Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ruim boven lukt waarschijnlijk niet, vrijboord ca 2 cm. Ik ga in elk geval het peilglas aanpassen zover mogelijk boven de waterlijn.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Even het soortelijk gewicht zien te achterhalen, dan weet je wat echt minimaal nodig is.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor het meedenken en helpen met ondersteuning.
    Door de eerdere commentaren/aanvullingen door jouw, Brutus en Willum, heb ik ontdekt, dat ik het volgende niet correct gemaakt had:
    - Afdichting van de schroefas m.b.v. oliekeerring, niet optimale oplossing, beter twee, één aan olie kant en de andere aan waterkant, zie mijn antwoord aan Willum).
    - Olie druk, niveau te laag, peilglas verhogen.
    - Olie soort. ISO VG 46(naaimachine olie) te dun, vloeide weg door de vilt afdichting aan de binnenkant.
    Binnenkort hoop ik te kunnen aangeven hoe ik alle adviezen/commentaren heb kunnen toepassen.
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste "Stoompomp"

    De eerder gebruikte naaimachine olie ga je vervangen door een dikkere soort?
    Is het 't overwegen niet waard om een lithium vet of smeerolie te kiezen.
    Deze lithium smeermiddelen zijn water afwijzend en worden zo bij een mogelijk waterlek niet weggespoeld.

    Als het om seals gaat met nbr o-ringen
    bij assen met bijvoorbeeld 2800t/pm kom ik deze ook tegen bij bijvoorbeeld koelwaterpompen.
    Met koelwater lopen deze pompen jaren zonder lekkage, zonder water nog geen uurtje.

    Teflon knel-lagerringen met vet of olie smering als lagering?

    Maak er iets moois van.
    Gaat zeker lukken.

    Succes en veel plezier,
    Willum
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt dat glas toch doortrekken tot in de machinekamer kap? Dan kom je nog wel een paar cm hoger....
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ga inderdaad voor smeerolie kiezen en wel ISO VG 220. Met vet heb ik door indikking/veroudering geen goede ervaringen.
    Over gebruik van O-ringen.Oorspronkelijk wilde ik toepassen in het achterste lagerhuis van de schroefas een lager 625DD, as 5 mm, buiten diam. 16 mm. Naderhand toch gekozen voor een teflon lager 5 x 16 mm. Nu in het lagerhuis past precies de oliekeerring 5 x 16 x 5 mm.
    Overigens, de kamer tussen de naar binnen en naar buiten afdichtende keerringen ga ik opvullen met hoogvacuüm siliconen vet.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zal niet eenvoudig zijn, zie onderstaande foto. In de opening in het achterschip is nog net de roer servo te zien, hier naast zit de schroefas smering.
    De grote opening is voor het uittillen van de gehele machinekamervloer met alle stoomcomponenten. De machinekamer lantaarn zit recht boven de stoommachine.
    Morgen op mijn gemak bekijken.

    SAM_1826.JPG
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kan ook met een slangetje hoor.... Zolang het maar een communicerend vat blijft.
    Dus je kunt letterlijk alle kanten op met dat tankje.

    Alleen denk ik dat 220 olie domweg veel te dik is, persoonlijk. Dat is een zware tandwielkast olie.
    In asdoorvoeringen gebruiken we normaliter een 40~80 cSt olie. Vrijwel alle schepen waar ik op gevaren heb, gebruikten gewoon de olie die ook in de motor ging.
    Enige uitzondering daarop was de TI Europe, waar ik me niet meer precies herinner welke olie, maar ik weet wel dat dat ook een 46 klasse olie was.
    Die olie was iets geschikter voor eventuele waterinbreuk, want met 26 meter diepgang staat er wel ruwweg 2 bar op de afdichting en dan is waterinbreuk gewoon niet ut te sluiten.

    Als ik jou was, zou ik een goede compressor-olie gebruiken in de 32 tot 46 klasse. Die olie blijft tenminste smeren als er een haartje water in komt.

    Je zou ook kunnen kiezen voor een watergesmeerde as, maar dan moet je wel zorgen voor een (klein) beetje stroming. Teflon als lagermateriaal is er geschikt voor, maar Delrin is beter, Nylon gaat ook goed.
    Dan hoef je alleen maar een goede afdichting aan de binnenkant van de tunnel te hebben, en heb je nooit meer zorgen over een oliespoor.... Een simpel inlaatbuisje vanaf het vlak naar de voorkant van de tunnel, en de zuigende werking van de schroef doet de rest....
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Weerbestendigheid en vocht
    Bij binnengebruik veroudert Nylon niet, bij buitengebruik moet men U.V.-stabilisatoren toevoegen. Nylon neemt vocht op waardoor de taaiheid en rek worden verhoogd.
    Onder normale omstandigheden (relatieve vochtigheid van 60%) neemt Nylon circa 3% vocht op, terwijl de maximale vochtopname circa 10% bedraagt. Door de vochtopname verandert wel de maatvoering van Nylon (1% vocht-opname geeft een maatvergroting van circa 0,3%).
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat zou een goede keuze zijn. Maar ik gebruik ca 15 cc om de schroefastunnel te vullen. Naaimachine olie is een mislukking, Omala 220, smeerolie voor de draaibank heb ik voldoende. Dus nu testen met deze olie.
    Volgende, ik volg je advies om de olie toevoer zo hoog mogelijk te zetten.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Ja, en? Dan maak je het op maat terwijl het vochtig is....
    Vochtopname van Nylon is overigens niet zo heel erg rap hoor: Nylon propellers moest je vroeger koken om ze "vochtig" te krijgen, en dat hoefde je maar een keer per jaar te doen. In koud water, een paar uurtjes per week, zal niet heel erg veel doen, en uitdrogen gedurende de rest van de week ga je ook vrij weinig van merken...

    Zeg niet dat het perfect is, maar wel dat dat ook goed gaat.
    Buiten dat is de maximaal optredende maatverandering bij (bij 10% vochtopname) bij een asgat van 5 mm, slechts 0,15 mm. Ik heb schoefassen gezien die nieuw al ruimer in de bussen vielen.

    Dat geloof ik graag... da's raar spul, wat eigenlijk alleen geschikt is voor open mechaniekjes.
    Zoals gezegd, da's "zware" gearbox olie. Dat wil niet lekker die tunnel in vloeien, de luch kan nergens heen, de olie is te dik om de tunnel te vullen, dat gaat vermoedelijk ook problemen geven.
    Je kunt ook (en volgens mij heb je daar ook genoeg van) gewoon schone motorolie gebruiken.
     
    Zeiler en kaapstander vinden dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit is mij bekend, vandaar een teflon lager in het achterste lagerhuis van de schroefastunnel.
    Dit glijlager dient ter vervanging van het oorspronkelijke geplande 625 diepgroef lager.
    Het glijlager is aan de boven- en onderzijde voorzien van boringen om de olie toe te laten naar de binnenste oliekeerring(olie gesmeerd), de buitenste aan de scheepsschroef kant wordt water gesmeerd.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over maatveranderingen op een schroefas van 5 mm, ervaring geleerd door ruimen van de boring.
    - 0,05 mm, as loopt zwaar.
    - 0.10 mm, as alleen met de hand te draaien.
    - 0.15 mm, vast als een huis.

    Dus daarom heb ik gekozenvoor een teflon lagerbus.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb ooit nylon bussen gemaakt voor een rammelschijf.
    Wanneer het 's nachts geregend had, piepte dat ding vreselijk de dag er na.
    Vandaar mijn opmerking over maatverandering.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Waarom doe je niet gewoon uierzalf in die schroefaskoker? Sommigen zweren er bij! Smeert goed en dicht goed af. Een oliebad gesmeerde as gaat wel, maar dan moet je aan weerszijden een goede afdichting hebben. Mijn eerste twee schepen hadden een met olie gevulde koker en daarop een slangetje tot net onder dek dat ik voor het varen vulde met olie. Ondanks de overdruk raakte er toch water in de koker en gingen de assen roesten en de achterste lagers raakten versleten. Over gegaan op uierzalf en het loopt letterlijk gesmeerd. Een keer per jaar verversen/aanvullen. Op mijn in Finland gekochte zeilboot vond ik een tube Vesi Vaselini, oftewel Water Vaseline. De substantie leek erg op uierzalf en ik heb het 17 jaar gebruikt om de binnenste rubberseal vet te houden. Achterste lager was rubber en water gesmeerd. Na het te water laten even in de seal knijpen om te ontluchten. Je begrijpt dat het een water gevulde koker was. Aan de voorkant van het achterste lager zaten 2 kleine kanaaltjes om water in te laten en in de rubber voering zaten in de lengte groeven. Gr. Klaas.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit probleem heb ik voorzien. Op mijn bericht #133, staat de foto met het peilglas, maar daarnaast een koperen ontluchtingsbuis aangesloten op de grootste inwendige diameter van de schroefas tunnel. Verder is het achterste lager voorzien van onder- en boven boringen om olie toe- en lucht te laten afvloeien.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu heb ik als Stoompomp een vraag aan de Forum deelnemers.
    Ik heb eigenlijk een hekel aan buitenlandse benamingen, respectievelijk uitdrukkingen..
    Vraag : wat is een goede Nederlandse uitdrukking voor : Scratch build.
    Misschien kunnen onze Belgische deelnemers mij helpen.
    Deze vraag zal ik ook stellen in mijn Topic: "Vragen aan Stoompomp".
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De vlag dekt de lading niet helemaal: "van tekening gebouwd"? Dat sluit bouwpakket/-doos alvast uit.
     
  19. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Vanaf niets?
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Zelf gebouwd vanaf niets .
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina