Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    ‘Eigenbouw vanaf tekening’ zou kunnen denk ik?
    Ikzelf heb er geen hekel aan om woorden of uitdrukkingen uit andere talen te lenen en hou het waarschijnlijk wel gewoon bij “scratch-built” en dergelijke hoor als jullie dat niet erg vinden;)

    Ik heb er juist weer een hekel aan wanneer mensen de Nederlandse taal misbruiken door bijvoorbeeld ‘me’ te gebruiken voor “mijn”. Heel armoedig vind ik dat:(...
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij een goede vertaling, "Van tekening" heb ik weggelaten, omdat men ook volgens eigen inzicht, ontwerp kan bouwen.

    Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
     
    haje74 vindt dit leuk.
  3. Klaas Schouten

    Klaas Schouten

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Geldermalsen
    Leuke vraag Stoompomp

    “scratch-built” betekend voor mij: gebouwd uit restmateriaal.

    Gevoelsmatig komt de term “scratch-built” meer tot zijn recht als er gebouwd wordt met de materialen die de bouwer uit restmateriaal haalt. Zoals blik uit een soepblik, hout uit een sigarenkistje etc.
    En als de bouw dan vervolgens wel of niet volgens een tekening verloopt, is voor mijn gevoel niet bepalend. Net zoals je hierboven aangeeft, men ook volgens eigen inzicht kan bouwen.

    Als er tijdens een bouw bijvoorbeeld met behulp van een 3D printer (zelf) de onderdelen print of de onderdelen laat printen. Voelt dat voor mij niet aan als “scratch-built”. Of de delen uit Amerika laten invliegen en vervolgens "eigenhandig" volgens een tekening in elkaar te zetten. Voelt dat niet aan als “scratch-built”. Overigens met respect voor de mensen die zo bouwen. Ik heb zelf ook mijn impellers ontwerpen, in 3D getekend en vervolgens in 3D laten printen. En dat was een aardige kluif om te doen. Maar dit laatste, het in 3D printen van mijn impellers, is voor mijn gevoel geen “scratch-built”.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij naar tevredenheid beantwoord. Je weet nooit of er ooit een mooier antwoord komt.
    Bedankt voor de reactie.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu ik mijn Topic "Telemetrie Dockyard V" heb gesloten. ben ik verder gegaan met de voorbereiding, om onder "vol stoom" met werkende terugmeldingen op de handzender, de stoominstallatie weer samen te bouwen.
    Op onderstaande foto de stoominstallatie op de uitneembare machinekamervloer te zien.

    SAM_1964.JPG

    Op deze foto de stoommachine tussen de hulpwerktuigen.

    SAM_1965.JPG
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag 05.06.2018 verder gegaan met de inbouw van de stoominstallatie en de telemetrie eenheden.
    Op de onder staande foto is goed te zien, dat de machinekamer goed gevuld is.

    SAM_1966.JPG
    Tijdens de bouw van de Dockyard V, ben ik van de oorspronkelijke planning op de volgende punten afgeweken:
    - Gasregeleenheid, door mijn wensen groter, dan oorspronkelijk bedacht, mede door toepassing van de druktransmitter.
    - Op afstand bestuurde stoomafsluiter verwijderd, geen voordeel, Stephensonschaar werkte boven verwachting.
    - Stroomvoorziening, gepland 10 cellen AA Mi.MH, vervangen door LIPO.
    - Belangrijkste, Oorspronkelijk één print aan de achterzijde van het schip voor alle besturingsmodules. Naderhand tot de ontdekking gekomen, dat ik niet meer het druklager van de schroefas kon smeren.

    SAM_1976.JPG
    Op deze foto is te zien, dat de besturing, opgedeeld is in twee eenheden, zodat ik het druklager kan smeren, alsmede pakkingdrukker kan afstellen.

    Op de laatste foto de plaatsing van de huidige stand van de bovenbouw op het schip.
    Het past nog steeds.

    SAM_1977.JPG
    Nu eerst verder met het testen onder stoom.
    Hopelijk op 16 juni bij de Modelbouwvereniging Papendrecht onder volstoom aanwezig te kunnen zijn.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2018
    Broeckx Ronny, hgb1967 en Herm vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In een eerdere topic had ik geschreven, dat de bouw van een onderstoom varende model is als een wals, drie vooruit, twee achteruit. Toen had ik beter kunnen toevoegen, Engelse wals, tempo ligt lager.
    Misschien een nadeel van het naar eigen inzicht bouwen vanaf een werftekening met een zelfontworpen en gebouwde stoominstallatie.
    Vooruit:
    1 Ontvanger print, telemetrie ingebouwd alle servo's werken,
    2 Enkele meetgegevens op de handzender af te lezen.
    3 Ketelniveau regeling werkt, laag ketelwater en laag voorraadwater op handzender uit te lezen.
    Achteruit:
    1 Keteldruk niet af te lezen. Fout, de soldeeraansluiting op de connector was niet goed.
    2 Aansturing van de bypassafsluiter was niet zichtbaar. Soldeeraansluiting op de connector was wel goed. Na uitgebreid storing zoeken, ontdekt dat door het uitwisselen van draden de aansluiting van de kabel geen goed kontakt maakte.
    Maar goed, dan ben je wel enkele uren verder.

    Momenteel nog niet goed. Het blijkt, dat de warmte collector in het ketelhuis, voor het voorkomen van bevriezing van de gastank, een te groot oppervlak heeft. De gastank wordt meer dan handwarm. Over de gasdruk maak ik mijn geen zorgen, de gastank is getest onder 21 bar, NVM testcertificaat in bezit. Gebruikt gas, butaan/propaan.
    Dus nog genoeg problemen om op te lossen.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2018
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag heb ik het ketelhuis verwijderd om de plaats van de warmte collector te kunnen tonen.
    Op onderstaande foto is te zien, dat er binnen het ketelhuis een koperen plaat is, die met hardgesoldeerde steunen door de behuizing steekt. Op deze steunen is de gastank gemonteerd.

    SAM_1983.JPG

    Op de onderstaande foto de uit de behuizing verwijderde warmte collector.
    Achteraf, was dit ontwerp efficiënter, dan verwacht. Zelfs deze kleine inwendige koperen plaat transporteerde meer warmte naar de gastank, dan nodig was om de benodigde warmte voor de verdamping te leveren.
    Volgende stap, verkleinen van de inwendige warmte collector.
    Op onderstaande foto, de warmte collector en de gastank.

    SAM_1980.JPG
    Verkleinen, oppervlakte misschien wel met de helft, omdat de gastank meer dan handwarm werd.
     
    Herm vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag kunnen varen "op volstoom" op uitnodiging van de Modelvereniging Papendrecht bij verzorgingshuis Parkzicht in Sliedrecht.
    Bij de laatste vaardemo, ging het schip steeds langzamer varen, terugmelding op de handzender, ketel bijvullen, keteldruk ca. 2,5 bar. Dus vol stoom gegeven.
    Tussen informatie, in de vijver zijn enkele waterplanten. Helaas heb ik over de planten gevaren en zat de schroef vol met wortels.
    Dus voor het handhaven van de snelheid de Stephensonschaar op maximaal gestuurd, gevolg maximale stoombehoefte, voorraadwater was binnen de kortste keren opgebruikt.
    Ik ben wel zeer tevreden over de terugmeldingen op de handzender van,van keteldruk, voedingswaterbypass afsluiter vullen. ketelwater- en voorraadwater laagalarm.
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    waar heb je de messing tranen plaat vandaan Henk ? ik heb aluminium voor de furie maar te weinig
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb deze gekocht bij: www.sauerbiermodelbouw.nl
    In de catalogus 'Staf en profielen' staat de plaat.

    Voor jouw gekopieerd.
    Tranenplaat
    Mes. Tranenplaat 0.5 mm 200 x 300 mm 1 stuks 30,95
    Al. Tranenplaat 0.5 mm 200 x 300 mm 1 stuks 25,90
    Rvs Tranenplaat 0.5 mm 200 x 300 mm 1 stuks € 28,40
    Bestellen via het plaatsen van een mailtje.

    Misschien ergens op het Internet goedkoper, maar omdat ik de mensen regelmatig ontmoet op de clubavonden van de NMV, afd. Rotterdam krijg ik de spullen zonder verzendkosten in handen.
    Opmerking, a.s. donderdag 21 juni is er in de wijk Varkenoord van Rotterdam weer een clubavond.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als techneut heb je soms het gevoel, dat er iets niet klopt.
    Gisterenavond 16.06.2018, heb ik de laatste wortels uit de scheepsschroef verwijderd. Maar het klopte in mijn gevoel niet.
    Vandaag de schroefas getrokken. Tussen de naaf van de schroef en de schroefaskoker zaten er veel waterplant wortelresten zodat de gehele ruimte tussen de oliekeerring en scheepsschroef naaf vol zat.
    Doorvaren had waarschijnlijk schade gebracht aan de schroefas keerring.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo zie je maar weer , af en toe afgaan op het gevoel is niks verkeerd mee.
     
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    dank je wel de aluminium plaat heb ik besteld echter was het formaat veel kleiner ik kom te kort.
    groeten Erwin.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    "In het echie" zit daar nog een rope-guard omheen, om het seal te beschermen, meestal voorzien van wirecutters. Op model-grootte werkt dat niet helaas.
    Heb helaas toch ook al eens meegemaakt dat ook die cutters en guard niet voldoende waren, bleek er een visnet in het seal gedraaid te zijn.
    Was niet leuk, de olie bulkte de machinekamer in, drie dagen aan het klootzakken geweest om olie in de tunnel te houden voordat er een duiker bij kon om dat net er uit te snijden.
    Gek genoeg lekte de boel alleen bij koude schroefas (na opstarten), na een uurtje of twee trok de boel weer dicht. Helaas gebeurde het op de Mississippi, waar je 5 tot 7 dagen lang continue korte stukken vaart.
    6 keer in drie dagen ongeveer 1200 liter steenkoude 220 cSt olie weer terugscheppen in de headertank word je op een gegeven moment wel flauw van....
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Afgelopen zaterdag 16.06.2018 kon ik als gastvaarder deelnemen aan het 'tompoes varen' bij de Modelbouw Vereniging Papendrecht.
    Onderstaand de foto, voordat de Dockyard in de waterplanten verstikt raakte.
    Met dank aan de Modelbouw Verenging Papendrecht voor deze mooie opname van de Dockyard V varend onder volstoom.

    Sliedrecht Parkzicht-18_015.jpg

    Opmerking, machinekamer lantaarn niet geplaatst, daar ik nog geen uithouders op de luiken had gemaakt.
    Omdat ik deze niet kon openzetten en toch bezorgd over de hitte in het schip en ervoor gekozen deze even niet te plaatsen.
    Voor meer informatie over deze vaardag, volg onderstaande link.
    : https://myalbum.com/album/ZidxMwB6F2Mjoor
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2018
    ron van sommeren en Bert V vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's inderdaad absoluut een mooie foto!
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Afgelopen donderdag 21.06.2018 op de bijeenkomst van de NVM Afdeling Rotterdam, de gehele stoominstallatie, onder stoom, met de terugmeldingen van de procesgegevens op de handzender, getoond.
    Op de handzender zijn af te lezen:
    - Keteldruk.
    - Bijvullen ketel, stand bypassafsluiter.
    - Ketel laagwater alarm.
    - Ketelwater voorraadtank laagwater alarm.
    Rest nog het maken van de laatste details op de opbouw, o.a. bolders en mast.
    Voor mij is dit deel ook afgesloten.
    Bedankt voor alle reacties, die ik in de loop van de tijd heb mogen ontvangen.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Toch een update over de bouw.
    In de vorige foto, item #176, vaar ik met het schip onder stoom zonder de machinekamer lantaarn.
    De reden was, dat ik de luiken niet kon openzetten en daarom de gehele lantaarn niet geplaatst heb.
    Ik was bang, dat de hitte van de stoommachine niet kon ontwijken en de temperatuur in het schip zodanig zou oplopen, dat er schade kon ontstaan aan de elektronica.
    Ondertussen heb ik een oplossing bedacht om deze luiken op elke stand open te kunnen zetten.
    Voor huidige stand, zie onder.

    SAM_2003.JPG

    De kosten voor deze oplossing bedragen, EUR 3,50 voor de magneetjes.
    Op onderstaande foto de proefopstelling met een magneet in een houder en een cirkelsegment uit dun blik gesoldeerd aan de onderkant van het luik.

    SAM_2001.JPG

    Op de onderstaande foto de gehele machinekamer lantaarn met de magneten en de cirkelsegmenten. Nu kan ik in elke stand het luik laten staan. Aan de onderkant, de gebruikte magneetjes, worden verkocht voor het koppelen van sieraad kettingen(geen aandrijf kettingen).

    SAM_2004.JPG
    Op de laatste foto hoe ik uit dun blik de segmenten heb gemaakt, na vele mislukkingen om uit te steken.

    SAM_1999.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2018
    Jan Blonk, kaapstander en Jaap Smith vinden dit leuk.
  20. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    319
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Geweldige oplossing, simpel maar doeltreffend.
     

Deel Deze Pagina