Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brabo in het buitenland, 2 dec 2008.

  1. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Hallo allemaal,

    Al een hele tijd had ik het plan om eens wat te posten over mijn avonturen met betrekking tot het modelvliegen in China, want dat is toch wel iets speciaals.... ;-)
    Het kwam er alleen nooit van. Druk op het werk en.....druk met bouwen en vliegen.

    Mijn naam is Roald, ik werk voor een Zweedse truckbouwer en ben vanuit Zweden uitgezonden naar China om daar in een productie plant te werken. Omdat de stad waar ik sinds 2006 leef (Xi'an) niet echt ontwikkeld is, is er weinig te doen. Met name voor de buitenlanders.

    Omdat ik in een grijs verleden ooit eens geprobeerd had om te modelvliegen maar ook een paar proeflessen in een 1:1 had gehad, leek het me wel iets om hier eens weer de draad op te pikken, temeer omdat Xi'an het centrum voor de luchtvaart is in China.

    Dat 1:1 vliegen heb ik maar snel uit mijn hoofd gezet. Het privevliegen is nog niet open voor iedereen (zeker geen buitenlanders) en is beperkt tot wat rondje cirkelen in een ultralight boven een pretpark oid. Achteraf bleek dat er wel wat mogelijk was, maar toen was het al te laat, het modelvliegvirus had al toegeslagen.......

    In eerste instantie leek het erop dat er weinig gebeurde mbt modelvliegen, maar dat bleek erg onjuist te zijn. Het is alleen een stuk minder georganiseerd en toegangkelijk. Uiteraard helpt het gebrek aan chinese taalvaardigheid niet echt mee.

    Het blijkt dat er overal wel gevlogen wordt, er competities op hoog niveau zijn maar dat er ook competities zijn waarbij grote universiteiten met elkaar de strijd aangaan op het gebied van modelvliegen en relateerde zaken zoals UAV's.

    Het modelvliegen begon voor mij uiteindelijk in de zomer van 2006. Ik kocht een komplete set bij een klein modelbouwwinkeltje; een trainer van World Models, Magnum 70 viertakt en een Futaba zender. Om het allemaal wat gemakkelijker te maken werd de ARF ook maar even in elkaar gezet en de motor ingelopen. Dat laatste ging natuurlijk op zijn chinees: motor verzuipen en dan grote startmotor erop......Na wat (lompe) pogingen om de motor rond te krijgen werd toch uiteindelijk de gloeiplug verwijderd. En wonder dat het motortje het overleefde.....


    [​IMG]


    De "vlieglessen" vonden uiteindelijk plaats op een toegangsweg in aanbouw naar een universiteit, waar bij elke landingspoging de mensen weggejaagd moesten worden. De lessen zelf bestonden uit niet meer dan wat uitleg, een keertje voordoen en dan vervolgens de zender gewoon overgeven.........De instructeur sprak trouwens ook geen woord engels

    Gelukkig was door wat ervaring met modelauto's het links-rechts gevoel in ieder geval niet het grootste probleem. Wat wel een probleem was, was het feit dat ze in Azie bijna exclusief mode 1 vliegen, wat betekent dat het gas rechts zit. Daar konden mijn hersens niet mee omgaan........Later heb ik dat veranderd naar mode 2

    Het is een wonder dat er tijdens de eerste landingen niets kapot is gegaan. Hoewel het theoretisch allemaal te snappen is, is het toch heel wat anders wanneer je daar zelf staat.

    Gedurende de maanden juli tot oktober was het flink oefenen geblazen. Met name de landingen gaven nogal wat problemen. Ongeveer een propellor per landing...


    [​IMG]


    Ik heb helaas weinig foto's van die periode maar dat wordt beter bij de komende postings


    Groet

    Roald
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2015
  2. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    ????? gekke chinezen.....
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Geweldig, nog meer nederlanders die in het buitenland vliegen :)

    Cor
     
  4. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Heee leuk joh:D

    Tof om eens te zien hoe het daar allemaal werkt. Vaak verwacht je het niet aangezien het toch een soort van luxe hobby is en toch vind je overal die model vlieg idioten. ;)

    Succes daar en ik hou je draadje in de gaten. Schroom ook niet wat te vertellen over je belevenissen buiten het modelvliegen.. altijd leuk.
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Fantastisch verhaal ... meer!!!
     
  6. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    leukman, ik blijf dit zeker volgen.
    wat betaal je daar nu in china?,voor bijvoorbeeld die trainer? want ik kan me voorstellen dat het flink goedkoper is dan hier.
     
  7. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Brabo

    Lijkt mij leuk om ook eens uit China te horen hoe men daar omgaat met modelvliegen.
    Het eerst stukje wat je hebt geschreven is niet bepaald een aanbeveling om op te volgen.
    Ik zal met aandacht de komende verhalen blijven volgen.

    Met vriendelijke groet

    Ko
     
  8. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    deel 2

    Hallo allemaal,

    Hierbij deel 2 van mijn avonturen in China.

    Bedankt voor de aanmoedigende reacties, dat is erg leuk. Ik ben opzich niet zo'n schrijver maar er gebeuren hier toch wel aparte dingen waar ik anderen deelgenoot van wil maken.

    Allereerst wat informatie van Xi'an: Xi'an (betekent: "westelijke vrede") was de hoofdstad van het eerste grote chinese keizerrijk en heeft een history van ongeveer 3100 jaar. Het ligt in het midden van het land.

    Ongeveer 30 jaar geleden was Xi'an afgezakt tot een nauwelijks ontwikkeld, slaperig provincie stadje. Totdat een boer tijdens het boren van een waterbron wat rare scherven vond. Uiteindelijk bleek dat een van de grootste archeologische vondsten in China te zijn, nl: het Terracotta leger in het graf van Keizer Qin......

    [​IMG]


    Deze vondst en andere historische opgravingen hebben er voor gezorgd dat Xi'an de 4e meest populaire toeristenbestemming van China is geworden. Jaarlijks komen er dan ook vele honderdduizenden toeristen, die echter altijd maar een paar dagen verblijven.

    Toerisme, maar ook het feit dat Xi'an vanwege zijn centrale ligging vele universiteiten kreeg, heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkeling erg snel is gegaan. In vele gevallen nog sneller dan in de meer bekendere grote steden.

    Ondertussen is het een belangrijk centrum geworden van luchtvaart, ruimtevaart, onderwijs en informatica.

    Xi'an heeft ongeveer 7-8 miljoen inwoners, op een oppervlakte nauwelijks veel groter dan Amsterdam. Het is dan ook behoorlijk dringen geblazen :-(

    Nog meer dan in andere steden zie je hier dagelijks het ENORME verschil tussen arm en rijk. Veel mensen die ongelooflijk veel geld verdienen maar ook een grote meerderheid die van enkele tientallen euro's per maand of minder moeten rondkomen. Superdeluxe shopping malls waar Chanel en Vuitton normaal zijn (en veel verkocht worden !) maar ook de meest armoedige toestanden. En dat allemaal op een afstand van enkele honderden meters.

    [​IMG]

    Overigens was het eten hier erg smakelijk, ben niet ziek geworden...ha ha ha



    Dat was het dan weer voor wat betreft de achtergrond informatie, terug naar het vliegen:

    In oktober 2006 was het gedaan met de trainer. Na een radiostoring en een behoorlijke dramatische ontmoeting met terra firma was opstoken het enige alternatief. Later bleek dat de storing veroorzaakt door een andere vlieger op dezelfde frequentie. Hij was even vergeten om zijn zender uit te zetten :-(

    Zoals al aangegeven in het eerste bericht is organisatie en veiligheid in het algemeen in China maar in het bijzonder bij het modelvliegen ver te zoeken. Iedereen doet maar wat zonder na te denken over de gevolgen. Frequentie borden zijn er niet en je moet zelf maar uitzoeken ofdat er iemand is die op dezelfde frequentie zit.


    De opvolger voor de trainer was de Clouddancer van Thunder Tiger, met een viertakt ook van TT.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Wat een fijn ding is dat ! Landingen waren plotseling geen probleem meer en deze kist gaf de indruk dat ik veel beter kon vliegen dan in werkelijkheid waar was. Ben er ondertussen rotsvast van overtuigd dat een goede instructeur een must is. Het zelf wat aanrommelen levert toch niet de goede resultaten op.

    Overigens een bijzonder detail: de heiige achtergrond op de foto is niet veroorzaakt door mist maar door vervuiling. Er waren dagen dat je een stuk lager moest blijven omdat het vliegtuig anders in de vuiligheid verdween. Dat is in de afgelopen jaren trouwens wel veel verbeterd.

    Een ander probleempje voor mij persoonlijk: het weer. Het wordt daar in de zomer over de 40 graden !!! en in de winter is het weer onder nul. Gelukkig is de lucht over het algemeen droog dus is het wat makkelijker te verdragen.


    Hier nog een fotootje van de vliegplek:

    [​IMG]

    Gewoon op de openbare weg.


    Vergis je trouwens niet in het materiaal. Al het moderne RC spul wordt hier gebruikt en lopen ze hier wat dat betreft echt niet achter.

    De kosten zijn overigens erg interessant. Veel goedkoper dan in Europa. De ARF kits kosten de helft of nog veel minder, vergeet niet dat 90% van de balsa ARF's uit China komen. Maar zelfs de importspullen uit Japan zijn nog steeds veel goedkoper. Helaas niet het ultra lage niveau van Hong Kong maar nog steeds goed te doen.

    Beschikbaarheid van het kleine spul is wel een probleem. Winkels zijn er niet of erg onprofessioneel. Dat betekent dat alles via internet besteld wordt. Voor mij dus niet te doen en moet ik dat altijd via een chinese vriend doen.

    Dat was het weer voor deze keer.

    Groet

    Roald
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2015
  9. maxxie

    maxxie

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Roald,

    Erg leuk om dit te lezen en nog een stukje informatie over China, altijd goed. Mooie landingsbaan overigens, wij moeten het doen met gras.

    Max
     
  10. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Leuk verhaal blijf dit volgen ! :D

    Groetjes
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe, op de openbare weg tussen de mensen......:) Vreemd land:p
     
  12. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Xi'an, mijn broer gaat in Maart voor enkele dagen die kant uit met school op studiereis. Op het programma staan vooral berijfsbezoeken en uiteraard het Terracotta leger.
    Ik zou hem beter vragen enkele modellen in zijn valies te proppen voor mij:p.

    Klopt het dat het leven daar behoorlijk goedkoop is? Op de info avond werd verteld dat je voor enkele euro's een ganse maaltijd hebt in de plaatselijke restaurantjes. En dat je een ganse valies dassen kan kopen voor +/- 5 euro:D.

    Wel jammer hoe je trainer aan zn eind is gekomen. Maar zo te zien blijf je niet bij de pakken zitten.

    Ga zo door zou ik zeggen, en hou ons op de hoogte.
    Alvast veel succes ginder.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Misschien kan je dat soort zaken introduceren daar?

    Cor
     
  14. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen

    niet zo vreemd vind ik.....ik vlieg zelf ook wel eens vanaf de openbare weg..
    als ik in mijn eigen woonplaats ga vliegen is het opstijgen en landen op de weg
    wel even goed kijken of er op dat moment geen auto komt:)
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    In Zeeland kan dat nog misschien, maar probeer het hier in de Randstad maar eens;) Daarnaast zullen we het onderwerpje veiligheid nog maar even buiten beschouwing laten, evenals de mogelijkheid dat je iemand dood kan vliegen of letsel kan aanbrengen, dan is 't zo gedaan met de modelvliegsport in NL.....zie je de krantenkoppen al voor je?:rolleyes:
     
  16. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Met opstijgen kun je inderdaad kijken of er een auto aankomt...als je (moet) landen lijkt het me lastig worden.......
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    En de mensen op de weg worden weggejaagd. Rare jongens, die chinezen.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Statement

    Nederland (Europa) een democratie... er mag niks... alleen denken is vrij
    China een totalitaire (economische) macht, volkspartij... er mag alles... alleen vrij denken is verboden
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je zou eerder verwachten dat je voor 20 jaar de bak indraait als je gaat modelvliegen op een openbare weg:D
     
  20. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Leuke indoorhal daarzo boven het terracotta leger ;)
     

Deel Deze Pagina