Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ashikaga, 25 mei 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is natuurlijk een opmerking c.q. argument van "lik-me-vestje"....

    Hoe is dit in het straatje van de conventionele rc hobby?

    Het enige wat er gebeurt, is dat:

    -vóórdat de multicopters en FPV kisten er waren, er weinig tot niks aan de hand was

    -toen de multicopters opkwamen, er tot in den treure gewaarschuwd is (ja, door de convntionele modelvliegers...) dat dit fout zou gaan, dat dit problemen zou gaan opleveren voor de gehele hobby, inclusief de conventionele modlevliegerij....

    -Er eveneens tot in den treure op gewezen is dat FPV vliegen vanwege het feiteliijke ontbreken van "line of sight" dus ook feitelijk niet toegestaan is zonder spotter en/of buiten gezichtsafstand

    -deze waarschuwingen door nagenoeg ALLE multicopter vliegers en FPV vliegers (vaak gepaard met het uiten van minder vriendelijke opmerkingen) in de wind geslagen zijn.

    -de overheid vastgesteld heeft, dat conventionele modelvliegers geen noemenswaardige gevaarlijke situaties veroorzaken

    -Diezelfde overheid heft vastgesteld dat de boel nu uit de hand loopt door de massieve opkomst van multi's en FPV

    -diezelfde overheid desondanks toch buiten de modelvliegvelden alle conventionele modellen EN drones (vul zelf de definitie maar in) over één kam scheert, waardoor de conventionele modelvliegers opens in de verdediging gedwongen worden.

    -De conventionele modelvlieger dus de dupe is van waar men Jaren voor gewaarschuwd heeft

    -de KNVvL desondanks toch probeert het tij te keren, voor zowel de conventionele, alsook de multicopter/FPV vliegers

    En dan kom jij nu opeens met de opmerking (die bijna als een beschuldiging klinkt overigens) dat dit "in het straatje van de conventionele RC-hobby is"?????

    Sorry, maar volgens mij ben jij het verband tussen oorzaak en gevolg een beetje kwijt....

    @ Michel: wat is toch je probleem met de KNVvL en het feit dat sommige dingen wel gelden voor KNVvL clubs en niet voor overige clubs?

    Loop je ook zo te zeuren over de ANWB/wegenwacht? Die geven namelijk ook gratis pech-hulp voor ANWB leden, en niet-leden moeten (dik) betalen, (of worden ter plekke voor de keus gesteld lid te worden van de ANWB)....
    Moet de KNVB van jou evenveel opkomen voor een bedreigd trapveldje voor de jeugd in jouw woonplaats, als dat ze doen voor KNVB aangesloten voetbalverenigingen?
    Wil je ook ziektekostenvergoeding hebben, zónder de premie ervoor te betalen?
    Wil jij ook dat plaatstelijk belang de leefbaarheid in jouw woonplaats verbeterd, maar tegelijkertijd geen lid zijn van de vereniging?

    Kom op nou!

    En die vliegende BMW van jouw tandarts, die zit gewoon op 150 meter hoogte, waar hij volkomen legaal mag vliegen.... Wil je daar wat aan doen? Word lid van de KNVvL en ga in een commissie zitten!

    Er zal wel weer heftig commentaar op komen, maar het zij zo....

    Groet, Bert
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Als ik soms de landende vliegtuigen boven mijn eigen stad zie cirkelen denk ik ook wel eens, wie zit er achter de radar en zie je niet dat ie te laag zit of zo.

    Maar het punt waar ik over val is dat men geen onderscheid meer maakt. En daarmee snijden ze ons in de vingers.
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    1. Zeg geen sorry als je dat niet meent.
    2. Volgens mij ben jij het verschil tussen meningen en feiten een beetje kwijt.

    Ieder zijn mening hoor, maar doe niet alsof alle modelvliegers van de oude stempel zich zo netjes aan de regels houden. Om je antwoord te geven: mijn opmerking was in het straatje van conventionele modelvliegers omdat zolang de groep klein was, sommigen er geen problemen mee hadden om boven de 300m te komen. Niet dat iedereen zo is, maar dat is in het FPV gebeuren ook niet zo.

    Martin
     
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    er is en tijd geweest dat model helicopter in waren daar waren de clubs ook niet erg blij mee nu zijn de multirotors in en begint het al weer.
    nog iets de helicopter van nu zijn ook gekontroleerde modelen door een controler net als bij de multirotors.
    fpv vliegen is een sport aan het worden waar je door poortjes heen moet dit is op een hoogte van een paar meter.
    ik denk dat het volk van de foto en film wereld meer ellende veroorzaakt en ook niet met de hobby in de weer zijn puur ik wil mooi beelde en meer niet.
    hier zit het gevaar.
    als je deze hobby met een beetje verstand uitvoert is er niks aan de hand.
    een vergunning voor de zender net als vroeger kan wel eens beter werken.
     
  5. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    73
    Brutus, je hebt volkomen gelijk.

    In de statuten van een vereniging staat altijd standaard ver bovenaan: het behartigen van de belangen van de leden van de vereniging.
    Als de KNVvL in overleg gaat met partijen als de overheid dan doen ze dat uiteraard voor de belangen van de leden.
    Wil je daar profijt van hebben (en zelfs invloed) dan zul je lid moeten zijn of worden.
    Als de KNVvL dingen gedaan krijgt waar ook niet leden profijt van hebben zouden die best dank je wel mogen zeggen. Dat is meer dan je als niet lid mag verwachten. En zover ik aan de zijlijn kan zien doet de KNVvL zijn best om zaken voor iedere vlieger leuk te maken en te houden.

    Regels zijn niet altijd leuk maar zijn een gevolg van.
    Regels komen er pas als we ons niet zodanig kunnen gedragen dat niemand er last van heeft of in gevaar gebracht wordt.
    En in ons kleine landje met zoveel mensen en een heeeeeel groot buitenland ontkom je daar dus niet aan.
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De meest duidelijke probleemomschrijving staat nog altijd hier :http://www.modelbouwforum.nl/threads/hot-news.223389/page-12#post-3576470

    Om er even een paar passages uit te nemen:
    Bij dat laatste vetgedrukte wil ik er nog aan toe voegen dat hier ook hele grote economische belangen een rol spelen. In de VS wordt gesproken van een business die 18 Miljard dollar genereert in 2015. Om soortgelijke bedragen zal het ook in Europa gaan en daarbij heb ik ook al enkele malen begrippen als werkgelegenheid e.d. voorbij zien komen.

    Alleen maar respect dus voor een organisatie als de KNVvL die er in slaagt de belangen van een paar duizend man te vertegenwoordigen in iets wat een miljardenbusiness (en diens belangen) is.
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Het leuke is, als je meerdere van deze discussie's een beetje in de gaten houd,
    dat er nog steeds een verschil word gemaakt door - de gemeenschap - ( lees, de rc vliegers ) , tussen
    een vliegtuigje ( piper.. noem wat ) ... heli... ( nexus.. noem wat ) ... of een phantom..

    Terwijl ze in de basis allemaal gewoon hetzelfde zijn, alleen het vliegbeeld is anders.
    ( en, in sommige gevallen, de behendigheid noodzakelijk om het spul in de lucht te houden )


    En nu krijg je dus als gerenommeerde ( kuch ) modelvlieger , de deksel op de neus..
    De "drone" piloot werd niet serieus genomen door deze modelvlieger , met als gevolg,
    die trok zich ook geen reet meer aan van commentaar of suggesties.

    Dit, tot grote grap.. dat diezelfde wildvlieg-drone-groep, totaal geen effect heeft van de
    nieuwe regels
    ... Aangezien die er in de eerste plaats toch al niet naar keek.
    ( want.. waarom.. word toch niet serieus genomen )


    D'r is voor gewaarschuwd dat precies dit ging gebeuren..
    Maar, dat was niet waar..
     
  8. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Stefan666,

    Persoonlijk wordt ik kotsmisselijk van je bovenstaande commentaar.
    Je zegt zelf dat de dronevlieger zich geen reet aantrekt van de regels en nu de regels aangescherpt worden de drone vliegers alsnog zich er geen reet van aantrekken.
    Door dit gedrag is juist dit hele probleem ontstaan.
    Zelf geloof ik inderdaad dat deze nieuwe regeling GEEN enkele oplossing biedt.
    Ik ben wel van mening dat de klassieke vlieger zich gemiddeld beter aan de regels houdt(wel of geen Knvvl lid).
    Hier staat bij het forum Verenigingen ook een verhaaltje van een fpv vlieger bij een club die zijn FPV toestel op de kop in de grond boort.Gezien de reacties wordt het alleen vliegen en dus zonder spotter daar gepromoot.
    Ze zien daar de humor wel van in.
    Afgaande op jouw reactie hoeven we vanuit die groep ook geen verbetering in het naleven van de regels te verwachten.
    Door de klassieke vleugelvlieger wordt ook best wel eens een overtreding begaan,maar dat is incidenteel en niet structureel zoals bij de drone vliegers.
    En heren klassieke vliegers,ga nu niet zeggen dat het niet zo is.
    Want zeker op het zweefforum werden tot voor een paar jaar geleden rustig hoogtes van ver boven de 300 meter vermeld.
    Iets wat de laatste jaren snel afnam,maar er zal best nog wel eens een zwever te hoog gezeten hebben.
    Mijn ervaring is wel dat de gemiddelde zweverpiloot VEEL socialer is dan de gemiddelde DRONE piloot.
    Op een zweefmeeting zie je geregeld een stuk of 15 zwevers tegelijk in de lucht.
    Zal me benieuwen hoe dat gaat met drone en fpv vliegers.
    Jouw reactie is het teken van egoïsme die naar mijn mening kenmerkend is voor veel drone en fpv vliegers.
    Dit kenmerk is overigens in meer posts van jouw herkenbaar.
    Dat beloofd nog wat voor de toekomst.
    Grt Hans
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2015
  9. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    mooi he mensen de vleugeltjes tegen de props.
    als er geen plek is om je hobby uit te oefenen wat krijg je dan dit...
    en hoe komt dat dan vraag je dat dan eens af en regel het eens knap want het zal er toch wel blijven en verbieden heeft geen zin het blijft modelbouw maar dan net ff anders meer tegniek.
    en dat ik niet sociaal ben vind ik ook een rod op merking als mutirotor gast drone is niet waar wij mee in de weer zijn dan moet je bij het leger zijn.
     
  10. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Michel.Als jij je persoonlijk aangesproken voelt door mijn opmerking dan spijt mij dat.Ken je niet dus kan je niet persoonlijk als niet sociaal noemen.Laat ik dan de kwalificatie gemiddelde zweefvliegen en gemiddelde dronevlieger vervangen door sommige zweefvliegers en sommige dronevlieger vliegers.
    Blijf ik bij mijn gevoel als ik sommige dronevliegers en fpv vliegers hier op het forum hoor,ik ze minder kan betrappen op het naleven van de regels dan van de zweefvliegers.
    Ik ben ook absoluut niet tegen fpv en dronevliegen.
    Maar dat is geen reden om het overtreden van de regels door deze groep te hoeven accepteren.
    Grt Hans
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    boef jes zijn er altijd vaak komt dat door verkoop mooi beelden.
    de echte bouwer koop niet bij de gamma die haalt een boom om en bewerkt die tot iets moois.
     
  12. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Dat de gemiddelde vlieger nu uit een ander hout gesneden is als de oude garde is me wel duidelijk.
    Maar evengoed maken ze gebruik van het luchtruim waar regels gelden.
    Helaas worden die regels nu steeds vaker bewust of onbewust overtreden.
    En eerlijk is eerlijk.De filmpjes van de boefjes zijn soms wel fantastisch.
    En zolang de boefjes vermeerderen dan worden de regels strenger.
    Grt Hans
     
  13. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Respect is inderdaad wel op zijn plaats al denk ik dat "miljardenbusiness" in de VS niet zoveel zegt. Op de totale business/economie gezien heeft de modelsport een verwaarloosbaar aandeel.

    Aparte regels voor "drones" gaan er niet zo snel komen denk ik. Definieer eerst maar eens wat een drone eigenlijk is. Misschien kan de definitie beter gegeven worden aan de hand van gedrag dan van fysieke kenmerken. B.v. een drone is een radiografisch bestuurd vliegend model binnen een afstand van x km van bebouwing. Alleen even voor het idee dan. Op die manier kunnen voor een toestel gevlogen vanaf een modelclub andere regels gelden dan wanneer datzelfde toestel dichtbij bebouwing gevlogen wordt.

    Martin
     
  14. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    En dit is nu precies de houding waarom de beperkende regels er zijn gekomen.
    ( al vind ik ze zelf meevallen, op 120 meter is het net zo goed een klein stipje ... maargoed.. )

    En bedankt hé ! * , al, dit iets met een knipoog *


    Vervang nu eens drone/multicopter door heli, heb je een discussie van goed 20 jaar geleden...
    Die kut heli's ... die verkloten alles
    Ze maken teveel herrie, en nemen teveel plaats in op de club.

    En toen vertrokken heli vliegers van de clubs om te gaan wildvliegen....
    Hadden ze geen last van die vastgeroeste oude garde die niet met de tijd mee wou gaan.

    De geschiedenis herhaalt zich gewoon weer, alleen met een grote groep mensen omdat
    de bediening toegankelijker is geworden voor de instappers.

    "De clubs" hebben de boot gemist met multi's in de meeste gevallen, ook een beetje de aard van het typen toestel,
    meestal zijn ze uitgerust met camera..
    En ja.. hoe leuk is dat nu, 2 avonden in de week hetzelfde stuk weiland filmen.. Die lol is d'r snel af lijkt me.

    Multi is toch een beetje een super-selfie-stick, waarbij de gemonteerde camera een belangrijk onderdeel is.
    Pasklare oplossing, heb ik ook zo niet.

    Maar het blijft nog altijd een "rc toestel", van de groep ... vliegtuigen, ( motor.. zwever... turbine... ) ... heli's .. en dan ook de multi copters nu.
    Ik kan dus het , niet het verschil maken ( door de wetgever ) , best goed begrijpen.
    Als in, personenauto , vrachtwagen en motor.. het zijn allemaal motorvoertuigen.. Dat ze een hele andere aard hebben , is eigenlijk
    niet zo belangrijk.. Het gaat er om waar ze zich op de openbare weg bewegen.

    Dat niet iedereen hier even blij mee is, en een uitzondering wilt zijn.. Da's een ander verhaal :)
     
  15. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Maar die k.t heli's hebben die overtredingen niet begaan die de drones nu wel doen.Persoonlijk heb ik die haat tegen de heli's op de clubs nooit zo ervaren.
    Grt Hans
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2015
  16. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Ik ook niet, ook niet tegen multicopters trouwens. Op onze club gaat dat best goed samen, zo lang we als piloten maar met elkaar blijven praten en een beetje vlieg-etiquette in acht nemen...

    Een vriend van me vliegt een politie-heli, hij vertelde me dat hij met enige regelmaat "drones" ziet voorbijkomen wanneer hij onder de 1000ft komt.
    Dit is een klassiek gevalletje van "the many" die de nadelen ondervinden van de acties van "the few", en laten we wel wezen, het is wachten op door "the few" veroorzaakte ongevallen.
    Ik denk ook wel dat er een aantal piloten die zich in het verleden misdroegen dat wel zullen blijven doen (aard van het beestje?) maar nu heeft men in ieder geval wetgeving om dergelijk gedrag af te kunnen straffen.

    Ik ben in ieder geval erg blij met de erkening die KNVvL clubs krijgen, in mijn ogen kunnen we alle in het verleden gevoerde discussies over de zin- of onzin van KNVvL lidmaatschap wel gaan herevalueren, dikke chapeau voor de heren die de belangen va hun leden op een enorm goede manier behartigd hebben!
     
  17. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Zullen allen die tot "the few" behoren het overtreden van de luchtvaartwetten met opzet doen of kan het zijn dat de meesten simpelweg geen kaas hebben gegeten van de wetgeving en dus onbewust de fout ingaan?Jan en alleman verkoopt die dingen tegenwoordig.
    Grt Hans
     
  18. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411

    Ik denk echt dat het overgrote deel gewoon onwetend is,

    Bestel een multi , koop hem in de action of.. * noem maar wat *
    En je kan gewoon rondvliegen .. ( lees, hij komt los.. en met een beetje spelcomputer ervaring land je hem ook weer
    voor de volgende vlucht )

    Zullen die eerst op Google kijken of ze wel mogen vliegen ? ding ligt toch in de intertoys.. die verkopen niks illegaals.

    Je hebt ook , net zoals vroegah ( mijn eerste brandstof heli werd me voor gevlogen in een drukke winkelstraat ) , er
    ook bij die willens en wetens de regels flexibel benaderen.
    Persoonlijk, heb ik er geen moeite mee.. het geeft het wat kleur ( ben, toegegeven , ook geen haar beter )

    Dan.. heb je ook nog de groep, ( noem, fpv ) , die hun tak wel tegen de regels in uit moeten voeren.
    Er is geen legaal alternatief.
    T zijn toch een beetje de weed kwekers van het rc vliegen.. het mag niet.. maar het is best druk
    in de coffee shop :) :)

    En laten we eerlijk zijn, wat niet mag.. is leuk..
    Brommertjes mochten vroegah ook maar 45... maarrree.. de meeste haalde dat alleen met optrekken
    of afremmen ( laten we eerlijk zijn )
    Ook die van jou , en zeker die van mij :)

    Ben zelf voorstander van voorlichting.. niet foei roepen..
    Foei roepen roept alleen maar weerstand op ( bemoei je met je eigen, lul )
    Of.. even uitleggen , kwestie van hoe benader je iemand , dat wat ie nu doet
    niet zo handig is.. dat ie beter het anders kan doen.

    Maar ook deze discussie is al vele male gevoerd.
     
  19. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Kleine aanvulling,
    Mijn werkgever vroeg me een filmpje te maken van het bedrijf terrein met m'n drone.

    Doe het niet, voor de volgende redenen:

    1) ik mag niet commercieel vliegen, en de beelden zouden zodanig gebruikt worden
    2) het bedrijf ligt pal naast een landingsbaan van een vliegveld die vrij druk is.

    Ik weet , van allebei de regels.. m'n collega, die ook zo'n phantom heeft, niet..
    Die had wel gevlogen ( tot ik hem er op wees dat het echt niet handig was hier )

    Geen kwade wil, gewoon onwetendheid .
     
  20. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Eigenlijk begon het nog veel eerder, Silverlit verkocht in het begin van die kleine infrarood bestuurde helitjes, ideaal voor binnen, maar buiten niet te gebruiken. Toen kwamen de grotere modellen die wel op 27 Mhz of een andere band zaten, die dingen konden gelijk ook al veel meer dan die kleine silverlit dingetjes. Zichzelf goed noemende speelgoedewinkel verkocht wel van die dingen. Ook de vliegtuigsets kwamen toen in die speelgoedzaken te liggen en gingen als zoete broodjes over de plank. Informatie kreeg men niet en zoals je zelf al aangeeft gaat de gemiddelde klant daar niet op zoek naar eventuele regels voor die spullen, want het ligt in de betere speelgoedzaak en is dus speelgoed.

    In die periode zijn een aantal mensen aan de bel gaan trekken, maar die werden al heel snel afgekraakt en de grond in geduwd. Ondanks al dit waarschuwen en aangeven wat we ertegen konden doen werd dit nooit opgepikt door de instanties.
    Nu lopen we helaas weer achter de feiten aan, en om het makkelijk te maken geven we de schuld alleen aan de drone en FPV vliegers.
    we moeten ook de schuld geven aan die speelgoedzaken en rommelmarkt verkopers die deze spullen klakeloos verkopen zonder informatie te geven.
    En vooral de hand in eigen boezem steken en afvragen waarom we niet hebben gereageerd toen men ervoor waarschuwde...............
     

Deel Deze Pagina