennes, zie bijgevoegde specificatie.
    Vandaar mijn conclusie, dat er van gescheiden kanalen/modules voor zenden en telemetrie gebruik gemaakt wordt.

    SAM_1907.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Dat je tot die conclusie bent gekomen is begrijpelijk maar het is dus niet de juiste. Het staat overigens ook in de handleiding van de set beschreven bij het hoofdstukje over de ontvanger.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt, nu weet ik waar GFSK voor staat = Gaussian filter + FSK
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Update 05.03.2018.
    Vandaag de onderdelen van de betting gereed.
    Let op bij de onderstaande foto op de boorgaten in de boven beting.
    Door deze gaten kan de lucht wegstromen bij het met de vlam solderen van de delen op het dek.

    SAM_1909.JPG
    Op de onderstaande foto de delen gereed voor samensolderen op de bovenbouw van de Dockyard.
    Voor de puriteinen: nee de staanders van de betting lopen, in verband met bereikbaarheid van de stoominstallatie, niet door tot op de kiel.

    SAM_1912.JPG 1212
    Morgen het geheel op de bovenbouw solderen.
    Opmerking: nogmaals, alle soldeerwerkzaamheden worden met de vlam uitgevoerd, vandaar de ontluchtingsboringen.
     
    Herm, Dunsz en kaapstander vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.939
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er als een mooi stukje werk uit....
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de sleepbeting geplaatst op de bovenbouw van de Dockyard V.
    Bij het werkelijke schip zijn de deksels wit geverfd. Daar ik het schip niet wil verven heb ik de deksels uit messing gemaakt.
    Dit zal ik eveneens toepassen met de andere bolders.

    SAM_1913.JPG
     
    sjouke, solex, Dunsz en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina